    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: deklaracja wekslowa
    Date: Wed, 25 Feb 2004 13:59:45 +0100

    Użytkownik "Marzena Tarkowska" <a...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:c1i0t6$6o1$1@news.onet.pl...
    > - czy w deklaracji wekslowej nie powinien sie znalezc zapis dotyczacy
    > warunkow wykorzystania weksla in blanco - w tej chwili, w moim odczuciu,
    > daje prawo remitentowi, do wykorzystania weksla nawet w 4 dniu trwania
    umowy
    > leasingowej, pod byle pozorem...

    Zaniczjmy od początku. Weksel, który wystawisz jest wekslem gwarancyjnym.
    Oznacza to, że jest związany z podstawą jego wystawienia, czyli z umową
    leasingu. Sprowadza się to generalnie do tego, że nie można z niego
    skutecznie skorzystać, jeśli umowa jest wykonywana w sposób należyty. Gdyby
    jednak finansujący chciał go wykorzystać mimo terminowych spłat i skierować
    pozew do sądu, to i tak nic na to nie poradzisz - obojętnie jakie zapisy by
    umieścić. A jeśli sąd wyda nakaz zapłaty (a z doświadczenia wynika, że
    wyda), to Ty będziesz musiała wykazywać, że umowa była wykonywana przez
    Ciebie w sposób należyty, co oczywiście specjalnie skomplikowane nie jest i
    powinno zakończyć się sukcesem.

    > Gdy zapytalam dla czego w deklaracji nie znalazl sie zapis dotyczacych
    > warunkow wypelnienia weksla odpowiedziano mi, ze to okreslaja ogolne
    warunki
    > leasingu, te zas odnosza sie do deklaracji wekslowej w ktorej ani slowa na
    > ten temat. Poza tym ogolne warunki nie precyzuja, czy niezaplacenie [lub
    > opoznienie np. 1 dzien z przypadku losowego] jednego czynszu to juz daje
    > prawo do wypelnienia weksla, czy np. dopiero 3 [co moze wskazywac na zla
    > wole leasingobiorcy...]

    Chcesz powiedzieć, że w umowie leasingu (ogólne warunki, to też umowa) nic
    nie ma o tym, kiedy można ją wypowiedzieć i kiedy cała niespłacona należność
    staje się wymagalna???

    > - wczytywalam sie w prawo wekslowe i nie znalazlam tam slowa o deklaracji
    > wekslowej. Czy sa przepisy, ktore okreslaja elementy deklaracji wekslowej,
    > albo np. w jakich przypadkach deklaracja [weksel] jest wazna, a kiedy
    nie...

    O elementach weksla niebędnych do tego, by był on ważny stanowi art. 1 prawa
    wekslowego. O deklaracji rzeczywiście nie ma. Generalnie jest to zwykła
    umowa i z tej perspektywy należy oczeniać jej ważność.

    > Na jakie elementy jeszcze powinnam zwrocic uwage, by zabezpieczyc rowniez
    > wlasne interesy nie tylko leasingodawcy...

    Zamieść w wekslu klauzulę "nie na zlecenie", to nie będzie można go
    indosować, czyli przenieść weksla wraz z inkorporowanymi w nim prawami na
    inny podmiot. Powoduje to oderwanie się zobowiązania wekslowego od jego
    podstawy, co jest bardzo niebezpieczne, gdyż na żądanie indostartiusza
    (czyli tego, który nabył weksel) musisz zapłacić kwotę określoną wekslem,
    bez względu na zarzuty, które mogłabyś podnieść co do wykonywania umowy.

    > W ramach negocjacji umowy poprosilam o dodanie zpisow w deklaracji
    wekslowej
    > precyzujacych warunki wypisania weksla. Leasingodawca bardzo krecil na te
    > prosbe nosem, teraz sie "konsultuje z dyrektorem", drugi dzien sie
    > konsultuje i milczy. Czy jesli spotkam sie z odmowa dodania oczywistego wg
    > mnie zapisu, to mam prawo zakladac zla wole Leasingodawcy? Czy machnac na
    > reka i podpisac bo byc moze robie wielkie zamieszanie wokol mrowki...

    Jak będziesz spłacać, to machnąć ręką, ale jak wiadomo lepiej się martwić o
    takie rzeczy zawczasu niż potem mieć problem.

    Pozdrawiam,
    Washko