    From: "kashmiri" <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: konto bankowe za granic&#xb1; - pomocy!
    Date: Sat, 23 Feb 2008 17:51:49 -0000

    Użytkownik "RobertS" <b...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:f3690ed5307675c2bff469fc817955c5@news.home.net.
    pl...

    /...CIACH.../

    > ps
    > jak oceniacie brytyjskie banki w porównaniu z polskimi, możliwości, obsługa,
    > funkcjonalność, bezpieczeństwo itp...

    Moja ogólna ocena dla użytkownika detalicznego wypada raczej na niekorzyść bankowości
    UK.

    (-) Na minus:
    a.. tragicznie niskie kompetencje konsultantów połączone z przekonaniem, że [cytat]
    "brytyjski system bankowy jest najbardziej zaawansowany na świecie" [koniec cytatu].
    b.. długi czas trwania przelewów zewnętrznych (3-4 dni robocze) - tak będzie do
    czasu wprowadzenia Fast Payment System (maj 2008).
    c.. ograniczona funkcjonalność bankowości internetowej (nic poza prostym podglądem
    rachunków, wykonywaniem przelewów i zarządzaniem poleceniami zapłaty / zleceniami
    stałymi).
    d.. asynchroniczne rozliczanie transakcji nawet kartami debetowymi - tzn. brak
    systemu "blokad", w związku z czym zawsze istnieje ryzyko zadłużenia konta (za co
    banki pobierają bardzo wysokie kary - typowo 30 GBP, aż do 39 GBP jednorazowo).
    e.. przelewy zagraniczne online tylko w niektórych bankach (HSBC) i tylko w
    ograniczonych godzinach (np. 9-17).
    f.. ograniczone opcje kont walutowych: albo w ogóle brak takiej opcji, albo jest to
    wyłącznie opcja płatna; ponadto wypłaty w walucie niemożliwe bez podwójnego
    przewalutowania.
    g.. brak kart rozliczanych w innej walucie niż GBP, za transakcje zagraniczne
    pobierana jest prowizja (typowo 2.5 - 3%; wyjątkiem jest parę kart kredytowych, np.
    PostOffice credit card).
    h.. karty debetowe typu Visa Debit albo Maestro traktowane są jako "ekskluzywne"
    (podczas gdy w Polsce wchodzą do standardowej oferty banku).
    i.. niskie zabezpieczenia dot. identyfikacji użytkowników w oddziałach (parę razy
    wydałem zlecenia dot. mojego konta "na gębę" - była to m.in. wymiana karty debetowej)
    - związane z brakiem jednolitego "dowodu tożsamości".
    j.. krótkie godziny otwarcia oddziałów (rzadko kiedy dłużej niż do 17:00).
    (+) Na plus:
    a.. podstawowa funkcjonalność jest w każdym banku bezpłatna (standardowy pakiet
    bezpłatnych usług to: założenie/utrzymanie konta, przelewy krajowe, karta debetowa do
    konta, comiesięczne wyciągi papierowe, książeczka czekowa).
    b.. wydawane są wyłącznie karty chipowe (z wyjątkiem przedpłaconych kart
    Visa/MasterCard rozprowadzanych przez firmy typu Prime czy IDT).
    c.. zdecydowanie lepsze zabezpieczenia przed kradzieżą tożsamości (z wyj.
    przedostatniego punktu powyżej), monitorowanie zmian adresu klienta.
    d.. możliwość obsługi wyłącznie za pomocą poczty (z wyjątkiem sytuacji, kiedy adres
    klienta nie jest jeszcze potwierdzony w BIK) - bardzo istotne dla osób
    niepełnosprawnych.
    e.. w większości okienek zainstalowany jest system wzmocnienia (dla urządzeń,
    którymi posługują się osoby niedosłyszące); każdy bank (jak i każda instytucja
    publiczna) umożliwia obsługę telefoniczną osobom głuchoniemym (za pośrednictwem
    systemów Teletext).
    f.. bezpieczeństwo dostępu do konta online jest większe (zwł. w porównaniu z
    poslkimi bankami mBank i Citibank): wymagane jest podanie losowych cyfr PIN-u (np.
    HSBC) albo wielu różnych haseł (np. Halifax).
    g.. bardziej rygorystyczne prawo nakazujące dokładne informowanie i ostrzeganie
    klienta przez bank (wyraźnie zauważalne w przypadku ofert kredytowych).
    h.. dużo bardziej zaawansowany zakres informacji przekazywanych do / odbieranych z
    biur informacji kredytowej - obejmuje też np. bankructwa, uzgodnienia z
    wierzycielami, fakty zaginięcia/ukrycia się, kradzież tożsamości, itd.
    i.. banki mają generalnie lepiej wypracowane systemy lojalnościowe (im dłużęj w
    jednym banku, tym zauważalnie lepsze warunki).
    j.. oferta dla osób o szczególnych wymaganiach (Polacy, Hindusi, muzułmanie).
    k.. lepsze oferty dla dużego biznesu (nie kryjmy się, duży biznes to w Polsce
    rzadkość - w przeciwieństwie do Wlk Brytanii).
    Jak widać, poważne minusy są w sprawach codziennego użytku; plusy dotyczą raczej
    ogólnej koncepcji całego systemu bankowości (typu: prawo równego dostępu/traktowania,
    prawo do informacji, itd.).

    > ps2
    > zauważyłem, że aby się zalogować do hsbc wystarczy podanie loginu! czy
    > faktycznie nie ma tam hasła lub czegoś podobnego? jak autoryzuje się
    > przelewy?

    Podajesz login (który składa się z liter "IB" oraz numeru klienta), a na następnym
    ekranie datę urodzenia i trzy losowe cyfry z hasła.

    Po zalogowaniu żadna autoryzacja nie jest wymagana aż do wylogowania.