  • 1. Data: 2006-10-23 18:39:46
    Temat: Zabezpieczenie kredytu
    Od: "Nino" <v...@y...com>

    Witam,
    Jako, że w tematyce bankowo-kredytowej jestem delikatnie mówiąc
    nieznajomiony a odpowiedniego wątku nie udało mi się tu odnależć,
    miałbym wielką prośbę o pomoc w następującej sprawie:

    Chcę kupić mieszkanie, ubiegając się przy tym o kredyt.
    Zorientowałem się w stawkach, ofertach itd. Znalazlem
    satysfakcjonujaca ofertę jednego z banków, który byłby gotów
    udzielić mi kredytu - spłata rozłożona na 20 lat.
    Niestety okazało się, że nieruchomość, którą sobie upatrzyłem
    jest lokalem spółdzielczym, który ma uregulowane sprawy własności
    gruntu itp. do 2008r. (w zalaczniku od spoldzielni)- budownictwo lat
    80-tych. Właściciel nie posiada księgi wieczystej a jej założenie
    przed finalizacją umowy nie wchodzi w grę ponieważ zalezy mu na
    szybkim zalatwieniu sprawy (1 miesiąc czasu). Bank w takiej sytuacji
    odmowil mi udzielenia kredytu motywujac to wlasnie brakiem rozwiaznej
    kwestii wlasnosci. Zasugerowano mi przy tym, ze jako zabezpieczenie
    kredytu moze sluzyc inna np. nieruchomosc.

    Znalazlem mieszkanie, ktorego wlasciciel (osoba spokrewniona ze mna)
    zgodzil się potraktowac to mieszkanie jako zabezpiecznie mojego
    kredytu. Traf chce, ze upatrzone przeze mnie mieszkanie do zakupu jest
    w tej samej okolicy co mieszkanie, ktore chce miec jako zabezpiecznie
    kredytu (co prawda inne osiedle i spoldzielnia). Zalatwiajac kolejne
    wymagane dokumenty, udalem sie z wlascicielem do spoldzielni, aby
    uzyskac pismo o braku "przeciwskazan" do sprzedazy tego mieszkania.
    Wlasciciel nie posiada ksiegi wieczystej. Prawie spadlem z krzesla jak
    przeczytalem, ze ta spoldzielnia rowniez dzierzawi grunt pod budynkiem
    do 2008r.(!!)

    Moje pytania:
    Czy ta sytuacja jest analogiczna do pierwszego opisanego przeze mnie
    przypadku i czy teraz mam sie spodziewac rowniez odmowy ze strony
    banku?? Czy moze jest szansa, ze jest to inna sytuacja i bank przyzna
    mi kredyt? ... w koncu bank pobiera oplate od ubezpieczenia do momentu
    uzyskania ksiegi wieczystej? ... zreszta nie wiem juz sam

    Prosze o opinie i ewentualne rady, bo innych mozliwosci zabezpieczenia
    kredytu nie posiadam a bardzo zalezy mi na kupnie tego mieszkania. Czy
    jest to sprawa do przeskoczenia?

    z góry dziękuję :)

    p.s. zmiana banku kredytującego niestety nie wchodzi w grę

  • 2. Data: 2006-10-23 19:12:36
    Temat: Re: Zabezpieczenie kredytu
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    > Niestety okazało się, że nieruchomość, którą sobie upatrzyłem
    > jest lokalem spółdzielczym, który ma uregulowane sprawy własności
    > gruntu itp. do 2008r.

    W sensie dzierżawy te sprawy własności gruntu? Jest lokalem spółdzielczym,
    czy własnościowym w spółdzielni?

    > Czy ta sytuacja jest analogiczna do pierwszego opisanego przeze mnie
    > przypadku i czy teraz mam sie spodziewac rowniez odmowy ze strony
    > banku??

    Muszę Cię zmartwić, że najprawdopodobniej analogiczna.

    > w koncu bank pobiera oplate od ubezpieczenia do momentu
    > uzyskania ksiegi wieczystej? ... zreszta nie wiem juz sam

    Nie do uzyskania księgi (?), tylko do czasu uprawomocnienia wpisu banku do
    hipoteki takiej księgi. Stąd - nie ma księgi, nie ma kredytu.

    > Czy jest to sprawa do przeskoczenia?
    > zmiana banku kredytującego niestety nie wchodzi w grę

    Na ile sam się zdążyłem zorientować, bo też kupuję, to nie jest do
    przeskoczenia. I zmiana banku niestety nic nie da. Ja miałem rok temu kupić
    mieszkanie, okazało się że z gruntem tez był problem. W dodatku tam droga
    była na planach pod blokiem ;)
    Proponuję się nie przejmować i bardzo małą część energii przeznaczyć na
    próby rozwiązania aktualnego problemu. Większą energię włożyć w poszukiwania
    odpowiedniej nieruchomości. I rada - aktualny wypis z księgi wieczystej
    podstawą do płacenia zaliczki, jeśli nie ma oczywiści hipoteki i innych
    problemów.

    Sz.

  • 3. Data: 2006-10-23 19:34:14
    Od: "Nino" <v...@y...com>

    Dzięki za informację :)

    > W sensie dzierżawy te sprawy własności gruntu? Jest lokalem spółdzielczym,
    > czy własnościowym w spółdzielni?

    Tak to kwestia dzierżawy. Lokal spółdzielczy.

    > I rada - aktualny wypis z księgi wieczystej
    > podstawą do płacenia zaliczki, jeśli nie ma oczywiści hipoteki i innych
    > problemów.

    Mam właśnie problem z zaliczką niestety :( ... więc chcąc nie
    chcąc muszę poświęcić energię, aby jakoś tę sprawę
    rozwiązać. (?)