  • 1. Data: 2005-02-04 00:25:13
    Temat: [media] Fałszywki w bankomatach
    Od: Krystek <k...@p...space.mailbox>

    Informacyjna Agencja Radiowa Polskiego Radia podaje za "Gazetą Prawną" -
    http://www.radio.com.pl/news/iar/default.asp?newsID=
    1596855

    Pobranie gotówki w bankomacie grozi oskarżeniem o wprowadzanie do obiegu
    fałszywych banknotów. "Gazeta Prawna" w publikacji "Zdradliwe bankomaty"
    pisze o zjawisku występowania w bankomatach fałszywych pieniędzy.
    Zgodnie z obowiązującym prawem klient nie ma żadnych szans na to, że
    bank, właściciel bankomatu, uwzględni reklamację trefnego banknotu,
    zależy to tylko od dobrej woli urzędnika bankowego. Co więcej - próba
    płacenia banknotem fałszywym lub wyglądajacym jak fałszywka, pochodzacym
    z bankomatu, może narazić każdego z nas na nieprzyjemności. "Gazeta
    Prawna" zauważa, że banki korzystające z outsourcingu - jest to
    wykorzystywanie zewnętrznych firm do określonych zadań, na przykład do
    konserwacji i napełniania bankomatów - nie ponoszą żadnej
    odpowiedzialności za to, co tkwi w ich maszynkach do wydawania gotówki.
    "Gazeta Prawna" pisze również, że na firmach outsourcingowych
    zajmujących się działalnością na rzecz banków - zadaniami cash handling
    - nie ciąży obowiązek posiadania licencji bankowej. W artykule "Gazety
    Prawnej" także o tym, jak firmy współpracujące z bankami same bronią się
    przed fałszywymi banknotami.

  • 2. Data: 2005-02-04 01:01:19
    Temat: Re: [media] Fałszywki w bankomatach
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Krystek wrote:
> [...]
    > - nie ciąży obowiązek posiadania licencji bankowej. W artykule "Gazety
    > Prawnej" także o tym, jak firmy współpracujące z bankami same bronią się

    Aha.
    Zaczna się.
    Najśmieszniej tylko brzmi, że bank nie odpowiada za to co jest w ich
    maszynkach.
    A co mnie to obchodzi komu bank zleca obsługę bankomatów. Bank za to
    odpowiada i ponosi konsekwencje, tylko jak udowodnić, że ten banknot, to
    akurat z ich maszynki.
    Ale aż się dziwię, że firmy obsługujące bankomaty nie wpadły na pomysł,
    że tak łatwo jest wrzucić parę super banknotów zamiast.
    Jeżeli do tego dojedzie, to ja biorę sowje menele i wynoszę się za ural.

  • 3. Data: 2005-02-04 01:50:26
    Od: Krystek <k...@p...space.mailbox>

    witek napisał:
> [...]

    > wrzucić parę super banknotów zamiast. Jeżeli do tego dojedzie, to ja
    > biorę sowje menele i wynoszę się za ural.

    Zastanawiam się, czy przy wkładaniu banknotów do kaset bankomatowych nie
    są przypadkiem spisywane ich numery. Może jakiś spec się wypowie. Wiem,
    że grupę czyta ktoś kto instaluje bankomaty i ma rozeznanie w temacie.

    K.

  • 4. Data: 2005-02-04 07:14:39
    Od: Markus Sprungk <z...@c...cy>

    Krystek napisał(a):

    > Zastanawiam się, czy przy wkładaniu banknotów do kaset bankomatowych nie
    > są przypadkiem spisywane ich numery. Może jakiś spec się wypowie. Wiem,
    > że grupę czyta ktoś kto instaluje bankomaty i ma rozeznanie w temacie.

    Chyba sobie żartujesz. Widzisz kogoś kto spisuje numery seryjne tysięcy
    banknotów? :)))

    *ICQ-79050392* *Tlen-msprungk*
    *GG-1447098*

  • 5. Data: 2005-02-04 08:01:25
    Od: Marcin Jurczuk <m...@t...pl>

    On 2005-02-04, Markus Sprungk <z...@c...cy> wrote:

    > Chyba sobie żartujesz. Widzisz kogoś kto spisuje numery seryjne tysięcy
    > banknotów? :)))
    Nie - ale technologia umożliwiająca zczytywanie nr "w locie" istnieje.
    Tylko bankomaty wymagały by przerobienia aby przed wydaniem papierka
    zarejestrować nr banknotu. Koszty takiej operacji w skali sieci bankomatów
    - gigantyczne.

    --
    Marcin Jurczuk, NIC-HDL: MJ1679-RIPE

  • 6. Data: 2005-02-04 14:42:27
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Marcin Jurczuk napisał(a):

> [...]
    > Tylko bankomaty wymagały by przerobienia aby przed wydaniem papierka
    > zarejestrować nr banknotu. Koszty takiej operacji w skali sieci bankomatów

    Tak samo jakiś czas temu mówiono o kamerach w bankomatach. Fakt faktem,
    że nasze bank-knoty utrudniaja taką operację, ale nie uniemożliwiają jej
    całkowicie. Z drugiej strony - jeżeli dochodzi do takich przypadków,
    jest to ewidentnie wina operatorów bankomatów i tylko przymus ustawowy
    mógłby coś zmienić. Z trzeciej strony - słyszałem - aczkolwiek nie
    mogłem zweryfikować - że fałszywe bank-knoty można też otrzymac w kasie
    normalnegomarmurkowego banku. Innymi słowy - klient zawsze jest bez szans.

    W pewnej branży to nazywa sie polowanie z nagonką.

    M.

  • 7. Data: 2005-02-04 16:26:34
    Od: "janke" <j...@p...onet.pl>

    witek:

    > Najśmieszniej tylko brzmi, że bank nie odpowiada za to co jest w ich
    > maszynkach.
    /.../
    > Ale aż się dziwię, że firmy obsługujące bankomaty nie wpadły na pomysł,
    > że tak łatwo jest wrzucić parę super banknotów zamiast.

    po co w ogóle wkładać coś co udaje banknot? - gazety, pocięte gazety,
    kawałki książek, ulotki! a klientowi po 3 dniach zdjąć blokadę środków i
    obciążyć konto ;)))

    janke

  • 8. Data: 2005-02-04 16:35:42
    Od: Krystek <k...@p...space.mailbox>

    Markus Sprungk napisał:

    > Chyba sobie żartujesz. Widzisz kogoś kto spisuje numery seryjne tysięcy
    > banknotów? :)))

    Wbrew pozorom moje pytanie nie było takie znowu bezsensowne, skoro są
    liczarki bankotów, które podczas zliczania pieniędzy skanuja numery seryjne.

    A wracając do meritum, czyli postępowania z fałszywym banknotem
    wyciagniętym z bankomatu pani redaktor z "Gazety Bankowej" w Programie 1
    Polskiego Radia o 12:35 sugerowała by skontaktować się ze swoim bankiem
    i tam dochodzić roszczeń. Przypomina mi się sytuacja, którą ktoś
    opisywał na grupie, gdy oddał do banku fałszywy banknot z wydrukiem
    potwierdzenia wypłaty z bankomatu i tyle go widzieli. Bredziłą też, że
    sprzedawca w sklepie może takiej fałszywki nie przyjąć (a ja myślałem,
    że musi zatrzymać) i powinnismy wtedy podjać ww działania.

    To ja bym już wolał od razu czekać na Policję, spisać protokół i wszcząć
    postępowanie wobec banku a nie oddawać bankowi dowód rzeczowy, który
    gdzieś zginie. Przydałby się breloczek z ultrafioletową lampą - testerem
    banknotów. Poza tym jak mogę zareklamować wypłatę z bankomtu fałszywego
    banknotu np. w mBanku? Wyślę im te 100 zł listem za polecenim odbioru? A
    może przelewem? ;-)

    K.

  • 9. Data: 2005-02-04 17:05:21
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Krystek napisał(a):

    > gdzieś zginie. Przydałby się breloczek z ultrafioletową lampą - testerem
    > banknotów.

    Genialny pomysł. Narazie mam breloczek z białym LEDem (pozwala trafić do
    dziurki od klucza późną nocą po wizycie w knajpie).

    Ultrafioletu w breloczku jeszcze nie widziałem...

  • 10. Data: 2005-02-04 18:05:39
    Od: Krystek <k...@p...space.mailbox>

    Wojciech Nawara napisał:

    > Genialny pomysł. Narazie mam breloczek z białym LEDem (pozwala trafić do
    > dziurki od klucza późną nocą po wizycie w knajpie).
    >
    > Ultrafioletu w breloczku jeszcze nie widziałem...

    Oczywiście to był żart. Taki sam jak wysyłanie fałszywego bankotu do
    oddziału banku przelewem ;-) Z breloczkami z lampą ultrafioletową też
    jeszcze się nie spotkałem, ale kieszonkowe maszynki do sprawdzania
    banknotów używane m.in. przez sprzedawców na bazarach - jak najbardziej.

    K.