    From: "Tom" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: bank jest instytucją zaufania publicznego
    Date: Sun, 15 Feb 2004 12:59:26 +0100

    > Nie wiem skąd się wzięło. To jakaś pomyłka, brzemienna w skutki zresztą.
    > Bank jest taką samą instytucją zaufania publicznego jak kiosk Ruchu i szewc.

    Przykład, że nie do końca tak jest:

    Wiele firm płaci Urzędowi Skarbowemu podatki za pomocą przelewu.
    Gdyby banki nie były instytucjami zaufania publicznego, to Urząd Skarbowy
    nie przyjąłby przelewu od banku prywatnego, bo by się bał, że taki
    przelew może nie mieć pokrycia w rzeczywistej gotówce.

    Wyobraź sobie, że zakładasz prywatny bank i udajesz, że wpłacasz tam
    pieniądze, a tymczasem tylko udajesz, że wpłacasz. Wykonujesz zaś
    różne przelewy z tego banku. A zatem emitujesz pieniądze bez pokrycia...

    T.