  • 31. Data: 2007-06-13 09:34:41
    Temat: Re: bezpieczeństwo kart kredytowych
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <m...@t...irc.pl> writes:

    > No wybacz, ale albo nie wiesz o czym piszesz, albo ja niejasno się wyraziłem
    > w akapicie, na który odpisujesz i odpisujesz jakby obok tematu. Ale nie
    > rozwijam.

    A to akurat blad.
    Moze rozwin, bo robienie fraudow przez sprzedawce poprzez wpisanie
    numeru karty (zamiast odbicia jej w zelazku lub przeciagniecia
    przez czytnik (CVV/CVC w autoryzacji)) to glupota.
    Nawet jak to nie jest fraud, to lepiej odbic karte, nawet olowkiem
    na papierze, bo wtedy to jest transakcja card-present i sprzedawca
    ma jakies prawa.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 32. Data: 2007-06-13 09:39:11
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Wed, 13 Jun 2007 09:39:37 +0200, Jan Strybyszewski <g...@o...pl>
    wrote:

    >Pin mozna podejrzec a transakcji PINowej nei zareklamujesz.

    Raczej - zareklamujesz, tylko reklamacja zostanie odrzucona.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 33. Data: 2007-06-13 09:40:18
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Wed, 13 Jun 2007 05:29:37 +0000 (UTC), "Krzysztofsf "
    <k...@W...gazeta.pl> wrote:

    >"Ale to tylko teoria. W praktyce zdarza się, że banki nie uznają takich
    >reklamacji, nie chcąc zadzierać ze sklepami, które płacą im prowizje od każdej
    >transakcji bezgotówkowej. - Dwa lata temu skradziono mi kartę. Zanim ją
    >zastrzegłam, ktoś zrobił na moje konto pokaźne zakupy. Złożyłam reklamację w
    >banku, ten ściągnął ze sklepów potwierdzenia transakcji i... uznał, że sklepy
    >nie ponoszą winy, bo podpisy na potwierdzeniach są podobne do oryginalnych. A
    >gołym okiem było widać, że są zupełnie inne - opowiada jedna z klientek banku
    >PKO BP.

    Jak się jest klientem takiego 'banku' to nic dziwnego. Poza tym -
    pozostaje droga sądowa.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 34. Data: 2007-06-13 09:50:14
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

> [...]
    > Nawet jak to nie jest fraud, to lepiej odbic karte, nawet olowkiem
    > na papierze, bo wtedy to jest transakcja card-present i sprzedawca

    Chodziło mi o to, że jezli złodziej współpracuje ze sprzedawcą albo
    operatorem terminala (a tak zapewne jest przy wyższych fraudach kwotowych,
    co niekoniecznie musi sie przekładać na dużą ILOŚĆ transakcji) nie ma
    potrzeby fizycznego posiadania karty. Jeśli fraud jest na znaczną kwotę
    operator terminala może być gotowy zaryzykować, szczególnie jeśli to jest
    jakiś większy sklep a nie jakaś 1-osobowa działalność. Naturalnie że
    "bezpieczniejszym" dla takiej zorganizowanej grupy jest przeciągnięcie karty
    przez czytnik. Jednakże jeśli "podglądając" klienta przy zakupie, grupa
    wejdzie w posiadanie numeru karty oraz pinu, a nastepnie dokona fraudu na
    tym numerze karty (poprzez wpisanie numeru z klawiatury), to właściciel
    karty jest w GORSZEJ sytuacji, niż gdyby zamiast wprowadzenia PIN'u
    podrobili jego podpis na slipie. Takie przynajmniej mam wrażenie, bo bank
    się na właściciela "wypnie".

    Tutaj zastanawia mnie, że piszesz o autoryzacji CVC/CVV przy wpisaniu numeru
    karty. Bo ja miałem kiedyś Amex'a, który się czasami nie czytał w
    terminalach i wtedy prosiłem o wbicie numeru z klawiatury. Nigdy, przenigdy
    nie nastapiło pytanie o analog CVC/CVV dla Amex'a. Sugerujesz zatem, że
    gdybym był nieuczciwym klientem, miałbym 100% pewności uznania ewentualnej
    reklamacji wszystkich tych transakcji? No przecież chyba nie, bo
    autoryzowałem je podpisem...

    Z Visą/MC takiego czegoś nie próbowałem, bo nie miałem potrzeby, ale w takim
    razie sprawdzę czy nastapi żądanie podanie CVC/CVV. Choć na oko nie wydaje
    mi się aby nastapiło, bo faktycznie karta jest przecież obecna i można
    dokonać weryfikacji podpisu. I takie też będzie tłumaczenie przy fraudzie:
    "karta się nie czytała, więc wklepałem numer...".

    marekz

  • 35. Data: 2007-06-13 10:22:33
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Wed, 13 Jun 2007 11:50:14 +0200, "MarekZ"
    <m...@t...irc.pl> wrote:

> [...]
    >karty jest w GORSZEJ sytuacji, niż gdyby zamiast wprowadzenia PIN'u
    >podrobili jego podpis na slipie. Takie przynajmniej mam wrażenie, bo bank

    Nie jest. OIDP, to nei ma mozliwości zrobienia transakcji keyed-in z
    PIN-em.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 36. Data: 2007-06-13 11:38:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "MarekZ" <m...@t...irc.pl> writes:

> [...]
    > operatorem terminala (a tak zapewne jest przy wyższych fraudach kwotowych,
    > co niekoniecznie musi sie przekładać na dużą ILOŚĆ transakcji) nie ma

    Do wyladowania w wiezieniu, rzeczywiscie. Do zrobienia tych fraudow
    bez owego wiezienia itp? Tak sobie.

> [...]
    > karty jest w GORSZEJ sytuacji, niż gdyby zamiast wprowadzenia PIN'u
    > podrobili jego podpis na slipie. Takie przynajmniej mam wrażenie, bo bank

    Nie, jest w LEPSZEJ sytuacji, gdyz a) PIN nie zostanie w ogole uzyty,
    b) nie beda miec podpisu -> chargeback, c) tak czy owak to bedzie
    transakcja card-not-present -> chargeback.

    Aczkolwiek roznica jest minimalna.

    Dodatkowo, jesli okolicznosci beda podejrzane (np. stacja benzynowa
    nie prowadzi sprzedazy wysylkowej) i takich fraudow bedzie wiecej,
    to moze byc np. -> wiezienie :-)

    Tak czy owak sprzedawca na tym moze tylko stracic.

> [...]
    > gdybym był nieuczciwym klientem, miałbym 100% pewności uznania ewentualnej
    > reklamacji wszystkich tych transakcji? No przecież chyba nie, bo

    Kody CVC/CVV sa potrzebne przy transakcjach z odczytem paska
    magnetycznego. Brak CVC/CVV -> transakcja bez odczytu paska, co przy
    braku odbitki karty i/lub podpisu klienta oznacza transakcje
    card-not-present.
    Trudno zapytac o CVC/CVV, bo klient normalnie ich nie zna.

> [...]
    > dokonać weryfikacji podpisu. I takie też będzie tłumaczenie przy fraudzie:
    > "karta się nie czytała, więc wklepałem numer...".

    Przy pojedynczym fraudzie prokurator wezmie to za dobra monete, zwlaszcza
    jesli nie bedzie zadnych innych oczywistych okolicznosci (w rodzaju
    braku odpowiedniej faktury/paragonu, sumy 20000 w kwiaciarni itp).

    Tak czy owak, jesli "karta sie nie czyta", a suma nie jest symboliczna,
    sprzedawca powinien zrobic "odbitke" karty, chyba ze lubi chargebacki.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 37. Data: 2007-06-13 12:04:58
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

> [...]
    > card-not-present.
    > Trudno zapytac o CVC/CVV, bo klient normalnie ich nie zna.

    Proszę??? O kody CVC/CVV klient jest pytany przy transakcjach IO.

    MJ

  • 38. Data: 2007-06-13 12:20:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> writes:

    > Proszę??? O kody CVC/CVV klient jest pytany przy transakcjach IO.

    Na pierwszy rzut oka moze sie tak wydawac, a tymczasem sa to kody
    zapisane na pasku magnetycznym :-)
    --
    Krzysztof Halasa

  • 39. Data: 2007-06-13 12:26:27
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    > Proszę??? O kody CVC/CVV klient jest pytany przy transakcjach IO.

    Chyba nam się to pomyliło z CVC2/CVV2. :-)

    marekz

  • 40. Data: 2007-06-13 12:39:53
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "MarekZ" <m...@t...irc.pl> writes:

    > Chyba nam się to pomyliło z CVC2/CVV2. :-)

    A to ja nie wiem. 8-)

    MJ