  • 1. Data: 2005-03-21 16:26:43
    Temat: chip w KK - dobrze czy źle?
    Od: "Szymon" <v...@w...epf.pl>

    Kolejny bank wprowadza chip. Sądzę, że tylko patrzyć jak stanie się on
    standardem. Ciekawy jestem czy Wy cieszycie się z owej zmiany czy nie. W
    szczególności między bankiem a centrum autoryzacji trwa swoista przepychanka
    kto ma odpowiadać na tzw. fraudy. Zastanawiam się czy konieczność użycia
    PINu nie spowoduje, że głównie będzie tym obciążany klient. Swego czasu
    pojawiały się głosy ludzi, którzy świadomie kupowali coś na kartę tylko
    wówczas, gdy mogli się podpisać. Właściwie przy powszechnym użyciu PIN staje
    się on ogólnodostępny, a karty chipowe mają pasek, więc ich klonowanie
    równie proste jak dotychczas. Mnie to jednak trochę niepokoi - używając
    zwykłej debetówki ostatnio na 5 transakcji 4 autoryzowałem PINem.

    --

    pozdrawiam
    Szymon

  • 2. Data: 2005-03-21 18:21:10
    Temat: Re: chip w KK - dobrze czy źle?
    Od: "Tomasz" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Szymon" <v...@w...epf.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > równie proste jak dotychczas. Mnie to jednak trochę niepokoi - używając
    > zwykłej debetówki ostatnio na 5 transakcji 4 autoryzowałem PINem.

    Co jakiś czas proponuję zmianę PIN-u. Myślę, że powszechność technologii
    chip wymusi taką mentalność na społeczeństwie.

    Tomasz
    <NOTO>

  • 3. Data: 2005-03-21 18:31:48
    Od: Markus Sprungk <z...@c...cy>

    Szymon napisał(a):

    > Kolejny bank wprowadza chip. Sądzę, że tylko patrzyć jak stanie się on
    > standardem. Ciekawy jestem czy Wy cieszycie się z owej zmiany czy nie.

    Bardzo się cieszymy i skaczemy do góry z radości :)

    > szczególności między bankiem a centrum autoryzacji trwa swoista przepychanka
    > kto ma odpowiadać na tzw. fraudy. Zastanawiam się czy konieczność użycia
    > PINu nie spowoduje, że głównie będzie tym obciążany klient.

    A dlaczego miałby być obciążony skoro kara jest wyposażona w chip i
    podawany jest dobry kod PIN?

    *ICQ-79050392* *Tlen-msprungk*
    *GG-1447098*

  • 4. Data: 2005-03-21 18:43:06
    Od: Markus Sprungk <z...@c...cy>

    Szymon napisał(a):

> [...]

    > kto ma odpowiadać na tzw. fraudy. Zastanawiam się czy konieczność użycia
    > PINu nie spowoduje, że głównie będzie tym obciążany klient.

    A dlaczego miałby być obciążony skoro karta jest wyposażona w chip i
    podawany jest dobry kod PIN?

    *ICQ-79050392* *Tlen-msprungk*
    *GG-1447098*

  • 5. Data: 2005-03-21 18:54:18
    Od: Markus Sprungk <z...@c...cy>

    Tomasz napisał(a):

    > Co jakiś czas proponuję zmianę PIN-u. Myślę, że powszechność technologii
    > chip wymusi taką mentalność na społeczeństwie.

    Wątpię. Sądzę raczej, że większość będzie korzystała z jednego PIN-u do
    wszystkich swoich kart. Nic dziwnego zresztą. Musimy pamiętać coraz więcej
    kodów. Kiedyś to były tylko komórki i karta SIM. Teraz masz kody do systemu
    Windows, do karty, do komórki, do palmtopa, do systemu transakcyjnego banku
    i tysiące innych. Może wreszcie ktoś wpadnie na pomysł i zaimplementuje na
    karcie możliwość przechowywania odcisku linii papilarnych? :)

    *ICQ-79050392* *Tlen-msprungk*
    *GG-1447098*

  • 6. Data: 2005-03-21 19:53:49
    Od: MadziaMa <madziama@niespamuj_buziaczek.pl>

    On Mon, 21 Mar 2005 19:54:18 +0100, Markus Sprungk <z...@c...cy>
    wrote:

    >. Może wreszcie ktoś wpadnie na pomysł i zaimplementuje na
    >karcie możliwość przechowywania odcisku linii papilarnych? :)

    zly pomysl.
    juz jakis japonski profesor udowodnil, jak za pomoca zelatyny mozna
    oszukac czytniki, skutecznosc byla dosyc wysoka (powyzej 50%), a dla
    ciebie minus bo jak ktos ci rabnie karte i uzyje odcisku palca to do
    banku nie masz co skladac reklamacji - na 100% bedzie odrzucona ;-)

    pozdarwiam,
    Cyb z cudzego konta

  • 7. Data: 2005-03-21 20:41:39
    Od: "Szymon" <v...@w...epf.pl>

    > Co jakiś czas proponuję zmianę PIN-u. Myślę, że powszechność technologii
    > chip wymusi taką mentalność na społeczeństwie.

    Na mojej KK taka przyjemność to 8zł. Zakładając zmianę raz na miesiąc, czyli
    raz na kilkanaście, może dziesiąt operacji kartą, koszty roczne związane ze
    zmianą przekroczą znacząco koszt samego posiadania KK.

  • 8. Data: 2005-03-21 20:46:17
    Od: "Szymon" <v...@w...epf.pl>

    > A dlaczego miałby być obciążony skoro karta jest wyposażona w chip i
    > podawany jest dobry kod PIN?

    Powiedzmy, że podejrzę PIN (co jest dziś dość prostą rzeczą, skoro kamery
    masz praktycznie w każdym punkcie usługowym). Teraz zginie Ci karta, albo
    skopuję pasek. W zasadzie klient jest bezbronny, bo to on musi udowodnić, że
    przechowywał należycie, tudzież przedstawić świadków, że był w danej chwili,
    w innym miejscu niż transakcja dokonana przez niepowołaną osobę. Chyba nikt
    nie ma wątpliwości, iż dużo trudniej jest uzyskać pozytywnie rozpatrzoną
    reklamację, gdy użyto PIN niż podpisu.

  • 9. Data: 2005-03-21 21:38:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Szymon" <v...@w...epf.pl> writes:

    > Powiedzmy, że podejrzę PIN (co jest dziś dość prostą rzeczą, skoro kamery
    > masz praktycznie w każdym punkcie usługowym). Teraz zginie Ci karta, albo
    > skopuję pasek.

    To zasadnicza roznica, transakcje z uzyciem paska powinny byc
    potwierdzane podpisem.

    Zasadniczo nie ma technicznych przeciwskazan by klient sam zmienial
    sobie PIN na karcie, podobnie moglby on (uzywajac skryptow) np. miec
    liste PINow (np. S/Key czy cos podobnego). Mysle ze kiedys tak bedzie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2005-03-21 21:39:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Tomasz" <w...@g...pl> writes:

    > Co jakiś czas proponuję zmianę PIN-u. Myślę, że powszechność technologii
    > chip wymusi taką mentalność na społeczeństwie.

    To nie zwieksza zasadniczo bezpieczenstwa - glownym zagrozeniem wydaje
    sie byc podejrzenie PINu np. w sklepie i nastepnie kradziez/rozboj.
    --
    Krzysztof Halasa