  • 1. Data: 2002-07-11 20:45:50
    Temat: Visa International vs Europay /Portugalia jako strefa euro
    Od: "arnaert" <a...@h...pl>

    Witam wszystkich,

    Wybieram sie na poczatku wrzesnia na Madere (Portugalia) i zabieram karty:
    -debetowa maestro Pekao SA (eurokonto plus) wyplata gotowki: 3% min. 4 PLN
    -debetowa visa electron Fortis (e-pakiet) wyplata gotowki: friko
    -kredytowa Partner - mastercard (pekao SA) wyplata gotowki: 3% min. 4 PLN
    -kredytowa visa classic - (BZWBK) wyplata gotowki: 3% nie mniej niz 10 PLN

    Przy wszystkich kartach nie ma oczywiscie prowizji od transakcji
    bezgotowkowych.
    i od razu pytam, czym placic i jak to robic aby bylo korzystnie?
    Portugalia jak wszyscy wiemy nalezy do unii monetarnej euro, wobec tego
    kazdy z Was powie lepsze karty europay'a. Ale liczy sie tez prowizje od
    transakcji i kurs danego banku, a z tym bywa roznie.
    Czy w sieci mozna znalezc jakies zestawienie, test dotyczacy korzysci
    korzystania z konkretnych kart za granica? Jesli tak to bede bardzo
    wdzieczny.

    A moze lepiej bedzie kupic euro w Polsce? Jak myslicie? Jesli tak to kiedy,
    bo kurs jest bardzo niestabilny. Zastanawiam sie czy euro chociaz troche
    spadnie do wrzesnia, czy tez pojdzie w gore? Co myslicie?

    pozdr/thx
    arnaert

  • 2. Data: 2002-07-12 10:30:49
    Od: "Bilob" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "arnaert" napisał w wiadomości:
    > Wybieram sie na poczatku wrzesnia na Madere (Portugalia)
    > i od razu pytam, czym placic i jak to robic aby bylo korzystnie?

    Bylem w lutym 2001, wiec wszystkie podane informacje beda obciazone ryzykiem
    nieaktualnosci. Mialem debetowa Maestro PEKAO i kredytowa Vise
    Silver CITIBANKU.
    W Portugalii byly wtedy jeszcze escudos. Przed wyjazdem kupilem w Polsce
    troche escudo w kantorze, by miec za co wydostac sie z lotniska - kurs
    1.9242PLN/100PTE.
    Za placenie Maestrem w ciagu dziesieciu dni pobytu obciazono mi rachunek po
    kursie wahajacym sie miedzy 1.8965 a 1.9240. Gdy wyplacalem z bankomatu
    dodatkowo wystepowala dodatkowo prowizja 3% od kwoty wyplaty.
    Za placenie Visa obciazono mi rachunek po kursie wahajacym sie miedzy 1.9428
    a 1.9970..
    Porownujac kursy obciazenia moich rachunkow w konkretnych dniach wyszlo mi,
    ze Visa zawsze byla prawie o 4% drozsza.

    Wnioski jakie mialem po powrocie:
    Najlepiej bylo gdzie sie da placic bezgotowkowo Maestrem. Jak sie nie dalo,
    to wyplacac gotowke Maestrem i placic gotowka. Kredytowa Vise trzymac na
    wypadek wydania (w wakacyjnej euforii) wszystkich pieniedzy.
    Kredytowa do wyplat z bankomatu uzylbym jak by mnie naprawde przycisnelo
    (odsetki ok.30% od dnia pobrania do dnia splaty).

    Najlepsza na ten wyjazd bylaby bezprowizyjna, kredytowa Mastercard z
    dluuugim grace periodem :) i jakies debetowe Maestro do bankomatow.

    Pozdrawiam
    Bilob

  • 3. Data: 2002-07-14 00:49:22
    Od: Pawel Nogas <p...@U...edu.pl>

    Bilob wrote:

> [...]
    >
    > Najlepsza na ten wyjazd bylaby bezprowizyjna, kredytowa Mastercard z
    > dluuugim grace periodem :) i jakies debetowe Maestro do bankomatow.

    Przy takim doborze bankow nie ma sensu wyciagac jakichkolwiek wnioskow.
    Akurat PKO BP ma jedne z najnizszych kursow USD/PLN i EUR/PLN, podczas
    gdy shiti pod tym wzgledem zajmuje jedno z czolowych miejsc od konca.
    Podejrzewam, ze gdybys poslugiwal sie Maestro shiti i Visa PKOBP lepiej
    wyszedlbys placac VISA

    P.