  • 81. Data: 2019-08-06 17:13:12
    Temat: Re: depozyt ponad inflację?
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    W dniu 2019-08-06 o 10:22, Szymon pisze:
> [...]
    > w Polsce średnia powierzchnia gotowego do zameldowania nowych
    > mieszkańców lokalu zmniejszyła się z 99,3 mkw. do 92,7 mkw. W Warszawie
    > w tym samym czasie odnotowano spadek z poziomu 69,3 mkw. do 63,1 mkw. W
    > Krakowie metraż nowych czterech ścian obniżył się z 63,1 mkw. do 56,1
    > mkw. Największy spadek, o prawie jedną piątą wielkości mieszkania miał
    > jednak miejsce w Poznaniu. W grodzie Przemysława jeszcze w 2002 roku
    > budowano mieszkania o średniej powierzchni 80,7 mkw. Piętnaście lat
    > później przeciętny metraż nowego M wynosił już o 18,8 mkw. mniej.

    no i ja właśnie z Poznania jestem więc mam jakieś tam pojęcie ;-)

    IMHO przyczyna spadku powierzchni wiąże się z ceną 1m2 mieszkania

    jeżeli obecnie cena to ok. 7kzł czyli za 300kzł można kupić jakieś
    44-45m2 czyli 2 pokoje

    większość takich mieszkań jest kupowanych na kredyt (im droższe tym
    udział kredytów mniejszy), na początek "młodym" wystarczy takie
    mieszkanie, jest ono pierwsze, ale z pewnością nie ostatnie, jak rodzina
    się powiększy to 3-4 pokoje lub szereg pod miastem

    z tego właśnie powodu w P-niu ubywa mieszkańców, a przybywa w powiecie,
    za cenę 2-pokojowego w mieście można mieć szereg (~80m2) pod miastem

    ludzie nie chcą mieszkać z rodzicami, teściami, wynajem też ich nie
    interesuje jeżeli mają zdolnosć, dlatego kupują coś mniejszego na
    początek (ale NIE kawalerkę) i dlatego popyta na takie mieszkania jest
    największy

    a deweloperzy budują to co im najlepiej schodzi

    --
    pozdrawiam
    RobertS

    https://finansowewariacje.wordpress.com/

  • 82. Data: 2019-08-06 17:17:55
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    W dniu 2019-08-06 o 10:48, J.F. pisze:

    > bo te 99m kw to chyba razem z domkami. Czyli powstaje N mieszkan po
    > 30-60m, N domkow po 120-200, srednia 99 :-)
    > Byc moze doliczany do tego garaz w domku.
    >
    > Moze to tez byc zmiana spoleczna - mlodych juz stac na mieszkanie, ale
    > niewielkie. To rynek robi niewielkie.
    > Ukraincow stac na mieszkanie tanie ... to rynek robi tanie :-)
    >
    > Aczkolwiek ... we Wroclawiu zapanowala moda na "minidomki".
    > Domek, czesto wolnostojacy, z ogrodkiem ... i 80m kw.
    > Kto to wymyslil?
    > No coz, chce klient domku z ogrodkiem, a na 150m go nie stac ...
    >
    > J.

    tylko co to jest domek?
    deweloperzy czegoś takiego nie budują, to są "domy" w zabudowanie
    szeregowej czyli w 90% mieszkania (udział w gruncie), reszta to
    faktycznie domy (własna działka), nawet jeżeli wyglądają identycznie
    aby odróżnić trzeba w papierach poszukać

    natomiast domy mini? jak ktoś ma własną działkę to raczej takiego mikro
    80m2 nie buduje, najpopularniejsze są takie ok. 100-120m2 p.u.
    powstają najczęściej w systemie gospodarczym

  • 83. Data: 2019-08-06 17:19:13
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    W dniu 2019-08-06 o 10:55, J.F. pisze:

    > Chyba wiekszosc ma teraz aneks, czy raczej miejsce na aneks, bo
    > deweloper nie wykancza.
    >
    > I dostajesz taka przestrzen np 6x6 m i rob sobie co chcesz.
    >

    > J,

    większość, ale nie wszystkie
    niedawnno kupiłem kawalerkę z osobną kuchnią

    często można też kuchnię wydzielić, będzie jasna jeżei przyłącza są przy
    oknie

  • 84. Data: 2019-08-07 23:23:09
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    cef napisał(a) w wiadomości: <5d427335$0$527$65785112@news.neostrada.pl>...
    >[,,,]
    >
    >Natomiast zawsze intryguje taki fakt, że inflacja roczna wg GUS jest 2,5%
    >a średnie przeciętne wynagrodzenie rośnie o rząd 7-8%.
    >Normalnie dobrobyt.

    Jeżeli w koszyku nie ma np. mieszkań to taki koszyk można o kant d...
    (np. USA są). Poza tym GUS od lat zaniża inflację dla np. odzieży -
    robi ten sam błąd co przed laty brytyjski odpowiednik - kompletnie
    źle uwzględnia sezonowość i związane z tym ruchy cen.
    Średnia płaca w Polsce jest sztucznie podwyższana przez bardzo
    szybkie podnoszenie urzędowej płacy minimalnej. Pozostali już
    takich podwyżek nie odczuwają. No chyba, że są beneficjentami
    socjalu zwanego "świadczeniami" - statystycznie chyba już
    najwyzszego na świecie wg parytetu siły nabywczej.

    Arek

  • 85. Data: 2019-08-12 12:53:20
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W te wakacje mam indeks Coli (butelka 2l) dla oceny opłacalności zakupów w wiejskich
    sklepikach.
    Rozrzut cen od 3,99 zł (za 2l) do 7,00 zł (za 1,8l) Pepsi.

    -----

  • 86. Data: 2019-08-12 13:15:10
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 6 sierpnia 2019 13:33:47 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > I nie szli ludzie do sklepu kupowac ? :-)

    5zł za puszkę piwa to drogo?
    Drożej w byle pizzerii kosztuje o restauracjach nie wspominając.

  • 87. Data: 2019-08-12 13:15:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >5zł za puszkę piwa to drogo?
    >Drożej w byle pizzerii kosztuje o restauracjach nie wspominając.

    A w sklepie 2.50, wiec drogo, bardzo drogo.

    J.

  • 88. Data: 2019-08-12 19:39:09
    Od: Szymon <...@w...pl>

    Z dziś:
    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-przestraszyl
    i-sie-inflacji-7720962.html

    Oszczędzający przeznaczyli w lipcu ponad 720 mln zł na zakup obligacji
    oszczędnościowych, które chronią przed inflacją. Rekord pobiły również
    papiery trzymiesięczne, będące alternatywą dla oferty banków.

    Jak świeże bułeczki schodziły bowiem obligacje czteroletnie, w których
    ulokowano rekordowe 568,7 mln zł (o ponad 130 mln zł więcej niż w
    utrzymującym dotychczasowy rekord październiku 2018 r.), co stanowiło
    36,2 proc. lipcowej sprzedaży.

    Stopa zwrotu "czterolatek", w przeciwieństwie do papierów o krótszym
    terminie zapadalności, jest zależna od inflacji CPI wyliczanej przez GUS
    - w pierwszym roku oprocentowanie wynosi 2,4 proc., ale już w drugim i
    kolejnych latach jest równe inflacji i stałej marży wynoszącej 1,25 proc.

    Obligacje detaliczne pozostają stosunkowo "ekskluzywną" formą
    oszczędzania w Polsce. Na koniec ubiegłego roku posiadało je 112 tys.
    osób - podało Ministerstwo Finansów. To o ok. 18 tys. więcej niż na
    koniec 2017 r. Mogą być atrakcyjną alternatywą dla lokat bankowych dla
    tych, którzy albo dysponują na tyle dużymi środkami, że nie obejmują ich
    bankowe promocje, albo nie chcą tracić czasu i sił na poszukiwanie
    kolejnych promocji i ciągle przerzucać oszczędności z banku do banku, by
    utrzymać początkowo wysokie oprocentowanie.

  • 89. Data: 2019-08-12 22:15:14
    Od: Robert Sierant <b...@x...pl>

    W dniu 2019-08-12 o 13:15, Kris pisze:

    > 5zł za puszkę piwa to drogo?
    > Drożej w byle pizzerii kosztuje o restauracjach nie wspominając.

    5 zł za puszkę to dużo, ale jak chcę się napić dobrego piwa to z kija 14 zł

    porażka jeżeli w rastaurancji trzeba zapłacić 12 zł za to co leją do
    puszek ;-/

  • 90. Data: 2019-08-13 09:18:16
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    W restauracji płacisz 1 zł za piwo, resztę za stół, obrus, krzesło, umytą szklankę,
    obsługę i czysty kibel.
    Poza tym skoro jesteś na pbb to nie stać Cię na restauracje.

    -----