  • 1. Data: 2004-02-25 11:28:37
    Temat: deklaracja wekslowa
    Od: "Marzena Tarkowska" <a...@p...onet.pl>

    Witam,
    Podpisuje [a raczej mam wole podpisania] umowe leasingowa.
    Jednym z zabezpieczen jest weksel in blanco ze swego wystawienia.
    Po zapytaniu o deklaracje wekslowa do takiego weksla, leasingodawca
    przedstawil mi jeden z punktow umowy, ktory nazwal deklaracja wekslowa
    wlasnie.
    Cytuje brzmienie tegoz punktu:
    "W zalaczeniu do umowy leasingu nr XXXX leasingobiorca sklada na zadanie
    leasingodawcy do jego dyspozycji, weksel in blanco ze swojego wystawienia,
    ktory leasingodawca ma prawo wypelnic na sume odpowiadajaca wielkosci
    zadluzenia leasingobiorcyw wzgledem leasingodawcy, lacznie z odsetkami oraz
    kosztami z jakiego badz tytulu powstalymi, dotyczacymi umowy leasingowej nr
    XXXX, oraz weksel ten opatrzyc data platnosci wedlug swojego uznania,
    zawiadamiajac leasingobiorce listem poleconym pod wskazane adres. List ten
    powinien byc wyslany co najmniej na 7 dni przed terminem platnosci weksla.
    Weksel bedzie opratrzony klauzula "bez protestu". Miejscem platnosci weksla
    jest siedziba leasingodawcy."

    Dodatkowo w ogolnych warunkach leasingu jest punkt:
    "Na rzadanie leasingodawcy leasingobiorca wystawi weksel in blanco, ktory to
    leasingodawca moze wypelnic w przypadku nieterminowego wnoszenia oplat
    leasingowych lub innego naruszenia niniejszej umowy, zgodnie z trescia
    deklaracji wekslowej".

    Nie jestem prawnikiem.
    Wiec mam pytania i watpliwosci nastepujace:
    - czy w deklaracji wekslowej nie powinien sie znalezc zapis dotyczacy
    warunkow wykorzystania weksla in blanco - w tej chwili, w moim odczuciu,
    daje prawo remitentowi, do wykorzystania weksla nawet w 4 dniu trwania umowy
    leasingowej, pod byle pozorem...
    Gdy zapytalam dla czego w deklaracji nie znalazl sie zapis dotyczacych
    warunkow wypelnienia weksla odpowiedziano mi, ze to okreslaja ogolne warunki
    leasingu, te zas odnosza sie do deklaracji wekslowej w ktorej ani slowa na
    ten temat. Poza tym ogolne warunki nie precyzuja, czy niezaplacenie [lub
    opoznienie np. 1 dzien z przypadku losowego] jednego czynszu to juz daje
    prawo do wypelnienia weksla, czy np. dopiero 3 [co moze wskazywac na zla
    wole leasingobiorcy...]
    - wczytywalam sie w prawo wekslowe i nie znalazlam tam slowa o deklaracji
    wekslowej. Czy sa przepisy, ktore okreslaja elementy deklaracji wekslowej,
    albo np. w jakich przypadkach deklaracja [weksel] jest wazna, a kiedy nie...

    Na jakie elementy jeszcze powinnam zwrocic uwage, by zabezpieczyc rowniez
    wlasne interesy nie tylko leasingodawcy...

    W ramach negocjacji umowy poprosilam o dodanie zpisow w deklaracji wekslowej
    precyzujacych warunki wypisania weksla. Leasingodawca bardzo krecil na te
    prosbe nosem, teraz sie "konsultuje z dyrektorem", drugi dzien sie
    konsultuje i milczy. Czy jesli spotkam sie z odmowa dodania oczywistego wg
    mnie zapisu, to mam prawo zakladac zla wole Leasingodawcy? Czy machnac na to
    reka i podpisac bo byc moze robie wielkie zamieszanie wokol mrowki...

    Bede wdzieczna za pomoc, z gory dziekuje
    pozdrawiam
    marzena tarkowska

  • 2. Data: 2004-02-25 11:57:58
    Temat: Re: deklaracja wekslowa
    Od: "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl>

    W artykule news:c1i0t6$6o1$1@news.onet.pl,
    niejaki(a): Marzena Tarkowska z adresu <a...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Czy jesli spotkam
    > sie z odmowa dodania oczywistego wg mnie zapisu, to mam prawo
    > zakladac zla wole Leasingodawcy? Czy machnac na to reka i podpisac bo
    > byc moze robie wielkie zamieszanie wokol mrowki...

    Generalnie uważaj na to, co podpisujesz w związku z wekslem. To bardzo
    niebezpieczne narzędzie, przez to że tylko deklaracja wekslowa wiąze je
    z umową leasingową. Jeśli będzie ona ogólna i bez szczegółowego
    powiązania z umową, to tak jakby jej nie było. A z samego weksla można
    dochodzić kwot bez związku z Twoim faktycznym długiem. Na nic nie machaj
    ręką. Zakładaj złą wolę - tak bezpieczniej dla Ciebie. Doradzam obecność
    prawnika. Prawo wekslowe jest prawem szczególnym i czasem można się
    zdziwić, jakie zapisy są w nim ujęte.

    --
    woy

    z cyklu "Przypowieści z Trollowej Doliny":
    "Nie odzywaj sie do mie bo ci dałem pląka!"

  • 3. Data: 2004-02-25 12:59:45
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Marzena Tarkowska" <a...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:c1i0t6$6o1$1@news.onet.pl...
> [...]
    > warunkow wykorzystania weksla in blanco - w tej chwili, w moim odczuciu,
    > daje prawo remitentowi, do wykorzystania weksla nawet w 4 dniu trwania

    Zaniczjmy od początku. Weksel, który wystawisz jest wekslem gwarancyjnym.
    Oznacza to, że jest związany z podstawą jego wystawienia, czyli z umową
    leasingu. Sprowadza się to generalnie do tego, że nie można z niego
    skutecznie skorzystać, jeśli umowa jest wykonywana w sposób należyty. Gdyby
    jednak finansujący chciał go wykorzystać mimo terminowych spłat i skierować
    pozew do sądu, to i tak nic na to nie poradzisz - obojętnie jakie zapisy by
    umieścić. A jeśli sąd wyda nakaz zapłaty (a z doświadczenia wynika, że
    wyda), to Ty będziesz musiała wykazywać, że umowa była wykonywana przez
    Ciebie w sposób należyty, co oczywiście specjalnie skomplikowane nie jest i
    powinno zakończyć się sukcesem.

> [...]
    > opoznienie np. 1 dzien z przypadku losowego] jednego czynszu to juz daje
    > prawo do wypelnienia weksla, czy np. dopiero 3 [co moze wskazywac na zla

    Chcesz powiedzieć, że w umowie leasingu (ogólne warunki, to też umowa) nic
    nie ma o tym, kiedy można ją wypowiedzieć i kiedy cała niespłacona należność
    staje się wymagalna???

> [...]
    > wekslowej. Czy sa przepisy, ktore okreslaja elementy deklaracji wekslowej,
    > albo np. w jakich przypadkach deklaracja [weksel] jest wazna, a kiedy

    O elementach weksla niebędnych do tego, by był on ważny stanowi art. 1 prawa
    wekslowego. O deklaracji rzeczywiście nie ma. Generalnie jest to zwykła
    umowa i z tej perspektywy należy oczeniać jej ważność.

    > Na jakie elementy jeszcze powinnam zwrocic uwage, by zabezpieczyc rowniez
    > wlasne interesy nie tylko leasingodawcy...

    Zamieść w wekslu klauzulę "nie na zlecenie", to nie będzie można go
    indosować, czyli przenieść weksla wraz z inkorporowanymi w nim prawami na
    inny podmiot. Powoduje to oderwanie się zobowiązania wekslowego od jego
    podstawy, co jest bardzo niebezpieczne, gdyż na żądanie indostartiusza
    (czyli tego, który nabył weksel) musisz zapłacić kwotę określoną wekslem,
    bez względu na zarzuty, które mogłabyś podnieść co do wykonywania umowy.

> [...]
    > mnie zapisu, to mam prawo zakladac zla wole Leasingodawcy? Czy machnac na
    > reka i podpisac bo byc moze robie wielkie zamieszanie wokol mrowki...

    Jak będziesz spłacać, to machnąć ręką, ale jak wiadomo lepiej się martwić o
    takie rzeczy zawczasu niż potem mieć problem.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 4. Data: 2004-02-25 13:03:41
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c1i2a8$va8$1@taurus.webcorp.pl...

    > Generalnie uważaj na to, co podpisujesz w związku z wekslem. To bardzo
    > niebezpieczne narzędzie,

    Daj spokój - nie demonizuj. Jak większość narzędzi jest całkiem przyjazny,
    tylko trzeba umieć się nim posługiwać.

    > przez to że tylko deklaracja wekslowa wiąze je
    > z umową leasingową. Jeśli będzie ona ogólna i bez szczegółowego
    > powiązania z umową, to tak jakby jej nie było.

    No i jakie to niby straszne skutki może rodzić? ;] Weksel i tak będzie
    gwarancyjny - czy jest deklaracja czy nie - bo został wystawiony w celu
    zabezpieczenia.

    > A z samego weksla można
    > dochodzić kwot bez związku z Twoim faktycznym długiem.

    Ale nie z samego weksla gwarancyjnego, więc takie generalizowanie jest
    zdaniem nieprawdziwym.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 5. Data: 2004-02-25 13:43:46
    Od: "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl>

    W artykule news:c1i6o0$slb$1@inews.gazeta.pl,
    niejaki(a): Tomasz Waszczynski z adresu <w...@w...org> napisał(a):

    > Daj spokój - nie demonizuj. Jak większość narzędzi jest całkiem
    > przyjazny, tylko trzeba umieć się nim posługiwać.

    Dla posiadacza.

    > No i jakie to niby straszne skutki może rodzić? ;] Weksel i tak będzie
    > gwarancyjny - czy jest deklaracja czy nie - bo został wystawiony w
    > celu zabezpieczenia.
    >
    > weksla gwarancyjnego,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Nie ma takiego pojęcia, weksel, to weksel. Ja z życia znam przypadki,
    gdy przez własną głupotę ścigany z weksla był ktoś, komu pieniądze się
    należały. Jeśli nie masz deklaracji musisz liczyć się z tym, że
    posiadacz weksla ma prawo go wypełnić wg swego uznania. Potem, owszem,
    możesz wnieść zarzuty i próbować bronić się - jeśli masz pieniądze
    (niemałe) na opłacenie zarzutów w sądzie. Z praktyki wiem, że sądy
    wyjątkowo tylko zwalniają z opłat dłużników wekslowych.

  • 6. Data: 2004-02-25 14:02:48
    Od: "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl>

    W artykule news:c1i6o3$sla$1@inews.gazeta.pl,
> [...]

    > Zaniczjmy od początku. Weksel, który wystawisz jest wekslem
    > gwarancyjnym. Oznacza to, że jest związany z podstawą jego

    Związany deklaracją - nie ma jakiegoś specjalnego typu weksla
    gwarancyjnego, o jego gwarancyjnym charakterze świadczą zapisy w
    deklaracji, czyli w części umowy odnoszącej do sposobu wykorzystania
    weksla.

> [...]
    > Ty będziesz musiała wykazywać, że umowa była wykonywana przez Ciebie
    > w sposób należyty, co oczywiście specjalnie skomplikowane nie jest i

    Jeśli będzie ją stać na opłacenie zarzutów. Jak to będzie weksel na
    3000, to owszem, jak na 3 mln - to już niekoniecznie. Poza tym sąd nie
    wyda nakazu zapłaty do weksla, z ktorego deklaracji będzie wynikało, że
    nie ma podstaw do placenia. W przeciwnym razie wyda na pewno.

> [...]
    > niespłacona należność staje się wymagalna???
    >

    > Zamieść w wekslu klauzulę "nie na zlecenie", to nie będzie można go

    To może być niewykonalne, bo w przypadku umów leasingowych weksle są
    indosowane na bank finansujący. To raczej reguła i trudno byłoby znaleźć
    od niej odstępstwo w polskich realiach.

    > Jak będziesz spłacać, to machnąć ręką, ale jak wiadomo lepiej się
    > martwić o takie rzeczy zawczasu niż potem mieć problem.

    Ja mogę się podpisać pod drugą częścią powyższego zdania :-)

  • 7. Data: 2004-02-25 14:27:58
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > O elementach weksla niebędnych do tego, by był on ważny stanowi art. 1 prawa
    > wekslowego. O deklaracji rzeczywiście nie ma. Generalnie jest to zwykła
    > umowa i z tej perspektywy należy oczeniać jej ważność.

    Akurat w tym przypadku najprawdopodobniej będzie miał zastosowanie art. 101
    pw.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 8. Data: 2004-02-25 15:16:17
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c1i8gl$70o$1@taurus.webcorp.pl...

    > Dla posiadacza.

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > Nie ma takiego pojęcia, weksel, to weksel.

    Mylisz się.
    Zapoznanie się z orzecznictwem i komentarzami do prawa wekslowego sporo może
    Ci wyjaśnić w tej materii.
    W związku z tym EOT.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 9. Data: 2004-02-25 15:17:44
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Akurat w tym przypadku najprawdopodobniej będzie miał zastosowanie art.
    101
    > pw.

    Brr, oczywiście. Z niewiadomych przyczyn wydawało mi się, że w tytule o
    wekslu własnym jest odesłanie do art. 1.

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 10. Data: 2004-02-25 15:34:32
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "woy" <w...@g...CIACH.TO.rubikon.ORAZ.TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c1i9kb$8c8$1@taurus.webcorp.pl...

    > Związany deklaracją - nie ma jakiegoś specjalnego typu weksla
    > gwarancyjnego,

    Nie mogę się zgodzić.
    Uchwała SN podjęta w składzie 7 sędziów, będąca zasadą prawną z 1967.01.07:
    "W postępowaniu nakazowym dopuszczalne jest - po przekazaniu sprawy do sądu
    na skutek zarzutów - powoływanie się na podstawę faktyczną i prawną
    wynikającą z łączącego strony stosunku prawnego, w związku z którym został
    wystawiony dokument uzasadniający wszczęcie postępowania nakazowego".

    wyrok SN z 2002.04.10: "Sąd rozpoznający zarzuty od nakazu zapłaty wydanego
    na podstawie weksla może uwzględnić stosunek zobowiązaniowy, w związku z
    którym weksel został wystawiony, ale nie ma obowiązku działania w tym
    zakresie z urzędu. Może to mianowicie uczynić wówczas, gdy strona
    zainteresowana przeniesieniem sporu na taką płaszczyznę podejmie stosowne
    czynności".

    I sporo piśmiennictwa, w którym jak najbardziej wyróżnia się taką kategorię
    weksla, ale to już OT.

    > Jeśli będzie ją stać na opłacenie zarzutów. Jak to będzie weksel na
    > 3000, to owszem, jak na 3 mln - to już niekoniecznie.

    Temu nie zaprzeczam. Niemniej jednak nie ma żadnych przeszkód, żeby wnieść
    powództwo z weksla bez _jakiejkolwiek_ deklaracji i nakaz zostanie bez
    problemu wydany (nie zdażyło mi się spotkać z odmową). Tym samym problem
    pozostaje bez względu na sporządzenie lub nie deklaracji.

    > Poza tym sąd nie
    > wyda nakazu zapłaty do weksla, z ktorego deklaracji będzie wynikało, że
    > nie ma podstaw do placenia. W przeciwnym razie wyda na pewno.

    "Napewno" w przypadku nakazówki, to dość daleko idące stwierdzenie ;]
    Widziałem już nakazy wydane przeciwko pełnomocnikowi strony (i prowadzoną
    przeciwko temuż pełnomocnikowi egzekucję), nadane klauzule mimo braku
    doręczenia, więc wydanie nakazu bez podstawy do płacenia _zupełnie_ mnie nie
    zdziwi.

    > To może być niewykonalne, bo w przypadku umów leasingowych weksle są
    > indosowane na bank finansujący. To raczej reguła i trudno byłoby znaleźć
    > od niej odstępstwo w polskich realiach.

    Ale to ty wystawiasz ten weksel, a indos następuje _potem_. Jeśli
    zamieszczenie takiej klauzuli nie jest niezgodne z umową, to wydaje się, że
    nie mogą tego zabronić. Poza dyskusją pozostaje, czy pracownik przyjmujący
    weksel w ogóle zwróci na to uwagę.

    Pozdrawiam,
    Washko