  • 1. Data: 2002-06-20 15:28:16
    Temat: skomplikowanie pytanie-chodzi o rozliczenie transakcji karta
    Od: "Rena" <r...@p...pl>

    jak systemy visa i mastercard rozlicza transakcje, ktora dokonywania
    jest w kraju majacym niewymienialna walute (cypr)?

    czy to bedzie: funt cypryjski - euro - dolar - zloty?

  • 2. Data: 2002-06-20 16:41:37
    Od: <m...@p...onet.pl>

    > jak systemy visa i mastercard rozlicza transakcje, ktora dokonywania
    > jest w kraju majacym niewymienialna walute (cypr)?
    >
    > czy to bedzie: funt cypryjski - euro - dolar - zloty?

    VC CYP-USD-PLN
    MC CYP-EUR-PLN

  • 3. Data: 2002-06-20 17:13:15
    Od: "Rena" <r...@p...pl>

    > VC CYP-USD-PLN
    > MC CYP-EUR-PLN

    a w przypadku np. francji byloby:

    VC EUR-USD-PLN
    MC EUR-PLN

    dobrze rozumuje?

  • 4. Data: 2002-06-20 17:55:05
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Rena" <r...@p...pl> napisał w wiadomości

    > a w przypadku np. francji byloby:
    >
    > VC EUR-USD-PLN
    > MC EUR-PLN

    Nie zawsze ;). Mam nadzieje, ze SebMal sie nie obrazi jak go tu zacytuje ;)

    Maciej

    ==== cite ====>
    Date: Fri, 14 Jun 2002 20:09:14 +0200
    Subject: Waluty... czyli cała prawa o nich, wszystko co boicie się
    zapytać... :-)

    > Skoro juz jestesmy przy przewalutowaniu... Obilo mi sie o uszy, ze
    > transakcje nie musza byc rozliczane przez Euro [mowa tu o MC - MK].

    Oczywiście, że nie. Niemniej jednak rozliczenia banku wobec organizacji Visa
    wyrażane są najczęściej poprzez USD. Przy kartach Maestro i MasterCard
    sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ zależy to również od tego
    jaka organizacja rozliczyła daną transakcję (a to zaś zalezy od tego gdzie
    została przeprowadzona) i może to być zarówno USD jak i EURO.

    > Czy faktycznie to tak wyglada? I dlaczego banki uparly sie na Euro w
    > przypadku Europay'a i na USD w przypadku VISA Int.?

    A bo to się banki upierały... :)

    > Kiedys na pbb byly sygnaly, ze PKO BP jakos inaczej rozlicza swoje MC.

    Możliwe - ponieważ rozliczanie się poprzez EURO czy USD dotyczy kwestii
    rozliczania się banku z organizacją. Natomiast rozliczenie z klientem bank
    może wykonywać już według własnych zasad. Zdaje się, że właśnie w PKO BP
    było czy jest tak może nadal, że bank rozliczał transakcje z klientem według
    swojego kursu danej waluty, niezaleznie od waluty według której rozliczył
    się z organizacją. Przykładowo transakcję na kwotę 150,00 DEM bank
    przeliczał z Visą poprzez USD, ale dla klienta przeliczał całe 150,00 DEM
    według własnego kursu PLN-DEM. Nie wiem czy jest tak nadal po wprowadzeniu
    EURO, trzeba by sięgnąć do regulaminów.

    Tak w ogóle jednak muszę przyznać, że mnie osobiście dziwi to wielkie
    zamieszanie klientów w temat przez jaką walutę jest to rozliczane, jaki
    kurs, kto przelicza i tak dalej. Szczególnie dziwi mnie jak słyszę, że na
    pewno transakcje w europie lepiej są przewalutowane dla kart Maestro (bo
    tylko EURO-PLN) niż transakcje kartami Visa (bo EURO-USD-PLN).

    Takie generalizowanie niestety bywa często błędnę i może okazać się, że
    wbrew temu transakcja wykonana kartami Visa i Maestro w EURO będzie wyrażona
    niższą kwotą w PLN dla karty Visa niż Maestro. Wszystko bowiem zależy nie
    tylko i wyłącznie od tego czy jest przewalutowanie przez USD czy go nie ma -
    wszystko zależy przede wszystkim od tego jakie kursy bank używa do
    rozliczeń, ile procent dorzuca za przewalutowanie (organizacje zresztą też
    biorą swoje), według jakiej daty rozlicza (data wykonania transakcji, data
    rozliczenia przez organizację, data obciążenia rachunku transakcją) i innych
    pomniejszych kwestii. Do tego jak wspomniałem wyżej - bank może rozliczac
    się z organizacją według innych zasad i inną walutą niż później z
    posiadaczem karty.

    Dlatego podchodziłbym z dużą ostrożnością do porad jakie niektórzy
    dziennikarze zamieszczają w tym zakresie, ograniczających się tylko do
    informacji iż jeżeli płacimy w Europie to najlepiej kartą Maestro a jak za
    granicą to lepiej kartą Visa. Jak zawsze wszystko bowiem zależy przede
    wszystkim od banku, który wydał kartę... :)

    Pozdrawiam,
    Sebastian Malarz

  • 5. Data: 2002-06-20 19:22:11
    Od: "Kilmar" <k...@w...pl>

    > jak systemy visa i mastercard rozlicza transakcje, ktora dokonywania
    > jest w kraju majacym niewymienialna walute (cypr)?

    co do MC to nie wiem ale w visiem to zależy od karty
    waluta - $ lub euro - PLN

    pozdr

    Kilmar