  • 21. Data: 2018-02-03 18:11:33
    Temat: Re: Wierni sie skonczyli?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 15:48:38 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Pożyczę ci 100zł, ty je pożyczysz Kowalskiemu, Kowalski pożyczy
    > Nowakowi, ty pożyczysz od Nowaka, następnie te 100zł otrzymane od Nowaka
    > pożyczasz Malinowskiemu.
    >
    > Okazuje się, że udzieliłeś dwóch pożyczek na sumę 100zł każda (masz
    > roszczenie do swoich dłużników na 200zł - do Kowalskiego i
    > Malinowskiego). I to wszystko za pomocą jednego banknotu 100zł.

    Jeśli upierasz się nazywać pożyczanie pieniędzy ich kreacją to pełna
    zgoda. Ja wolę zostać przy tradycyjnym nazewnictwie - pożyczka.
    Błąd logiczny w takim sposobie myślenia o pieniądzu jaki prezentujesz
    polega na przemilczeniu że z każdą pożyczką jest związany nierozerwalnie
    termin spłaty po którym ów wirtualny pieniądz znika. Więc jeśli już
    upierasz się przy "kreacji" to dodaj że chwilowej.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 22. Data: 2018-02-03 19:02:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 18:11:33 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Jeśli upierasz się nazywać pożyczanie pieniędzy ich kreacją to pełna
    > zgoda. Ja wolę zostać przy tradycyjnym nazewnictwie - pożyczka.

    Nawet i wtedy jest forma kreacji. Kredytobiorca ma 100zl w kieszeni,
    a deponent ma 100zl ... w banku na koncie :-)

> [...]
    > termin spłaty po którym ów wirtualny pieniądz znika. Więc jeśli już
    > upierasz się przy "kreacji" to dodaj że chwilowej.

    Pozycza nastepnemu, i to jeszcze zanim splaca, bo jest w ratach.

    Ba - ten watek kiedys poruszalem.
    Zalozmy ze pol spoleczenstwa ma w bankach spore oszczednosci, a pol -
    spory kredyt.
    Pierwsza polowa nie widzi na razie powodu do wydawania, zyja sobie
    szczesliwie z pensji, a pieniadze niech sobie leza w banku.
    Druga polowa ... nie moze splacic kredytow. Bo nie ma tylu pieniedzy w
    panstwie. Bo te oszczednosci to wlasnie z kreacji.
    W jednym skrajnym przypadku grozi masowe bankructwo kredytobiorcom, w
    drugim rewolucja i wyciecie bogaczy.
    W trzecim, nie tak skrajnym - inflacja, jak panstwo zacznie drukowac,
    w czwartym oplaty za przechowanie pieniedzy przez bank, w piatym -
    inwestowanie w przemysl ...

    J.

  • 23. Data: 2018-02-03 19:10:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > termin spłaty po którym ów wirtualny pieniądz znika. Więc jeśli już
    > upierasz się przy "kreacji" to dodaj że chwilowej.

    Oczywiście, że kreacja jest chwilowa, choć w szerszej skali może trwać
    bez ograniczeń czasowych.

    Ty, jak widzę, nazywasz kreacją coś innego, czyli nie znasz znaczenia
    tego pojęcia.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2018-02-03 19:32:08
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-02-03, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > termin spłaty po którym ów wirtualny pieniądz znika. Więc jeśli już
    > upierasz się przy "kreacji" to dodaj że chwilowej.

    Kreacja pieniądza to termin ekonomiczny i niespecjalnie jest tu pole
    do manewru, chyba że chcesz zmieniać znaczenie terminów.

    https://mfiles.pl/pl/index.php/Kreowanie_pieni%C4%85
    dza
    Pan patrzy pod termin "wtórna kreacja pieniądza" i nie miesza
    z "pierwotną kreacją pieniądza". :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 25. Data: 2018-02-03 19:43:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 19:10:30 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Ty, jak widzę, nazywasz kreacją coś innego, czyli nie znasz znaczenia
    > tego pojęcia.

    Liwiusz, jakbyś się nie wymądrzył to byś był chory. Podobnie moge
    powiedzieć o tobie - ty, jak widzę, nazywasz kreacją coś innego więc nie
    znasz tego pojecia.
    Marnie z wnioskowaniem. Skoro nazywam inaczej to najwyraźniej znam tylko
    nazywam inaczej :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 26. Data: 2018-02-03 19:51:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 19:32:08 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):

    > https://mfiles.pl/pl/index.php/Kreowanie_pieni%C4%85
    dza
    > Pan patrzy pod termin "wtórna kreacja pieniądza" i nie miesza
    > z "pierwotną kreacją pieniądza". :)

    No i dobrze, jeśli przyjąć że zaproponowane tu nazewnictwo jest
    powszechnie używane. Zapamiętam i będę sprawdzał. Tak czy owak, nie
    wydaje mi się ono najszczęśliwsze bo przyjmuje termin "kreacja" do dwóch
    różnych mechanizmów. Jednego - polegającego na trwałym tworzeniu
    pieniądza przez bank centralny i drugiego przez chwilową kreację
    pieniądza przez bank komercyjny. Czemu nie najszczęśliwsze? Np. komuś by
    się mogło zdawać że kreacja robiona przez bank komercyjny może
    analogicznie do kreacji robionej przez bank emisyjny powodować inflację
    a tak nie jest.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 27. Data: 2018-02-03 20:14:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 19:51:43 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]
    > różnych mechanizmów. Jednego - polegającego na trwałym tworzeniu
    > pieniądza przez bank centralny i drugiego przez chwilową kreację

    Ta "chwilowa" kreacja okazuje sie bardzo trwala.
    I ilosciowo jest bardzo duza - znacznie wieksza niz ta pierwotna.

    Poza tym
    "Kreacja pierwotna to proces przebiegający w banku centralnym,
    polegający na udzielaniu kredytów bankom komercyjnym oraz emitowaniu
    przez bank centralny pieniądza gotówkowego."

    Kredyt, czyli rowniez chwilowa. Gotowkowa, czyli zwykly druk
    pieniedzy, juz nie jest chwilowa (no, sa podatki), poza tym wcale nie
    musi byc gotowkowo-papierowa. Moze byc byc czysto eletroniczna.

    > Czemu nie najszczęśliwsze? Np. komuś by
    > się mogło zdawać że kreacja robiona przez bank komercyjny może
    > analogicznie do kreacji robionej przez bank emisyjny powodować inflację
    > a tak nie jest.

    Dlatego ta kreacja centralna jest malutka.

    J.

  • 28. Data: 2018-02-03 20:34:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 20:14:39 +0100, J.F. napisał(a):

    > Ta "chwilowa" kreacja okazuje sie bardzo trwala.
    > I ilosciowo jest bardzo duza - znacznie wieksza niz ta pierwotna.
    Nie neguję, jest trwała bo bez przerwy podtrzymywana. Jest jeszcze
    wszelako jedna cecha odróżniająca oba rodzaje kreacji: Pieniądz
    pochodzący z kredytów komercyjnych można z wielką łatwością wycofać z
    rynku lub dowolnie regulowac jego ilość, wystarczy sterowanie stopami
    kredytowymi. Pieniądz wyemitowany z banku emisyjnego jest trudny w
    wycofaniu, o ile w ogóle to możliwe.

    > Poza tym
    > "Kreacja pierwotna to proces przebiegający w banku centralnym,
    > polegający na udzielaniu kredytów bankom komercyjnym oraz emitowaniu
    > przez bank centralny pieniądza gotówkowego."
    Nie doczytałeś:
    "Udzielenie kredytu nie jest dla banku centralnego wydatkiem - nie
    korzysta on w tym celu ze środków w nim zdeponowanych, ale tworzy nowy
    pieniądz."

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 29. Data: 2018-02-03 20:40:13
    Od: z <...@...pl>

    Więc jeśli już
    > upierasz się przy "kreacji" to dodaj że chwilowej.

    Dzięki za zwrócenie uwagi na to zagadnienie. :-)

    Zapewne miało to być jakimś usprawiedliwieniem ale biorąc sprawę szerzej
    czy nawet globalnie...

    To taka chwilowa kreacja pieniędzy powoduje że w każdym czasie jest ich
    do użycia więcej niż jest ich fizycznie na kontach czy w skarbcu :-)
    Jedne znikają a na ich miejsce pojawiają się nowe. Takie koło fortuny
    tworzące coś z niczego...

    Dzięki wspaniałemu systemowi bankowemu ;-) im więcej pieniędzy jest w
    bakach tym więcej realnie można ich wydać. a to wiadomo jak wpływa na
    gospodarkę, społeczeństwo, obywatela ...

    Genialne w swojej prostocie. :-)

    I właśnie runął w gruzach mit że to tylko banki państwowe kreują i
    dodrukowywują pieniądze.

  • 30. Data: 2018-02-03 20:42:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 20:34:33 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]
    > pochodzący z kredytów komercyjnych można z wielką łatwością wycofać z
    > rynku lub dowolnie regulowac jego ilość, wystarczy sterowanie stopami

    Ale po co chcesz go wycofywac ? Najwyrazniej jest niezbedny w
    gospodarce.

    No i nie przeczytales mojej uwagi - nie tak latwo go wycofac.

    >Pieniądz wyemitowany z banku emisyjnego jest trudny w
    >wycofaniu, o ile w ogóle to możliwe.

    Bardzo latwo, zrobi sie inflacje.

    > Nie doczytałeś:
    > "Udzielenie kredytu nie jest dla banku centralnego wydatkiem - nie
    > korzysta on w tym celu ze środków w nim zdeponowanych, ale tworzy nowy
    > pieniądz."

    Ale kredytu. Czyli splacanego, i to raczej krotkoterminowo - tzn
    relatywnie krotko, na 30 lat raczej nie pozycza, moze na 5.

    J.