  • 21. Data: 2002-12-07 14:27:19
    Temat: Re: pomyłka banku, nadmiar pieniędzy na koncie
    Od: "Kazimierz" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Kamil Jonca" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:slrnav1lv3.agu.kjonca@kjonca.kjonca.bogus...

    > Grr. A gdzie jest to w pierwotnym poście napisane ?

    To sa tylko moje przypuszczenia. Nie zmienia to faktu, ze ktos kto otrzymal
    taka kase powinien ja oddac. Chocby ze wzgledu na zwykla ludzka uczciwosc.

    --

    Kazimierz
    GG 1213856

  • 22. Data: 2002-12-07 16:53:11
    Od: Jarosław Lech <j...@a...net.pl>

    Użytkownik "Figaro" <f...@s...pl> napisał w wiadomości

    [ciach]
    > Ludzie, co się podziało ze zwykłą ludzką uczciwością ????
    [ciach]

    Jak widać - nawet u uczciwych w swojej opinii znika wraz z okazją.

    --
    Lejak
    j...@p...onet.pl

  • 23. Data: 2002-12-07 17:39:00
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello Figaro!

    05 Dec 02 20:43, Figaro -> do All:

    F> Nie daj się nabrać na te wypowiedzi do twojego postu. Pieniadze które
    F> nienależnie trafiają na twoje konto nie są twoje. Na pewno przelew
    F> jest opisany - od kogo, za co i dla kogo. Błąd wystąpił tylko w
    F> numerze rachunku.

    Najpewniej w opisanym przypadku tak wlasnie było, ale to tylko jedna z wielu
    możliwości.

    Jest mnóstwo innych możliwości powstania superaty na rachunku, zarówno z winy
    człowieka (n.p. pracownika banku) jak i maszyny (komputera, oprogramowania)
    - nie musi dotyczyć cudzego przelewu.
    -Mogł to n.p. być dwukrotnie zaksiegowany przelew przychodzacy, brak
    obciążenia, bład odsetkowy, itp.
    Jeśli sie nie kontroluje systematycznie stanu rachunku, to można nie wiedzieć
    jakie jest "prawidłowe" saldo i nawet nie zdawać sobie sprawy że obraca sie
    "nieswoimi" pieniedzmi.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 24. Data: 2002-12-07 21:21:44
    Temat: Re: pomyłka banku, nadmiar pieniędz@˙Ś@öź˙żË
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 06 Dec 02 00:12:00 +0100,
    osoba podpisana:
    Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>
    napisała:
    > Hello All!
    >
    > 05 Dec 02 19:09, Adam Płaszczyca pisal do All:

    > No dobrze, a co n.p. z odsetkami?
    > Czy bank (lub inna instytucja finansowa) może zażądać zwrotu odsetek od
    > błędnego - zawyżonego (z własnej winy!) salda.
    Dobre pytanie - obstawiam że tak.
    > Jako klient nie jestem zobowiazany do prowadzenia rachunkowości i tym samym
    > być swiadom jaka część salda jest faktycznie "moja" a jaka nie jest, (zwłaszcza
    No właśnie nie byłbym taki pewien.

    > w bankach które nie dostarczają comiesiecznych wyciągów).
    > Dochodzi do tego problem odprowadzania zawyżonego podatku od odsetek,
    > wynikający z zawyżonego salda.
    >
    > - Błąd banku również mnie wprowadza w błąd i może być przuczyną rozdysponowania
    > środków w dobrej wierze.
    > Można też sobie wypbrazić znacznie poważniejsze konsekwencje, n.p. podatkowe,
    > (n.p. niedoszła ustawa o deklaracjach majątkowych), socjalne (n.p. dochody
    > podlegające opodatkowaniu zglaszane przez bezrobotnych) itp.
    > Co w przypadku gdy bład ksiegowania narazi klienta na straty materialne bądź
> [...]
    Zaraz, zaraz. Wątek zaczął się od tego, że klient _wiedział_ o
    dodatkowych pieniądzach!

    Sorry, albo wie że ma ileś za dużo i traktuje jako prezent od banku(i
    zgłasza do opodatkowania darowiznę :-P ) albo nie ( i przypuszczam, ze
    wtedy byłby "kryty" przed innymi instytucjami)

    KJ

    --
    "We all know Linux is great...it does infinite loop
    in 5 seconds." (Linus Torvalds)

  • 25. Data: 2002-12-08 10:16:40
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org> wrote:

    > No dobrze, a co n.p. z odsetkami?
    > Czy bank (lub inna instytucja finansowa) może zażądać zwrotu odsetek od
    > błędnego - zawyżonego (z własnej winy!) salda.

    Tak. Może skorygować błędne księgowanie, czyli usunąć niejako wziąć stan
    rachunku sprzed tej operacji i nastepnie powtórzyć wszystkie następne
    operacje bez owej omyłkowej.

    > Co w przypadku gdy bład ksiegowania narazi klienta na straty materialne bądź
    > moralne?

    art. 415 K.C.

    --
    ___________ (R)

  • 26. Data: 2002-12-08 21:46:58
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 07 Dec 02 18:39:00 +0100,
    osoba podpisana:
    Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>
    napisała:
    [...]
    > Jeśli sie nie kontroluje systematycznie stanu rachunku, to można nie wiedzieć
    > jakie jest "prawidłowe" saldo i nawet nie zdawać sobie sprawy że obraca sie
    > "nieswoimi" pieniedzmi.

    1. Nie wierzę, po prostu nie wierzę że nie zna się swojego salda nawet
    orientacyjnie, rozumiem, że można popełnic błąd przy hmm, przychodach,
    rzędu bo ja wiem 10%? 20% ? ale nie 100%(podkreślam przychodach)
    2. W artykule wyraźnie było napisane, że autor _wie_ że saldo jest
    zawyżone.

    KJ

    --
    Talk sense to a fool and he calls you foolish.
    -- Euripides

  • 27. Data: 2002-12-08 23:42:00
    Temat: Re: pomyłka banku, nadmiar pienięd@˙Ś@öź˙ż
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f127.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    07 Dec 02 22:21, Kamil Jonca pisal do All:

    KJ> Zaraz, zaraz. Wątek zaczął się od tego, że klient _wiedział_ o
    KJ> dodatkowych pieniądzach!

    Wiem od czego zaczął się wątek i że klient nie tylko wiedział o dodatkowych
    pieniądzach, ale także wiedzial że jest to czyjes wynagrodzenie.

    Nietrudno jednak wyobrazic sobie sutuację, w której klient zna aktualne saldo
    (bo tego może sie dowiedzic choćby w bankomacie), ale nie jest w stanie ustalic
    czy to saldo jest prawidłowe (tzn. czy wszystkie środki są "jego").

    KJ> Sorry, albo wie że ma ileś za dużo i traktuje jako prezent od banku

    Nie o taki przypadek mi chodzi bo są różne możliwości powstania wątpliwości co
    do prawidłowej wysokości salda i czasem trudne do ustalenia - zwłaszcza po
    pewnym czasie i w pewnych okolicznościach (znaczny obrót, dochody z wielu żródeł
    itp., a ponadto gdy n.p. przebywam przez dłuższy czas poza miejscem stałego
    zamieszkania).

    KJ> zgłasza do opodatkowania darowiznę :-P )

    a nie jest wymagane udokumentowanie ze strony darczyńcy?
    Inaczej byłby to najprostszy sposób na pranie pieniedzy...

    W moim poście chodziło mi o zwrócenie uwagi, że wszelkie nieautoryzowane
    operacje mogą nieść dla klienta szereg niezawinionych negatywnych konsekwencji i
    to zarówno w przypadku wpływu jak i zdjecia środków z rachunku.
    Nie kwestionuję prawa banku do przeprowadzenia korekty, ale prawo banku do
    przeprowadzenia korekty _bez powiadomienia klienta_ i _uzgodnienia trybu i ew.
    terminu korekty_. Klient w żadnym wypadku nie powinien ponosić konsekwencji
    cudzych błędów.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-

  • 28. Data: 2002-12-09 12:35:16
    Od: "Artur R. Czechowski" <a...@s...invalid>

    Leszek A. Szczepanowski <t...@p...pl> wrote:
    > Użytkownik "Kazimierz" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Ktore nie powstalo z winy wlasciciela konta. Wiec pieniadze,
    > sa jego. Ja tez moge ci wplacic dowolna sume na twoje konto,
    Ja! Ja! Mnie wybierz! Mnie! :)

    Czesiu

    PS. PPNMSP

  • 29. Data: 2002-12-11 21:18:20
    Temat: Re: pomyłka banku, nadmiar
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 09 Dec 02 00:42:00 +0100,
    napisała:
> [...]
    >
    > Wiem od czego zaczął się wątek i że klient nie tylko wiedział o dodatkowych
    > pieniądzach, ale także wiedzial że jest to czyjes wynagrodzenie.
    Gdyby słońce świeciło w nocy to byłby dzień. Nie chcę się wgłębiać, w
    dyskusje "co by było gdyby". jest po prostu za dużo możliwości.
    Rozumiem, że niekoniecznie jeest możliwość pamietania sald co do grosza.
    Ale bezkrytyczne przyjmowanie za prawdziwe salda X jak i 10 razy więcej,
    to jakoś mi nie dokońca wygląda na winę banku.*

    [..]
> [...]

    > terminu korekty_. Klient w żadnym wypadku nie powinien ponosić konsekwencji

    Ale skorzystanie z nieswoich pieniędzy to nie jest błąd banku.

    KJ
    *) proszę mi sie nie czepiać sytuacji 1 grosz i 10 groszy/

    --
    GNU is Not Unix