  • 1. Data: 2021-05-12 19:05:50
    Temat: kredyt w PLN
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    Na wstępnie zaznaczam, że nie jest moim celem wywołanie jakiejś wojenki.
    Chciałbym po prostu zrozumieć temat.

    Jak wiadomo frankowicze mają problem z ratami, które urosły. Obecnie
    popularne są kredyty w PLN. Na ich oprocentowanie składa się marża banku
    i WIBOR (3M lub 6M). Ten ostatni parametr jest obecnie bliski zeru co
    sprawia, że kredyty mają niskie oprocentowanie i są dość atrakcyjne.

    WIBOR jest oprocentowaniem pożyczek na rynku międzybankowym. Co się
    stanie, gdy ten WIBOR wzrośnie? Oczywiście wzrosną raty. Chociaż bank
    "pożyczy" pieniądze na rynku międzybankowym z WIBOR w chwili udzielania
    pożyczki to będzie ustalał ratę wartością WIBOR obowiązującym w okresie
    spłaty kredytu.

    Wydaje mi się, że znowu będzie płacz. Patrzyłem na symulację dla rat ze
    zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę spory. Mam
    wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy frankowiczów jednocześnie
    budując bardzo podobną sytuację (summa summarum) z kredytami w PLN.
    Finalnie kredytobiorcy PLN też będą płakać. Tak jakby banki chciały
    "odrobić" straty dając kredyty, których rata prawdopodobnie również
    wzrośnie dość sporo.

    Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

    JaceK

  • 2. Data: 2021-05-12 19:28:17
    Temat: Re: kredyt w PLN
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 May 2021 19:05:50 +0200, JaceK wrote:
> [...]
    > "pożyczy" pieniądze na rynku międzybankowym z WIBOR w chwili udzielania
    > pożyczki to będzie ustalał ratę wartością WIBOR obowiązującym w okresie

    Nie.

    a) banki w Polsce praktycznie nie pozyczaja od siebie pieniedzy - to
    jest jakis margines,
    b) jesli pozyczaja, to na krotki okres - trzeba oddac po 3 czy 6 mc.

    c) kredyty sa pokrywane z depozytow od klientow
    d) jak sie rynek ruszy, to klienci moga szybko przejsc do banku, ktory
    daje wieksze %.

    > Wydaje mi się, że znowu będzie płacz.

    Jak najbardziej moze sie zdarzyc.

    > Patrzyłem na symulację dla rat ze
    > zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę spory.

    a to zalezy.
    Jak w tej chwili banki oferuja kredyty ze spora marza, bo wibor niski,
    to potem drobne zmiany wiboru nie maja tak duzego wplywu.
    Ale kto zagwarantuje, ze wibor nie skoczy np do 10% ?

    > Mam
    > wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy frankowiczów jednocześnie
    > budując bardzo podobną sytuację (summa summarum) z kredytami w PLN.

    Pisalem o tym od lat. "Nabici w WIBOR"
    Ale ... tu moze NBP interweniowac, aby wyborcow zadowolic :-)
    Chyba, ze znowu ta zlotowka tak padnie, ze trzeba bedzie nowego
    Balcerowicza powolac, co powie "nie ma z czego doplacac" :-)

> [...]
    > wzrośnie dość sporo.
    > Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

    Takiego wzrostu WIBOR do ~2% to bym sie obawial w perspektywie paru
    lat.
    Czy to bedzie tak sporo ... szczegolnie, ze czesc kredytu splacona..

    J.

  • 3. Data: 2021-05-12 20:08:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-05-12 o 19:05, JaceK pisze:

    > Jak wiadomo frankowicze mają problem z ratami, które urosły.

    I udają, że nie rozumieli jak się umawiają.

    > Wydaje mi się, że znowu będzie płacz.

    Zapewne.

    > Patrzyłem na symulację dla rat ze
    > zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę spory.

    Nie trzeba aż symulatorów.
    Jak masz 300tysięcy na 300rat to pierwsza rata (w wersji malejącej - to
    jest łatwiej policzyć) wyniesie:
    1000 + 2%*300tys/12 = 1000+500 = 1500 (marża 2% WIBOR 0%)
    po wzroście WIBOR do 5%:
    1000 + 7%*300tys/12 = 1000+1750 = 2750
    a po wzroście WIBOR do 10%:
    1000 + 12%*300tys/12 = 1000+3000 = 4000

    Rata nie spada tak szybko, aby wyglądało to jakoś specjalnie inaczej jak
    skok WIBORu zdarzy się nie dziś, a za np. 2 lata.

    > Mam
    > wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy frankowiczów jednocześnie
    > budując bardzo podobną sytuację (summa summarum) z kredytami w PLN.

    Ani nie banki - nie wciskają przecież nikomu kredytów hipotecznych na siłę.
    Ani nie podobna - przypuszczam, że w aktualnych umowach nie ma klauzul
    niedozwolonych.

    > Finalnie kredytobiorcy PLN też będą płakać.

    Nie koniecznie.
    Na razie pożyczają pieniądze i chyba płacą za nie mniej niż wynosi
    inflacja. Jak będą płacić o marżę więcej niż wynosi inflacja to
    właściwie nie mają powodów do płaczu, bo się na taką marżę umówili.
    A czy WIBOR będzie większy niż inflacja - pojęcia nie mam.
    Ja się raczej od kilku lat dziwię dlaczego inflacja jest taka mała. Ale
    ja się na tym nie znam. Mi się wydaje, że wszystkie procesy powinny
    odbywać się natychmiast, a tu wygląda, że w zagadnienia o skali
    gospodarki całego kraju wbudowane są jakieś duże stałe czasowe.

    > Tak jakby banki chciały
    > "odrobić" straty dając kredyty, których rata prawdopodobnie również
    > wzrośnie dość sporo.

    Tylko, że teoretycznie ten wzrost raty to nie jest zysk banku tylko
    jakieś odzwierciedlenie tracenia przez pieniądz wartości na skutek inflacji.

    Prawdopodobnie robię bardzo głupie założenie, że WIBOR powinien być
    mniej więcej równy inflacji, ale tak jest mi najłatwiej sobie to
    wytłumaczyć.

    > Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

    Chyba tylko jakby WIBOR skoczył wyraźnie powyżej inflacji, bo w
    przeciwnym przypadku to wziąłeś od kogoś (banku) coś (kasę) i to coś
    traci na wartości no to chyba normalne jest że należy tę utratę wartości
    zrekompensować.
    P.G.

  • 4. Data: 2021-05-12 20:41:27
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Jeśli banki będą wkładać klauzule niedozwolone w umowy, indeksować
    wartość pożyczonego kapitału do jakiegoś WSKAŹNIKA, instrument
    spekulacyjny nazywać kredytem hipotecznym to TAK.

    Będzie tak jak kredytami "frankowymi"

    I tak samo będą miały PRZEJEBANE ;-)

    Ale spoko majonez. Socjalistyczne unijne państwo wymyśli jakiś sposób
    aby stratę banków rozwodnić na całe społeczeństwo ;-)

  • 5. Data: 2021-05-12 23:55:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.05.2021 o 19:05, JaceK pisze:
    > Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

    Banki mają różnie skonstruowane umowy. Czasem zawierając umowę masz
    stałe oprocentowanie i tu nie ma w zasadzie problemu. Przy zmiennym
    oprocentowaniu oczywiście jakieś ryzyko istnieje, ale generalnie działa
    to tak, że bank zarabia na różnicy pomiędzy odsetkami otrzymywanymi od
    kredytobiorcy, a odsetkami które wypłaca za wkłady.

    Oczywiście bank może postanowić zarabiać więcej. Ale w tym momencie musi
    klientom wypowiedzieć umowy. Gdyby wszystkie banki tak zrobiły, to byłby
    to problem dla klientów, ale jeśli to zrobi jeden bank, to klienci
    przerzucą do innego swoje zobowiązania i bank padnie.

    --
    Robert Tomasik

  • 6. Data: 2021-05-13 00:50:41
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, J.F.
    On 12.05.2021 19:28 you wrote:

    > Nie. a) banki w Polsce praktycznie nie pozyczaja od siebie pieniedzy
    > - to jest jakis margines, b) jesli pozyczaja, to na krotki okres -
    > trzeba oddac po 3 czy 6 mc.

    Dlatego zwykle kredyty są oprocentowane w oparciu o WIBOR.
    Jak masz w umowie WIBOR3M, to bank przelicza oprocentowanie co 3
    miesiące a jeśli 6M, to co pół roku.

    Dlatego nie widzę przeciwwskazań, żeby banki pożyczały sobie pieniądze
    na kolejne pół roku/kwartał. I tak jointa dogadują na tyle za ile
    pożyczą.

    --
    Pete

  • 7. Data: 2021-05-13 09:09:35
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jakie obecnie marże się spotyka?
    A jak to było historycznie z marżami?
    Czy złotowe były takie same jak walutowe (marże)?

    -----

  • 8. Data: 2021-05-13 09:35:16
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, ąćęłńóśźż.
    On 13.05.2021 09:09 you wrote:

    > Jakie obecnie marże się spotyka?

    W hipotekach około 2%.

    > A jak to było historycznie z marżami? Czy złotowe były takie same
    > jak walutowe (marże)?

    PLN Zwykle większe. zależność była taka że im większy był WIBOR tym
    mniejsza marża, żeby całość dobrze wyglądała.

    Teraz WIBOR niski to marża 2 i więcej. Jak WIBOR był wyższy to dawało
    się trafić marzę niewiele ponad 1%

    --
    Pete

  • 9. Data: 2021-05-13 11:43:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 May 2021 00:50:41 +0200, Pete wrote:

> [...]
    >
    > Dlatego nie widzę przeciwwskazań, żeby banki pożyczały sobie pieniądze
    > na kolejne pół roku/kwartał. I tak jointa dogadują na tyle za ile

    No ale JaceK uwazal, ze bank pozycza dla siebie pieniadze raz, i
    pozycza je potem klientowi.
    Nie - bank jak "pozycza" pieniadze z rynku, to na krotko.
    I potem musi oddac, a pozyczyc nastepne.

    A klient-kredytobiorca potem cierpi.

    J.

  • 10. Data: 2021-05-13 11:47:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 May 2021 23:55:30 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > to tak, że bank zarabia na różnicy pomiędzy odsetkami otrzymywanymi od
    > kredytobiorcy, a odsetkami które wypłaca za wkłady.

    A teraz mamy jeszcze podatek bankowy.
    I bank wplaca do US ok 0.54 wartoci kredytu rocznie.

> [...]
    > to problem dla klientów, ale jeśli to zrobi jeden bank, to klienci
    > przerzucą do innego swoje zobowiązania i bank padnie.

    Z tym przerzucaniem to tez nie tak calkiem prosto, a wypowiedzenie
    umowy kredytowej "bo bank chce wiecej zarobic" nie jest mozliwe.

    J.