  • 11. Data: 2004-02-15 18:48:13
    Temat: Re: bank jest instytucja zaufania publicznego
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/15/2004 12:11 PM, Jacek wrote:
    > Użytkownik "Bogdan B." <b...@h...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem skąd się wzięło. To jakaś pomyłka, brzemienna w skutki zresztą.
    > Bank jest taką samą instytucją zaufania publicznego jak kiosk Ruchu i szewc.

    "Cztery podstawowe cechy odróżniające banki od pozostałych podmiotów
    gospodarczych to:

    - bank jest instytucją zaufania publicznego, swoją działalność opiera
    przede wszystkim na zaufaniu swoich klientów, których depozyty tworzą
    jego aktywa, [...]"

    autor:
    Michał Macierzyński, Public Relations w bankowości internetowej,,
    20.12.2003 12:40, http://artykuly.prnews.pl/index.php/display,863

    gdzie indziej:

    "Wypowiedź Arwida Mednisa z kancelarii Wierzbowski i Wspólnicy.
    "Banki mogą kserować dowody osobiste"
    Rzeczpospolita, 10 listopada 2003.

    [...]

    "...Należy też wziąć pod uwagę ich szczególną rolę jako instytucji
    zaufania publicznego w obrocie gospodarczym oraz obowiązek zapewnienia
    bezpieczeństwa zdeponowanych środków, który wymusza szczególną ostrożność."

    gazeta.pl:

    "...Banki są instytucjami zaufania publicznego i dlatego proponują swym
    klientom rozwiązania zmierzające do ochrony ich dochodów" - powiedział w
    piątek PAP dyrektor Andrzej Wolski ze Związku Banków Polskich,
    komentując wypowiedzi Marka Belki."

    albo:
    autor: STRATEGIA FINANSOWA BANKÓW KOMERCYJNYCH (szkolenie)
    dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek:

    "Misja - uzasadnienie racji istnienia i rozwoju banku, określenie
    głównych wartości, do których bank komercyjny dąży, uwzględnienie
    charakteru instytucji zaufania publicznego."

    albo:
    Monitor Prawniczy:
    Dopuszczalność zlecania przez bank wykonywania niektórych czynności
    podmiotom zewnętrznym
    Piotr Babiarz
    (artykuł pochodzi z numeru 10/2000)

    "Należy pamiętać, że bank jest instytucją zaufania publicznego i klient,
    powierzając bankowi swoje dane osobowe i pieniądze, może zasadnie
    oczekiwać, iż będą one w rękach profesjonalistów, dbających o jego
    interesy."

    Wersja uproszczona:

    - jak idę włacić do banku 100k zł/USD/EUR* to nie musze sprawdzać w
    wywiadowni/rejestrze* czy prezes nie jest złodziejem.

    * nie potrzebne skreślić.

    Pzdr: Catbert

  • 12. Data: 2004-02-15 19:21:29
    Temat: Re: bank jest instytucją zaufania publicznego
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Bogdan B. <b...@h...pl> wrote:
    > Czy ktoś pamięta skąd się wzięło sformułowanie jak w temacie? W końcu
    > na grupie często się powtarza, a właściwie nie wiem skąd pochodzi?

    Tu nie tylko chodzi o bank. Jest kilka zawodow i instytucji, ktore mozna tak
    nazwac.
    Chodzi glownie o to, ze jego dzialalnosc jest scisle regulowana przepisami
    prawa (zauwaz - prawo bankowe - a nie ksh) i kontrolowana przez liczne
    instytucje (np. nadzor bankowy).

    jest jeden artykul, ktory pewnie odpowiedzialby na twoje watpliwosci, ;)
    niestety nie mam pelnej wersji, a na SGHu nie zauwazylem tego czasopisma.

    Glosa - Przegląd Prawa Gospodarczego nr 2/2003, Bank jako instytucja
    zaufania publicznego, Andrzej Janiak

    Banki powszechnie zaliczane są do instytucji zaufania publicznego. Stawiane
    są im najwyższe wymagania co do kwalifikacji i staranności przy wykonywaniu
    powierzonych zadań. Stosuje się wobec nich surowe zasady odpowiedzialności,
    wprowadza bardzo rozbudowane regulacje ostrożnościowe, których zasadniczym
    celem jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów oraz budowanie i utrwalanie
    społecznego zaufania do instytucji finansowych. Stworzono nawet "Zasady
    dobrej praktyki bankowej". Masowe gromadzenie w bankach pieniędzy, zarówno
    przez ludność, jak i przez organizacje i przedsiębiorstwa, zdają się
    potwierdzać istnienie publicznego zaufania do banków, jednak sondaże
    wskazują, że tylko co czwarty Polak darzy zaufaniem bankowców i finansistów.
    Jakie przesłanki powodują więc, że można mówić o banku jako instytucji
    zaufania publicznego i czy podstawy normatywne dla zakwalifikowania banków
    do tej kategorii są oczywiste i dostatecznie wyraźne? Między innymi na te
    pytania odpowiada w swoim artykule Andrzej Janiak.

  • 13. Data: 2004-02-15 22:27:18
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Eee tam, zaraz karany. Po prostu przelewy mu nie pojda, bo i jak niby
    > maja pojsc, jak nie ma na nie pokrycia. Bedzie pokrycie, bedzie
    > Elixir.

    BWE raz nie miał pokrycia i przez jakiś czas (chyba trzy miesiące) był
    zmuszony rozliczać się przez inny bank.
    Nie za darmo, ma się rozumieć - więc to chyba nie jest nagroda?

    Bogdan B.

  • 14. Data: 2004-02-16 08:33:25
    Od: "Marzenna Kielan" <m...@s...pl>

    napisał w wiadomości news:c0oh7i$hc0$1@news.onet.pl...

    > Banki powszechnie zaliczane są do instytucji zaufania publicznego.

    Powszechnie zaufaniem publicznym obdarzane są co jakiś czas różne
    instytucje, a po jakimś czasie to zaufanie ulega wycofaniu. IMHO to jedynie
    kwestia pewnych umów społecznych, czasowej mody a głębiej sięgając - chęć
    uporządkowania życia, która daje ludziom złudne poczucie bezpieczeństwa.
    Nie sięgając daleko takim właśnie zaufaniem obdarzona została w pewnym
    momencie c_a_ł_a służba zdrowia. Skończyło się na aferze w pogotowiu
    łózkim, która to afera wykazała w sposób dramatyczny, iż ogromna część
    zaufania, jakie pokładaliśmy w każdym przedstawicielu służby zdrowia była
    lokowana lekkomyślnie. Dlatego też, całe to zawracanie głowy z placówkami
    zaufania publicznego uważam za niepotrzebne (a nawet niebezpieczne -
    odbierające zdrowy rozsądek). IMHO nie wolno ludziom odbierać resztek rozumu
    mamiąc ich łatwo przyswajalnymi hasłami. Skutki mogą się bowiem czasem
    okazać tragiczne.

    M.

  • 15. Data: 2004-02-16 11:49:43
    Temat: Re: bank jest instytucj? zaufania publicznego
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/16/2004 9:33 AM, Marzenna Kielan wrote:

    > Powszechnie zaufaniem publicznym obdarzane są co jakiś czas różne
    > instytucje, [...]

    W Kanadzie np. za osobę zaufania publicznego uważa się inzyniera - w
    czasie studiów szkoła stara sie go do tego przygotować, chociażby przez
    obowiązkowe zajęcia z etyki.
    Inzynier w takim kraju ma prawo i obowiązek widząc np., że budowa jest
    prowadzona z naruszeniem zasad sztuki/prawa zatrzymac ją, a jak tego nie
    zrobi, a ktos mu udowodni, że wiedział, to ma problem.

    Co kraj, to obyczaj.

    Pzdr: Catbert

  • 16. Data: 2004-02-16 13:42:58
    Od: devnull <d...@n...net>

    On Mon, 16 Feb 2004 09:33:25 +0100, "Marzenna Kielan" <m...@s...pl> wrote:

    >Powszechnie zaufaniem publicznym obdarzane są co jakiś czas różne
    >instytucje, a po jakimś czasie to zaufanie ulega wycofaniu. IMHO to jedynie

    To nieprawda. Po wprowadzeniu tego pojecia dziesiatki lat temu nie zostalo ono
    jak dotad wycofane dla instytucji, dla ktorych je wprowadzono.

  • 17. Data: 2004-02-16 21:01:56
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Mon, 16 Feb 2004 09:33:25 +0100, "Marzenna Kielan" <m...@s...pl>
    pisal(a):

> [...]
    >uporządkowania życia, która daje ludziom złudne poczucie bezpieczeństwa.

    Czesc,

    Nie zgodzilbym sie do konca z taka teza.
    Niezmienne i powszechne jest traktowanie fryzjera jako instytucji
    zaufania publicznego.

    Pieniadz nie reka - odrosnie, ale brzytwa w okolicach szyi ....

    --
    Pozdrawiam - Marek