  • 1. Data: 2016-09-22 23:09:25
    Temat: Re: Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale szczegolnie mnie zaciekawilo:
    > "Sąd bezpodstawnie przyjął, że zaksięgowanie należności od
    > kontrahentów Katarzyny B. na koncie Alicji K. spowodowało szkodę w
    > majątku powódki, choć takie zdarzenia nie zwalniają kontrahentów z
    > długu wobec wierzyciela. Katarzyna B. nie poniosła więc straty, ani
    > nie utraciła korzyści."
    >
    > Dostaje fakture, wplacam na podane na niej konto ... i nadal jestem
    > winien dostawcy ?
    > I kto tu kogo powinien skarzyc ?

    Jeśli bank ma obowiązek sprawdzać nazwę odbiorcy (kiedyś miał), to taka
    wpłata powinna wrócić do dostawcy, a jeśli nie, powinno tak się stać po
    np. reklamacji. Dostawca ew. mógłby wpłacić należność do depozytu by
    pozbyć się długu. W takim układzie taki wadliwy przelew nie zwalnia
    z długu, chociaż przypuszczalnie zwalnia z płacenia odsetek itp. Taki
    przelew nie jest wtedy dokonany zgodnie z fakturą, tzn. jest wysłany na
    podany numer konta, ale nie jest to konto wystawcy faktury (czy kto to
    akurat powinien być).

    Ale jeśli jednak bank nie ma obowiązku sprawdzania nazw, to zapłata jest
    dokonana zgodnie z fakturą, i dług przestaje istnieć. Ew. urząd skarbowy
    (pomijając np. prokuratora) może mieć jakieś "pytania", raczej do
    tandemu (w tym przypadku) A-K.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 2. Data: 2016-09-23 15:38:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Sep 2016 23:09:25 +0200, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    wrote:
    > Ale jeśli jednak bank nie ma obowiązku sprawdzania nazw,

    Tak jest.

> [...]
    skarbowy
    > (pomijając np. prokuratora) może mieć jakieś "pytania", raczej do

    Tak nie jest.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2016-09-23 15:57:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <f...@f...com> writes:

    > Tak jest.

    > skarbowy
    >
    > Tak nie jest.

    Zapomniałeś chyba o podaniu np. podstaw prawnych?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 4. Data: 2016-09-23 17:47:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Jeśli bank ma obowiązek sprawdzać nazwę odbiorcy (kiedyś miał), to
    >taka
    >wpłata powinna wrócić do dostawcy, a jeśli nie, powinno tak się stać
    >po

    No ale nie sprawdzil i nie wrocilo.
    Choc z reszty mozna by wnioskowac, ze znow ma obowiazek sprawdzac.

    >np. reklamacji. Dostawca ew. mógłby wpłacić należność do depozytu by
    >pozbyć się długu. W takim układzie taki wadliwy przelew nie zwalnia
    >z długu, chociaż przypuszczalnie zwalnia z płacenia odsetek itp.

    Wadliwy ? Dotarl na konto wskazane w fakturze ...

    J.

  • 5. Data: 2016-09-24 10:34:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Wadliwy ? Dotarl na konto wskazane w fakturze ...

    No nie, przecież beneficjent nie ten.

    Przy czym należy zauważyć że chodzi o osobę beneficjenta, a nie
    o brzmienie jego nazwy :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 6. Data: 2016-09-24 12:43:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-24 o 10:34, Krzysztof Halasa pisze:

    > No nie, przecież beneficjent nie ten.

    Ale o taki przelew poprosił beneficjent.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2016-09-26 10:17:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >No nie, przecież beneficjent nie ten.

    Ale konto to.

    >Przy czym należy zauważyć że chodzi o osobę beneficjenta, a nie
    >o brzmienie jego nazwy :-)

    Wychodzi na to, ze przy przelewie powinien byc obowiazkowy PESEL lub
    NIP, czy tam REGON, KRS ...

    J.

  • 8. Data: 2016-09-30 13:42:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> writes:

    > Ale o taki przelew poprosił beneficjent.

    Myślę, że wystawca faktury raczej nie podawał tam nazwy owego
    "beneficjenta".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2016-09-30 13:43:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale konto to.

    Nie tylko konto. Suma, data, dane płatnika, pewnie także inne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 10. Data: 2016-09-30 14:01:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
    >Nie tylko konto. Suma, data, dane płatnika, pewnie także inne.

    Raczej prawie wszystko sie zgadza.
    Jesli zamawiasz cos w firmie XYZ, przychodzi dostawa z tejze firmy,
    faktura, cena i ilosc sie zgadza - to przelewasz i zakup zalatwiony.

    Tylko konto nie nalezy do firmy XYZ a do ABC.

    I tu faktycznie - tylko bank moze taka roznice zauwazyc.
    Z drugiej strony - firma XYZ powinna sie zorientowac, ze pieniadze do
    niej nie docieraja.

    A sama faktura - wystawiona przez firme (przedsiebiorstwo) XYZ. Tzn
    rekami jej nieuczciwego pracownika.

    J.