  • 1. Data: 2007-03-12 19:40:30
    Temat: dwa mieszkania, zakup działki, budowa domu
    Od: "detektyw" <s...@g...pl>

    Witam forumowiczów,
    zwracam się do Was z prośbą o udzielenie mi kilku porad :)
    Z żoną spłacamy kredyt hipoteczny w wysokości ca 120.000 zł za 3-pokojowe
    mieszkanie.
    Posiadamy jeszcze inne mieszkanie - kawalerkę. (Obie nieruchomości są
    zabezpieczeniem spłaty posiadanego kredytu). Z tego co się orientowałem, na
    chwilę obecną, kawalerka jest warta ok. 110.000 zł, natomiast 3-pokojowe
    mieszkanie ok. 230.000 zł. (ceny z Łodzi za gratka.pl)
    Zastanawiamy się nad zakupem działki i budową domu (w okolicy Łodzi) i teraz
    do Was, drodzy forumowicze, prośba o porady:
    - czy sprzedać oba, czy tylko jedno mieszkanie (które) i spłacić kredyt juz
    posiadany a nastepnie brac kredyt na zakup dzialki i budowe domu?
    - czy żadnego nie sprzedawać, oba próbować wynajmować (kawalerkę jeszcze
    rozumiem wynajmować, ale cięzko mi wyobrazić, kto chciałby wynajmować 3-
    pokojowe mieszkanie) i wziąc kredyt na działkę i budowę domu?
    Rata spłacanego obecnie kredytu wynosi 900 zł, jestesmy 3 osobowa rodzina z
    dochodem netto 4100 zł i dodatkowo 350 zł za wynajem kawalerki.
    Czy moje założenia nie są zbyt optymistyczne? Proszę o wszelkie porady
    dotyczące zdolności bądź braku zdolności kredytowej.
    Z góry dziękuję za wszelki rady i opinie

    she_ll

  • 2. Data: 2007-03-12 20:23:15
    Temat: Re: dwa mieszkania, zakup działki, budowa domu
    Od: "szele" <s...@o...pl>

    On 12 Mar, 20:40, "detektyw" <s...@g...pl> wrote:
> [...]
    > dotyczące zdolności bądź braku zdolności kredytowej.
    > Z góry dziękuję za wszelki rady i opinie

    Jeśli zdolność kredytowa pozwoli (a to zależy na ile lat chcesz wziąść
    kredyt, w jakiej walucie, na ile oceniasz wartość inwestycji czy są
    jeszcze inne zobowiązania, np. karty kredytowe, limity w ROR, kredyty
    ratalne lub gotówkowe), to najlepiej pozostawić oba mieszkania i je
    wynajmować (za mieszkanie 3-pokojowe zawsze możesz dać rozsądną cenę -
    na pewno znajdą się wynajmujący). Mieszkanie zawsze możesz sprzedać.
    Pozdrawiam.
    Szele.

  • 3. Data: 2007-03-13 08:10:35
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    detektyw wrote:

> [...]
    > chwilę obecną, kawalerka jest warta ok. 110.000 zł, natomiast 3-pokojowe
    > mieszkanie ok. 230.000 zł. (ceny z Łodzi za gratka.pl)

    No to jeszcze trochę i można będzie "zwolnić" hipotekę dużego mieszkania
    i zabezpieczać kredyt tylko kawalerką. A dużego mieszkania użyć jako
    zabezpieczenie innego kredytu.

    > - czy żadnego nie sprzedawać, oba próbować wynajmować (kawalerkę jeszcze
    > rozumiem wynajmować, ale cięzko mi wyobrazić, kto chciałby wynajmować 3-
    > pokojowe mieszkanie) i wziąc kredyt na działkę i budowę domu?

    Tak by chyba było najkorzystniej, bo macie wtedy dużo możliwości
    zabezpieczenia kredytu. Pod warunkiem że macie odpowiednio dużą zdolność
    kredytową. 3-pokojowe mieszkanie chętnie wynajmą studenci (kilku naraz).

    > Czy moje założenia nie są zbyt optymistyczne? Proszę o wszelkie porady
    > dotyczące zdolności bądź braku zdolności kredytowej.

    Sytuacja jest trochę skomplikowana, więc najlepiej przejdź się po paru
    bankach i zapytaj.

    Karol

  • 4. Data: 2007-03-24 20:41:02
    Od: g...@g...pl

> [...]
    > dotyczące zdolności bądź braku zdolności kredytowej.
    > Z góry dziękuję za wszelki rady i opinie

    Aż myślałam, że to mój mąż pisał, bo mamy praktycznie identyczną sytuację -
    tylko trochę mniejszy kredyt.:)

    Wszystko zależy od twojej zdolności kredytowej. Ja wpisałam dane, które podałeś
    do kalkulatora ze strony Open Finance i stać cię na ponad 300 tys. kredytu.

    Wydaje mi się, że jak sprzedasz 2 mieszkania i kupisz dzialkę, to będziesz
    musiał z teściami zamieszkać przez czas budowy :) Ale poważnie - ja bym
    kawalerki nie sprzedawała, bo to zawsze można wynając (przyznam, ze dość tanio
    wynajmujesz - chyba, że to bardzo mała kawalerka).
    Natomiast dogadaj się z bankiem na kredyt na zakup działki i budowę domu z
    opcją częściowej jego spłaty po sprzedaży 3-pokojowego mieszkania. Gdyby
    zabrakło zdolności kredytowej, to moze warto wydłużyć (jeśli się da) okres
    spłaty tego pierwszego kredytu.

    Pozdrówka