  • 31. Data: 2016-09-28 11:47:23
    Temat: Re: Zyski banków działających w Polsce trafiają za granicę
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-28 o 11:43, Pete pisze:

    > monopoli nie ma, ale oligopole są jak najbardziej.

    Oligopol to już z definicji nie monopol. I najważniejsze - każda firma,
    nawet monopolistyczna, może sobie pozwolić tylko na tyle, na ile pozwala
    jej rynek. Jeśli zażąda więcej, powstanie inna firma świadcząca takie
    usługi lepiej lub taniej, albo konsumenci wybiorą dobra alternatywne.

    --
    Liwiusz

  • 32. Data: 2016-09-28 12:15:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Oligopol to już z definicji nie monopol. I najważniejsze - każda
    >firma,

    Dla klienta niewielka roznica.

> [...]
    >pozwala jej rynek. Jeśli zażąda więcej, powstanie inna firma
    >świadcząca takie usługi lepiej lub taniej, albo konsumenci wybiorą

    To czemu trzeba z mono/oligopolami walczyc ?

    Inna firma moze powstanie, a moze nie powstanie, bo ja pierwsza firma
    wykupi, albo zablokuje surowce, albo zablokuje zbyt.
    Albo na odwrot - druga firma zrobi/skopiuje to lepiej i taniej, a jak
    pierwsza padnie, to druga podniesie ceny :-)

    J.

  • 33. Data: 2016-09-28 12:19:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-28 o 12:15, J.F. pisze:

    > Dla klienta niewielka roznica.

    > To czemu trzeba z mono/oligopolami walczyc ?

    Nie piszesz po francusku, nie stawiaj spacji przed ?.

    Kto powiedział, że trzeba walczyć? Trzeba tylko zadbać, aby nikt nie
    przeszkadzał rozwojowi konkurencji.

> [...]
    > Albo na odwrot - druga firma zrobi/skopiuje to lepiej i taniej, a jak
    > pierwsza padnie, to druga podniesie ceny :-)

    Piękne słowa, tylko że to bzdura. Podaj jakiś przykład takiego monopolu
    możliwego do utrzymania w dłuższym okresie czasu. Taka sytuacja to
    marzenie każdego przedsiębiorcy, na szczęście nieosiągalna. Chyba że się
    posmaruje jakiemuś politykowi, a ten stwierdzi na przykład, że do
    udzielania 100zł pożyczki musisz mieć 200 000 zł kapitału zakładowego -
    to ładnie wykosi konkurencję. Brzmi znajomo?

    --
    Liwiusz

  • 34. Data: 2016-09-28 12:46:32
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-09-28 o 11:47, Liwiusz pisze:

> [...]
    > jej rynek. Jeśli zażąda więcej, powstanie inna firma świadcząca takie
    > usługi lepiej lub taniej, albo konsumenci wybiorą dobra alternatywne.

    G. prawda.
    Ostatnio jest wiele przykładów zmów. I żaden wolny rynek tego nie zmieni
    (o ile nie chodzi o jakieś mało skomplikowane produkty)

    --
    Pete

  • 35. Data: 2016-09-28 12:59:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Kto powiedział, że trzeba walczyć?

    Spoleczenstwa tych wszystkich krajow, gdzie sa odpowiednie
    urzedy/przepisy antymonopolowe.

    >Trzeba tylko zadbać, aby nikt nie przeszkadzał rozwojowi konkurencji.

    Przez takie urzedy AM ?

    Bo naturalna sciezka rozwoju kapitalizmu jest wytworzenie dominacji na
    rynku. To podnosi zyski :-)

> [...]
    >stwierdzi na przykład, że do udzielania 100zł pożyczki musisz mieć
    >200 000 zł kapitału zakładowego - to ładnie wykosi konkurencję. Brzmi

    A moze zobacz z kim/czym w USA walczyli.
    Rockefeller, telefony ... Apple, Microsoft, Google ...

    J.

  • 36. Data: 2016-09-28 13:46:00
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 09/28/2016 06:31 PM, Liwiusz wrote:

    > Monopole właśnie powstają tam, gdzie państwo ogranicza dostęp. W
    > kapitalizmie monopoli nie ma.

    Równie dobrze można powiedzieć - wystarczy wprowadzić komunizm i
    państwowy monopol na wszystko, i cały kraj będzie mlekiem i miodem płynący.

    Poza światem książkowym nie ma na świecie, w żadnym państwie, czegoś
    takiego jak kapitalizm.

    Podobnie z komunizmem - równie piękne i logiczne idee, ale nigdzie
    takiego ustroju nie ma, nie było, i nie będzie.

    Tomasz Chmielewski
    https://lxadm.com

  • 37. Data: 2016-09-28 19:48:35
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]
    > jej rynek. Jeśli zażąda więcej, powstanie inna firma świadcząca takie
    > usługi lepiej lub taniej, albo konsumenci wybiorą dobra alternatywne.

    W niektorych dziedzinach koszt wejscia jest zbyt duzy zeby to była takie
    proste jak piszesz.

  • 38. Data: 2016-09-29 10:15:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-28 o 19:48, Budzik pisze:
    > Użytkownik Liwiusz l...@b...tego.poczta.onet.pl ...

    > W niektorych dziedzinach koszt wejscia jest zbyt duzy zeby to była takie
    > proste jak piszesz.

    Tyle teorii. W praktyce zwykle okazuje się, że jest to nieprawda - można
    wejść, można coś zrobić inaczej, co da taki sam efekt, można wyciągnąć z
    monopolu choć część procesu, ostatecznie konsumentowi można zaproponować
    alternatywny do monopolistycznego sposób na osiągnięcie danego celu. Ale
    bez omówienia na jakimś konkretnym przypadku, nie ma o czym dyskutować.

    --
    Liwiusz

  • 39. Data: 2016-09-29 11:15:02
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-09-29 o 10:15, Liwiusz pisze:

> [...]
    > alternatywny do monopolistycznego sposób na osiągnięcie danego celu. Ale
    > bez omówienia na jakimś konkretnym przypadku, nie ma o czym dyskutować.

    Proszę bardzo:
    http://wyborcza.biz/biznes/1,147749,20426737,zmowa-n
    ajwiekszych-producentow-ciezarowek-3-mld-euro-kary.h
    tml

    Czekam na Twoje propozycje.

    --
    Pete

  • 40. Data: 2016-09-29 11:46:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-09-29 o 11:15, Pete pisze:

    > Proszę bardzo:
    > http://wyborcza.biz/biznes/1,147749,20426737,zmowa-n
    ajwiekszych-producentow-ciezarowek-3-mld-euro-kary.h
    tml

    > Czekam na Twoje propozycje.

    Już po linku widać bardzo dobry przykład tego, jak państwo tworzy
    oligopole. Hint: nie ma tu wolnego rynku, ponieważ produkcja samochodów
    jest dość szczegółowo regulowana odgórnie, przez co ograniczane jest
    pojawianie się nowej konkurencji.

    Poczytaj też sobie o indyjskim samochodzie za 6000zł i zastanów się,
    dlaczego coś takie nie mogłoby powstać w Europie.

    --
    Liwiusz