  • 1. Data: 2007-04-17 20:17:07
    Temat: [info] Ile maksymalnie idzie przelew
    Od: Bartosz 'bart' Nowakowski <b...@h...net>

    Podczas jednego z wątków jakiś czas temu na grupie napisałem, że przelew
    międzybankowy w Polsce idzie maksymalnie 3 dni. Dowiedziałem się kiedyś
    o tym w oddziale, Multi albo BPH nie pamiętam już, i przyjąłem to jako
    pewnik. Ostatnio Wojtek Nawara zwrócił mi na to uwagę a w zasadzie zadał
    pytanie - skąd te informację. Trochę szukałem, ale nic nie znalazłem
    ciekawego, więc dzisiaj zadałem pytanie na www.kir.pl i otrzymałem taką
    oto wyczerpującą odpowiedź:

    http://www.kir.pl/main.php?p=faq&Topic=3480

    Pytanie:
    Czy jest określony przez jakiś przepis/ustawę maksymalny czas
    przekazywania przelewu między bankami i zaksięgowania przelanych
    pieniędzy na koncie odbiorcy? Czy jest to już wewnętrzna sprawa banków.

    Odpowiedź:
    Regulacja taka powinna znajdować się w umowie prowadzenia rachunku
    zgodnie z art. 52 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Prawo bankowe
    (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665), Rozdział 3 - Rachunki Bankowe

    Umowa rachunku bankowego powinna określać w szczególności:
    1) strony umowy,
    2) rodzaj otwieranego rachunku,
    3) walutę rachunku,
    4) czas trwania umowy,
    5) o ile strony zastrzegają oprocentowanie środków pieniężnych
    zgromadzonych na rachunku -
    wysokość tego oprocentowania i przesłanki dopuszczalności jego zmiany
    przez bank, a także
    terminy wypłaty, postawienia do dyspozycji lub kapitalizacji należnych
    odsetek,
    6) wysokość prowizji i opłat za czynności związane z wykonywaniem umowy
    oraz przesłanki i
    tryb ich zmiany przez bank,
    *7) formy i zakres rozliczeń pieniężnych dokonywanych na polecenie
    posiadacza rachunku oraz terminy ich realizacji,*
    8) przesłanki i tryb dokonywania zmian umowy,
    9) przesłanki i tryb rozwiązania umowy rachunku bankowego,
    10) zakres odpowiedzialności banku za terminowe i prawidłowe
    przeprowadzenie rozliczeń
    pieniężnych oraz wysokość odszkodowania za przekroczenie terminu
    realizacji dyspozycji
    posiadacza rachunku.

    Po więcej szczegółów zapraszamy na stronę Narodowego Banku Polskiego
    (www.nbp.pl)

    Prawo Bankowe (http://www.nbp.pl/aktyprawne/dwn/prawo_bankowe.pdf)

    Także przepraszam bardzo tych, których ewentualnie wprowadziłem w błąd.
    Jak widać czas realizacji przelewu zależy od banku i jest zapisany w
    naszej umowie prowadzenia rachunku.

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski