  • 11. Data: 2017-01-02 13:58:21
    Temat: Re: kredyty hipoteczne w PL
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    [...]
    > To napiszcie w skrócie, jak macie chwilkę, czym w końcu jest ta hipoteka ?
    > Czy jak się ktoś trafi, kto kupi nieruchomość z wpisaną hipoteką - i znajdzie się
    naotariusz, który umowę sporządzi - to jak sprzedający przestanie spłacać raty, to
    bank może zlicytować tą nieruchomość ?

    Tak.
    OIDP (niech mnie ktoś poprawi)
    1. Jest wpisana hipoteka
    2. dłużnik nie płaci.
    3. wierzycie wzywa właściciela do spłaty kwoty hipoteki
    4a. właściciel płaci i dostaje kwit o zwolnieniu hipoteki, lub
    4b. właściciel nie płaci - nieruchomość jest licytowana i wierzyciel
    dostaje to co jest z licytacji.
    zwracam uwagę, że
    właściciel (nieruchomośc) nie musi być dłużnikiem.
    KJ
    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/
    ... eighty years later he could still recall with the young pang of his

  • 12. Data: 2017-01-02 14:03:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Sejm rzeczywiście nie ma nic nowego do gadania w sprawie Twojej umowy już podpisanego
    kredytu, bo została sporządzona w ramach obowiązującego obecnie prawa, czyli takiego,
    że za kredyt, jakby on tam nie był nazwany, odpowiadasz całym majątkiem.
    A ściślej, że nie wprowadzono do prawa bankowego kategorii "kredytu naprawdę
    hipotecznego", czyli zaciąganego na zakup danej nieruchomości i tylko tą
    nieruchomością zabezpieczonego - oraz nie zabroniono bankom udzielać na zakup
    nieruchomości innych rodzajów kredytów niż tylko tego "naprawdę hipotecznego".
    Inna sprawa, że pewnie taki kredyt miałby nieco gorsze warunki - np. większą marżę,
    bo większe ryzyko - i może jakieś dodatkowe wymagania, typu np. 30% wkładu własnego.

  • 13. Data: 2017-01-02 15:05:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bolko" napisał w wiadomości grup
    >(...)
    >Kredyt hipoteczny to kredyt zaciągany pod zastaw nieruchomości. W
    >momencie zaprzestania spłaty rat w USA odpowiadamy przed bankiem
    >tylko >nieruchomością, niczym więcej.
    >W Polsce odpowiada się całym majątkiem, więc nie jest to kredyt
    >hipoteczny, ale kredyt konsumencki udzielany pod zastaw nieruchomości
    >oraz innych dóbr >[w razie bowiem spadku cen na rynku nieruchomości
    >bank może zarządać dodatkowego zabezpieczenia w trybie
    >natychmiastowym].
    >Dlaczego u nich się da a u nas nie?

    A jestes pewien, ze u nich tak wlasnie jest ?
    U nich jest jeszcze prawo do upadlosci, i zwyczaj zycia na kredyt, co
    czesciowo generuje powyzszy schemat oddawania nieruchomosci.
    U nas w sumie tez juz jest.

    J.

  • 14. Data: 2017-01-02 15:05:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Hmmm, no to jeszcze lepsze to wszystko niż myślałem, ale w sumie na jedno wychodzi -
    czyli na to, że niezależnie od tego, czy bank zabrania w umowy kredytu sprzedaży
    nieruchomości (o ile może), to raczej nikt nieruchomości z wpisaną hipoteką nie kupi,
    chyba że strony zgodzą się na to, że część kasy od razu trafia do banku (albo
    kupujący jest szalony).
    Różnica w stosunku do mojego opisu tylko taka, że ta zgoda jest dobrowolna, a nie
    wymagana prawem.
    Pozostaje do ustalenia, czy bank ma prawo zabronić sprzedaży nieruchomości, w której
    KW jest wpisana hipoteka tego banku - i czy notariusz ma obowiązek o takiej
    transakcji bank poinformować ?

  • 15. Data: 2017-01-02 15:06:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil "Jońca"" napisał w wiadomości grup
    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:
    >A to zależy od umowy z bankiem. A nie od wpisu w dziale IV.

    Co nas wraca do poczatku - to notariusz bedzie analizowal umowe z
    bankiem ?

    J.

  • 16. Data: 2017-01-02 15:10:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]
    >zabroniono bankom udzielać na zakup nieruchomości innych rodzajów
    >kredytów niż tylko tego "naprawdę hipotecznego".

    Ale to sie chyba da osiagnac umowa leasingowa.
    Tylko czy klient bedzie zabezpieczony w razie np bankructwa banku ?

    >Inna sprawa, że pewnie taki kredyt miałby nieco gorsze warunki - np.
    >większą marżę, bo większe ryzyko - i może jakieś dodatkowe wymagania,
    >typu np. 30% wkładu własnego.

    A propos - KNF wlasnie wymaga 20% wkladu wlasnego.

    J.

  • 17. Data: 2017-01-02 15:23:59
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Użytkownik "Kamil "Jońca"" napisał w wiadomości grup
    >
    > Co nas wraca do poczatku - to notariusz bedzie analizowal umowe z
    > bankiem ?

    Ale bank (zwykle) nie będzie stroną umowy sprzedaży.
    Gdyby się chciał zabezpieczyć, przed sprzedażą, to by wpisał coś w
    dziale III
    KJ

    The coast was clear.
    -- Lope de Vega

  • 18. Data: 2017-01-02 15:45:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Nie ma co rozdzielać tak mocno działów III i IV - III to "prawa, roszczenia i
    ograniczenia", a IV też zawiera roszczenia - tylko że bardzo specyficzne i na tyle
    ważne - bo to ze względu na konieczność ujawnienia właśnie tych roszczeń zaczęto
    zakładać księgi wieczyste, zwane dawniej "hipotekami".

    Wciąż jest to bardzo karkołomna konstrukcja, że ew. kupujący taką nieruchomość
    zaczyna być zakładnikiem umowy kredytowej podpisanej przez sprzedającego i bank.
    Właśnie po to notariusz, widząc wpis o hipotece w KW, powinien domagać się od
    sprzedającego umowy kredytu - bo kto wie, na co on się tam z bankiem umówił.
    A powinien to zrobić dlatego, by zabezpieczyć kupującego - który to kupujący zwykle
    taksę płaci. Inna sprawa to solidność zawodowa notariuszy, ale tego jakoś między sobą
    pilnują (choćby po to, żeby nie pojawiła się wewnętrzna konkurencja biorąca taksy
    niższe od maksymalnych - nawet sobie to w "kodeks etyczny" wpisali ;P ) - sarkazm
    bierze się z doświadczeń własnych przy kupowaniu mieszkania od deweloperów -
    notariusz wziął pełną taksę, a oszukał mnie - albo może "powiedział, co myślał" - ale
    jemu ma się nie zdawać, tylko ma mi odpowiedzieć na zadane pytanie zgodnie z prawem.
    Oraz oczywiście dopuścił do tego, że w umowie znalazł się zapis na korzyść
    dewelopera, który to zapis nie był wymagany umową przedwstępną.

  • 19. Data: 2017-01-02 17:03:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >domagać się od sprzedającego umowy kredytu -
    >bo kto wie, na co on się tam z bankiem umówił.

    Ale po co ma sie domagac - ma spytac kupujacego, czy zdaje sobie
    sprawe, ze to nieruchomosc obciazona, co zreszta powinno byc do umowy
    wpisane.
    Tudziez pouczyc, jak sie takie rzeczy zalatwia.

    A w ksiedze chyba trzeba wpisac konkrektna kwote wierzytelnosci ?

    J.

  • 20. Data: 2017-01-02 17:07:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dawid Rutkowski" napisał w wiadomości
> [...]
    >zabrania w umowy
    >kredytu sprzedaży nieruchomości (o ile może), to raczej nikt
    >nieruchomości z wpisaną hipoteką nie kupi,

    Ale takie sprzedaze sie jak najbardziej zdarzaja.

    >chyba że strony zgodzą się na to, że część kasy od razu trafia do
    >banku (albo kupujący jest szalony).

    I tak to sie wlasnie zalatwia - sam bank na to nalega, o ile sie go
    spyta :-)

> [...]
    >Pozostaje do ustalenia, czy bank ma prawo zabronić sprzedaży
    >nieruchomości, w której KW jest wpisana hipoteka tego banku

    Tak mi sie wydaje, ze moze ... tzn moze wpisac w umowe kredytowa, a w
    jakim stopniu to bedzie wiazac sprzedajacego, to chyba temat na
    dluzsza dyskusje prawnicza.

    J.