  • 1. Data: 2004-02-15 10:48:56
    Temat: bank jest instytucją zaufania publicznego
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Witam,

    Czy ktoś pamięta skąd się wzięło sformułowanie jak w temacie? W końcu na
    grupie często się powtarza, a właściwie nie wiem skąd pochodzi?

    Bogdan B.

  • 2. Data: 2004-02-15 11:11:23
    Temat: Re: bank jest instytucją zaufania publicznego
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bogdan B." <b...@h...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Czy ktoś pamięta skąd się wzięło sformułowanie jak w temacie? W końcu na
    > grupie często się powtarza, a właściwie nie wiem skąd pochodzi?
    >
    > Bogdan B.

    Nie wiem skąd się wzięło. To jakaś pomyłka, brzemienna w skutki zresztą.
    Bank jest taką samą instytucją zaufania publicznego jak kiosk Ruchu i szewc.

    Jacek[:]

  • 3. Data: 2004-02-15 11:21:56
    Od: "alek" <a...@g...pl>

    "Bogdan B." <b...@h...pl> wrote in message
    > Witam,
    >
    > Czy ktoś pamięta skąd się wzięło sformułowanie jak w temacie? W końcu na
    > grupie często się powtarza, a właściwie nie wiem skąd pochodzi?
    >
    > Bogdan B.

    O tu było :
    http://groups.google.pl/groups?q=banki+instytucja+za
    ufania+publicznego&hl=pl
    &lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=387t2056dsr6m90ccbg55p9l
    vl1u6ttipv%404ax.com&rnu
    m=1

  • 4. Data: 2004-02-15 11:43:40
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    alek wrote:

> [...]
    http://groups.google.pl/groups?q=banki+instytucja+za
    ufania+publicznego&hl=pl

    &lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=387t2056dsr6m90ccbg55p9l

    Dzięki - nie śledziłem tamtego wątku.

    Bogdan B.

  • 5. Data: 2004-02-15 11:59:26
    Od: "Tom" <t...@p...onet.pl>

    > Nie wiem skąd się wzięło. To jakaś pomyłka, brzemienna w skutki zresztą.
    > Bank jest taką samą instytucją zaufania publicznego jak kiosk Ruchu i szewc.

    Przykład, że nie do końca tak jest:

    Wiele firm płaci Urzędowi Skarbowemu podatki za pomocą przelewu.
    Gdyby banki nie były instytucjami zaufania publicznego, to Urząd Skarbowy
    nie przyjąłby przelewu od banku prywatnego, bo by się bał, że taki
    przelew może nie mieć pokrycia w rzeczywistej gotówce.

    Wyobraź sobie, że zakładasz prywatny bank i udajesz, że wpłacasz tam
    pieniądze, a tymczasem tylko udajesz, że wpłacasz. Wykonujesz zaś
    różne przelewy z tego banku. A zatem emitujesz pieniądze bez pokrycia...

    T.

  • 6. Data: 2004-02-15 14:22:21
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Tom wrote:

    > Gdyby banki nie były instytucjami zaufania publicznego, to Urząd
    > Skarbowy nie przyjąłby przelewu od banku prywatnego, bo by się bał,
    > że taki przelew może nie mieć pokrycia w rzeczywistej gotówce.

    Ale to nie jest problem Urzędu Skarbowego. Przelew zaksięgowany przez bank
    beneficjenta jest jak najbardziej rzeczywistą gotówką. Beneficjent może mieć
    w nosie wypłacalność banku zleceniodawcy.
    AFAIK wypłacalność banku przy przelewach to jest problem na linii
    KIR/Elixir - NBP/Sorbnet. Jeżeli bank podczas sesji Elixiru nie zapewni
    pokrycia na swoim koncie w NBP (raz zdarzyło się to w BWE) jest z miejsca
    karany czasowym odsunięciem od bezpośredniego udziału w Elixirze. Taka kara
    to droga rzecz.

    Bogdan B.

  • 7. Data: 2004-02-15 14:51:18
    Od: "Tom" <t...@p...onet.pl>

    > Ale to nie jest problem Urzędu Skarbowego. Przelew zaksięgowany przez bank
    > beneficjenta jest jak najbardziej rzeczywistą gotówką. Beneficjent może mieć
    > w nosie wypłacalność banku zleceniodawcy.

    Racja.

    T.

  • 8. Data: 2004-02-15 15:50:04
    Temat: Re: bank jest instytucj? zaufania publicznego
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/15/2004 12:11 PM, Jacek wrote:

    > Nie wiem skąd się wzięło. To jakaś pomyłka, brzemienna w skutki zresztą.
    > Bank jest taką samą instytucją zaufania publicznego jak kiosk Ruchu i szewc.

    "Cztery podstawowe cechy odróżniające banki od pozostałych podmiotów
    gospodarczych to:

    - bank jest instytucją zaufania publicznego, swoją działalność opiera
    przede wszystkim na zaufaniu swoich klientów, których depozyty tworzą
    jego aktywa, [...]"

    autor:
    Michał Macierzyński, Public Relations w bankowości internetowej,,
    20.12.2003 12:40, http://artykuly.prnews.pl/index.php/display,863

    gdzie indziej:

    "Wypowiedź Arwida Mednisa z kancelarii Wierzbowski i Wspólnicy.
    "Banki mogą kserować dowody osobiste"
    Rzeczpospolita, 10 listopada 2003.

    [...]

    "...Należy też wziąć pod uwagę ich szczególną rolę jako instytucji
    zaufania publicznego w obrocie gospodarczym oraz obowiązek zapewnienia
    bezpieczeństwa zdeponowanych środków, który wymusza szczególną ostrożność."

    gazeta.pl:

    "...Banki są instytucjami zaufania publicznego i dlatego proponują swym
    klientom rozwiązania zmierzające do ochrony ich dochodów" - powiedział w
    piątek PAP dyrektor Andrzej Wolski ze Związku Banków Polskich,
    komentując wypowiedzi Marka Belki."

    albo:
    autor: STRATEGIA FINANSOWA BANKÓW KOMERCYJNYCH (szkolenie)
    dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek:

    "Misja - uzasadnienie racji istnienia i rozwoju banku, określenie
    głównych wartości, do których bank komercyjny dąży, uwzględnienie
    charakteru instytucji zaufania publicznego."

    albo:
    MONITOR Prawniczy,
    Dopuszczalność zlecania przez bank wykonywania niektórych czynności
    podmiotom zewnętrznym
    Piotr Babiarz
    (artykuł pochodzi z numeru 10/2000)

    "Należy pamiętać, że bank jest instytucją zaufania publicznego i klient,
    powierzając bankowi swoje dane osobowe i pieniądze, może zasadnie
    oczekiwać, iż będą one w rękach profesjonalistów, dbających o jego
    interesy."

    Wersja uproszczona:

    - jak idę włacić do banku 100k zł/USD/EUR* to nie musze sprawdzać w
    wywiadowni/rejestrze* czy prezes nie jest złodziejem.

    * nie potrzebne skreślić.

    Pzdr: Catbert

  • 9. Data: 2004-02-15 15:57:45
    Od: Dogbert <v...@w...pl>

  • 10. Data: 2004-02-15 16:54:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Bogdan B." <b...@h...pl> writes:

> [...]
    > w nosie wypłacalność banku zleceniodawcy.
    > AFAIK wypłacalność banku przy przelewach to jest problem na linii

    To nie jest nawet tu problem. Generalnie to jest tylko problem banku.

    > Jeżeli bank podczas sesji Elixiru nie zapewni
    > pokrycia na swoim koncie w NBP (raz zdarzyło się to w BWE) jest z miejsca
    > karany czasowym odsunięciem od bezpośredniego udziału w Elixirze.

    Eee tam, zaraz karany. Po prostu przelewy mu nie pojda, bo i jak niby
    maja pojsc, jak nie ma na nie pokrycia. Bedzie pokrycie, bedzie
    Elixir.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH