  • 1. Data: 2004-11-21 21:22:41
    Temat: odmowa przyjęcia przelewu
    Od: "Camel" <c...@h...pl>

    Witam.

    15 listopada przygotowałem sobie przelew (z datą 15.11) . Do banku poszedłem
    następnego dnia. (Robię tak b. często). Pani w okienku (nowozatrudniona)
    poinformowała mnie, że nie może przyjąć przelewu, bo jest na nim niewłaściwa
    data. Po kilkuminutowej utarczce, przyjęła go.
    Jakie było moje zdziwienie, gdy za dwa dni dostałem telefon, że przelew nie
    został przez nią zaksięgowany i wypuszczony, bo był niewłaściwie wypelniony
    (jej data się nie zgadzała). Mało mnie nie trafiło!
    I teraz pytanie. Co jest ważniejsze? Data, którą automat mi generuje przy
    wystawianiu przelewów, czy pieczątka banku?
    Czy są jakieś przepisy, które to regulują?

    Serdecznie pozdrawiam

    Piotr

  • 2. Data: 2004-11-21 21:30:58
    Temat: Re: odmowa przyjęcia przelewu
    Od: "plusz" <p...@b...plusz.beztegotez.pl>

    W artykule news:cnr103$mi$1@atlantis.news.tpi.pl,
    niejaki(a): Camel z adresu <c...@h...pl> napisał(a):
> [...]
    > przy wystawianiu przelewów, czy pieczątka banku?
    > Czy są jakieś przepisy, które to regulują?

    ja nie za bardzo rozumie oburzenie kolegi

    poszedł kolega do banku i chciał złożyć zlecenie nie możliwe do realizacji
    (16 listopada chciał złożyć dyspozycję przelewu na 15.11)

    Pani w okienku rzyczliwie poinformowała, że takie zlecenie jest niemożliwe
    do realizacji (sprzeczne z logiką)

    Kolega się uparł, a ponieważ Pani to nie komputer, więc przelew przyjęła.

    Nie rowumiem problemu - bank zrealizował dyspozycję zgodnie z logiką -
    przelew przyjął jak każdy inny, a następnie odrzucił jako niemożliwy do
    realizacji.

    BTW. teraz już chyba każdy bank ma dostęp via Internet - proponuję w
    przyszłości składać tego typu niedorzeczne dyspozycje w systemie
    internetowym - przynajmniej oszczędzi kolega nerwów osobom zarabiającym na
    życie w okienkach bankowych.

    --
    pozdrawiam
    plusz (http://www.plusz.pl)

  • 3. Data: 2004-11-22 00:25:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Camel" <c...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    A masz pieczątkę banku na potwierdzeniu przelewu?

  • 4. Data: 2004-11-22 02:23:30
    Od: "Camel" <c...@h...pl>

  • 5. Data: 2004-11-22 03:05:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Camel" <c...@h...pl> napisał w wiadomości

    To teraz sytuacja patowa. Ty nie możesz jej udowodnić, że przelew złożyłeś,
    a ona Tobie, ze była błędna data. Ja bym z takiego banku, który nie
    potwierdza składanych dyspozycji zrezygnował. Nic innego poradzić nie umiem.
    A co będzie, jak za którymś razem nie zadzwonią?

  • 6. Data: 2004-11-22 05:06:13
    Od: "Fotech" <w...@p...onet.pl>

    Ja bym z takiego banku, który nie
    > potwierdza składanych dyspozycji zrezygnował. Nic innego poradzić nie umiem.
    > A co będzie, jak za którymś razem nie zadzwonią?

    Hmm, nie wiem, z jakich bankow korzystasz, ale na pewnym poziomie komunikacji (spółka
    - bank), o ile sie jeszcze w ogole korzysta z recznego podawania dokumentow, zostawia
    sie je po prostu u "Pani Basi", i wszystko dziala, tak jest w wiekszosci Duzych
    Bankow z Tradycjami.
    Jedno, co mozna, to na przyszlosc zaopatrzyc sie w systemowe (elektroniczne)
    rozwiązanie, o ile oczywiscie to jest wazne i celowe... lub czekac na pieczatke
    natychmist:(

    Wojtek

  • 7. Data: 2004-11-22 07:59:06
    Od: "PshemeK" <p...@o...pl>

> [...]

    wypelniony
    > (jej data się nie zgadzała). Mało mnie nie trafiło!

    Tutaj jest mały błąd pracownicy banku. Nie powinna od Ciebie przyjmować
    przelewu. Ale pewnie zmiękła po utarczce (zapewne dość żywiołowej), bo się
    Ciebie przestraszyła. Najwyraźniej wolała z Tobą rozmawiać przez telefon :).
    Ew. jest drugi scenariusz : poinformowała Cię, że przelew ma złą datę i że
    nie może go przyjąć, Ty się upierałeś, więc go wzięła, bo stwierdziła, że
    jak Ci tak bardzo zależy na tym, żeby się przekonać, że jest tak jak ona
    mówi to OK. Potem go wprowadziła w system, system odrzucił i powiedział, że
    zła data. Więc ona do Ciebie zadzwoniła i powiedziała, że nie poszło z
    wiadomego powodu.

    > I teraz pytanie. Co jest ważniejsze? Data, którą automat mi generuje przy
    > wystawianiu przelewów, czy pieczątka banku?

    Bank ma obowiązek realizować wszystkie prawidłowo złożone dyspozycje.
    Zgodnie z życzeniem klienta. Twoja dyspozycja była na 15, więc nie była
    prawidłowa. Sytuacja hipotetyczna : babeczka przyjmuje 16.11 przelew, na
    którym jest data REALIZACJI 15.11. Wysyła z datą 16.11 bo inaczej nie może.
    Za pół roku jest jakiś problem w ZUSie (bo to pewnie przelew ZUS, chociaż
    niekoniecznie) i piszą do Ciebie, że nieterminowo przyszło. Ty się okazujesz
    skur....nem i składasz reklamację do banku, że masz na przelewie datę
    realizacji 15.11, a oni wysłali 16.11. Czy reklamacja zostanie rozpatrzona
    pozytywnie dla Ciebie, czy też nie, to i tak babeczka będzie mieć problem,
    że przyjęła taki przelew. Bo podejrzewam, że jest to niezgodne z wszelkimi
    regulaminami i procedurami wewnętrzymi tego (i nie tylko tego) banku.
    Tak więc jeżeli na kartce/wydruku jest napisane, że data realizacji 15.11,
    to nie może być pieczątki z 16.11. Może być data wystawienia przelewu 15.11
    z datą realizacji na 16.11. I tak właśnie polecam robić jeśli zamierzasz
    biegać do banku dzień po wystawieniu przelewu.

    > Czy są jakieś przepisy, które to regulują?

    Tak. Zasada, że prawo nie działa wstecz. I tak jak napisałem wcześniej,
    regulaminy i przepisy wewnętrzne tego banku.

    Ktoś tam wcześniej zasugerował, cobyś się zaopatrzył w jakiś elektroniczny
    system przesyłania przelewów. Nie wiem w jakim to było konktekście (chociaż
    de facto jest to dobry pomysł), ale w tej sytuacji by Ci tylko tyle pomogło,
    że by Cie oduczyło wysyłać przelewy z datą wsteczną :)) Pomyśl sobie, jakby
    się tak dało, to nikt by nigdy nie miał nigdzie zaległości w płaceniu.
    Jakbym mógł zapłacić rachunek za prąd za pół roku z datą dzisiejszą to
    pewnie bym tak robił :)))

    > Serdecznie pozdrawiam
    >
    > Piotr

    Pozdrawiam również

    PshemeK

  • 8. Data: 2004-11-22 08:39:29
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > Jedno, co mozna, to na przyszlosc zaopatrzyc sie w systemowe (elektroniczne)
    > rozwiązanie, o ile oczywiscie to jest wazne i celowe...

    elektroniczne rozwiązanie?
    Masz na myśli jakiś chip, który zmusi jego mózg do myślenia?
    Bo jeśli chodzi o banki z dostępem przez internet
    to nie znam takiego który przyjmie przelew na wczoraj...

    > lub czekac na pieczatke natychmist:(
    jedyne co mógł dostać to pieczątkę z odmową wykonania dyspozycji.

  • 9. Data: 2004-11-22 08:40:16
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Fotech" <w...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > komunikacji (spółka - bank), o ile sie jeszcze w ogole korzysta z
    > recznego podawania dokumentow, zostawia sie je po prostu u "Pani

    ... wrzuca sie do skrzyneczki 8-)

    MJ

  • 10. Data: 2004-11-22 08:51:39
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > Witam.
    >
    > 15 listopada przygotowałem sobie przelew (z datą 15.11) . Do banku poszedłem
    > następnego dnia. (Robię tak b. często).
    Zgroza!

    > Pani w okienku (nowozatrudniona) poinformowała mnie, że nie może przyjąć
    > przelewu, bo jest na nim niewłaściwa data.
    Czyżby była pierwszą, która zna przepisy?

> [...]
    > został przez nią zaksięgowany i wypuszczony, bo był niewłaściwie wypelniony
    > (jej data się nie zgadzała). Mało mnie nie trafiło!
    A powinno!

    > I teraz pytanie. Co jest ważniejsze? Data, którą automat mi
    > generuje przy wystawianiu przelewów,
    Albo masz do dupy automat, albo nie potrafisz nawet go obsłuzyć :(

    > czy pieczątka banku? Czy są jakieś przepisy, które to regulują?
    Wyobrażasz sobie że nie ma?
    Ciekawe jak by się bank mógł bronić gdyby przyszło Ci do głowy
    oskarżyć go o nieterminową realizację dyspozycji?

    > Serdecznie pozdrawiam
    I wzajemnie

    > Piotr
    St.