  • 41. Data: 2023-06-13 14:45:45
    Temat: Re: USA nie zbankrutują
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 cze 2023 o 12:27, Trybun pisze:

    > Generalnie niższy poziom życia, ale za to bardziej wyrównany, nie było
    > milionerów ale z drugiej strony nie rzucała się w oczy koszmarna nędza
    > jak to bywało widoczne na zachodzie.

    Jak w ZSRR mogła rzucać się w oczy nędza, skoro nie mogłeś
    zjechać z wyznaczonych :) tras ukazujących brak tej nędzy?
    Znośnie wyglądające fasady -- za którymi kryje się (do tej
    pory) rzeczywisty obraz nędzy, beznadziejności i rozpaczy!

    Lubisz Trybunie wypić? -- po pijaku życie jest słodsze? ;)
    (czerpię o Tobie wiedzę z Twych wypowiedzi -- nie z plotek
    czy domysłów)

    Ruski czeławiek (jak chyba wyraźnie widać?) lubi: i wypić, i naćpać
    się, i przylać komuś po mordzie a bieżąca woda w domu jest mu niezbyt
    mocno potrzebna do szczęścia... Powietrze do oddychania? -- po co?!
    Sedes? -- czerpiąc z pięknej literatury: >>nawet sobaka sra na polu<<!
    https://youtu.be/bUunptQALlA?t=64
    Akurat te słowa wkładane są w kozackie usta a w tamtych czasach
    sedesy były tak sobie ;) powszechne na całym świecie, ale dziś
    Ukraińcy wybrali życie z sedesem -- którego raczej do dziś nie
    pragną zbytnio ich wschodni towarzysze...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Magnitogorsk <-- to dzisiejsza Rosja
    Rosja eksportuje ziemny gaz i naftową ropę -- w Rosji tej zimy ludzie
    dosłownie zamarzali na śmierć! Woda do mycia jest marzeniem niejednej
    osoby żyjącej w Federacji Rosyjskiej daleko od Moskwy czy Petersburga
    bądź podobnych miejsc zdatnych do wizytowania...

    -=-

    Nie widziałeś w ZSRR nędzy, więc uznajesz jej brak?!
    Widujesz na ulicach ludzkie genitalia?
    Nie?! -- zapewne ludzie ich nie mają! ;)
    Nie można uznać, iż zakrywają...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 42. Data: 2023-06-13 14:56:08
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 cze 2023 o 12:26, Trybun pisze:

    > Pewnie masz na myśli PRL epoki Solidarności. Zapewniam Cię że
    > w latach 70 w Poznaniu po bułki stałem w kolejce mniej więcej
    > tyle co i dzisiaj.

    Te lata też pamiętam -- choćby 1976...
    Być może w czasach Gomułki było lepiej, ale
    w gierkowskich -- było źle. (wg mnie było coraz gorzej)

    > Takie uzgodnili porozumienie przywódcy ZSRR i USA w tzw
    > kryzysie kubańskim M.in wy zaprzestajecie rozbudowy
    > swojego potencjału na Kubie a my wycofujemy swoje rakiety z Turcji.

    Owszem -- takie zawarto porozumienie, ale z tego porozumienia
    nie wynika przyczyna militaryzowania Kuby przez Moskwę.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 43. Data: 2023-06-13 15:30:14
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 12 cze 2023 o 11:58, J.F pisze:

    > Mnie bardzo ciekawi rok 1990. Nagle w sklepach były towary,
    > a przeciez krajowa gospodarka sie tak nie zmieniła w pół roku.
    > Ustał eksport do ZSRR?

    Może sporo z importu?
    Mnie raczej dziwił brak nadmiaru towarów w tamtych latach!

    > A których zachodnich, i w którym roku?
    > No bo u nas były "przejsciowe trudnosci" w zasadzie ze wszytkim,
    > ale tak na granicy zaspokojenia potrzeb.
    > Ludzie jednak w butach chodzili,

    Jeszcze w 90 latach marzyłem o porządnych butach!!!!!!!!!!!!
    Kręgosłup szyjny rozwaliłem po części z powodu złych butów
    ze 40 lat temu!

    Mokre zimą były zazwyczaj -- w pociągu suszyłem na grzejnikach i buty,
    i skarpety. :) (akurat moje nie śmierdziały!) Do tej pory pamiętam św.
    pamięci Darka wkładającego moje buty na kaloryfer, gdy byliśmy w domu
    jego babci... Inni bali się niszczenia butów takim suszeniem -- ja
    wolałem mieć suche nogi... Darek szanował brak hipokryzji... (jako
    jeden z nielicznych!)

    Akurat o butach w PRLi jedynie marzyłem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    (o bieliźnie, mydle itd. -- też)

    Na przełomie 90 lat i 80 podziwiałem czyjeś buty
    w akademiku -- przywiezione z UK...

    To chyba (: posiadacz :) tych butów ,,zasiadał na sedesie''. ;) Może
    mylę się, ale jakoś łączę go z tymże sedesem -- sedesem nazywano jakiś
    okołouczelniany komputer a było to słowo jakoś podobne do skrótu
    związanego z nazwą tego komputera...

    > w mieszkaniach mieszkali,

    Długo czekali na te mieszkania i brali co (i gdzie) władza dawała...
    (teraz tak biorę w Lidli i Biedronce -- co władza ;) promuje)

    > telewizory mieli,

    Z tym u nas był problem w gierkowskich czasach.

    > samochodow przybywało.

    Owszem -- ich cena zwalała z nóg!!!!

    > Dopiero komputery osobiste wykonczyly ustrój :-)

    Do 20 USD miesięczna pensja kontra 1000 USD IBM PC XT z monomonitorem.

    > Urlopy były,

    Były!!!

    > wczasy były,

    Porządne (dziś może pożądne) wczasy były a dzieciom:
    kolonie, półkolonie, obozy, wycieczki...

    > studia bezpłatne były,

    Niekiedy 7 osób na 1 miejsce?

    > służba zdrowia była,

    Znacznie lepsza niż teraz.

    > lekarze byli ...

    Byli -- często dodatkowo płatni.

    > Ale znow - kiedy.
    > Początek lat 70-tych to był "luksus". Niestety - na kredyt.

    Owszem -- buty były już wówczas towarem luksusowym! ;)

    > W UK po 1945 była swego rodzaju bieda. I "socjalizm".

    Ponoć gorzej wtedy mieli niż Niemcy!

    > Kartki im zniesli w 1954, a na wegiel to 1958.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Rationing_in_the_Unite
    d_Kingdom

    > I IRA tak jakos przestała sie bić po 1990 :-)

    Owszem, po -- ale chyba wiele lat po 1990.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 44. Data: 2023-06-13 15:31:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 13 Jun 2023 14:56:08 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Te lata też pamiętam -- choćby 1976...
    > Być może w czasach Gomułki było lepiej, ale
    > w gierkowskich -- było źle. (wg mnie było coraz gorzej)

    Za Gomułki było gorzej (choc lepiej niz za Bieruta),
    ale era Gierka zaczyna sie od 1970.

    Niestety, w w 1976 objawily sie "przejsciowe trudnosci", bo zabrakło
    szyneczki do chleba :-)

    J.

  • 45. Data: 2023-06-13 17:36:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 13 Jun 2023 15:30:14 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Może sporo z importu?

    W początkowym okresie IMO nie, bo wolnorynkowa wymiana dewiz dopiero
    sie zaczynała.
    Szczególnie, ze żywności chyba nie importowaliśmy jeszcze długo.

    > Mnie raczej dziwił brak nadmiaru towarów w tamtych latach!

    Po latach socjalistycznej posuchy?

    Ale jak towar leży na półce i czeka na klienta, to chyba mozna
    powiedziec, ze jest nadmiar?

> [...]
    >
    > Mokre zimą były zazwyczaj -- w pociągu suszyłem na grzejnikach i buty,
    > i skarpety. :) (akurat moje nie śmierdziały!)

    Hm, gumowe podeszwy pojawily sie duzo wczesniej, no ale skórzana góra
    cos tam przepuszczała..

    > Akurat o butach w PRLi jedynie marzyłem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    > (o bieliźnie, mydle itd. -- też)

    Znowu nie przesadzaj - buty jakies miałes, mydło też, ubranie.
    Oczywiscie trzeba było "polować".

    > Długo czekali na te mieszkania i brali co (i gdzie) władza dawała...

    Ano długo.
    Teraz trzeba długo czekac na zdolność kredytową, lub odpowiednie
    zarobki na wynajem :-)

    > Z tym u nas był problem w gierkowskich czasach.

    No własnie na początku nie. Przychodziłes do sklepu, a tam telewizory
    stały i czekały na klienta.
    Czarno-białe, bo kolorowych to istotnie brakowało.

    > Owszem -- ich cena zwalała z nóg!!!!

    Dzisiaj tez nie są tanie :-(

    > Do 20 USD miesięczna pensja kontra 1000 USD IBM PC XT z monomonitorem.

    A to i tak bardzo promocyjna cena :-)

    Przy czym - oryginalny IBM PC XT był znacznie drozszy.
    i zawierał twardy dysk, co dodatkowo podnosiło cene.
    Bedz HDD to był zwykły "IBM PC".

    Za 1000$ to mogłes miec taniego klona, bez HDD.

    > Były!!!

    > Porządne (dziś może pożądne) wczasy były a dzieciom:
    > kolonie, półkolonie, obozy, wycieczki...

    kolonie są i dzis ... tylko drogie :-)
    Półkolonie są i dziś, obozy są ... harcerskie akurat ciągle nie takie
    drogie.
    Wycieczek to IMHO przybyło.

    > Niekiedy 7 osób na 1 miejsce?

    A dzis np 20
    https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,28679586,s
    zturm-na-psychologie-ponad-20-kandydatow-na-jedno-mi
    ejsce.html

    Przy czym ... nie uważam, ze wszyscy muszą miec wyzsze studia,
    a z drugiej strony jest teraz jakby nacisk, aby było jak najwiecej ...
    czy to ma sens?

    Kolejna sprawa - wtedy były studia 5-letnie, a dzis czesto 3-letnie.
    Parcie na statystyki?

    > Znacznie lepsza niż teraz.

    > Byli -- często dodatkowo płatni.

    Przy obecnych terminach i tak czesto skorzystasz z płatnego.

    > Owszem -- buty były już wówczas towarem luksusowym! ;)

    > Ponoć gorzej wtedy mieli niż Niemcy!

    Poczatkowo w "Niemczech zachodnich" był wtedy ordynarny głód,
    utrzymywany przez władze okupacyjne.
    No ale w 1950 kartki zniesli.

    J.

  • 46. Data: 2023-06-13 17:40:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 13 Jun 2023 12:26:15 +0200, Trybun wrote:

    > Pewnie masz na myśli PRL epoki Solidarności. Zapewniam Cię że w latach
    > 70 w Poznaniu po bułki stałem w kolejce mniej więcej tyle co i dzisiaj.

    Ba - mozna było sobie zamówic bułki do mieszkania, dostarczane razem z
    mlekiem.

    J.

  • 47. Data: 2023-06-13 19:19:21
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 cze 2023 o 15:31, J.F pisze:

    > Za Gomułki było gorzej (choc lepiej niz za Bieruta),
    > ale era Gierka zaczyna sie od 1970.

    Dlatego napisałem 'Być może w czasach Gomułki było lepiej' -- nie
    znam tych czasów, bo byłem wówczas trochę za mały.

    > Niestety, w w 1976 objawily sie "przejsciowe trudnosci",
    > bo zabrakło szyneczki do chleba :-)

    To potwarz! -- była dostępna, choćby w PeWeXie. ;)

    Kartki na cukier kiedy wprowadzono?
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Reglamentacja_towarów_
    w_PRL
    Od tego zaczynała się gierkowska reglamentacja.
    Ale ludzie kochają Gierka -- dał rolnikom emerytury,
    dał prawo do budowania swoich domów czy jakoś podobnie...

    Mnie uczono, że kredytami i technologiami odrywał PRL od
    Moskwy i łączył z Brukselą, gdzie pracował jako chłopak...

    1976 zapamiętałem bardzo dobrze -- z powodu strajku w Ursusie
    (o którym wiedziałem jako jeden z pierwszych w PRLi) i z powodu
    kartek na cukier... Od tamtej pory cukier był kolekcjonowany ;)
    w domu w nadmiarze na zasadzie ,,smaku zakazanego owocu''...

    -=-

    Ogólnie piękne ;) czasy -- niosące nadzieję! (nadzieję -- matkę
    głupców, do których należy zaliczyć mnie, bo wierzyłem w lepsze
    ,,jutro'', w ojczyznę wolną od Moskwy itd...)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 48. Data: 2023-06-13 19:23:26
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 cze 2023 o 17:40, J.F pisze:

    > Ba - mozna było sobie zamówic bułki do mieszkania,
    > dostarczane razem z mlekiem.

    Można było sobie zamówić nawet helikopter -- dziś też można. ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 49. Data: 2023-06-13 19:32:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 13 Jun 2023 19:19:21 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Dlatego napisałem 'Być może w czasach Gomułki było lepiej' -- nie
    > znam tych czasów, bo byłem wówczas trochę za mały.

    Ale lepiej było za Gierka, tylko że we wczesnych latach 70-tych.

> [...]
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Reglamentacja_towarów_
    w_PRL
    > Od tego zaczynała się gierkowska reglamentacja.

    1976 właśnie. Wczesniej cukier leżał w sklepie i można było kupić.

    No ale jeden cukier to jeszcze strajku nie wywoła :-)

    > Ale ludzie kochają Gierka -- dał rolnikom emerytury,
    > dał prawo do budowania swoich domów czy jakoś podobnie...

    Raczej juz zapomnieli co dał :-)

    > Mnie uczono, że kredytami i technologiami odrywał PRL od
    > Moskwy i łączył z Brukselą, gdzie pracował jako chłopak...

    IMHO z Francją.
    Licencji faktycznie nakupował, a potem nie było jak spłacic ..

    J.

  • 50. Data: 2023-06-13 19:56:28
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 13.06.2023 o 19:32, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Raczej juz zapomnieli co dał :-)

    > IMHO z Francją.
    > Licencji faktycznie nakupował, a potem nie było jak spłacic ..

    Dziwne, że teraz mają z czego spłacać. Fabryki sprzedane, kopalnie
    pozamykane, stocznia sprzedana.
    Chyba ratują długi te dotacje z UE.

    --
    animka