  • 41. Data: 2016-09-29 12:44:34
    Temat: Re: Zyski banków działających w Polsce trafiają za granicę
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:nsinuk$p4p$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2016-09-29 o 11:15, Pete pisze:
    >> Proszę bardzo:
    >> http://wyborcza.biz/biznes/1,147749,20426737,zmowa-n
    ajwiekszych-producentow-ciezarowek-3-mld-euro-kary.h
    tml

    >Już po linku widać bardzo dobry przykład tego, jak państwo tworzy
    >oligopole. Hint: nie ma tu wolnego rynku, ponieważ produkcja
    >samochodów jest dość szczegółowo regulowana odgórnie, przez co
    >ograniczane jest pojawianie się nowej konkurencji.

    Jest, i nie jest.
    Kazdy moze produkowac samochody. Ale produkt musi sporo przepisow
    spelnic.
    Co jest drogie, ale i fabryka samochodow nie jest tania.

    Efekt jest taki, ze mniejsze firmy nie wyrabiaja i sie
    zamykaja/sprzedaja.

    Ale wieksze ... jak widzisz - zamiast konkurowac cena i jakoscia, to
    sie dogaduja :-)
    Dogadani wiecej zarobia :-)

    >Poczytaj też sobie o indyjskim samochodzie za 6000zł i zastanów się,
    >dlaczego coś takie nie mogłoby powstać w Europie.

    ktory model jest za 6 tys zl ?

    Prawdopododobnie nie chcial bys tym jezdzic. Bo to raczej motorower z
    4 kolami a nie samochod.

    Oprocz calej masy europejskich przepisow homologacyjnych, ktorych nie
    jest tak trudno spelnic, zdaje sie, ze dwa byly kluczowe:
    -testy zderzeniowe - to pudelko nie zapewnia bezpieczenstwa pasazerom.
    U nas moze bez znaczenia, na zachodzie klient na to bardziej patrzy.
    -czystosc spalin ... no coz, musimy sie okreslic - chcemy czyste
    powietrze, czy nie chcemy.
    Co sie dalej sprowadza do tego, ze trzeba silnik z komputerem i
    osprzetem kupic od jakiegos doswiadczonego producenta.
    A taki raczej nie kosztuje tylko 6000 zl ..

    J.

  • 42. Data: 2016-09-29 12:49:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-29 o 12:44, J.F. pisze:
> [...]
    > Dogadani wiecej zarobia :-)

    > ktory model jest za 6 tys zl ?
    >
    > Prawdopododobnie nie chcial bys tym jezdzic. Bo to raczej motorower z 4

    W tym sęk, że nie chodzi o to, czy chcę tym jeździć, tylko czy mam
    wybór. Bo jak milion ludków w Polsce wybrałoby samochód za 6 tysięcy, to
    i Opel obniżyłby cenę.

> [...]
    > osprzetem kupic od jakiegos doswiadczonego producenta.
    > A taki raczej nie kosztuje tylko 6000 zl ..

    Toż właśnie o tym piszę - bazą do powstawania monopoli lub oligopoli
    jest państwo, które ogranicza konkurencję.

    --
    Liwiusz

  • 43. Data: 2016-09-29 14:11:38
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-09-29 o 11:46, Liwiusz pisze:

> [...]
    > oligopole. Hint: nie ma tu wolnego rynku, ponieważ produkcja samochodów
    > jest dość szczegółowo regulowana odgórnie, przez co ograniczane jest

    Czyli jednak wolny rynek nie wszędzie zadziała. Bo koszt wejścia na
    rynek samochodowy jest ogromny.

    > Poczytaj też sobie o indyjskim samochodzie za 6000zł i zastanów się,
    > dlaczego coś takie nie mogłoby powstać w Europie.

    Bo za 6tys powstaje auto z papieru:
    https://www.youtube.com/watch?v=buMXtGoHHIg

    --
    Pete

  • 44. Data: 2016-09-29 14:19:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >W tym sęk, że nie chodzi o to, czy chcę tym jeździć, tylko czy mam
    >wybór. Bo jak milion ludków w Polsce wybrałoby samochód za 6 tysięcy,

    Piszesz samochod. A to prawdopodobnie nie zasluguje na nazwe
    "samochod" tylko "wyrob samochodopodobny". I kto wie, czy nie mniej
    niz maluch.

    Poza tym takie rewelacje byly, potem cos zaczeli bąkać, ze to nie 6
    tys, tylko 12, byc moze plus VAT, clo i akcyza ..

    >i Opel obniżyłby cenę.

    Opel sprzedaje w Polsce 30 tys samochodow. I nie obnizy ceny do 8 tys,
    zeby sie ich sprzedalo milion wiecej :-)

    A prawdopodobnie, jak polski klient zobaczy ten "samochod", to sobie
    kupi uzywane auto z Niemiec.
    A Opel sprzeda milion nowych samochodow Niemcom.

    Ja pamietam kilka dosc tanich samochodow:
    -maluch - przestal sie sprzedawac, tu akurat rodakow rozumiem,
    -polonez - tez sie przestal sprzedawac, a to chyba w miare dobre auto
    bylo pod koniec produkcji.
    -nexia - zakonczona przez producenta.
    -lanos - dobrze sie sprzedawal, i dobre auto, ale nie za 6 tys, tylko
    jednak 30.
    a potem jakos sie przestal sprzedawac, i cholera wie czy to kwestia
    ceny, czy klopotow Daewoo.
    ciekawie tez bylo na rynku wtornym - przez pewien czas sie trzymal,
    a potem nagle spadly ceny na pysk
    -siena/palio - konkurencja dla lanosa, chyba tez dobre auto, ale tez
    za ok 30 tys.
    I juz nie pamietam - producent sie wycofal chyba. Czyzby za tanie
    bylo ?

    -tanie fiaty - cinquecento, seicento - to sie dlugo dobrze
    sprzedawalo, chyba wlasnie z powodu ceny i polskiego portfela.
    Ale tez samochod byl z tego kiepski, i jakos nie zmusil Opla do
    obnizki ceny.

    -tanie daewoo - tico, matiz - podobnie jak tanie fiaty.

    -dacia ... rodacy czuli jakas niechec, ale cena przyciagala. Z tym, ze
    jak sie wsiadlo, to niechec byla uzasadniona.
    A jak sie popatrzylo w cennik ... to wcale taka tania nie byla ...
    jak sie wyszlo ponad podstawowy model.
    To zreszta praktycznie wszyscy stosowali i stosuja - jest model
    podstawowy, tani, aby sie bylo czym w reklamach pochwalic, a jak
    przychodzi do wyboru,
    to cena rosnie. Daewoo sie tu roznil,
    Zreszta wcale taka tania ta dacia nie byla, i znow blizej 30 tys a
    nie 6.

    Moze po prostu nie da sie zrobic samochodu za 6 tys. Takiego
    "europejskiej klasy"

    >Toż właśnie o tym piszę - bazą do powstawania monopoli lub oligopoli
    >jest państwo, które ogranicza konkurencję.

    Z jednej strony tak, z drugiej ... chcesz miec czyste powietrze, czy
    wolisz dymiace syrenki ?

    Z trzeciej - przez lata to ograniczenie konkurencji nie bylo takie
    duze, a cos sie nie doczekalismy Taty za 6 tys.

    J.

  • 45. Data: 2016-09-29 14:20:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-29 o 14:11, Pete pisze:

    > Czyli jednak wolny rynek nie wszędzie zadziała. Bo koszt wejścia na
    > rynek samochodowy jest ogromny.

    Ech, ile razy można tłumaczyć. Jest taki, bo koszt jest sztucznie
    zawyżany. Gdyby nie ingerencja państwa, nie trzeba by było "chronić rynku".

    > Bo za 6tys powstaje auto z papieru:
    > https://www.youtube.com/watch?v=buMXtGoHHIg

    Nie wiem czy z papieru, ale już fakt, że w cenie normalnego polskiego
    samochodu gdzieś z połowa, jak nie więcej, to podatki, daje do myślenia.

    Możesz nazywać to wolnym rynkiem, ale raczej nie ośmieszaj się z takimi
    tezami publicznie.

    --
    Liwiusz

  • 46. Data: 2016-09-29 14:24:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-29 o 14:19, J.F. pisze:

    > Piszesz samochod. A to prawdopodobnie nie zasluguje na nazwe "samochod"
    > tylko "wyrob samochodopodobny". I kto wie, czy nie mniej niz maluch.

    Bo i nie o nazwę chodzi, tylko o to, czy przewiezie z domu do pracy.

    > Poza tym takie rewelacje byly, potem cos zaczeli bąkać, ze to nie 6 tys,
    > tylko 12, byc moze plus VAT, clo i akcyza ..

    Toż właśnie o tym piszę - walczyć z monopolami trzeba, jeśli państwo
    sztucznie zaburzy rynek.

    > Opel sprzedaje w Polsce 30 tys samochodow. I nie obnizy ceny do 8 tys,
    > zeby sie ich sprzedalo milion wiecej :-)

    Ech... Zero zrozumienia tematu. Nie chodzi o obniżenie do 8 tysięcy...

    > A prawdopodobnie, jak polski klient zobaczy ten "samochod", to sobie
    > kupi uzywane auto z Niemiec.
    > A Opel sprzeda milion nowych samochodow Niemcom.

    To by można byłoby ocenić, gdyby polski klient taki wybór miał. Na razie
    nie ma, bo państwo nie pozwala, a przez to musi walczyć z tworzonymi
    przez siebie problemami.

    > Z jednej strony tak, z drugiej ... chcesz miec czyste powietrze, czy
    > wolisz dymiace syrenki ?

    Nie tylko takie skrajności są do wyboru.

    > Z trzeciej - przez lata to ograniczenie konkurencji nie bylo takie duze,
    > a cos sie nie doczekalismy Taty za 6 tys.

    I się nie doczekamy w obecnych warunkach, o tym właśnie piszę.

    --
    Liwiusz

  • 47. Data: 2016-09-29 14:54:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 57ea2760$0$5140$6...@n...neostrada.pl

    > W abonamentach o dziwo nie ... ale abonamenty w miedzyczasie zrobily sie "no
    limit".

    międzyczas m IV, D. -u, Ms. ~się; lm M. -y

    sport. <czas zawodnika uzyskany na pewnym odcinku trasy biegu>>

    Mieć, osiągnąć dobry międzyczas.
    Megafon podawał międzyczasy zawodników.

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......

  • 48. Data: 2016-09-29 14:57:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Kamil "Jońca"" 8...@a...kjonca

    > Stary chleb się zwykle nie nadaje do konsumpcji. 200 po roku ma
    > (+-inflacja) tą samą wartość. Więc taki bardziej demagogiczny argument.

    IMO to raczej chleb, nie 200 pln.

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......

  • 49. Data: 2016-09-29 14:57:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Liwiusz" nsd6m3$7a6$...@n...news.atman.pl

    > telefonicznego przez określony czas. Podobnie jak w abonamencie,
    > gdzie po kupieniu abo na 1000 minut, i wygadaniu 100 minut, nie
    > masz roszczenia o zwrot 90%.

    Lepsze są oferty nolimit.

    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/......

  • 50. Data: 2016-09-29 14:58:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Miroo" 57ea103c$0$15192$6...@n...neostrada.pl

    > Zresztą dywidenda to pikuś - zgodnie z prawem się należy, ale
    > ile kasy zostało wydojone np na prawa autorskie do nowego logo,
    > jakiegoś nowego formularza itp itd?

    Nasz dobrodziej, MBelka zretuszował ;) logo do NBP...
    Któreś z ministerstw kupiło kosztowne krzesła...

    LBalcerowicz miaU zadbać o niemożliwość eksportowania
    zysków ,,polskich'' banków do macierzy. :) Warto zauważyć,
    że w tamtych czasach było fajnie -- choćby Art-B...

    > Tak samo ostatnio dopiero ktoś się dopatrzył, że pieniądze
    > przedpłacone na prepaidy komórkowe przepadają, jeśli się
    > w terminie nie doładuje. Po ponad 20 latach...

    Ja tak straciłem ponad 14 dziewiczych plnów... Chlip, chlip...

    Z przeciwnej strony -- opy dają na starcie [ciekawe, z kim ścierają?...]
    kilka plnów. Dają też za przychodzące -- to jest zwiększanie PKB. ;)