  • 11. Data: 2019-07-08 15:36:41
    Temat: Re: rynek złota mocno w górę
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ten wykres cen złota ale do PLN byłby jeszcze ciekawszy.

    -----

  • 12. Data: 2019-07-09 21:51:42
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Miroo napisał(a) :

    > Od paru lat przy legalnym kupnie złota "bulionowego" trzeba się
    > legitymować, więc spokojnie - będziesz w jakimś rejestrze.
    > Nie wiem jak jest ze sprzedażą.
    >
    > Strach kupić, bo jak zdelegalizują złoto, to "kolbami w drzwi załomocą" :(

    W razie W rejestry zostaną przekazane pociotkom i kolbami załomocą
    tylko "zwykli" bandyci. Dobrowolne przekazywanie władzom kto i ile
    ma łatwo zbywalnego drogiego towaru jest nierozsądne.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 13. Data: 2019-07-10 15:46:26
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2019-07-09 o 21:51, Zbynek Ltd. pisze:

    > W razie W rejestry zostaną przekazane pociotkom i kolbami załomocą tylko
    > "zwykli" bandyci. Dobrowolne przekazywanie władzom kto i ile ma łatwo
    > zbywalnego drogiego towaru jest nierozsądne.

    No ale jak kupić z pewnego źródła bez informowania władz?

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2019-07-10 19:56:12
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-10 o 15:46, Miroo pisze:

    > No ale jak kupić z pewnego źródła bez informowania władz?

    Może Allegro? Niektóre kantory też handlują złotem.
    Nie wiem czy nie przesadzacie z tym informowaniem władz. W przypadku
    zakupu w kantorze pow. pewnej kwoty też legitymują.

    Zarówno przechowywanie fizycznego złota, jak i walut niesie ze sobą
    pewne ryzyko. Dlatego właśnie wymyślono banki. ;-)

    Z tym "złotem mocno w górę" też bym nie przesadzał. W 2012 roku uncja
    była po 1600. Dziś jest po 1400. Dodajmy, że złoto nie jest
    oprocentowane (w przeciwieństwie do np. USD). Jest za to obarczone dużym
    spreadem (w Mennicy ok. 10% wobec 0,4% na walucie w kantorach
    internetowych). Inwestowanie w złoto - choć modne wśród
    analityków-naganiaczy - nie bardzo ma sens w przypadku inwestorów
    indywidualnych.

    S.

  • 15. Data: 2019-07-11 10:27:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup

> [...]

    >Zarówno przechowywanie fizycznego złota, jak i walut niesie ze sobą
    >pewne ryzyko. Dlatego właśnie wymyślono banki. ;-)

    Szwajcarskie :-)
    Bo inne to ...

    >Z tym "złotem mocno w górę" też bym nie przesadzał. W 2012 roku uncja
    >była po 1600. Dziś jest po 1400.

    A niedawno bylo po 1300.

> [...]
    > 0,4% na walucie w kantorach internetowych). Inwestowanie w złoto -
    > choć modne wśród analityków-naganiaczy - nie bardzo ma sens w

    Tym niemniej - jest to jakas realna wartosc.
    Jak ktos chce odlozyc na emeryture, to moze byc opcja.

    J.

  • 16. Data: 2019-07-11 19:05:35
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-11 o 10:27, J.F. pisze:

    > A niedawno bylo po 1300.

    No właśnie... Po pierwsze to zaledwie 7%. Jak masz trochę szczęścia to
    uda Ci się uzyskać spread na złocie rzędu 5%. W niektórych przypadkach
    może dojść do 10%. Czyli z tych 7% zysku niewiele zostaje. Pamiętaj, iż
    w obu przypadkach musisz dostarczyć to złoto fizycznie do punktu skupu,
    co oczywiście rodzi różne niebezpieczeństwa i koszty, podobnie jak
    przechowywanie.

    Dwa - wielu teoretyków podaje cenę średnią. Dla przykładu na tę chwilę
    jest to 5350 zł/uncja. Obecnie w Mennicy Polskiej kupisz monety
    bulionowe od ręki 1/10 uncji za 645 zł. Czyli 6450 zł/uncja. W promocji
    (!) jest jedna o wadze uncji za 5670 zł. To pokazuje skalę odchylenia o
    kursu średniego (blisko 6% w promocji). Domyślać się należy, iż skup
    będzie w drugą stronę. W tym samym czasie USD notowany jest po 3,7919
    zł, a kantor Aliora sprzedaje go po 3,7999 zł (odchylenie 0,21%, czyli
    30 razy mniejsze niż na złocie!).

    > Jak ktos chce odlozyc na emeryture, to moze byc opcja.

    Bardzo kiepska biorąc pod uwagę możliwość kradzieży, brak odsetek, brak
    zabezpieczenia przed inflacją (jak np. obligacje indeksowane inflacją),
    kiepską płynność, uciążliwość przechowywania itp. itd.

    Jeśli szukasz produktu inwestycyjnego to podstawą jest jego płynność i
    bezpieczeństwo. Nie bez przyczyny modne stają się kontrakty na złoto
    niewymagające jego fizycznego posiadania/transportowania. Inna sprawa
    czy są one pewniejszą inwestycją niż np. waluty...

    S.

  • 17. Data: 2019-07-11 19:10:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >notowany jest po 3,7919 zł, a kantor Aliora sprzedaje go po 3,7999 zł
    >(odchylenie 0,21%, czyli 30 razy mniejsze niż na złocie!).

    Tylko jak Trump pojdzie na wojne, to zloto bedzie po 1800 :-)

    >Bardzo kiepska biorąc pod uwagę możliwość kradzieży, brak odsetek,
    >brak zabezpieczenia przed inflacją (jak np. obligacje indeksowane
    >inflacją),

    No wlasnie zabezpieczenie przed inflacja jest, a jak dobrze kupic, to
    jeszcze z gorka :)

    >kiepską płynność, uciążliwość przechowywania itp. itd.

    Jaka tam uciazliwosc - zamurowac :-)

> [...]
    >złoto niewymagające jego fizycznego posiadania/transportowania. Inna
    >sprawa czy są one pewniejszą inwestycją niż np. waluty...

    No, szczegolnie w Amber Gold :-)

    J.

  • 18. Data: 2019-07-12 07:44:35
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Szymon napisał(a) :
    > Jeśli szukasz produktu inwestycyjnego to podstawą jest jego płynność i
    > bezpieczeństwo.

    Patrz moja wypowiedź niżej...

    > Nie bez przyczyny modne stają się kontrakty na złoto
    > niewymagające jego fizycznego posiadania/transportowania.

    Z jaką gwarancją? Warunki tej gwarancji są w ewidentnej opozycji do
    Twojego pierwszego zdania powyżej.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 19. Data: 2019-07-12 10:47:00
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-12 o 07:44, Zbynek Ltd. pisze:

    > Z jaką gwarancją? Warunki tej gwarancji są w ewidentnej opozycji do
    > Twojego pierwszego zdania powyżej.

    Oczywiście. Pokazałem tylko, iż koszty operowanie fizycznym instrumentem
    (wraz z konsekwencjami i ew. zagrożeniami) są nieporównywalnie większe
    niż elektronicznym. Dotyczy to złota, ale też i walut. W moim mieście na
    USD spread w kantorze stacjonarnym wynosi nawet 14 gr. W Aliorze 1,58 gr.
    Jeśli chcesz w cokolwiek inwestować lub obracać danym instrumentem
    musisz eliminować pośredników lub wybierać najtańszego. Wszak to
    podstawa wszelkiego handlu.

    Wśród teoretyków panuje przekonanie, iż powinno się dywersyfikować
    portfel w oparciu o złoto fizyczne. Co ciekawe - zwolennicy tej teorii
    (np. Piotr Kuczyński) zapytani o proporcje podają, iż 10% to żelazna
    rezerwa w złocie. Zapytani (oczywiście kilka wywiadów dalej) o to, w co
    sami inwestują - podają np. obligacje indeksowane inflacją. ;-)

    Panuje pogląd, iż złoto (8000 ton ma USA) jest skorelowane z dolarem.
    Dla inwestora indywidualnego - o ile uznasz, że ta korelacja zachodzi -
    dużo sensowniejsze wydaje się operowanie właśnie USD.

  • 20. Data: 2019-07-12 11:05:34
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-11 o 19:10, J.F. pisze:
    > Tylko jak Trump pojdzie na wojne, to zloto bedzie po 1800 :-)

    To już gdybanie. Jeśli tak - zarobisz jakieś 20%. Sęk w tym, że kurs
    USD, EUR czy CHF z pewnością także się zmieni. Zamiast zatem inwestować
    w złoto i potem oddawać gros zysku pośrednikom, lepiej kupić walutę
    należącą do tzw. bezpiecznej przystani, czyli CHF. Zarobisz więcej by
    znacznie lepszej płynności, bezpieczeństwie przechowywania
    (elektronicznie zamiast fizycznie) itd. Obecnie mam na CHF/PLN 1,59 gr.
    spreadu, co stanowi 0,4%. Na złocie 15x więcej to "promocja".

    > No wlasnie zabezpieczenie przed inflacja jest, a jak dobrze kupic, to
    > jeszcze z gorka :)

    Nie doczytałeś. BRAK zabezpieczenia przed inflacją. Złoto nie wykazuje
    korelacji z inflacją w PL. Obligacje indeksowane inflacją stanowią takie
    zabezpieczenie.

    > Jaka tam uciazliwosc - zamurowac :-)

    Możesz. Ale nie wiesz jak się zachowa to złoto w przypadku kataklizmu
    typu powódź, wypadku typu wybuch gazu, a do tego może być kłopot z
    dostępem - na pewno nie jest tak swobodny jak do pieniądza elektronicznego.

    > No, szczegolnie w Amber Gold :-)

    Dobry przykład. Marcin P. zakładał biznes, gdy złoto było poniżej 1000
    USD. W 2011 osiągnęło 1800. I faktycznie byłby w stanie zapłacić te 16%
    odsetek - czy ile tam obiecywał AG - i jeszcze zarobić. Sęk w tym, że w
    2012 spadło do 1600. Hossa się skończyła. Podobno chciał sprzedać 2,5 kg
    NBP i był z tym problem.
    Ale! Gdybyś przy tych 1600 wszedł mając przekonanie o dołku i licząc na
    powrót do 1800 lub przebicie... to w 2013 złoto spadło do 1300, kolejny
    rok to 1250, 2015r. - 1150, potem znowu powrót do 1250 i teraz średnia
    1350. Innymi słowy - od 2012 kisiłbyś to złoto po 1600 nie mając w ogóle
    zysku. Do kiedy? Któż to wie... Może jutro skoczy do 1600, a może za 10 lat.