  • 1. Data: 2004-05-07 17:13:41
    Temat: VC walutowa (PEKAO)
    Od: "Stiwi" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Od jakiegos czasu jestem posiadaczem tej karty i jestem z niej zadowolony.
    Jednak ostatnio mialem "przyjemnosc" dokonania transakcji karta dolarowa w
    innej walucie, konkretnie w Euro i funtach brytyjskich.

    Liczylem juz na rozne sposoby i w zaden sposob nie wychodzi mi, ze:

    165 EUR = 202,05 USD (14 kwiecien)
    280 GBP = 508,36 USD (29 kwiecien)

    Moze ktos jest w stanie wyjasnic w jaki sposob PEKAO przelicza te
    transakcje? Bo na pierwszej wg moich obliczen jestem stratny ok 5 USD, a na
    drugiej ok 12 USD...

    Niestety pani w PEKAO nie potrafila tego wytlumaczyc twierdzac, ze to VISA
    przelicza, a oni nie maja do tego dostepu...

    Stiwi.

  • 2. Data: 2004-05-07 17:34:27
    Temat: Re: VC walutowa (PEKAO)
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Stiwi wrote:

    > Niestety pani w PEKAO nie potrafila tego wytlumaczyc twierdzac, ze to
    > VISA przelicza, a oni nie maja do tego dostepu...

    Dla transakcji wykonanych w walucie innej niż rozliczeniowa (dolar w tym
    wypadku) banki mogą pobrać dodatkową opłatę.
    Np. BZWBK pobiera wtedy 3%, mBank i Multibank 2%.
    AFAIK inne banki póki co nie spieszą się z ujawnieniem wysokości tej opłaty
    i każą swoim pracownikom zwalać winę na Visę - co widać w opisanym
    przypadku.

    Bogdan B.

  • 3. Data: 2004-05-07 17:41:44
    Od: "Stiwi" <s...@p...onet.pl>

    > Np. BZWBK pobiera wtedy 3%, mBank i Multibank 2%.

    Gdzie tak jest napisane?
    Setki razy placilem Visa Classic zlotowa MultiBanku w obcej walucie i nigdy
    nie zauwazylem by doliczyli do kwoty 2%. Po prostu transakcja byla
    rozliczana po kursie sprzedazy waluty.

    Stiwi.

  • 4. Data: 2004-05-07 17:49:59
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Stiwi wrote:

    > Gdzie tak jest napisane?

    Multibank:
    http://www.multibank.pl/images/download/Prowizje_i_o
    platy.pdf
    strona 25 drobnym druczniek na dole strony ;-)

    BZWBK: gdzieś w TOiP ale nie chce mi się szukać, bo nie używam.

    > Setki razy placilem Visa Classic zlotowa MultiBanku w obcej walucie i
    > nigdy nie zauwazylem by doliczyli do kwoty 2%. Po prostu transakcja
    > byla rozliczana po kursie sprzedazy waluty.

    Kiedy i w jakiej walucie płaciłeś?
    Do czerca walutą rozliczeniową dla tej karty był dolar, potem euro.

    Bogdan B.

  • 5. Data: 2004-05-07 18:14:11
    Od: "Stiwi" <s...@p...onet.pl>

    > Kiedy i w jakiej walucie płaciłeś?
    > Do czerca walutą rozliczeniową dla tej karty był dolar, potem euro.

    Mam jeszcze stara VC MultiBanku rozliczana w USD. Wiekszosc transakcji byla
    dokonywana przeze mnie w tej walucie wlasnie, a bardzo rzadkie transakcje w
    Euro nie zwrocilem szczegolnej uwagi.

    Jakby w PEKAO dodal te 2% do tych transakcji, to faktycznie tyle wychodzi...
    No ale z drugiej strony powinni to wyraznie zaznaczyc, a nie babka w CKC
    mowi, ze to Visa tak przelicza. Chyba ta prowizja to jest ustalana przez
    nich, a nie przez Vise.

    Stiwi.

  • 6. Data: 2004-05-07 18:16:09
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Stiwi" <s...@p...onet.pl> writes:

    > Moze ktos jest w stanie wyjasnic w jaki sposob PEKAO przelicza te
    > transakcje?

    Chyba przez zlotowki z duzymi widelkami...

    MJ

  • 7. Data: 2004-05-07 18:34:26
    Od: "Stiwi" <s...@p...onet.pl>

    > Chyba przez zlotowki z duzymi widelkami...

    Tak jest w przypadku przelewu w innej walucie na rachunek walutowy... Sam
    bolesnie odczulem takowy w EUR na moje konto w USD... Wowczas poszlo przez
    zlotowki.

    Ale mysle, ze nie ma miejsca cos takiego przy platnosciach karta... Juz
    znacznie bardziej te 2% tutaj pasuje.

    Stiwi.

  • 8. Data: 2004-05-07 20:07:43
    Od: "RobertSA" <u...@o...pl>

    c7gjl8$ncm$...@n...onet.pl,
    Stiwi <s...@p...onet.pl>:

    > Jakby w PEKAO dodal te 2% do tych transakcji, to faktycznie tyle
    > wychodzi... No ale z drugiej strony powinni to wyraznie zaznaczyc, a
    > nie babka w CKC mowi, ze to Visa tak przelicza.

    Bardzo slusznie: powinni. Ale sie nie wywiazuja z tego obowiazku.

    --
    Robert

  • 9. Data: 2004-05-10 07:58:47
    Od: "rsa127" <r...@n...gazeta.pl>

> [...]
    opłaty
    > i każą swoim pracownikom zwalać winę na Visę - co widać w opisanym

    Niektóre banki (np. Fortis, Citi) radzą sobie "sprytniej". Nie ujawniają
    prowizji, ale zgodni z prawem. W regulaminach wpisują, że transakcje kartą
    są rozliczane kursami walut dla transakcji dokonanych kartą. Kursy te są
    dużo gorsze niż kurs sprzedaży. W ten sposób zawyżają też kwotę obciążenia,
    gdy transakcja dokonana jest w walucie karty. Osobiście wolę wiedzieć, że
    jest prowizja np. 2% niż być traktowany tak jak Fortis i Citi. Oczywiście na
    stronach Internetowym kursy dla kart nie są zamieszczane.

  • 10. Data: 2004-05-10 09:52:46
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Stiwi wrote:
> [...]
    > nie babka w CKC mowi, ze to Visa tak przelicza. Chyba ta prowizja to
    > jest ustalana przez nich, a nie przez Vise.

    i dlatego jak wyjeżdżam to biorę kilka kart i jednocześnie z tego samego
    bankomatu wypłacam nimi taką samą kwotę. Potem widzę w którym banku na ile
    USD/EUR mi to przeliczyli i pośrednio mamy informacje, który bank na jaką marżę
    z Visą się umówił.
    *** blad ***