  • 11. Data: 2002-03-15 20:53:28
    Temat: Re: pytanie: III filar a belka?
    Od: "Wiesława Zaleska" <w...@s...pl>

    Użytkownik <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych > Ubezpieczenie z funduszem inwestycyjnym założone PRZED
    wejściem w życie ustawy
    > nie jest objęte podatkiem pod warunkiem, że jest zawarte na czas
    OKREŚLONY.
    > Tymczasem większość ubezpieczeń na życie z funduszem inwestycyjnym jest
    > zawierana na czas NIEOKREŚLONY. Już w listopadzie interweniowałem u mojego
    > agenta z CU gdzie też mam taką polisę aby pozmieniali klientom umowy na
    czas
    > określony ale nie byli tym zainteresowani i do końca łudzili się że umowy
    tego
    > typu będą nieobelowane.
    Mam opinie kilku niezależnych prawników i interpretację Ministerstwa
    Finansów, z których wynika, że ubezpieczenia z funduszem inwestycyjnym
    zawarte przez 1 grudnia 2001 są wolne od tzw. 'podatku belki'- niezależnie
    od czasu, na jaki zostały zawarte. Wynika to zresztą, tak jak już poprzednio
    pisałam, z ogólnych zasad prawa (prawo nie działa wstecz, ochrona praw
    nabytych).
    Zmiana czasu trwania umowy na czas określony zmienia elastyczny charakter
    tej umowy- czyli jej podstawowy walor- i automatycznie zwiększy koszty
    ochrony, co może spowodować 'podrożenie' umowy.

    W tej chwili toczy się walka o zniesienie opodatkowania tych ubezpieczeń,
    zarówno z powodu niewyobrażalnych trudności technicznych i ogromnych kosztów
    zmian w systemie informatycznym ze strony firm ubezpieczeniowych (na ten
    temat artykuł E-insurance wymieniony już w tym wątku). Zresztą, cała ta
    konstrukcja jest tak karkołomna i tak komplikuje cały system, że
    egzekwowanie (i kontrola) tego podatku traci sens. Również z powodu
    stwierdzonej już przez NIK i UNFE dużej niewydolnosci systemu emerytalnego
    (I i II filar) planowane są ODPISY podatkowe wydatków poniesionych na budowę
    emerytury w III filarze.

    *** w...@s...pl * www.ePolisa.republika.pl ***
    ubezpieczenia, kredyty, doradztwo- fachowo, rzetelnie, konkretnie