  • 1. Data: 2003-11-18 15:44:33
    Temat: kredyt walutowy
    Od: Tomasz Kalinowski <k...@k...gliwice.pl>

    witam,

    kiedyś na grupie była dyskusja na temat zagrożeń jakie wynikajš z
    wzięcia kredytu walutowego ( hipotecznego ), nie chodzi mi tutaj o
    wahania kursów tylko o stosowane przez banki sposoby przewalutowań.
    Niestety nie moge tego znależć w archiwum. Jeżeli ktoś byłby na tyle
    uprzejmy i podał mi link, albo jeszcze raz to wytlumaczył "małemu,
    szaremu człowieczkowi" ;).

    z góry dzięki,

    Tomek

  • 2. Data: 2003-11-18 15:46:39
    Temat: Re: kredyt walutowy
    Od: Tomasz Kalinowski <k...@k...gliwice.pl>

    dodam tylko, że znajomi zdecydowali sie na taki kredyt w Fortis Banku,
    oprocentowanie 1,67 we frankach szw. na 20 lat

  • 3. Data: 2003-11-18 16:50:13
    Od: "Pan Bambaryla" <p...@u...pl>

    Użytkownik "Tomasz Kalinowski" <k...@k...gliwice.pl> napisał w wiadomości
    > dodam tylko, że znajomi zdecydowali sie na taki kredyt w Fortis Banku,
    > oprocentowanie 1,67 we frankach szw. na 20 lat

    Przez pierwszy rok... ;-)

    Pzdr,
    Bam

  • 4. Data: 2003-11-18 19:50:53
    Od: Tomasz Kalinowski <k...@k...gliwice.pl>

    Wiadomość napisana przez: Pan Bambaryla:

    > Przez pierwszy rok... ;-)
    >
    > Pzdr,
    > Bam

    hehe na szczeście to nie ja biore ten kredyt ;)

  • 5. Data: 2003-11-19 08:25:30
    Od: "Rafal" <rafal_1970@WYWALTO_op.pl>

> [...]
    > Niestety nie moge tego znależć w archiwum. Jeżeli ktoś byłby na tyle
    > uprzejmy i podał mi link, albo jeszcze raz to wytlumaczył "małemu,

    Toć to banalne... bank przyznaje ci kredyt w walucie, o czym kwotę kredytu
    przelicza po kursie SKUPU stosowanym w tym banku dla danej waluty.
    Z kolei przy spłacie - kwota raty jest przeliczana po kursie SPRZEDAŻY z
    dnia wymagalności. Tyle że ... róznica miedzy tymi kwotami może w porywach
    siegać 10%.
    Przykład - dane dla Multibanku z dzisiaj, kredyt CHF
    skup: 2.9319, sprzedaż: 3.0193 różnica - 3%

    Bieżesz 100 tyś żł, czyli 34 107 CHF
    Ale do spłaty "na starcie" masz już .... prawie 103 tyś zł - to wyniak z
    samego przeliczenia z widełek kursowych. W rzeczywistości wiec jak masz
    kredyt oprocentowany 4%,, to 3 % doskoczyło "z marszu" i masz 7% (w
    uproszczeniu)
    Do tego oczywiście dochodzi ryzyko kursowe...

  • 6. Data: 2003-11-19 10:25:33
    Od: "Piotr Sieniawski" <f...@f...com>

    Rafal wrote:

    > Bie?esz 100 ty? ??, czyli 34 107 CHF
    > Ale do sp?aty "na starcie" masz ju? .... prawie 103 ty? z? - to
    > wyniak z samego przeliczenia z wide?ek kursowych. W rzeczywisto?ci
    > wiec jak masz kredyt oprocentowany 4%,, to 3 % doskoczy?o "z marszu"
    > i masz 7% (w uproszczeniu)

    To nie uproszczenie, tylko blad.
    Te 3% to masz na caly okres splaty.
    4% powiekszasz o 3% a nie 3 punkty procentowe.
    Czyli oprocentowanie wynosi 4,12% a nie 7%.
    Myle sie ?

  • 7. Data: 2003-11-19 11:49:59
    Od: "zbiggy" <z...@n...poczta.onet.pl>

    Piotr Sieniawski napisal/a:

    > To nie uproszczenie, tylko blad.
    > Te 3% to masz na caly okres splaty.
    > 4% powiekszasz o 3% a nie 3 punkty procentowe.
    > Czyli oprocentowanie wynosi 4,12% a nie 7%.
    > Myle sie ?

    chyba trochę tak: moja teoria wychodząca z tych samych przesłanek na ten
    temat głosi:
    - 4% masz w skali roku
    - 3% masz na cały okres spłaty

    im większy jest okres spłaty, tym te 3% rozbija się na drobniejsze
    (więc przy kredycie o terminie równym 1 rok, przy stałym kursie waluty
    wyjdzie jednak ~7% p.a.)

    Zbiggy

  • 8. Data: 2003-11-19 12:34:31
    Od: "Piotr Sieniawski" <f...@f...com>

    zbiggy wrote:

    > chyba troch? tak: moja teoria wychodz?ca z tych samych przes?anek na
    > ten temat g?osi:
    > - 4% masz w skali roku
    > - 3% masz na ca?y okres sp?aty
    >
    > im wi?kszy jest okres sp?aty, tym te 3% rozbija si? na drobniejsze
    > (wi?c przy kredycie o terminie równym 1 rok, przy sta?ym kursie waluty
    > wyjdzie jednak ~7% p.a.)
    Tak, tak. Zgubilem +3% dla splacanego kapitalu (ktore to procenty przy
    wiekszym okresie splaty ...).
    Dla kazdego przypadku trzeba osobno liczyc.

  • 9. Data: 2003-11-19 15:41:41
    Od: "Smokn" <s...@W...onet.pl>

> [...]
    > dnia wymagalności. Tyle że ... róznica miedzy tymi kwotami może w porywach

    Rzeczywiście jest to banalne... zwłaszcza dla kredytów walutowych w BPH PBK. ;-
    ))
    Tam jest przewalutowanie 2 razy.
    Składasz wniosek o kredyt w kwocie np. 100000 zł.
    Na dzień wydania decyzji kredytowej kwota 100000 zł jest przeliczana po kursie
    kupna dewiz banku BPH PBK (dzisiaj to 1CHF=2,9243zł)
    czyli 100 000zł = 34 196 CHF.
    i taka kwota jest wpisana do umowy kredytowej jako kwota udzielonego kredytu.
    Następnym krokiem jest wypłata kredytu na rachunek docelowy
    i tu UWAGA!!!
    Wypłata następuje w złotówkach ale znowu po kursie kupna dewiz Z DNIA WYPŁATY.
    Na szczęście działa to w obie strony, bo o dniu wypłaty kredytu decyduje
    kredytobiorca w specjalnym wniosku, który jest załącznikiem do umowy.
    Wystarczy, że kurs zmieni się o 1% - co odpowiada zmianie kursu o ok.0,03zł -
    to już masz różnicę 1000zł na plus lub na minus.
    A do spłacenia ciągle ta sama kwota 34 196 HCF.

    Kwestie spłaty rat po kursie sprzedaży (dzisiaj 3,0315 - czyli różnica 3,6%)
    pominę, bo o tym wszyscy wiedzą.
    W BPH zaletą jest to, że można wpłacać w walucie więc tu dodatkowo można
    zaoszczędzić - lub stracić - spekulując walutą tzn. kupując zapas CHF jak są
    tanie.

    Pozdrawiam
    Smq