  • 31. Data: 2023-02-10 03:53:20
    Temat: Re: dane
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 lut 2023 o 20:04, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Mam co najmniej -- wg mnie są sprawne.
    + Mam co najmniej dwa -- wg mnie są sprawne.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'.`\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,n

  • 32. Data: 2023-02-10 14:23:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Zastanawia mnie przeznaczenie tych pralek -- >>pranie brudnych
    > pieniędzy<<... Dlaczego brudnych? -- toż czystych by nie prano...
    >
    > Wszędzie piszą o >>praniu brudnych pieniędzy<< -- dlaczego nie
    > piszą o >>praniu pieniędzy<<?... Toż czystych nie trzeba prać...
    > Czyste: nie lepią się do rąk, nie śmierdzą, nie są siedliskiem
    > pasożytów społecznych... Tylko brudne trzeba prać, więc w jakim
    > celu piszą o >>praniu *brudnych* pieniędzy<<?!

    Tak jak przy praniu rzeczy (tekstyliów) czasem mówimy
    o praniu ogólnie a czasem o praniu brudnych rzeczy.
    Akurat brudne pieniądze są bardzo medialne i dlatego
    w środkach masowego przekazu pierze się tylko brudne.

  • 33. Data: 2023-02-10 17:14:49
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2023 o 14:23, cef pisze:

    > Tak jak przy praniu rzeczy (tekstyliów) czasem mówimy
    > o praniu ogólnie a czasem o praniu brudnych rzeczy.
    > Akurat brudne pieniądze są bardzo medialne i dlatego
    > w środkach masowego przekazu pierze się tylko brudne.

    Może dobrze, bo gdyby prano czyste pieniądze razem
    z brudnymi -- pralki byłyby jeszcze droższe... ZUS
    ostrzega i zachęca do brania bezgotówkowego:

    https://biznes.interia.pl/emerytury/news-emerytura-m
    oze-sie-spoznic-a-niektorzy-moga-nie-dostac-jej-w,nI
    d,6587316

    Czyli emeryci przeleją, pobiorą i wypiorą?!
    Jak zwykle ZUS zrzuca na emeryta co może...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 34. Data: 2023-02-10 23:57:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > znalazły się też moje dwa pierwsze dyski IDE - 120MB i 1,2GB - ciekawe, czy się
    uruchomią).

    Pamiętasz tak dokładnie?
    Mi to się mieszają w pamięci informacje pewne z niepewnymi.

    Pewne: pierwszy 'nasz' PC sprowadzaliśmy (z bratem) w systemie, że ktoś
    musiał przywieźć i podarować komuś innemu, aby ten mógł go nam sprzedać.
    Niepewne: o co właściwie biegało z tymi darowiznami.
    Pewne: ten komputer był bez HDD, miał 640k RAMu, kartę (chyba coś z
    multi w nazwie) przełączaną między Herculesem a CGA.
    Pewne: rozważaliśmy zainwestowanie w uszkodzony HDD 20M dostępny jako
    10M (były wyraźnie tańsze).
    Niepewne: na czym skończyły się te rozważania - pojęcia nie mam. Może
    nam przeszło, gdy kupiliśmy od mojego kolegi z pracy IBM-XT (ten miał
    HDD 20M), który on przywiózł jako 'mienie przesiedleńcze' z USA.
    P.G.

  • 35. Data: 2023-02-11 00:13:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Półcalowe to są naboje do USAńskich lotniczych karabinów maszynowych w Aces of
    Pacyfic.
    > Brytyjczycy pozostali chyba przez całą WWII przy .303 (czyżby dla uhonorowania
    naszego dywizjonu?),
    > o czym można się było przekonać w Aces over Europe (ale tutaj nie było
    najfajniejszego,
    > czyli frontu wschodniego i nie można było bić kacapa - chociaż na liście szkopskich
    asów
    > byli tylko ci, co walczyli na froncie wschodnim, a ci z zachodniego to się na
    liście nie zmieścili - no
    > a z zachodniego to w ogóle zaczynało się od Overlord i nie było ani walk nad
    Francją,
    > nie mówiąc o Polsce, ani Bitwy o Anglię ani eskortowania nalotów na Niemcy - bo jak
    > się zaczął Overlord to już wszystko było rozwalone, zostało chyba tylko Drezno).
    >
    > A co do tasiemek to sądzisz, że coś tam jeszcze dałoby się odczytać?

    Dopiero w tym momencie przyszło mi do głowy, że mowa jest o tasiemkach
    magnetofonowych a nie o tasiemkach perforowanych. No bo jaki byłby
    problem z odczytaniem perforowanej...
    Te pół cala mi się bardziej z tasiemkami perforowanymi kojarzyło z
    których (różnokolorowych) masowo robiłem gwiazdki i łańcuchy na choinkę.
    P.G.

  • 36. Data: 2023-02-11 03:14:37
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11 lut 2023 o 00:13, Piotr Gałka pisze:

    > Dopiero w tym momencie przyszło mi do głowy, że mowa jest
    > o tasiemkach magnetofonowych a nie o tasiemkach perforowanych.
    > No bo jaki byłby problem z odczytaniem perforowanej...

    Żaden -- można i bez czytnika. ;)

    > Te pół cala mi się bardziej z tasiemkami perforowanymi kojarzyło
    > z których (różnokolorowych) masowo robiłem gwiazdki i łańcuchy
    > na choinkę.

    Półcalowe (jak w magnetofonach JVC) tasiemki magnetyczne...
    Tyle tylko, że te komputerowe mają po kilka (siedem lub
    osiem?) równoległych ścieżek leżących wzdłuż całej tasiemki,
    zaś te JVC mają jakieś skośne... [wiadomo -- jak to u skośnookich...]

    Tam, gdzie używałem komputerowych -- przysługiwały wybrańcom losu. ;)
    [nie mogę przypomnieć sobie -- komu ukradłem... może ukradł Kruk, by
    podzielić się także ze mną?... lustereczka (markery końca i początku
    tasiemki) do tasiemek kradłem osobiście -- nie {} jeden raz ukradłem
    jedną szpulkę, choć wystarczyłaby na tak zwane zawsze z naddatkiem,
    ale ukradłem parę razy -- parę szpulek... mnie się ;) po prostu te
    markery należały -- być może tylko wg mnie?... miejsce na dyskach
    także okupowałem szczodrze ;) -- nie biorąc do głowy ogólnych
    ograniczeń...]

    Dążeniem moim było wówczas gardzenie wczorajszym dniem -- każdego
    dnia miałem wczorajsze me wyczyny uznawać za bezwartościowe, tak
    więc nie wiem, jak bym dziś ocenił to, co kiedyś tworzyłem...

    Pisanie programów jest łatwe -- wystarczy znać garść prymitywnych
    instrukcji (typu -- DO czy GOTO bądź IF) zamiast (jak w HTMLu czy
    w podobnych miejscach) poznawać bezmiary użytecznych gotowców. :)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 37. Data: 2023-02-11 03:17:51
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2023 o 23:57, Piotr Gałka pisze:

    > Pewne: ten komputer był bez HDD, miał 640k RAMu, kartę (chyba coś z
    Fiu, fiu!!! -- FullWypas?! Pełne 640 KiB?!

    Dziś właśnie kupiłem 16 GiB za 127 pln...
    Nie mogę doczekać się wypróbowania...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 38. Data: 2023-02-11 03:52:58
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11 lut 2023 o 03:17, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Fiu, fiu!!! -- FullWypas?! Pełne 640 KiB?!

    > Dziś właśnie kupiłem 16 GiB za 127 pln...
    > Nie mogę doczekać się wypróbowania...
    Nie warto oszczędzać dysków NVMe -- za 122 pln (brutto oczywiście)
    można dziś mieć pół terabajta Lexara... BTW -- karta pamięci Lexar
    była pierwszą, której nie połamał czytnik Fujitsu-Siemensa... Może
    byłaby jedyną, gdybym tego czytnika nie poskromił... Tedy ;) o tej
    marce mam dobre zdanie...

    LNM620X512G-RNNNG
    60 miesięcy gwarancji, ale ile TBW?

    Nawet taniej niż za 122 pln, bo na fakturze byłoby 152 pln
    a brakujące 3 dychy daje (na swą osiemnastkę) Ceneo... Żal
    mi, że nie potrzebuję teraz takiego dysku... Niebawem NVMe
    będą tańsze niż HDD?... Ale czy bezpieczniejsze?!

    Żyć się chce coraz mocniej!!! Wszystko coraz: lepsze, funkcjonalniejsze,
    pojemniejsze, szybsze, tańsze, mniejsze, lżejsze... Muzyka z Jutuby czy
    z Spotify itd. zupełnie za free... Net za free (lub prawie za free)
    i akumulatora nie trzeba ładować w telefonie co kilka godzin...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 39. Data: 2023-02-11 19:41:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Fiu, fiu!!! -- FullWypas?! Pełne 640 KiB?!

    Nie ironizuj! Przecież to jest ogromny zasób pamięci RAM :)
    W naszym programatorze GALi i szeregowych EEPROM ("picco-GAL") mieliśmy
    128 bajtów (pojedynczych bajtów a nie kilobajtów!) RAMu i w tym się
    musiały zmieścić:
    - stos procesora,
    - program programowania wybranego GALa, czy EEPROMu,
    - stos zmiennych sterujących tego programu,
    - stos dosyłanych danych przeznaczonych do programowania.
    W większości przypadków wczytanie pierwszego bloku danych do
    programowania niszczyło (przez nadpisanie) początkową (już zbędną) część
    programu.

    Program ładowany do tej pamięci był pisany w języku na bazie FORTH
    (słowa kluczowe typu DUP, SWAP,...) i następnie interpretowany.

    A te 640k RAMu (bez HDD) wystarczało mi (z wielkim trudem) do
    uruchomienia programu Racal-Redak (dystrybucja na 4 FDD 360k) do
    projektowania płytek drukowanych. Zaprojektowany w tych warunkach tester
    służył nam aż do 2004 (CE zabiło produkty do których testowania był on
    zaprojektowany).

    P.G.

  • 40. Data: 2023-02-12 01:53:32
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11 lut 2023 o 19:41, Piotr Gałka pisze:

    > Nie ironizuj! Przecież to jest ogromny zasób pamięci RAM :)

    Dziś jest grafika z dźwiękiem, ale mimo tego -- obecne wykorzystanie
    zarówno RAMek jak i CPU jest niemal żadne. Coraz młodsze pokolenia
    żądają -- więcej RAMek, szybszych CPU/GPU, pojemniejszych i szybszych
    nośników pamięci itd... Gdybyż racjonalnie wykorzystać dzisiejsze
    zasoby... Ale po co? -- łatwiej dodać kolejne 16 GiB, wymienić
    komputer na szybszy o rząd kolejny wielkości, zamienić HDD na
    SSD i 500 GB na 5 TB...

    W95 też miał grafikę z dźwiękiem -- 128 MB pod W95 to było coś!!!
    WXP niewiele mniej oferował w multimediach od W7 a zadowalał się
    2 GiB RAMek... Teraz 12 GiB RAM to niezbyt wiele a 8 GiB -- jest
    minimalną ilością RAMek, przy której można uruchomić sam W11? Do
    czego te systemy potrzebują aż tak wiele?!?!?!

    Właśnie wyskoczyło mi okienko o skończeniu konfigurowania W10...
    Znów czegoś ode mnie chcą...

> [...]

    > projektowania płytek drukowanych. Zaprojektowany w tych warunkach tester
    > służył nam aż do 2004 (CE zabiło produkty do których testowania był on

    W powszechnie szalejącej pogoni za nowościami niektórzy usiłują
    wykorzystać to, co mają?... Niebawem najnowsze Windows zaoferują
    głównie Edge? ;) Ale będą po prostu prześliczne... -- z zewnątrz... ;)

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c