  • 1. Data: 2008-02-22 15:01:39
    Temat: konto bankowe za granicą - pomocy!
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    witam

    przygotowuję tekst nt obsługi bankowej w UK i Irlandii, szukam osoby, która
    mogłaby mi udzielić kilku praktycznych informacji bt tego w jaki sposób
    korzysta się z usług bankowych (konta, karty, jakie dokumenty, obsługa,
    przelewy, wyciągi etc...) w ww. krajach

    jeżeli masz wiedzę i chciałbyś się nią podzielić to zapraszam na priva

    pozdr.
    RobertS

  • 2. Data: 2008-02-23 01:12:38
    Temat: Re: konto bankowe za granicą - pomocy!
    Od: "swen" <n...@n...com>

    Użytkownik "RobertS" <b...@p...pl> napisał w wiadomości
    pl...
> [...]
    > przelewy, wyciągi etc...) w ww. krajach
    >
    > jeżeli masz wiedzę i chciałbyś się nią podzielić to zapraszam na priva

    A dlaczego nie tu?
    Po krotce: by zalozyc konto bedziesz potrzebowac dokumentu ze zdjeciem
    (paszport -najlepszy ale moze byc inny) oraz tak zwany proof of address
    czyli dowolny rachunek na twoje nazwisko za prad, gaz, telefon stacjionarny,
    council tax ect. To wystarczy by zalozyc rachunek.
    Zalozenie, prowadzenie jest darmowe (doslownie darmowe, nie kosztuje cie
    pena!)
    Do kazdego rachunku dostaniesz karte debetowa (przewaznie VISA) ktora mozna
    uzywac w: bankomacie (bankomaty nalezace do bankow sa bezplatne, nawet te
    nie "naszego" banku), w sklepie, internecie itp.
    Do niedawna modne byly karty "cashe card" czyli wylacznie do bankomatu,
    jednak zmienila sie polityka i juz tego sie nie praktykuje. Kazde konto
    (nawet najbardziej podstawowe) umozliwoa ci zalozenie Direct Debet (platnosc
    zlecona) oczywiscie za darmo (zadnych prowizji ect) a wiekszosc kont oferuje
    czeki. Oczywiscie wszystkie konta sa tez e-kontami tez za darmo.
    Za co sie placi:
    Za konto z dodatkami komercyjnymi, w wiekszosci przypadkow to pakiety
    ubezpieczen wyjazdow zagranicznych, znizki na ubezpieczenia samochodowe
    (nieoplacalne) i tego typu podobne uslugi. Konta te zwa sie "platinum",
    "gold", "premium" ect. [spora grupa polakow dala sie nabrac na ten chwyt, z
    propozycia konta "platinum, ze niby taki klient -ala- vip:))) a to nie o to
    biega].
    Placi sie rowniez kary!!! Za:
    brak srodkow na zrealizowanie Direct debet - w zaleznosci od banku od 10 do
    nawet 40 funtow za platnosc!!!
    Tu nalezy troche przytanac, gdyz sprawa jest w sadzie (prawdopodobnie w
    marcu bedzie oczekiwany od poltoraroku werdykt) legalnosci pobierania tych
    oplat. Jesli sad uzna je za nielegalne, wowczas banki zwroca biliony
    funtow!!!
    Dlatego warto trzymac wszelkie dokumenty potwierdzajace kary.
    Jesli nie masz kasy na koncie a zbliza sie DD to lepiej go anulowac! Za
    darmo!
    To chyba na tyle:))
    Jakies pytania?

  • 3. Data: 2008-02-23 12:51:14
    Temat: Re: konto bankowe za granic? - pomocy!
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl>

    Użytkownik "swen" <n...@n...com> napisał w wiadomości

    /.../

> [...]
    > Dlatego warto trzymac wszelkie dokumenty potwierdzajace kary.
    > Jesli nie masz kasy na koncie a zbliza sie DD to lepiej go anulowac! Za

    1. Typy rachunków bieżących:
    a.. Bieżące/ROR (current account): bezpłatne prowadzenie; nisko oprocentowane;
    książeczka czekowa; karta debetowa (Visa debet, rzadziej Maestro/Solo); możliwość
    linii kredytowej.
    b.. Ekstra ("premier", "plus", "platinum" itd): z dodatkowymi opcjami, ale
    prowadzenie jest płatne (typowo 5-12 GBP/miesiąc).
    c.. Basic (każdy bank jest ustawowo zobowiązany do oferowania takich kont, ale jest
    to nieopłacalne dla banku i starają się odmawiać klientom albo sprzedać inny
    produkt), dla osób które mają tzw. "low credit rating", np. miały wcześniej
    nieterminowe spłaty kredytów albo nie są wpisane do BIK-u: czyli bezpłatne
    prowadzenie, brak ksiązeczki czekowej i linii kredytowej (z wyj. HSBC - GBP10), karta
    do konta, rzadziej (tylko Halifax/BoS, Coop i Yorkshire Bank) karta debetowa (VE),
    brak obsługi w okienku na transakcje poniżej GBP200.
    d.. Specjalne: dla Polaków (po polsku), muzułmanów (oprocentowanie uzależnione od
    zysków/strat banku), Hindusów (tanie przelewy do Indii), itd.
    2. Zakładanie konta bieżącego:
    a.. Online, z wyjątkiem kont typu Basic (tu założenie online możliwe tylko w
    Halifax/BoS) - ale musisz figurować w BIK-u, najlepiej też żebyś był też wpisany na
    electoral register (wtedy w ogóle nie musisz iść do banku).
    b.. W oddziale: potrzebny dokument tożsamości ze zdjęciem oraz potwierdzenie adresu
    x2 (rachunek na twoje nazwisko - woda, prąd, telefon stacj, council tax bill, itd.).
    Jeśli nie masz - zdradzam mój patent: zapisz się na listę wyborców (electoral
    register), wysyłając pocztą formularz ściągnięty ze stron www gminy, a w następnym
    miesiącu idź do gminy i poproś o zaświadczenie o wpisaniu na listę wyborców (kosztuje
    GBP10). Znakomity - i działający! - sposób na potwierdzenie sobie *dowolnego* adresu
    (nawet w Buckingham Palace!).
    c.. Książeczka czekowa i karty przychodzą pocztą, a jeśli nie masz potwierdzonego
    adresu, będą do odebrania w oddziale.
    3. Konta oszczędnościowe (saving accounts):
    Prowadzą je nie tylko duże banki, ale różne pomniejsze firmy i sklepy. Wyższe
    oprocentowanie, brak opłat za prowadzenie konta, brak restrykcji przy zakładaniu
    (poza zwykłym wymogiem figurowania w rejestrach BIK-u pod bieżącym adresem). Podjęcie
    gotówki przed terminem (miesiąc, rok - zależy) skutkuje naliczeniem niższego
    oprocentowania za ten okres.

    4. Konta inwestycyjne/emerytalne itd.
    Stanowią ofertę dodatkową do "zwykłych" rachunków, są też darmowe w prowadzeniu. Nie
    mam jednak wiekszego doświadczenia w tym temacie.

    5. Warunki prowadzenia rachunków:
    a.. Karta do konta (zaróno karta główna jak i dla pełnomocnika) jest bezpłatna.
    b.. Obsługa przez internet i telefon jest bezpłatna (pomijając opłaty
    telefoniczne).
    c.. Przelewy w obrębie rachunków własnych oraz tego samego banku są natychmiastowe
    i bezpłatne.
    d.. Przelewy zewnętrzne są bezpłatne w systemie BACS (przelew zewnętrzny idzie 3-4
    dni robocze), płatne (ok. GBP20-30) w systemie CHAPS (przelew w ciągu 1 dnia
    roboczego).
    e.. Podejmowanie gotówki w większości bankomatów jest bezpłatne (w razie pobierania
    opłat bankomat ostrzeże).
    f.. Polecenia zapłaty (direct debit) oraz zlecenia regularne (standing order) są
    bezpłatne; jednak w razie braku środków na koncie pobierana jest opłata karna, zwykle
    między 10 a 39 GBP (toczy się postępowanie sądowe o wysokość tych opłat, za kilka
    tygodni poznamy rozstrzygnięcie).
    g.. Za transakcję skutkującą nieuprawnionym debetem na koncie rónież pobierana jest
    opłata karna (10-39 GBP).
    6. Karty kredytowe
    a.. Karty przyznawane są w zależności od credit score, wyliczanego indywidualnie
    przez wydawców na podstawie informacji w BIK-ach. Masz niski kredyt score = zapomnij
    o karcie (ale patrz niżej).
    b.. Banki zwykle oferują karty kredytowe swoim klientom po pewnym czasie (ok. 2
    lata).
    c.. Osoby z krótką historią w BIK-u albo z negatywnymi informacjami mogą otrzymać
    od niektórych wydawców karty typu "bad credit credit cards". Warunkiem jest
    posiadanie potwierdzonego adresu w BIK-u. Obecnie karty takie oferują Vanquis Bank
    (www.vanquis.co.uk), CapitalOne (www.capitalone.co.uk) i SAV Credit
    (www.aquacard.co.uk); dużo trudniej uzyskać równoważne karty Barclaycard Initial albo
    Halifax Classic.
    d.. Za nieterminową spłatę zadłużenia bank pobiera opłatę 12-18 GBP oraz
    automatycznie wysyła informację do BIK-u.
    e.. Wiele sieci handlowych, linii lotniczych itd. wydaje karty kredytowe; w
    rzeczywistości są to jednak karty wydawane przez jeden z dużych banków (zwykle MBNA
    albo HBoS) i nie są wcale łatwiejsze do uzyskania.
    f.. Aby dobrać właściwą kartę, pomocne są portale typu www.moneysupermarket.com,
    www.uswitch.com itd.
    7. Credit reference agencies (BIK)
    a.. Experian, Equifax i CallCredit to trzy biura informacji kredytowej w UK.
    CallCredit jest najmniej popularny wśród banków w odniesieniu do klienta
    indywidualnego, Experian najbardziej.
    b.. Swój credit file można zobaczyć online (bezpłatny 30-dniowy trial) albo
    otrzymać pocztą za opłatą GBP2 (płatność czekiem albo za pomocą postal order).

  • 4. Data: 2008-02-23 15:12:41
    Temat: Re: konto bankowe za granic&#xb1; - pomocy!
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    dzięki za szczegółowe info, oczywiście możecie pisać i tutaj (jak ostatnio
    prosiłem o info na grupie to wszyscy napisali mi na priva),

    jeżeli ktoś ma coś jeszcze do dodania to chętnie poczytam ;-)

    pozdr.
    RobertS

    ps
    jak oceniacie brytyjskie banki w porównaniu z polskimi, możliwości, obsługa,
    funkcjonalność, bezpieczeństwo itp...

    ps2
    zauważyłem, że aby się zalogować do hsbc wystarczy podanie loginu! czy
    faktycznie nie ma tam hasła lub czegoś podobnego? jak autoryzuje się
    przelewy?

  • 5. Data: 2008-02-23 17:51:49
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl>

    Użytkownik "RobertS" <b...@p...pl> napisał w wiadomości
    pl...

    /...CIACH.../

    > ps
    > jak oceniacie brytyjskie banki w porównaniu z polskimi, możliwości, obsługa,
    > funkcjonalność, bezpieczeństwo itp...

    Moja ogólna ocena dla użytkownika detalicznego wypada raczej na niekorzyść bankowości
    UK.

    (-) Na minus:
    a.. tragicznie niskie kompetencje konsultantów połączone z przekonaniem, że [cytat]
    "brytyjski system bankowy jest najbardziej zaawansowany na świecie" [koniec cytatu].
    b.. długi czas trwania przelewów zewnętrznych (3-4 dni robocze) - tak będzie do
    czasu wprowadzenia Fast Payment System (maj 2008).
    c.. ograniczona funkcjonalność bankowości internetowej (nic poza prostym podglądem
    rachunków, wykonywaniem przelewów i zarządzaniem poleceniami zapłaty / zleceniami
    stałymi).
    d.. asynchroniczne rozliczanie transakcji nawet kartami debetowymi - tzn. brak
    systemu "blokad", w związku z czym zawsze istnieje ryzyko zadłużenia konta (za co
    banki pobierają bardzo wysokie kary - typowo 30 GBP, aż do 39 GBP jednorazowo).
    e.. przelewy zagraniczne online tylko w niektórych bankach (HSBC) i tylko w
    ograniczonych godzinach (np. 9-17).
    f.. ograniczone opcje kont walutowych: albo w ogóle brak takiej opcji, albo jest to
    wyłącznie opcja płatna; ponadto wypłaty w walucie niemożliwe bez podwójnego
    przewalutowania.
    g.. brak kart rozliczanych w innej walucie niż GBP, za transakcje zagraniczne
    pobierana jest prowizja (typowo 2.5 - 3%; wyjątkiem jest parę kart kredytowych, np.
    PostOffice credit card).
    h.. karty debetowe typu Visa Debit albo Maestro traktowane są jako "ekskluzywne"
    (podczas gdy w Polsce wchodzą do standardowej oferty banku).
    i.. niskie zabezpieczenia dot. identyfikacji użytkowników w oddziałach (parę razy
    wydałem zlecenia dot. mojego konta "na gębę" - była to m.in. wymiana karty debetowej)
    - związane z brakiem jednolitego "dowodu tożsamości".
    j.. krótkie godziny otwarcia oddziałów (rzadko kiedy dłużej niż do 17:00).
    (+) Na plus:
    a.. podstawowa funkcjonalność jest w każdym banku bezpłatna (standardowy pakiet
    bezpłatnych usług to: założenie/utrzymanie konta, przelewy krajowe, karta debetowa do
    konta, comiesięczne wyciągi papierowe, książeczka czekowa).
    b.. wydawane są wyłącznie karty chipowe (z wyjątkiem przedpłaconych kart
    Visa/MasterCard rozprowadzanych przez firmy typu Prime czy IDT).
    c.. zdecydowanie lepsze zabezpieczenia przed kradzieżą tożsamości (z wyj.
    przedostatniego punktu powyżej), monitorowanie zmian adresu klienta.
    d.. możliwość obsługi wyłącznie za pomocą poczty (z wyjątkiem sytuacji, kiedy adres
    klienta nie jest jeszcze potwierdzony w BIK) - bardzo istotne dla osób
    niepełnosprawnych.
    e.. w większości okienek zainstalowany jest system wzmocnienia (dla urządzeń,
    którymi posługują się osoby niedosłyszące); każdy bank (jak i każda instytucja
    publiczna) umożliwia obsługę telefoniczną osobom głuchoniemym (za pośrednictwem
    systemów Teletext).
    f.. bezpieczeństwo dostępu do konta online jest większe (zwł. w porównaniu z
    poslkimi bankami mBank i Citibank): wymagane jest podanie losowych cyfr PIN-u (np.
    HSBC) albo wielu różnych haseł (np. Halifax).
    g.. bardziej rygorystyczne prawo nakazujące dokładne informowanie i ostrzeganie
    klienta przez bank (wyraźnie zauważalne w przypadku ofert kredytowych).
    h.. dużo bardziej zaawansowany zakres informacji przekazywanych do / odbieranych z
    biur informacji kredytowej - obejmuje też np. bankructwa, uzgodnienia z
    wierzycielami, fakty zaginięcia/ukrycia się, kradzież tożsamości, itd.
    i.. banki mają generalnie lepiej wypracowane systemy lojalnościowe (im dłużęj w
    jednym banku, tym zauważalnie lepsze warunki).
    j.. oferta dla osób o szczególnych wymaganiach (Polacy, Hindusi, muzułmanie).
    k.. lepsze oferty dla dużego biznesu (nie kryjmy się, duży biznes to w Polsce
    rzadkość - w przeciwieństwie do Wlk Brytanii).
    Jak widać, poważne minusy są w sprawach codziennego użytku; plusy dotyczą raczej
    ogólnej koncepcji całego systemu bankowości (typu: prawo równego dostępu/traktowania,
    prawo do informacji, itd.).

    > ps2
    > zauważyłem, że aby się zalogować do hsbc wystarczy podanie loginu! czy
    > faktycznie nie ma tam hasła lub czegoś podobnego? jak autoryzuje się
    > przelewy?

    Podajesz login (który składa się z liter "IB" oraz numeru klienta), a na następnym
    ekranie datę urodzenia i trzy losowe cyfry z hasła.

    Po zalogowaniu żadna autoryzacja nie jest wymagana aż do wylogowania.

  • 6. Data: 2008-02-23 17:58:48
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl>

    Jeszcze jedna ważna rzecz:

    W Wielkiej Brytanii bank, jak każda instytucja publiczna, musi całą informację
    przekazywać w formie zrozumiałej dla przeciętnego człowieka - pod rygorem
    nieważności! Dotyczy to również wszelkich regulaminów itd. (Wychodzi się z założenia,
    że umowa, której jedna strona nie jest w stanie zrozumieć, nie jest wiążąca.)

    W Polsce to wszystko jest nadal bełkotem dla wtajemniczonych.

    Jeśli ktoś nie wie, o co chodzi, zapraszam do porównania formularzy polskiego i
    angielskiego zeznania podatkowego.

  • 7. Data: 2008-02-23 20:04:33
    Od: "swen" <n...@n...com>

    Użytkownik "kashmiri" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    b.. Ekstra ("premier", "plus", "platinum" itd): z dodatkowymi opcjami, ale
    prowadzenie jest płatne (typowo 5-12 GBP/miesiąc).
    Jak wspomnialem wyzej sa to czesto ubezpieczenia, jednym slowem: smiec.
    a.. Basic (każdy bank jest ustawowo zobowiązany do oferowania takich kont, ale
[...]
    Wybacz, ale juz nigdzie nie otworzysz konta basic bez karty debetowej. Troche sie
    ostatnio zmienilo...
    Teraz od razu dostajesz debetowke. Niesyety, bo czasami potrzeba wlasnie zwyklego
    konta basic z karta bankomatowa...

    a.. Specjalne: dla Polaków (po polsku), muzułmanów (oprocentowanie uzależnione od
[...]

    Ale i tak musisz podeslac/doniesc dokumenty tozsamosci! Sam wpis do electoral
    register jedynie POMAGA ale nie wystarczy. Bo wpis taki dokonuje sie na podstawie
    deklaracji bez zadnych dowodow.
    a.. W oddziale: potrzebny dokument tożsamości ze zdjęciem oraz potwierdzenie
    adresu x2 (rachunek na twoje nazwisko - woda, prąd, telefon stacj, council tax bill,
    itd.).
    Jak wyzej napisalem - powtarzasz.

[...]

    Komu te bajki? Sadzisz, ze anglicy to debile?
    Zadna rejestracjia na liscie wyborcow nie jest UDOWADNIANA dokumentami. Zadne BANK
    NIE OTWORZY CI KONTA BEZ POTWIERDZENIA ADERSU! Jedynie mozna to ominac, jesli ma sie
    "znajomego" w banku...
    Zaswiadczenie przychodzi poczta pod wskazany adres za darmo.
    Jesli by bylo jak piszesz, cala szajka terorystow miala by miliony kont w UK na
    Buckingham Palace...
    a.. Książeczka czekowa i karty przychodzą pocztą, a jeśli nie masz potwierdzonego
    adresu, będą do odebrania w oddziale.
    Bez potwierdzenia adresu nie otworzysz konta. Chyba, ze jak wspomialem masz kogos w
    banku, lub np. pracodawca (musi byc bankowi znany) sie tym zajmie i to ON WEZMIE
    ODPOWIEDZIALNOSC ZA UZYCIE TWOJEGO KONTA.

[...]

    Raczej napisz, nie wczesniej niz minimum 3 miesiace! (ja pierwsza kredytowke
    dostalem na wizie turystycznej po 3 miesiacach z limitem 2100)
    a.. Osoby z krótką historią w BIK-u albo z negatywnymi informacjami mogą otrzymać
    od niektórych wydawców karty typu "bad credit credit cards".
    ????????
    Moze chodzilo ci o: "bad credit score" - przyznam, ze pierwszy raz slysze o "bed
    credit credit cards".....
    a..
    b.. Warunkiem jest posiadanie potwierdzonego adresu w BIK-u.
    Raczej w banku. W BIK-u czy raczej jednej z trzech firm prowadzacych credit rating
    nie trzyma sie zadnych informacji doputy ktos nie wystapi o cos (np. o KK) wowczas
    bank dokonujac sprawdzenia credit score "dopisuje" delikwenta do bazy. Na tej
    podstawie powstaje nowy rekord w bazie firm credit rating. Potwierdzac adresu w
    "BIK-ach" nie trzeba, nawet nie ma takiej opcji:))

    a.. Obecnie karty takie oferują Vanquis Bank (www.vanquis.co.uk), CapitalOne
    (www.capitalone.co.uk) i SAV Credit (www.aquacard.co.uk); dużo trudniej uzyskać
    równoważne karty Barclaycard Initial albo Halifax Classic.

    Bzdura na resorach.
    Tak naprawde nie wiadomo czym sie kto kieruje przy przyznaniu kart i pozyczek.
    Dla jednego banku dany credit score wystarczy do odmowy inny na podstawie tego
    samego zapisu p[rzyzna pozyczke...
    CapitalOne mozna dostac dos latwo bo oferuje oprocentowanie ponad 30% i limity w
    granicach 100-200 funtow.

    a.. Za nieterminową spłatę zadłużenia bank pobiera opłatę 12-18 GBP oraz
    automatycznie wysyła informację do BIK-u.

    Bzdura, zadnego automatycznego wpisyu nie ma!!!! Jesli bank bedzie chcial wpisac -
    wysle stosowne pismo z ostrzezeniem o przygotowanym wpisie!!!!

    a.. Wiele sieci handlowych, linii lotniczych itd. wydaje karty kredytowe; w
    rzeczywistości są to jednak karty wydawane przez jeden z dużych banków (zwykle MBNA
    albo HBoS) i nie są wcale łatwiejsze do uzyskania.
    b.. Aby dobrać właściwą kartę, pomocne są portale typu www.moneysupermarket.com,
    www.uswitch.com itd.
    Sa tak samo do uzyskania jak bezposrednio z banku.

[...]
    Mozna tez kupic online. Mozna tez bezp[latnie dokonac sprostowan oraz kilku innych
    uzytecznych zmian.

  • 8. Data: 2008-02-24 00:32:43
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl>

> [...]

    ostatnio zmienilo...
    Teraz od razu dostajesz debetowke. Niesyety, bo czasami potrzeba wlasnie zwyklego

    Konta "Basic":
    Bez karty debetowej - HSBC, Barclays, Lloyds, Abbey, Alliance & Leicester,
    Nationwide, RBS.
    Z kartą debetową - Halifax/BoS, Natwest, Cooperative Bank, Yorkshire Bank.
    Których jest więcej?

[...]

    Brak wpisu do electoral register jest podstawą do odmowy założenia
    konta/udzielenia kredytu. Przerabiałem to. Zresztą jest to wiedza publiczna, poczytaj
    choćby na stronach biur informacji kredytowej!

    Wczoraj założyłem przez internet konto w Halifaxie (zwykły current account).
    Podałem dane osobowe - i konto zostało otwarte od ręki (i to nawet z overdraftem
    GBP100). Login dostałem na emaila, hasło dzisiaj pocztą, karta ma przyjść pocztą za
    kilka dni. Na jakiej podstawie? Że w moim credit file figurowałem pod tym adresem i
    że pod tym adresem mam jeszcze parę innych rachunków kredytowych (internet, konto,
    karta kredytowa).
[...]

    Mam siekać tekst odsyłaczami?

[...]

    Przepraszam, że dzielę się własnym odkryciem, przerobionym na sobie i paru
    znajomych. Na pewno masz świętą rację, systemy angielskie nie mają dziur. I problem
    kradzieży tożsamości też na pewno jest wydumany.

    Skąd wiesz, kto podaje adres na Buckingham Palace?

    Może nie w temacie, ale znajomy ostatnio kupił sobie tytuł lordowski. Kosztowało
    go to 50 GBP, wymianę prawa jazdy i parę listów do różnych instytucji. Owsze, nie
    twierdzę, że Anglicy to debile. Ale ich system to przyjął.

[...]

    Jak pisałem wyżej - zob. moje nowiutkie konto w Halifaxie - 100% online w 5
    minut, żadnych potwierdzeń adresu.

[...]

    Może miałeś bardzo duże obroty na rachunku.
    Rónież, sytuacja się zmieniła w ciągu ostatnich dwóch lat (nad czym zresztą
    wszyscy biadolą).

[...]

    Również "adverse credit cards" itp. Zresztą, jak zwał tak zwał, nazw jest wiele,
    popatrz np. na www.uswitch.com, www.moneysupermarket.com itd.
[...]

    Mamy rację oboje. Każdorazowe sprawdzanie osoby w BIK-u (tak to nazywam tu dla
    uproszczenia) powoduje odpytaniem przez BIK rejestru wyborczego. Jeżeli BIK
    przekazuje, że widniejesz pod swoim adresem na liście wyborców, bank uznaje ten adres
    za potwierdzony. Zdaję sobie doskonale sprawę, że system jest dziurawy - stąd m.in.
    ta inicjatywa dowodów osobistych w UK - ale po prostu tak jest.

    Obserwuję swój i żony credit file od początku naszego pobytu w Anglii.

[...]

    Też cię lubię.

    Tak naprawde nie wiadomo czym sie kto kieruje przy przyznaniu kart i pozyczek.
    Dosyć dobrze wiadomo - w każdym razie ten "ktoś" ma algorytm wyliczający decyzję
    na podstawie danych z BIK-u i aplikacji.

    Dla jednego banku dany credit score wystarczy do odmowy inny na podstawie tego
    samego zapisu przyzna pozyczke...
    Tak jest wszędzie, ale co to ma do rzeczy? Czy osoba mająca negatywne zapisy w
    credit file otrzyma gdziekolwiek platynową kartę kredytową z limitem 8000?
    Najprawdopodobniej nie. Są pewne reguły, i właśnie je staram się przybliżyć.

    CapitalOne mozna dostac dos latwo bo oferuje oprocentowanie ponad 30% i limity w
    granicach 100-200 funtow.

    200 GBP, Aqua 250, Vanquis 500. Oprocentowanie nawet zbliża się do 40.
    Pamiętaj jednak, że dla osób z kiepską historią kredytową albo jej brakiem - jak
    gros imigrantów z Polski - często jest to jedyny sensowny sposób na podreperowanie
    swojego credit file.
[...]

    Nieprawda. Banki raportują na bieżąco twoją obsługę rachunków kredytowych. Jeśli
    w danym miesiącu się spóźniłeś z płatnością, przekroczyłeś limit itp. - zazwyczaj
    automatycznie masz kreskę w BIKu. Owszem, zdarza się, że niektóre banki nie zgłaszają
    tego do BIK-ów - ale to rzadkość.

[...]
    Piszę o dobraniu odpowiedniej karty do swoich wymagań, nie o samym składaniu
    wniosku. Nie sądzisz, że zestawienie kart dostępnych na rynku jest bardziej poglądowe
    niż to co ci zaoferuje konsultant jednego banku?

[...]
    otrzymać pocztą za opłatą 2 GBP (płatność czekiem albo za pomocą postal order).
    Mozna tez kupic online. Mozna tez bezp[latnie dokonac sprostowan oraz kilku
    innych uzytecznych zmian.

    Można, to wydatek rzędu 60 GBP/rok.

  • 9. Data: 2008-02-24 12:47:21
    Od: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>

> [...]
    > Kosztowało go to 50 GBP, wymianę prawa jazdy i parę listów do różnych
    > instytucji. Owsze, nie twierdzę, że > Anglicy to debile. Ale ich system to

    Rany, jak on to uczynił?

    marekz

  • 10. Data: 2008-02-24 13:22:49
    Od: "swen" <n...@n...com>

    Użytkownik "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Za chwile sie dowuemy, ze za 100 funtow mozna kupic paszport brytyjski...
    Wiele osob, zwlaszcza tak zwanej "nowej emigracji" opowiada bajki. Chcac
    pokazac... sam nie wiem co:))
    Ja juz sie nasluchalem tak duzo opowiesci na zasadzie "mozna" "kumpel
    przerabial" "sprawdzone przez kumpla", ze niewiadomo czy sie smiac czy
    plakac...
    Ale moim najlepszym hitem jest stwierdzenie, ze: "ubezpieczenia na samochod
    nie potrzebujesz, bo poprzedni wlascicel mial..."
    Innym rownie dobrym jest: "kupuje dom (w UK 2 miesiace) na pozyczke, pracuje
    w tesco na magazynie..." - kumpel tez juz kupil....
    A teraz na powaznie. Wiele spraw w UK jest ulatwiona co nie oznacza
    automatycznie, ze jest "olewana" i prosta w ominieciu. Mozna zalozyc konto
    online, ale bank bedzie wymagac dokumentow i to oryginalnych. Mozliwe, ze
    ktos zalozyl konto online bez dokumentow majac juz w danym banku konto...
    Jak wspomnialem sa ulatwione procedury i tyle. Z gory widac to jako
    bezsensowny system ktorym mozna wszystko, jednak realnie nie jest to takie
    "hop".
    Prawo jazdy mozna oficialnie wymienic za 40 funtow (kiedys taka cena byla)
    listownie... co nie oznacza, ze jesli masz np. wstrzymane prawko w polsce to
    anglicy dadza ci nowe!!! Bo prawko polskie jedzie do polskiego wydzialu -
    wlasciciela prawa jazdy i ich informacjia jest jedyna na jakiej podstawie UK
    wydaje angielskie prawo jazdy!
    Ba, mozna kupic prawo jazdy na dowolne nazwisko w UK tylko, malo kto z
    emigrantow ma swiadomosc, ze plastic jest wylacznie jako "pokazowka" a
    wlasciwe prawo jazdy sklada sie z 4 stron druczku formatu A4. I zycze
    powodzenia osobie majacej tylko plastic wypozyczyc samochod...
    Na koniec, radze osobom ktore chca cos zalatwic samemu sprawdzic jak to
    dziala a nie na zasadzie "kumpel mowil.."