  • 11. Data: 2021-05-13 12:07:33
    Temat: Re: kredyt w PLN
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 May 2021 20:08:14 +0200, Piotr Gałka wrote:
    > I udają, że nie rozumieli jak się umawiają.

    > Zapewne.

    > Nie trzeba aż symulatorów.
    > Jak masz 300tysięcy na 300rat to pierwsza rata (w wersji malejącej - to
    > jest łatwiej policzyć) wyniesie:
    > 1000 + 2%*300tys/12 = 1000+500 = 1500 (marża 2% WIBOR 0%)

    Nawiasem mowiac - splata kapitalu 1000, odsetki 500.

    > po wzroście WIBOR do 5%:
    > 1000 + 7%*300tys/12 = 1000+1750 = 2750

    A tu splata kapitalu nadal 1000, a odsetki 1750 :-)

    > a po wzroście WIBOR do 10%:
    > 1000 + 12%*300tys/12 = 1000+3000 = 4000

    Policz jeszcze Wibor 2% - bo takiego bym sie obawial w pierwszej
    kolejnosci, tzn za pare lat
    1000 + 4%*300tys/12 = 1000+1000 = 2000 (marża 2% WIBOR 2%)

    No ale inflacja leci, zarobki moga wzrosnac.

    > Ani nie banki - nie wciskają przecież nikomu kredytów hipotecznych na siłę.
    > Ani nie podobna - przypuszczam, że w aktualnych umowach nie ma klauzul
    > niedozwolonych.

    Wtedy raczej tez nie bylo. Tzn - jeszcze nie stwierdzono, ze sa
    niedozwolone, choc bankowi prawnicy powinni juz wtedy na nie uwazac.

    A w przyszlosci ... odsetki oparte o WIBOR, a kto ustala WIBOR?
    Banki !

    > Nie koniecznie.
    > Na razie pożyczają pieniądze i chyba płacą za nie mniej niż wynosi
    > inflacja. Jak będą płacić o marżę więcej niż wynosi inflacja to
    > właściwie nie mają powodów do płaczu, bo się na taką marżę umówili.
    > A czy WIBOR będzie większy niż inflacja - pojęcia nie mam.
    > Ja się raczej od kilku lat dziwię dlaczego inflacja jest taka mała.

    Kryzys byl.
    Choc jakby sie skonczyl, a ceny troche stanely.
    Ale czesto jednak poszly w gore sporo ... jak oni te inflacje liczą?

    Jest gdzies oficjalne zestawienie, jak dokladnie policzyli?

    > Ale
    > ja się na tym nie znam. Mi się wydaje, że wszystkie procesy powinny
    > odbywać się natychmiast, a tu wygląda, że w zagadnienia o skali
    > gospodarki całego kraju wbudowane są jakieś duże stałe czasowe.

    Ano sa. Slabe zwiazki zawodowe mamy i ludzie wolno sie podwyzek
    domagaja :-)

    > Tylko, że teoretycznie ten wzrost raty to nie jest zysk banku tylko
    > jakieś odzwierciedlenie tracenia przez pieniądz wartości na skutek inflacji.
    >
    > Prawdopodobnie robię bardzo głupie założenie, że WIBOR powinien być
    > mniej więcej równy inflacji, ale tak jest mi najłatwiej sobie to
    > wytłumaczyć.

    Jak widac - inflacja i odsetki sa malo ze soba zwiazane.
    Przynajmniej krotkookresowo.

    A w dluzszym okresie ... to idzie w jedna strone - wiec raczej klasa
    srednia traci oszczednosci, a kredytobiorcy zarabiaja.

    J.

  • 12. Data: 2021-05-13 14:46:47
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-05-13, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A teraz mamy jeszcze podatek bankowy.
    > I bank wplaca do US ok 0.54 wartoci kredytu rocznie.

    Kredytu, czy depozytu? Kredyt chyba nie jest aktywem?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 13. Data: 2021-05-13 15:10:24
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 13 maja 2021 o 14:46:49 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):

    > Kredytu, czy depozytu? Kredyt chyba nie jest aktywem?

    Dla banku kredyty to aktywa, depozyty to pasywa.

    Ale podobno jest jeszcze coś takiego dziwnego, o czym bredził (wg mnie) prezio mbąka,
    że jak bank ma nadmiar depozytów i nie udzielił z nich kredytu, to musi je wpłacić do
    NBP - i wtedy to też są aktywa, od których płaci podatek (bredził tak w kontekście
    "uzasadniania" wprowadzania opłat przez banki w obecnej sytuacji, gdy 7,2% to za
    mało, żeby bank mógł na kredycie zarobić).

  • 14. Data: 2021-05-13 15:57:57
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2021-05-13, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:
    > Jakie obecnie marże się spotyka?
    > A jak to było historycznie z marżami?
    > Czy złotowe były takie same jak walutowe (marże)?

    Na złotowym mam 1.2%.
    Na frankach to w szczycie widziałem <1%.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 15. Data: 2021-05-13 16:21:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Na złotowym mam 1.2%.
    > Na frankach to w szczycie widziałem <1%.

    Ja mam na złotowym 0,99%, ale trochę oszukane bo całe oprocentowanie
    (łącznie z WIBOR) jest w ukryty sposób pomnożone przez 365,25/360.
    Uwzględniając ten czynnik można przyjąć, że przy małym WIBOR mam marżę 1%.
    P.G.

  • 16. Data: 2021-05-13 16:25:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 13 maja 2021 o 15:57:59 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):
    > Na złotowym mam 1.2%.
    > Na frankach to w szczycie widziałem <1%.

    Teraz w złotówkach poniżej 2% marży są tylko oferty dla klientów "premium" - a i tak
    najlepsza to 1,8%.

    Co do marż frankowych - należałoby jeszcze do nich doliczyć spread - np. spread 6%
    przy kredycie na 30 lat podnosi marżę o 0,2pp. Patrząc na dalszy rozwój wypadków i
    umożliwienie spłaty we frankach należy to pomnożyć przez powiedzmy 0,75.
    Suma oczywiście nadal niższa niż marże złotówkowe.
    No i WIBOR na małym, ale jednak plusie, a LIBOR CHF obecnie na całkiem ładnym minusie
    - ok. -0,75%. Gdyby tylko nie ten kurs (oczywiście tyczy się to tych, co w owczym
    pędzie wzięli kredyt przed samym krachem - ten sam mechanizm, co pamiętni kupcy akcji
    banku śląskiego czy amber gold...)

  • 17. Data: 2021-05-13 18:23:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 May 2021 14:46:47 +0200, Wojciech Bancer wrote:

    > Kredytu, czy depozytu? Kredyt chyba nie jest aktywem?

    Kredyt jest aktywem, bo to pieniadze dla banku.
    A depozyt to pasywo, bo trzeba oddac.

    Tak mi sie przynajmniej wydaje :-)

    J.

  • 18. Data: 2021-05-13 18:29:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 May 2021 06:10:24 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > mnie) prezio mbąka, że jak bank ma nadmiar depozytów i nie udzielił
    > z nich kredytu, to musi je wpłacić do NBP - i wtedy to też są

    Mam nadzieje, ze mowil to juz o pieniadzach w postaci elektronicznej a
    nie papierowym, bo mbank banknotow to ma chyba malo.

    A ta elektroniczna, to przeciez juz na koncie w NBP jest.

    Moze chodzilo o jakies formy specjalne - np bony pieniezne NBP?

    Zarowno stan konta w NBP, jak i gotowka w kasach to bilansowo sa
    aktywa, ale czy dla podatku tez sie tak licza, to nie wiem.

    > (bredził tak w kontekście
    > "uzasadniania" wprowadzania opłat przez banki w obecnej sytuacji,
    > gdy 7,2% to za mało, żeby bank mógł na kredycie zarobić).

    Ja tam KK splacam bez odsetek :-)

    J.

  • 19. Data: 2021-05-13 22:49:48
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 12.05.2021 o 20:08, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > jest łatwiej policzyć) wyniesie:
    > 1000 + 2%*300tys/12 = 1000+500 = 1500 (marża 2% WIBOR 0%)

    A jak to właściwie jest przy udzielaniu kredytu? Bank wylicza klientowi
    "zdolność kredytową", czyli jaka jest wysokość raty, jaką klient jest w
    stanie spłacać ze swoich dochodów, tak?

    I jaki wibor do takiego obliczenia się bierze? Obecny? To nie będzie
    żadnego zapasu na ewentualny przyszły wzrost rat. Jakiś szacowany, że
    "tyle to może wzrosnąć"?

    MJ

  • 20. Data: 2021-05-13 23:33:50
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    "Wyższy" "niższy" bajkopisarstwo JPDP uprawiasz.

    -----