  • 1. Data: 2019-06-23 12:17:53
    Temat: Mechanizm wykrywania fraudu
    Od: cef <c...@i...pl>

    Czy banki mają automatycznie w systemie
    sygnalizację zdarzeń nietypowych?
    Np użycie karty w innym miejscu niż logowanie do systemu.
    I czy jest jakiś automatyzm czy schemat reakcji?

  • 2. Data: 2019-06-23 13:30:43
    Temat: Re: Mechanizm wykrywania fraudu
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.06.2019 o 12:17, cef pisze:
    > Czy banki mają automatycznie w systemie sygnalizację zdarzeń
    > nietypowych? Np użycie karty w innym miejscu niż logowanie do
    > systemu. I czy jest jakiś automatyzm czy schemat reakcji?

    Po pierwsze każdy bank ma swoje systemy. Po drugie nie byłoby chyba
    szczęśliwym publikowanie tych informacji, bo Tobie jako użytkownikowi
    wiele by to nie pomogło, a przestępstwom życie ułatwiło. Ale tak
    ogólnie, to mają :-)

  • 3. Data: 2019-06-23 13:44:31
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > szczęśliwym publikowanie tych informacji, bo Tobie jako użytkownikowi
    > wiele by to nie pomogło, a przestępstwom życie ułatwiło. Ale tak

    To oczywiste, że banki mają różne systemy.
    Pytanie jest o mechanizmy reagujące na takie zdarzenia:
    czy jest jakiś zbiór takich zdarzeń a reagują losowo czy nic nie robią
    standardowo?
    Przykładowo daję swoją kartę dziecku czy zonie na jakiś wyjazd
    w miejsce odległe np o kilkaset kilometrów.
    Tam karta jest standardowo użyta a ja w tym samym prawie czasie loguję się
    w miejscu zamieszkania. I teraz pytanie czy bank wyłapuje to
    w jakikolwiek sposób - np w celu późniejszego udowodnienia mi, że
    nie przestrzegam zasad bezpiecznego używania produktów i np za
    kilka lat odrzucą mi reklamację na podstawie takich danych.

    Gdyby zadzwonili do mnie zaraz po stwierdzeniu takiego
    faktu, to żeby uniknąć blokady karty i kłopotów dla żony/dziecka
    łganie nie miałoby sensu. Więc sam fakt byłby potwierdzony.
    Chodzi mi o to czy zbiór takich przypadków wątpliwych
    jest jakoś dostępny, przeszukiwalny i archiwizowany.

  • 4. Data: 2019-06-23 14:32:28
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Logują wszystko, więc przeszukają jak zgłosisz reklamację i haka znajdą ;P
    Nie wolno nikomu dawać karty, to nie tylko wbrew regulaminowi, ale i proszenie się o
    kłopoty. Od tego są karty dodatkowe albo dla pełnomocników - w większości banków
    darmowe.
    Więc to doradzam, a dawanie odradzam - choć sam to czasem robię dla spełnienia
    warunków promocji.

  • 5. Data: 2019-06-23 15:43:03
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Logują wszystko, więc przeszukają jak zgłosisz reklamację i haka znajdą ;P

    O to mi właśnie chodziło.

    > Nie wolno nikomu dawać karty, to nie tylko wbrew regulaminowi, ale i proszenie się
    o kłopoty.

    Gdybym się nie logował i nie byłoby kłopotów typu kradzież karty tam itp,
    to przeszło by niezauważone. Przecież każdy liczy na szczęście.

    Niestety bank sam poleciał w kulki i uniemożliwił mi skorzystanie
    z usług w określonym czasie. Nie liczyłem, że zwrócili by mi
    poniesienie dodatkowych kosztów gdybym rozwiązał problem
    zgodnie z regulaminem.

  • 6. Data: 2019-06-23 15:56:05
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    > Czy banki mają automatycznie w systemie
    > sygnalizację zdarzeń nietypowych?
    > Np użycie karty w innym miejscu niż logowanie do systemu.
    > I czy jest jakiś automatyzm czy schemat reakcji?

    Tak, każdy inny i się zmieniają.
    Już wiele lat temu gdy złożyłem dyspozycję przelewu (nazwisko to samo -
    rodzina, kwota mała)
    Pekao SA próbował się do mnie dodzwonić czy na pewno.

    Był niesławny wyrok gdy oszuści zbierali "dla Rydzyka" a podawali swój nr
    konta?
    Pomimo iż numer był (jest?) wystarczający i bank był zobowiązany do
    wykonania dyspozycji
    klientów to niestety sąd uznał "winę" banku.
    Zaraz po tym banki dostały sraczki i np. kolega opowiadał wściekły, że
    zapłacił przelewem
    za zakup a sprzedawca twierdzi, że nie dostał zapłaty. Okazało się, że bank
    odrzucił
    przelew bo była literówka w nazwie beneficjenta (firmy).

    Arek

  • 7. Data: 2019-06-23 17:35:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Jun 2019 15:56:05 +0200, Arek napisał(a):
> [...]
    > za zakup a sprzedawca twierdzi, że nie dostał zapłaty. Okazało się, że bank
    > odrzucił przelew bo była literówka w nazwie beneficjenta (firmy).

    Emerytow to panstwo ma w ....
    Problem sie zrobil, jak urzedy skarbowe przelaly zwrot VAT na zle
    konto, bo przeciez podatnik zlozyl prawidlowa deklaracje zmiany konta.

    A ten niedobry bank nie sprawdzil.

    J.

  • 8. Data: 2019-06-23 23:42:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > szczęśliwym publikowanie tych informacji, bo Tobie jako użytkownikowi
    > wiele by to nie pomogło, a przestępstwom życie ułatwiło. Ale tak

    Po pierwsze akceptant karty może zażądać dokumentu tożsamości i w razie
    stwierdzenia, że posługuje się nią inna osoba mają obowiązek kartę
    przeciąć, by umożliwić dalsze z niej korzystanie. Po drugie w Polsce
    posłużenie się cudzą kartą jest "włamaniem", więc sparwcę sie zatrzyma i
    bedzie ustal;ać. jeśli potwierdzisz, że wyraziłeś zgodę, to się zwolni.
    Ale o ile w Polsce ryzykujesz powiedzmy nocleg w aresztach, to za
    granicą może to być kilka miesięcy, zanim zostanie wykonana zagraniczna
    pomoc prawna, czy europejki nakaz dochodzeniowy. Po trzecie, nie zdziwił
    bym się, gdyby w jakiś kraju poslużenie sie cudza kartą samo w sobie
    było przestępstwem.

    Reasumują, to odradzam takie pomysły.

  • 9. Data: 2019-06-24 07:17:18
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > pomoc prawna, czy europejki nakaz dochodzeniowy. Po trzecie, nie zdziwił
    > bym się, gdyby w jakiś kraju poslużenie sie cudza kartą samo w sobie

    Znam te wszystkie niedogodności. Można ich uniknąć korzystając
    z karty tylko tam gdzie nie ma czynnika ludzkiego weryfikującego.
    Rozumiem ryzyko z tym związane.
    Ale to jest nie na temat. Pytanie jest czy systemy bankowe
    sortują takie zdarzenia, które da się identyfikować jako naruszające np
    regulaminy
    korzystania z karty i czy są one w jakiś sposób sygnalizowane samoczynnie
    przez system - choćby na potrzeby wewnętrzne banku. Czy tylko są do
    odkopania
    w razie potrzeby.

  • 10. Data: 2019-06-24 08:27:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 23 Jun 2019 23:42:55 +0200, Robert Tomasik napisał(a):
    > Po pierwsze akceptant karty może zażądać dokumentu tożsamości i w razie
    > stwierdzenia, że posługuje się nią inna osoba mają obowiązek kartę
    > przeciąć, by umożliwić dalsze z niej korzystanie.

    Ale nie ma obowiazku noszenia dowodu przy sobie, wiec przetnie czy
    nie?

> [...]
    > bedzie ustal;ać. jeśli potwierdzisz, że wyraziłeś zgodę, to się zwolni.
    > Ale o ile w Polsce ryzykujesz powiedzmy nocleg w aresztach, to za

    I zejscie smiertelne tez ryzykujesz, tak ci bedzie policja pomagac :-P

    72h w razie trudnosci z ustaleniem, czy dluzej?

    > granicą może to być kilka miesięcy, zanim zostanie wykonana zagraniczna
    > pomoc prawna, czy europejki nakaz dochodzeniowy.

    W Europie kilka miesiecy ?
    No dobra, ambasada moze w piatek po poludniu nie funkcjonowac, w
    poniedzialek wyjatkowo swieto, ale we wtorek ktos powinien sie
    skontaktowac i sprawe wyjasnic :-)

    > Po trzecie, nie zdziwił
    > bym się, gdyby w jakiś kraju poslużenie sie cudza kartą samo w sobie
    > było przestępstwem.

    Ciekawe, czy u siebie tez tacy restrykcyjni, czy zony/dzieci nie maja
    na mysli :-)

    J.