  • 41. Data: 2023-02-12 02:30:30
    Temat: Re: dane
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 lut 2023 o 14:23, cef pisze:

    > Tak jak przy praniu rzeczy (tekstyliów) czasem mówimy
    > o praniu ogólnie a czasem o praniu brudnych rzeczy.
    > Akurat brudne pieniądze są bardzo medialne i dlatego
    > w środkach masowego przekazu pierze się tylko brudne.

    Niekoniecznie tylko... Tutaj:
    https://youtu.be/edGhHX3B9_o?t=816
    mamy do czynienia z praniem pieniędzy...

    -=-

    Prawnicy lubują się w określeniach typu >>bicie piany<< i >>lanie
    wody<<. Czy dodawanie zbędnych słów (które nie niosą treści i nie
    zapewniają redundancji) jest bicie piany?...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 42. Data: 2023-02-12 11:06:11
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jakaś luka w prawie podatkowym, zapewne z czasów gdy wujek z Ameryki coś darował
    Polakowi, a może by nie chciał darować gdyby
    usłyszał o komunistycznym podatku.
    Też podobnie drukarkę sprzedawałem.

    -----

  • 43. Data: 2023-02-12 14:44:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-02-12 o 11:06, ąćęłńóśźż pisze:
    > Jakaś luka w prawie podatkowym, zapewne z czasów gdy wujek z Ameryki coś
    > darował Polakowi, a może by nie chciał darować gdyby usłyszał o
    > komunistycznym podatku.
    > Też podobnie drukarkę sprzedawałem.

    Jak kupiliśmy (okolice 95) półautomat do układania SMD to do jego
    zasilania była potrzebna sprężarka.
    Wtedy kupowanie odbywało się już inaczej. Znów nie wiem dlaczego ale
    przywieziona przez kogoś z zachodu sprężarka musiała być nam sprzedana
    za pośrednictwem komisu.
    P.G.

  • 44. Data: 2023-02-12 15:54:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 11 lutego 2023 o 19:41:43 UTC+1 Piotr Gałka napisał(a):

    > Nie ironizuj! Przecież to jest ogromny zasób pamięci RAM :)

    Twierdził tak nawet - niestety do czasu - billu gates.
    Ostatnio doczytałem, że w oryginalnym ibm pc, czyli 5150, można było mieć minimum
    16kB RAM, a nie 64kB...
    Ustawiało się DIP-switchami.
    16kB - jak spectrum16...
    No powiedzmy że 5150 miał osobny RAM graficzny.
    MDA 4kB - ta, graficzny, tekstowy tylko - a CGA chyba drugie 16kB.
    No cóż, BASIC był w ROMie ;>
    Pierwszy macintosh miał 128kB, tego 21kB też na grafikę.
    No ale ten miał już 400kB stację dyskietek 3,5", którą ostro młócił ("przefajne" to
    było przy scrollowaniu dokumentu) - i 64kB ROM ze sporą biblioteką procedur.
    Taki drogi był RAM - że choć projektowali z 512kB RAMu i na pierwszym pokazie oszuści
    dali właśnie taki prototyp, a nie 128k - to wypuścili ze 128k.
    Płyta miała możliwość upgrade - trzeba było wymienić (jako że to apple to nie było
    mowy o podstawkach - trzeba było wylutować i ew. samemu dać podstawki) 16 sztuk 4164
    na 16 sztuk 41256 i dodać multiplekser na dodatkowej płytce - sygnały były
    wyprowadzone na dziurki do goldpinów - albo "na barana" na innym chipie.
    Najfajniejsze, że ROM miał rozpoznawanie ilości RAM i odpowiednio konfigurował np.
    miejsce na pamięć obrazu (bo "oczywiście musiała" być na końcu RAMu, jakby nie mogła
    na początku) - choć dopuszczał chyba tylko 128k i 512k - i było różnicę wyraźnie
    widać przy selfteście.

  • 45. Data: 2023-02-12 16:20:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 10 lutego 2023 o 23:57:56 UTC+1 Piotr Gałka napisał(a):
    > Pamiętasz tak dokładnie?
    > Mi to się mieszają w pamięci informacje pewne z niepewnymi.

    Wszystkiego nie pamiętam - ale te dyski właśnie niedawno ogladałem ;>
    Ten pierwszy PC kupiony na początku 1993, za przedpłatę za malucha, miał:
    - amd 386DX 40 + 387 do autocada
    - chyba 128kB cache, w checkit'cie było widać różnicę ;>
    - 4MB RAM - chyba na 8-bitowych SIMMach
    - trident tvga8900 z 1MB RAM
    - monitor 14" chun - podobno z "plamką" 0,28, co pozwalało na1024*768, ale tylko w
    43Hz interlaced - nie dało się w windows patrzeć, ale rysunki oglądać się dało
    - 120MB HDD, 5,25"+3,5" FDD
    - tylko ISA, i karta multi i/o, nic na płycie

    Najpiew dali nam jakąś lewą płytę główną, DOS czasem się wieszał przy używaniu
    dyskietek - nakopiowaliśmy się testując.
    Potem wymienili. Trochę szkoda, że ją sprzedałem - ale nawet Linux nie działa już na
    386.

    Zastanawiam się, czy pierwszego linuxa - to był chyba redhat 5.1 manhattan, z "chipa
    o linuxie" - uruchomiłem na 5x86 czy już na pentium - i czy na dysku 1,2GB czy 4,3GB.
    Na 386 to raczej nie, dysku by nie stykło - zresztą jak kupiłem 5x86 to na dysk nie
    miałem, dobrze, że kolega się zgodził pożyczyć mi swoją "dyskietkę" 430MB, a wziął
    mojego 120MB, to mogłem trochę więcej gier trzymać - bo windows żarło coraz więcej.
    No tak, musiałem mieć i cd-rom - więc to nie był 386.

    > Pewne: ten komputer był bez HDD, miał 640k RAMu, kartę (chyba coś z
    > multi w nazwie) przełączaną między Herculesem a CGA.

    Ciekawy wynalazek, który to mógł być rok?
    OIDP obie karty miały wyjścia DE-9, więc mogło być jedno.
    A może były dwa, że można było dwa monitory podpiąć - oczywiście tylko po to, że nie
    odpinać, bo aktywny na raz tylko jeden.
    A może ta karta mogła też robić za herculesa?
    Bo herc to było coś niezłego - mono, ale 720*348 to był całkiem hi-res, MDA zresztą
    też takiego niezłego monitora wymagała, herc używał tego samego ale miał 16 razy
    więcej RAMu - na tyle staniał że można było, i to z double bufer, choć wystarczyłoby
    tylko 8 razy więcej.

    > Pewne: rozważaliśmy zainwestowanie w uszkodzony HDD 20M dostępny jako
    > 10M (były wyraźnie tańsze).

    Hmm, to one były jednotalerzow i jedna, uszkodzona, powierzchnia (a może głowica?)
    była zablokowana?

  • 46. Data: 2023-02-12 16:27:27
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 11 lutego 2023 o 00:13:54 UTC+1 Piotr Gałka napisał(a):

    > Dopiero w tym momencie przyszło mi do głowy, że mowa jest o tasiemkach
    > magnetofonowych a nie o tasiemkach perforowanych. No bo jaki byłby
    > problem z odczytaniem perforowanej...
    > Te pół cala mi się bardziej z tasiemkami perforowanymi kojarzyło z
    > których (różnokolorowych) masowo robiłem gwiazdki i łańcuchy na choinkę.

    Też robiliśmy na zajęciach dla dzieci na MIMUW (były tam też ciekawostki typu elwro
    800 junior, komputer z podstawką na nuty, ale można było dotknąć i PC-ta z turbo
    pascalem).
    Zastanawiałem się, co to jest.
    Były zielone i różowe.
    Ale ta taśma nie była szersza niż pól cala?

    No i jeszcze perforowaną trzeba wiedzieć jak czytać ;>

    A streamer do PC podłączany pod złącze flopa w jednym komputrze widziałem (w
    macintoshu podłączało się tak i HDD).
    Ale to nie taka ładna taśma na rolce, kasety obsysają zawsze i wszędzie (trauma ze
    spectrum ;)

  • 47. Data: 2023-02-12 20:53:52
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 12 lut 2023 o 16:27, Dawid Rutkowski pisze:

> [...]
    > ciekawostki typu elwro 800 junior, komputer z podstawką na
    > nuty, ale można było dotknąć i PC-ta z turbo pascalem).

    Tasiemki? -- mam różowe. Mam, o ile szczury jeszcze nie zjadły
    bądź deszcze (szalejące w piwnicach -- jak minionej nocy w mej
    kuchni) nie unicestwiły...

    > Ale ta taśma nie była szersza niż pól cala?

    Magnetyczna? -- chyba nie.

    > No i jeszcze perforowaną trzeba wiedzieć jak czytać ;>

    Owszem -- trzeba zła_mać klucz/szyfr, ale jedno złamanie
    zezwoli na odczytanie całości...

    > A streamer do PC podłączany pod złącze flopa w jednym
    > komputrze widziałem (w macintoshu podłączało się tak i HDD).
    > Ale to nie taka ładna taśma na rolce, kasety obsysają zawsze

    Co to znaczy 'obsysają'?

  • 48. Data: 2023-02-13 02:10:21
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 12 lut 2023 o 14:44, Piotr Gałka pisze:

    > Wtedy kupowanie odbywało się już inaczej. Znów nie wiem dlaczego ale
    > przywieziona przez kogoś z zachodu sprężarka musiała być nam sprzedana
    > za pośrednictwem komisu.
    Ogólnie komis zamieniał pieniądze kwadratowe na okrągłe.
    Prywatny właściciel zdawał rzecz do komisu, gdzie kupiec
    państwowy (czy inny społeczny) legalnie kupował z fakturą...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 49. Data: 2023-02-13 16:25:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 12 Feb 2023 07:27:27 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > Zastanawiałem się, co to jest.
    > Były zielone i różowe.
    > Ale ta taśma nie była szersza niż pól cala?

    Papierowa? Szersza. Blizej 1 cala.

    Aczkolwiek wiki mowi, ze byla tez 11/16 cala = 17.46mm,
    dla 5 bitow.

    Magnetyczna dla duzych komputerow, to 1/2 cala.

    > No i jeszcze perforowaną trzeba wiedzieć jak czytać ;>
    > A streamer do PC podłączany pod złącze flopa w jednym komputrze widziałem (w
    macintoshu podłączało się tak i HDD).

    Przed erą USB w pecetach nie bylo standardowego interfejsu ogolnego,
    to trzeba bylo kombinowac.
    IMO - FDC sie średnio do tego nadawalo, no chyba, ze w jakim
    formacie dyskietkowym streamer nagrywal.

    Natomiast jako jeden z niewielu w pececie mial DMA.

    > Ale to nie taka ładna taśma na rolce, kasety obsysają zawsze i wszędzie (trauma ze
    spectrum ;)

    A co powiesz o kasetach do streamerow, DCC itp ...

    J.

  • 50. Data: 2023-02-14 16:14:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ciekawy wynalazek, który to mógł być rok?

    To był najprawdopodobniej 89r (ew. 90).

> [...]
    nie odpinać, bo aktywny na raz tylko jeden.
    > A może ta karta mogła też robić za herculesa?

    A nie to napisałem?

> [...]
    więcej RAMu - na tyle staniał że można było, i to z double bufer, choć wystarczyłoby

    Nie miałem 'fabrycznego' monitora. W Bomisie rzucili zielone kineskopy
    do przenośnego Neptuna 150. Rzucili też karty wejścia jako monitor.
    A że w czasie studiów złożyłem 3 takie TV (wszyscy składali TV z
    elementów z Bomisu) to w jednym wymieniłem kineskop i zastąpiłem
    wzmacniacz p.cz. tą płytką wejść monitorowych i miałem 12" monitor mono.

    Normalnie do tekstu używałem jako Hercules, Ale do projektowania PCB
    potrzebowałem rozróżniać ścieżki na top od ścieżek na bottom i dlatego
    płytki projektowałem w trybie CGA. Wyjścia RGB zmieszałem opornikami.
    Fatalnie się przy rozdzielczości CGA i braku kolorów projektowało
    płytki, ale to przecież pionierskie czasy były...

    > Hmm, to one były jednotalerzow i jedna, uszkodzona, powierzchnia (a może głowica?)
    była zablokowana?

    Nie zastanawiałem się wtedy jak to było. Na pewno standardem minimum
    było 20M i były też dostępne 10M, o których było wiadomo, że to są te
    20M z zablokowaną uszkodzoną połową.

    Nie jestem pewien, czy za tamten komputer (bez HDD) zapłaciliśmy wtedy
    $600 czy $650, Czy $800 (takie 3 kwoty chodzą mi po głowie). Nie wiem
    ile trzeba było by dołożyć za 20M HDD, ale było to dla nas wtedy za
    drogo, skoro dawało się pracować na samych FDD.
    Nie pamiętam też ile trzeba by zapłacić za monitor, ale skoro dawało się
    pracować z tym co miałem to...
    Moja miesięczna pensja asystenta na PG pozwalała mi wtedy nabyć $13.
    P.G.