  • 11. Data: 2018-02-03 13:34:32
    Temat: Re: Wierni sie skonczyli?
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-02-03, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    [...]

    > Niezbyt normalna tylko chwilowa (powiedzmy wirtualna), nie zapominaj o
    > tym. Normalna jest wtedy kiedy bank dodrukuje sobie.

    Co sobie niby bank dodrukuje?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 12. Data: 2018-02-03 13:50:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > On 2018-02-03, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Co sobie niby bank dodrukuje?

    Pewnie kolejny mylący kreację pieniądza z dodrukiem pieniądza (a
    bardziej współcześnie - "z wyczarowywaniem pieniędzy z bitów, które sa
    tylko zapisem na czyimś koncie widocznym na czyimś ekranie telefonu").

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2018-02-03 15:25:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> writes:

    > Niezbyt normalna tylko chwilowa (powiedzmy wirtualna), nie zapominaj o
    > tym. Normalna jest wtedy kiedy bank dodrukuje sobie.

    Ludzie powszechnie mylą dwie całkowicie różne rzeczy:

    1. Emisję pieniądza (fizycznego - banknotów i monet, oraz
    elektronicznego, w postaci zapisów na kontach)
    2. Tzw. "kreację" pieniądza, głównie przez banki komercyjne (ale taką
    "kreację" może przeprowadzić każdy, np. wekslami).

    Emisję przeprowadza NBP (w Polsce), generalnie to domena banków
    centralnych. Jest to "tworzenie pieniędzy z niczego". Emisją zajmują się
    także fałszerze pieniędzy, stąd wysokie kary za ten proceder.

    "Kreacja" bankowa tak naprawdę nie tworzy pieniędzy, ponieważ tylko
    jedna "kopia" (ostatnia) pozostaje w obiegu. "Stare kopie" są zamrożone,
    to są po prostu należności i zobowiązania, na których (np.) bank zarabia
    (i to zwykle niemało). Tzw. "kreacja" pieniędzy nie zmienia ich sumy,
    możliwości nabywcze społeczeństwa itp. nie zmieniają się itd. Nazwa jest
    po prostu kiepsko (tendencyjnie) dobrana, i tyle. Ludzie wierzą, że
    banki komercyjne tworzą pieniądze z niczego, a tak nie jest - tym
    zajmuje się państwo (i fałszerze).

    W szczególności, "kreacja" bankowa nie powoduje inflacji, ta ostatnia
    jest skutkiem nadmiernej emisji pieniędzy (drukowania bez pokrycia
    w towarach) przez państwo (w naszym przypadku NBP). "Kreacja" bankowa
    może jednak przenieść popyt z jednej dziedziny na inną, np. może
    podnieść ceny mieszkań albo innych telewizorów itp.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 14. Data: 2018-02-03 15:38:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 13:50:18 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > kreację pieniądza

    Łaskawco, może wyjaśnij nam szaraczkom co to takiego ta tajemnicza
    "kreacja pieniądza" bo bez tej tajemnej wiedzy gdzie nam do twojego
    poziomu by podyskutować :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 15. Data: 2018-02-03 15:43:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 03 Feb 2018 15:25:57 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > W szczególności, "kreacja" bankowa nie powoduje inflacji, ta ostatnia
    > jest skutkiem nadmiernej emisji pieniędzy (drukowania bez pokrycia
    > w towarach) przez państwo (w naszym przypadku NBP)

    No więc "normalną kreacją" nazwałem na chwilowe potrzeby to co ty
    nazywasz "nadmierną emisją". Najwyraźniej potrzeba ustalenia
    terminologii. Może nawet taka jest ustalona wśród zawodowców tyle że jej
    nie znam. Jeśli znasz to przytocz bo inaczej łby sobie tu pourywamy :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 16. Data: 2018-02-03 15:48:38
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Łaskawco, może wyjaśnij nam szaraczkom co to takiego ta tajemnicza
    > "kreacja pieniądza" bo bez tej tajemnej wiedzy gdzie nam do twojego
    > poziomu by podyskutować :)

    Pożyczę ci 100zł, ty je pożyczysz Kowalskiemu, Kowalski pożyczy
    Nowakowi, ty pożyczysz od Nowaka, następnie te 100zł otrzymane od Nowaka
    pożyczasz Malinowskiemu.

    Okazuje się, że udzieliłeś dwóch pożyczek na sumę 100zł każda (masz
    roszczenie do swoich dłużników na 200zł - do Kowalskiego i
    Malinowskiego). I to wszystko za pomocą jednego banknotu 100zł.

    Nikt tu sobie niczego nie "drukuje".

    --
    Liwiusz

  • 17. Data: 2018-02-03 15:50:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > No więc "normalną kreacją" nazwałem na chwilowe potrzeby

    Jeśli ja na dzisiejszy melanż "mam potrzebę" 1000zł, to znaczy, że
    dokonuję kreacji 1000zł?

    > Najwyraźniej potrzeba ustalenia
    > terminologii.

    Niewątpliwie, bo inaczej dochodzi się do głupot.

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2018-02-03 15:53:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > 2. Tzw. "kreację" pieniądza, głównie przez banki komercyjne (ale taką
    > "kreację" może przeprowadzić każdy, np. wekslami).

    A kiedys dawno to banki emitowaly banknoty :-)

    > Emisję przeprowadza NBP (w Polsce), generalnie to domena banków
    > centralnych. Jest to "tworzenie pieniędzy z niczego". Emisją zajmują się
    > także fałszerze pieniędzy, stąd wysokie kary za ten proceder.

    Akurat NBP od wielu lat nie tworzy juz pieniedzy z niczego.
    Teraz to domena MF, ktory emituje obligacje :-)

    A jednak ... ilosc zlotowek wyemitowanych przez NBP stale rosnie.
    Czasem sie to nazywa "wypracowany zysk", ale ciekaw jestem czy czasem
    nie jak za PRL - przyjdzie bogaty zagraniczniak, powie ze chce
    zainwestowac miliard czy dwa, tylko trzeba mu wymienic te walizke
    dolarow/euro na zlotowki.

> [...]
    > (i to zwykle niemało). Tzw. "kreacja" pieniędzy nie zmienia ich sumy,
    > możliwości nabywcze społeczeństwa itp. nie zmieniają się itd.

    Oj ... nie masz pieniedzy np na samochod, idziesz do banku, i juz
    masz. Sprzedawca uzywanego dzieki temu kupi sobie nowszy, kolejny
    sprzedawca nowy, pracownik w fabryce dom dokonczy - i skad sie sila
    nabywcza wziela ?

    > Nazwa jest
    > po prostu kiepsko (tendencyjnie) dobrana, i tyle. Ludzie wierzą, że
    > banki komercyjne tworzą pieniądze z niczego, a tak nie jest - tym
    > zajmuje się państwo (i fałszerze).

    A to juz wina paru filmow na internecie i moze paru zle zrozumianych
    ksiazek.

    > W szczególności, "kreacja" bankowa nie powoduje inflacji, ta ostatnia
    > jest skutkiem nadmiernej emisji pieniędzy (drukowania bez pokrycia
    > w towarach) przez państwo (w naszym przypadku NBP).

    Inflacja jest bardziej skomplikowana, i IMO - ta kreacja moze ja
    podniesc. Ale to krotkookresowo, bo dlugookresowo to sie nie utrzyma -
    musi NBP pomoc :-)
    A moze wystarczy tylko pomoc MF/obligacje ?

    J.

  • 19. Data: 2018-02-03 16:28:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 15:50:44 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Jeśli ja na dzisiejszy melanż "mam potrzebę" 1000zł, to znaczy, że
    > dokonuję kreacji 1000zł?

    jak posiadasz i sie nie boisz uzyc karty kredytowej - to tak :-)

    J.

  • 20. Data: 2018-02-03 16:37:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 15:38:07 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):
    > Łaskawco, może wyjaśnij nam szaraczkom co to takiego ta tajemnicza
    > "kreacja pieniądza" bo bez tej tajemnej wiedzy gdzie nam do twojego
    > poziomu by podyskutować :)

    "Normalna" kreacja polega na tym, ze pozycza ktos w banku np 10
    zlotych dukatow, idzie kupic konia, a sprzedawca ... odnosi pieniadze
    do banku i wplaca na swoje konto.
    Co pozwala bankowi pozyczyc pieniadze kolejnej osobie, ktora znow je
    wyda, i znow trafia do banku, i tak mozna niemal w nieskonczonosc.

    W efekcie wiele osob mysli, ze ma w banku pieniadze, w banku jest
    tylko drobna kwota, ale tez bank ma sporo klientow, ktorzy mu sa winni
    pieniadze. A suma tych depozytow przekracza ilosc dukatow w danym
    spoleczenstwie.

    Tak do dzialalo ze zlotem, tak pozniej z banknotami panstwowymi, tak
    teraz z bitami w komputerach, i tak samo moze dzialac z BTC.

    J.