    From: "kashmiri" <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: konto bankowe za granic? - pomocy!
    Date: Sat, 23 Feb 2008 12:51:14 -0000

    Użytkownik "swen" <n...@n...com> napisał w wiadomości
    news:aqKvj.5247$582.3465@newsfe4-gui.ntli.net.

    /.../

    > A dlaczego nie tu?
    > Po krotce: by zalozyc konto bedziesz potrzebowac dokumentu ze zdjeciem
    > (paszport -najlepszy ale moze byc inny) oraz tak zwany proof of address
    > czyli dowolny rachunek na twoje nazwisko za prad, gaz, telefon stacjionarny,
    > council tax ect. To wystarczy by zalozyc rachunek.
    > Zalozenie, prowadzenie jest darmowe (doslownie darmowe, nie kosztuje cie
    > pena!)
    > Do kazdego rachunku dostaniesz karte debetowa (przewaznie VISA) ktora mozna
    > uzywac w: bankomacie (bankomaty nalezace do bankow sa bezplatne, nawet te
> [...]

    1. Typy rachunków bieżących:
    a.. Bieżące/ROR (current account): bezpłatne prowadzenie; nisko oprocentowane;
    książeczka czekowa; karta debetowa (Visa debet, rzadziej Maestro/Solo); możliwość
    linii kredytowej.
    b.. Ekstra ("premier", "plus", "platinum" itd): z dodatkowymi opcjami, ale
    prowadzenie jest płatne (typowo 5-12 GBP/miesiąc).
    c.. Basic (każdy bank jest ustawowo zobowiązany do oferowania takich kont, ale jest
    to nieopłacalne dla banku i starają się odmawiać klientom albo sprzedać inny
    produkt), dla osób które mają tzw. "low credit rating", np. miały wcześniej
    nieterminowe spłaty kredytów albo nie są wpisane do BIK-u: czyli bezpłatne
    prowadzenie, brak ksiązeczki czekowej i linii kredytowej (z wyj. HSBC - GBP10), karta
    do konta, rzadziej (tylko Halifax/BoS, Coop i Yorkshire Bank) karta debetowa (VE),
    brak obsługi w okienku na transakcje poniżej GBP200.
    d.. Specjalne: dla Polaków (po polsku), muzułmanów (oprocentowanie uzależnione od
    zysków/strat banku), Hindusów (tanie przelewy do Indii), itd.
    2. Zakładanie konta bieżącego:
    a.. Online, z wyjątkiem kont typu Basic (tu założenie online możliwe tylko w
    Halifax/BoS) - ale musisz figurować w BIK-u, najlepiej też żebyś był też wpisany na
    electoral register (wtedy w ogóle nie musisz iść do banku).
    b.. W oddziale: potrzebny dokument tożsamości ze zdjęciem oraz potwierdzenie adresu
    x2 (rachunek na twoje nazwisko - woda, prąd, telefon stacj, council tax bill, itd.).
    Jeśli nie masz - zdradzam mój patent: zapisz się na listę wyborców (electoral
    register), wysyłając pocztą formularz ściągnięty ze stron www gminy, a w następnym
    miesiącu idź do gminy i poproś o zaświadczenie o wpisaniu na listę wyborców (kosztuje
    GBP10). Znakomity - i działający! - sposób na potwierdzenie sobie *dowolnego* adresu
    (nawet w Buckingham Palace!).
    c.. Książeczka czekowa i karty przychodzą pocztą, a jeśli nie masz potwierdzonego
    adresu, będą do odebrania w oddziale.
    3. Konta oszczędnościowe (saving accounts):
    Prowadzą je nie tylko duże banki, ale różne pomniejsze firmy i sklepy. Wyższe
    oprocentowanie, brak opłat za prowadzenie konta, brak restrykcji przy zakładaniu
    (poza zwykłym wymogiem figurowania w rejestrach BIK-u pod bieżącym adresem). Podjęcie
    gotówki przed terminem (miesiąc, rok - zależy) skutkuje naliczeniem niższego
    oprocentowania za ten okres.

    4. Konta inwestycyjne/emerytalne itd.
    Stanowią ofertę dodatkową do "zwykłych" rachunków, są też darmowe w prowadzeniu. Nie
    mam jednak wiekszego doświadczenia w tym temacie.

    5. Warunki prowadzenia rachunków:
    a.. Karta do konta (zaróno karta główna jak i dla pełnomocnika) jest bezpłatna.
    b.. Obsługa przez internet i telefon jest bezpłatna (pomijając opłaty
    telefoniczne).
    c.. Przelewy w obrębie rachunków własnych oraz tego samego banku są natychmiastowe
    i bezpłatne.
    d.. Przelewy zewnętrzne są bezpłatne w systemie BACS (przelew zewnętrzny idzie 3-4
    dni robocze), płatne (ok. GBP20-30) w systemie CHAPS (przelew w ciągu 1 dnia
    roboczego).
    e.. Podejmowanie gotówki w większości bankomatów jest bezpłatne (w razie pobierania
    opłat bankomat ostrzeże).
    f.. Polecenia zapłaty (direct debit) oraz zlecenia regularne (standing order) są
    bezpłatne; jednak w razie braku środków na koncie pobierana jest opłata karna, zwykle
    między 10 a 39 GBP (toczy się postępowanie sądowe o wysokość tych opłat, za kilka
    tygodni poznamy rozstrzygnięcie).
    g.. Za transakcję skutkującą nieuprawnionym debetem na koncie rónież pobierana jest
    opłata karna (10-39 GBP).
    6. Karty kredytowe
    a.. Karty przyznawane są w zależności od credit score, wyliczanego indywidualnie
    przez wydawców na podstawie informacji w BIK-ach. Masz niski kredyt score = zapomnij
    o karcie (ale patrz niżej).
    b.. Banki zwykle oferują karty kredytowe swoim klientom po pewnym czasie (ok. 2
    lata).
    c.. Osoby z krótką historią w BIK-u albo z negatywnymi informacjami mogą otrzymać
    od niektórych wydawców karty typu "bad credit credit cards". Warunkiem jest
    posiadanie potwierdzonego adresu w BIK-u. Obecnie karty takie oferują Vanquis Bank
    (www.vanquis.co.uk), CapitalOne (www.capitalone.co.uk) i SAV Credit
    (www.aquacard.co.uk); dużo trudniej uzyskać równoważne karty Barclaycard Initial albo
    Halifax Classic.
    d.. Za nieterminową spłatę zadłużenia bank pobiera opłatę 12-18 GBP oraz
    automatycznie wysyła informację do BIK-u.
    e.. Wiele sieci handlowych, linii lotniczych itd. wydaje karty kredytowe; w
    rzeczywistości są to jednak karty wydawane przez jeden z dużych banków (zwykle MBNA
    albo HBoS) i nie są wcale łatwiejsze do uzyskania.
    f.. Aby dobrać właściwą kartę, pomocne są portale typu www.moneysupermarket.com,
    www.uswitch.com itd.
    7. Credit reference agencies (BIK)
    a.. Experian, Equifax i CallCredit to trzy biura informacji kredytowej w UK.
    CallCredit jest najmniej popularny wśród banków w odniesieniu do klienta
    indywidualnego, Experian najbardziej.
    b.. Swój credit file można zobaczyć online (bezpłatny 30-dniowy trial) albo
    otrzymać pocztą za opłatą GBP2 (płatność czekiem albo za pomocą postal order).