  • 101. Data: 2005-01-13 23:49:37
    Temat: Re: wizzair - ponownie
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-to.pl>

    Wojciech Nawara napisał(a):

    > 2. Potwierdzone są w inteligo i mBanku, które to banki klientowi
    > prezentują w jakiej walucie, w jakim kraju i w jakiej wysokości dokonano
    > transakcji (nie tyle zaksięgowania - bo te musi siłą rzeczy być z PLN,
    > ale prócz tego podaje dane nt samej transakcji).

    I to praktycznie rozwiewa wątpliwości co do tego, w jakiej walucie
    obciążana jest karta. A czy Wizz dostaje od swojego banku na konto
    złotówki, czy forinty, to już kwestia umowy z centrum autoryzacyjnym i
    bankiem. Ważne, że Wizz nie kłamie, bo przecież transakcja JEST w PLN.

    > Wizzair obciąża w PLN. Ale bank traktuje transakcję jako zagramaniczną.
    > Skoro tak ją traktuje - MUSI zgodnie z zacytowanym własnym regulaminem -
    > przeliczyć ją przez USD (to robi VISA), a później na PLN (to już robi
    > bank).

    Nie tyle bank ją musi przewalutować, co po prostu dostaje od Visy
    transakcje do rozliczenia, której dane są następujące: transakcja na 200
    PLN, do zapłaty: 65 USD - co jest zgodne z podpisaną przez bank umową z
    organizacją płatniczą (skoro transakcja przychodzi z zagranicy, to
    walutą rozliczeniową jest USD, choćby transakcja była wykonana w wonach
    czy dinarach, czy też w złotówkach - to nikogo nie interesuje), i
    oczywiście jest zgodne z regulaminem. Co w tym wszystkim jest dziwnego?

    > Ale skąd. Obciążenie w PLN. Transakcja zagraniczna. I teraz już
    > regulamin banku (może durny - ale jednak obowiązujący regulamin) wymaga
    > przewalutowania przez USD - w innym wypadku bank złamie zapisy umowy.

    Chyba nie ma innej możliwości, jak rozliczyć taką transakcję przez USD,
    skoro sam rozliczając się z VISĄ musi zapłacić w dolarach.

    Aha, ktoś przytoczył jeszcze przykład z Multi, gdzie transakcję
    rozliczono w ten sposób:
    Kwota w walucie oryginalnej
    -306,00 PLN
    Kwota w walucie rozliczeniowej
    -76,89 EUR
    Kwota obciążenia PLN
    306,00 PLN

    IMHO ma tu miejsce tego samego typu błąd, co przy rozliczaniu wypłat
    Euro z bankomatu w Polsce: system Multibanku rozpoznaje "zagraniczność"
    transakcji po polu "waluta": tam, gdzie jest PLN traktuje jako
    transakcje krajowe i księguje wartość z kolumny "kwota w walucie
    oryginalnej" (bo jasnym jest, że skoro transakcja jest krajowa, to nie
    ma sensu "liczyć" kwoty w walucie rozliczeniowej - tylko że wcześniej
    pojawia się błąd w założeniu/algorytmie rozpoznawania transakcji
    krajowej). Dlatego karty Multibanku mogą być obciążane w kwocie równej
    kwocie transakcji (ZAGRANICZNEJ!). Nie mam teraz siły czytać regulaminu
    Multibanku, ale kiedyś go przejrzę na tę okoliczność ;-)

    Inaczej (poprawnie) zachowuje się system Inteligo: transakcja
    zagraniczna to taka, która przyszła do rozliczenia z zagranicy (w
    systemie musi być taka informacja). Rzecz jasna jej wartość to kwota w
    walucie rozliczeniowej (bo takim kosztem obciążany jest w rozliczeniach
    z Visą bank - z dokładnością oczywiście do opłat zgodnych z umową, o
    których nic nie wiemy). Klient płaci więc równowartość w PLNach po
    kursie banku. Proste. I zgodne z regulaminem.

    Wiem, to wszystko dywagacje, ale wydaje mi się, że wysoce prawdopodobne :-)

    --
    Marek

  • 102. Data: 2005-01-14 00:04:12
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-to.pl>

    Wojciech Nawara napisał(a):
    > W wolnej chwili wczytam się w regulamin mBanku. Teraz mi się średnio
    > chce. :-)
    > Ale sprawdzę. :-)

    No i proszę: co prawda regulamin kart w Multibanku, ale to przecież to
    samo ;-) (i tłumaczy również transakcję przytoczoną w jednym z
    wcześniejszych postów). Par. 26 pkt. 5 regulaminu wydawania i używania
    debetowych kart płatniczych Visa Electron i Visa Classic (zakładam, że
    kredytowe mają regulamin podobny) mówi:

    "Kwoty wszystkich transakcji dokonanych przy użyciu karty W WALUCIE
    INNEJ NIŻ ZŁOTY POLSKI przeliczane są przez Visa International na walutę
    rozliczeniową po kursie stosowanym przez Visa International. Przeliczone
    na walutę rozliczeniową kwoty transakcji są następnie przeliczane na
    złote polskie po kursie sprzedaży dewiz obowiązującym w Multibanku w
    dniu rozliczenia transakcji"

    Czyli rozliczenie Multibanku (i pewnie mBanku) też jest zgodne z
    regulaminem (ich regulaminem). Po prostu BRE za kryterium przyjęło
    walutę transakcji, a Inteligo - kraj przeprowadzenia transakcji. Stąd to
    zamieszanie. Ergo, płacąc Wizz-owi trzeba wiedzieć, której karty użyć :-)

    > Jak mi ktoś mówi pierdoły w stylu, że transakcja na Węgrzech to
    > transakcja krajowa, to nie spocznę. ;-)

    Mnie też włos się jeży tu i tam ;-)

    --
    Marek

  • 103. Data: 2005-01-14 00:06:05
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-to.pl>

    MarekM napisał(a):

    > IMHO ma tu miejsce tego samego typu błąd, co przy rozliczaniu wypłat
    > Euro z bankomatu w Polsce: system Multibanku rozpoznaje "zagraniczność"
    > transakcji po polu "waluta"

    Hm, it's not a bug, it's a feature ;-)

    Jednak reguluje to regulamin Multibanku, który stwierdza, że
    przewalutowywane na walutę rozliczeniową a potem na złotówki są
    transakcje wykonane w innych walutach, niż PLN (a nie transakcje
    zagraniczne).

    --
    Marek

  • 104. Data: 2005-01-14 00:12:56
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Fri, 14 Jan 2005 01:06:05 +0100, MarekM
    <m...@w...interia.i-to.pl> wrote:

> [...]
    >przewalutowywane na walutę rozliczeniową a potem na złotówki są
    >transakcje wykonane w innych walutach, niż PLN (a nie transakcje

    co stoi w sprzecznosci z tabela oplat i prowizji z pozycja "wyplata z
    dowolnego bankomatu krajowego" :-)

    G.

  • 105. Data: 2005-01-14 00:22:55
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Fri, 14 Jan 2005 00:12:56 GMT, g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)
    wrote:

    >co stoi w sprzecznosci z tabela oplat i prowizji z pozycja "wyplata z
    >dowolnego bankomatu krajowego" :-)
    >
    >G.

    zaraz, moment. pomieszalismy dwie sprawy.
    czym innym przeliczanie wyplaconych EUR na PLN, a czym innym prowizja
    za te operacje.
    wiec ten temat moze juz zamknijmy. zdaje sie, ze kiedys stanelo na
    tym, ze m*banki uwzgledniaja reklamacje. a mi sie nie chcialo
    reklamowac i podarowalem im 5 zl :)
    czas spac.

    G.

  • 106. Data: 2005-01-14 00:39:47
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    g...@p...onet.pl (Piotr Gralak) writes:

    > 2. regulamin inteligo jest glupim regulaminem, gdyz bank transakcje
    > zagraniczne w PLN przelicza z PLN na PLN zarabiajac na tym przy okazji

    Ale to akurat chyba jest dla bankow (a zwlaszcza dla _tego_ baku)
    typowe?

    O ile dobrze pamietam, jesli sie przyniesie do kasy franki, zeby
    splacic rate kredytu zaciagnietego niby-to-we-frankach, to i tak
    przelicza przez zlotowki?

    MJ

  • 107. Data: 2005-01-14 00:44:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info> writes:

    > 1. Pochodzą z Wizzair - twierdzi on, że obciąża w walucie lokalnej (i
    > faktycznie tak czyni - przy zakupie i obciążeniu karty podaje
    > ostateczną kwotę w PLN)

    No temu to bym specjalnie nie ufal.

> [...]
    > dokonano transakcji (nie tyle zaksięgowania - bo te musi siłą rzeczy
    > być z PLN, ale prócz tego podaje dane nt samej transakcji).

    Inteligo i mBank podaja taka sama kwote w zlotych, ktora podal
    Wizzair? Rozumiem ze jest to taka sama kwota jak zaksiegowana (nie
    liczac oczywiscie ew. prowizji, ktora jest zaksiegowana oddzielnie)?

    VISA normalnie podaje kwote w walucie transakcji i po przeliczeniu
    - jak to wyglada?

> [...]
    > własnym regulaminem -
    > przeliczyć ją przez USD (to robi VISA), a później na PLN (to już robi bank).

    VISA to akurat zwykle robi nieco inaczej. W szczegolnosci jedna
    z podstawowych zasad w VISA jest taka, ze jesli transakcja jest
    w walucie rachunku, to obciazenie musi byc na dokladnie taka sama
    kwote (nie liczac ew. prowizji pobieranej przez bank).
    Stad m.in. to, ze zakupy w eurolandzie karta rozliczana w euro sa
    bezprowizyjne, nawet jesli karta zostala wydana w innym panstwie
    eurolandu niz miala miejsce transakcja.

> [...]
    > regulamin banku (może durny - ale jednak obowiązujący regulamin)
    > wymaga przewalutowania przez USD - w innym wypadku bank złamie zapisy

    To zlamie. To akurat jest mozliwe, a w tym przypadku to nawet
    nie wiaze sie z jakimis negatywnymi konsekwencjami dla banku.

    Banki generalnie traktuja operacje zagraniczne jako "w innej walucie"
    i krajowe jako "w zlotowkach" - co zapewne pokrywa sie z praktyka
    prawie w 100%. Choc np. sprawa bankomatu na Okeciu.

    > Można. Historia rachunku zawiera:
    > - kwotę ostatecznie zaksięgowaną w PLN oraz
    > - kwotę transakcji i jej walutę (czyli walutę w której nastąpiło
    > obciążenie) - tutaj konkretnie pokazywana jest kwota w PLN, którą
    > obciąża Wizzair (bez uwzględnienia przewalutowania, które NIE JEST
    > kwestią Wizzair, jedynie klienta z bankiem).

    I ktora jest rozna od zaksiegowanej?

    Generalnie banki maja pewnie prawo pobrac od takiej transakcji prowizja.
    Ale jak mialyby to zrobic to nie wiem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 108. Data: 2005-01-14 02:13:56
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <cs729d$7h9$1@news.elsat.net.pl>,
    u...@n...WYTNIJ.info says...

    > Ja także uważam go za średnio logiczny, ale zgodny z umową ale przez
    > niego wymuszony. Amen, możemy skończyć? :-)

    > Płatność ZAGRANICZNĄ w walucie PLN. A to, że jest to płatność
    > ZAGRANICZNA - pociąga za sobą konsekwecje jak w regulaminie inteligo -
    > czytałaś, że KAŻDA waluta poza USD musi być przeliczona na USD, a z USD
    > na PLN? KAŻDA, bez wyjątku na PLN.

    Wlasciwie to rozumiem kolega, ktory sie upera ze zgodzil sie na
    transakcje na kwote X PLN (juz nei pamietam z watku) i nie powinno go
    obchodzi w jaki sposob jest tranzakacja rozliczana.

    Troche off topic ... ale ogladalem ostatnio program o firmach
    produkujacych ozdoby choinkowe, ktore nagle stanely na przeranej pozycji
    bo dolar stanial a kontrakty mialy podpisane w dolarach. Nie moga tak
    sobie powiedziec, ze "mysmy dali wam cene w dolarach ale tak naprawde to
    jest w zlotowkach i teraz musicie zaplacic nam wiecej .... bo kurs
    dolara sie zminil"

    Tak samo jest tutaj ... nawet jesli wirtualnie dana osoba byla na
    Wegrzech i kontrachent zgodzil sie przyjac X PLN za bilet lotniczy to
    konto powinno byc obciazone kwota X PLN i nic wiecej

    AP

  • 109. Data: 2005-01-14 02:25:27
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <cs71j0$7gv$2@news.elsat.net.pl>,
    u...@n...WYTNIJ.info says...

> [...]
    > chce. :-)
    > Ale sprawdzę. :-)

    > Jak mi ktoś mówi pierdoły w stylu, że transakcja na Węgrzech to

    Tu chyba raczej nie chodzi o to czy transakcja na Wegrzech jest
    transakcja krajowa ale fakt ze kilent zgodzil sie na obciazenie jego
    rachunku okreslona kwota w zlotowkach, a jak sie okazuje moze byc tak ze
    kwota bywa inna.
    Wlasnie sobie wyciagnalem ostatniego "slipa" na ktorym jest napisane
    "cardholder signature acknowledges agreement to pay amount stated"
    Czyli jest moja zgoda na pobranie OKRESLONEJ kwoty z konta.
    Jesli WIZZAIR zgodzil sie na przyjecie ZLOTOWEK to dokladnie ta kwota
    zgodnie z umowa z klientem powinna byc sciagnieta z rachunku.

    No niestety jak chyba juz wszyscy doszli do wniosku Wizzair moze nie
    wiedziec, ze w Polsce (ciekawe czy w innych krajach tez tak jest) bywaja
    tranzakcje rozrozniane jako tranzakcje krajowe i zagraniczne. I nawet
    jesli kwota jaka pobiera jest w zlotowkach klient w Polsce moze zobaczyc
    na swoim koncie zupelnie inna kwote

    Vzyli z jednej strony Wizzair widzi np. 100 PLN a z drugiej strony
    klient widzi 105PLN (a po drodze Visa i banki ciesza sie z transakcji)

    AP

  • 110. Data: 2005-01-14 07:37:18
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-to.pl>

    Piotr Gralak napisał(a):

    > co stoi w sprzecznosci z tabela oplat i prowizji z pozycja "wyplata z
    > dowolnego bankomatu krajowego" :-)

    Nie no, oczywiście, mój post jest tylko sprostowaniem poprzedniego. I
    chciałem napisać, że BYĆ MOŻE pobieranie z konta zagranicznych PLNów
    jest też obłożone błędem w systemie (podobnym do tego, jak wypłata z
    bankomatu EUR), ale jednak wszystko jest zgodne z regulaminem (w
    odniesieniu do transakcji w PLN).

    Przepraszam za niejasne sformułowanie posta :-)

    --
    Marek