  • 81. Data: 2023-06-16 12:38:54
    Temat: Re: USA nie zbankrutują
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 15 Jun 2023 23:13:53 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Przecież nie ma tego w UE.

    No jak nie - rolnicy maja dofinansowanie z automatu,
    a cała reszta duże szanse na jakies dofinansowanie unijne.

    W dodatku fabrykanci sie wycwanili, i żądają dofinansowania/ulgi
    na początku, bo inaczej zrobią fabrykę gdzie indziej.

    Mimo, ze oficjalnie UE zabrania dofinansowania produkcji.

    > Nawet u nas tego nie ma, chociaż jest bliżej
    > takiego stanu rzeczy.

    > Jest to tylko jedna z opcji. Zawsze możesz powiedzieć, że umowa nie
    > przewidywała, że sprzęt będzie zepsuty :-) i jeśli to w ogóle będzie
    > w ciągu 6 miesięcy od zakupu, to "z defaulta" klient ma rację.

    Klient ma racje, ale sprzedawca ma co najmniej 2 tygodnie na
    "ustosunkowanie się" do reklamacji.

    > Dlatego wiele osób nie sprawdza przy zakupie, ani w ogóle nie interesuje
    > się warunkami gwarancji.

    Bo zazwyczaj produkt działa.
    Ale jak sie kiedys nadziejesz na taki, co nie działa, a sprzedawca nie
    zeschce wymienic na nowy od ręki, to tez bedziesz sprawdzał :-)

    > W przypadku drobnych zakupów typowo sklep po prostu pyta, czy chcesz
    > kasę, czy (jeśli jest możliwość) wymianę. Nikt tego nawet nie naprawia.

    Owszem.

    > Przy zdalnych zakupach zwykle nawet nie musisz odsyłać wadliwego towaru.

    Jak wysylka kosztuje więcej niz towar.
    Ale przy drozszych zakupach juz nie jest tak dobrze, a i przy tanszych
    bywają utrudnienia.

    > Przy większych rzeczach sklep Cię "wyręczy" w kontaktach z serwisem,
    > żebyś tylko nie pomyślał o "niezgodności z umową".

    IMO odwrotnie - sklep bardzo chetnie odesle cie do serwisu, bo wtedy
    to nie jest "niezgodnosc".
    A jak załatwisz w sklepie, to własnie w trybie niezgodnosci/rękojmi.
    Sklep na tym teoretycznie nie traci, bo ceduje prawa konsumenta,
    ale ma więcej roboty, i klient ma więcej praw.
    W dodatku w razie wymiany czy zwrotu gotówki jest prosciej ..

    > No i oczywiście powinno się sprawdzać, czy sprzęt działa (przy zdalnych
    > możesz odesłać bez podawania przyczyny).

    A czy moze być rozpakowany?

    > Jak ktoś miał konto. To była poważna sprawa, normalnie ludzie mieli
    > raczej książeczki oszczędnościowe.

    Konta tez sie zdarzały.

    > Baaardzo wątpię. Spekulanci czy nie, gdyby ten sprzęt był dostępny, to
    > najwyżej byłby droższy - ale by był.

    No i był - na bazarach, giełdach, ogłoszeniach ...

    > Nie znam nikogo z 20m^2.

    Np.
    https://twojenieruchomosci.expert/property/mikroapar
    tament-wroclaw-centrum-legnicka/

    Skoro ktos to robi, to ktos bedzie w tym mieszkał.

    > Młodzi ludzie mają kawalerki 30+ m^2. W PRL ludzie w tym wieku mieszkali
    > z rodzicami.

    Ogólnie tak.
    Ale musieli tym młodym rodzice kupic ... choc teraz niby mozna na
    tik-toku zarobic.

    > Nie wiem jak obecnie, ale pod koniec ubiegłego wieku dość
    > typowe M3? to było 65 m^2 (dwa pokoje po >20 m^2). Nieco później M4 -
    > prawie 100 m^2. I to było wtedy, gdy kredyty były trudniej dostępne,
    > a stopy procentowe wyższe.

    A to nie wiem, gdzie miałes takie mieszkania.
    Albo dla kogo.

    A dzis mozesz sobie zobaczyc co jest w produkcji
    https://develia.pl/

    > Roczna pensja? No nie wiem.

    Spectrum był jeszcze w miare tani, ale taki C64 to chyba z 200$.
    A tu kolega obok zeznaje jaką miał pensje.

    Chodzi mi po głowie, ze Atari w Pewexie było po $70.
    Ale google wypluwa same droższe, plus jeszcze magentofon.

    > Pamiętam że w latach 80 (od 86?) przemysł krajowy "wytwarzał" (składał)
    > klony ZX Spectrum. Przemysł "krajowy" - spółka JV Polbrit. $130, były
    > chyba najtańsze nie licząc gumowych oryginalnych ZX Spectrum za
    > ok. $100.

    No własnie UniPolbrit $130, a srednia pensja malała.
    Juniory były chyba jeszcze drozsze, bo to był produkt dla szkól,
    a nie pod strzechy :-)

    > Prawdziwy pecet kosztował dobrze ponad $1000 i to było zdecydowanie
    > więcej niż roczna pensja.

    Pamietam jakis artykuł, gdzie sugerowano markę Inswell, bo to marka
    sprawdzona i tania, i w Tajwanie miało kosztowac $1700.
    Chyba, ze mnie skleroza myli.
    Ale to wczesne czasy były, potem taniało, i przybywało sprzetu,

    Tak czy inaczej - cena w zasadzie niedostępna dla krajowego
    pracownika.

    > Ano - siatki jakieś.

    > Podobno szkodliwy, ale się nie przedostawał praktycznie.
    > Ale nie wiem.

    Nikiel jest troche szkodliwy, i sa ludzie z alergiami, ale ilosci
    raczej znikome.
    No ale margaryny są nadal - juz bez niklu?

    > Raczej w złotówkach, które uzyskał "na czarnym rynku" :-)

    A to nie wiem czy tak mozna było.
    Gość z "II obszaru" miał cenę dewizową :-)

    No moze w jakis malych hotelikach nie ...

    > Tak twierdził.
    >
    > Oczywiście. Ale jednak tam u siebie miał znacznie lepiej niż my
    > u siebie.

    No nie musial stac miesiącami w kolejkach, nie musiał "polować" na
    towary, mógł sobie poleciec do obcych krajów, ale czy tak bardzo
    lepiej miał ...

    > Obawiam się że jednak duże.

    Tylko co i gdzie?
    Robilismy np SKOTa na czeskiej licencji, ale ZSRR go nie wzięło.

    > Problemu by nie było, gdyby to były warunki
    > komercyjne, ale niestety dostawy dla wielkiego brata (i reszty UW) były

    Tenze SKOT mial jakby bardziej komercyjnych odbiorców, ale
    czy to nasz eksport, czy czeski?

    https://cs.wikipedia.org/wiki/SKOT

    Produkowalismy np T-72, ale "Ze względu na trudności gospodarcze w
    drugiej połowie lat 80. większość wyprodukowanych czołgów T-72
    przeznaczano na eksport, m.in. do Iraku, NRD (156 szt.), Iranu (104
    szt. w latach 1994-1995), na Węgry. "

    Wiec znow nie tak duzo, i powiało komercja.

    > w rublach transferowych (przy czym np. materiały mogły być za twardą
    > walutę).

    Te ruble transferowe to mi sie przypomnialo, ze w latach 90-tych
    mielismy sporą nadwyżke, i to chyba oplacalne było.

    "W wyniku porozumienia zawartego przez Polskę w 1994, wzajemnej
    kompensacie podlegały wszystkie wzajemne zobowiązania w rublach
    transferowych, dolarach, dolarach clearingowych i rublach
    clearingowych oraz rublach radzieckich powstałe przed 1 stycznia 1991
    roku - 7 mld rubli transferowych i 336 mln USD zobowiązań ZSRR
    skompensowano zobowiązaniami Polski w kwocie 4,7 mld rubli
    transferowych oraz 2 mld USD"

    J.

  • 82. Data: 2023-06-17 00:16:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olin <k...@a...w.stopce> writes:

    > Nie mam porównania, jak to się miało do odorów w ojczyźnie proletariatu.

    To było coś takiego, jakby wsadzić głowę do beczki z chemikaliami.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 83. Data: 2023-06-17 00:28:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Trybun <M...@j...cb> writes:

    > Mógłbyś z łaski swojej wyjaśnić co się w taj kwestii zmieniło po ponad
    > trzydziestu latach po zmianie ustroju?

    Na pewno różnice się mocno zmniejszyły. Oczywiście może nie dotyczyć to
    beneficjentów tamtego ustroju i sytuacji.

    > Jednak był i chleb, ale nie ma tak dobrze, ten chleb był zły,. Mleka,
    > śmietany, różnego rodzaju ryb za grosze - niet? Jeżeli to dla Ciebie
    > nie jakiś sekret to możesz zdradzić jak ci się udało przeżyć na tej
    > wręcz oświęcimskiej diecie?

    Przecież napisałem, tylko rano, i trzeba było stać kilkadziesiąt minut
    w kolejce. Wtedy ludzie nauczyli się robić zakupy w godzinach pracy - bo
    inaczej się nie dało.
    Poza tym kupowało się (i/lub załatwiało) żywność na targu oraz od
    rolników. Jak ktoś nie miał rodziny na wsi, to miał trudniej.

    > Tu się zgadza, tylko wóda i kaszanka jest na dzień dzisiejszy lepsza
    > od tego co było w PRLu.

    To, co piszesz, muszę potraktować chyba jako swoisty żart.
    Gdybyś jednak pisał na poważnie, to naprawdę może lepiej miałbyś
    w Korei. Tej słusznej oczywiście. Zdaje się, że da się przeprowadzić,
    niezbyt drogo.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 84. Data: 2023-06-17 01:00:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No jak nie - rolnicy maja dofinansowanie z automatu,
    > a cała reszta duże szanse na jakies dofinansowanie unijne.

    Cała reszta? Jakoś tego nie widzę.
    Rolnicy, owszem, ale to nie są wszyscy.
    Nie mówię, że dopłaty tego typu są dobre, ale znakomita większość
    np. firm żadnych dopłat nie ma.
    Spójrz też terytorialnie - tylko niektóre państwa (obszary) mają
    dopłaty wyrównawcze.

    > IMO odwrotnie - sklep bardzo chetnie odesle cie do serwisu, bo wtedy
    > to nie jest "niezgodnosc".

    Nie, sklep zajmie się reklamacją na podstawie gwarancji producenta
    / importera. Jakby chciał mnie odesłać, to wtedy niezgodność z umową,
    i to mu się nie opłaca.

    > A jak załatwisz w sklepie, to własnie w trybie niezgodnosci/rękojmi.
    > Sklep na tym teoretycznie nie traci, bo ceduje prawa konsumenta,
    > ale ma więcej roboty, i klient ma więcej praw.

    Nie wiem co masz na myśli, ale jak sklep mi wymieni towar (albo odda
    gotówkę), to sam zostaje z wadliwym towarem, który być może mu naprawią,
    ale on już normalnie tego nie sprzeda. Traci i praktycznie
    i teoretycznie.

    > A czy moze być rozpakowany?

    Owszem. Poza nagraniami itd.

    > No i był - na bazarach, giełdach, ogłoszeniach ...

    W minimalnych ilościach. Bardziej prawdopodobne, że ktoś pracował
    w sklepie i "załatwił", a nie że jacyś spekulanci.

    > https://twojenieruchomosci.expert/property/mikroapar
    tament-wroclaw-centrum-legnicka/

    > Skoro ktos to robi, to ktos bedzie w tym mieszkał.

    Dopuszczam taką możliwość. Nie jest to jednak w żaden sposób typowe.

    > Ogólnie tak.
    > Ale musieli tym młodym rodzice kupic ...

    Nie, młodzi ludzie biorą kredyty i kupują mieszkania itp. Rodzice, być
    może, pomagają. W PRL ludzie zakładali dzieciom książeczki mieszkaniowe
    natychmiast po ich urodzeniu, a i tak dzieci (z rodzinami) często
    mieszkały z rodzicami. Kombinacje z "meldowaniem" dziadków itd.,
    mieszkania służbowe - owszem, w ogóle dawało się coś załatwić, ale
    z normalnością to to nie miało nic wspólnego.

    > A to nie wiem, gdzie miałes takie mieszkania.
    > Albo dla kogo.

    Tu u mnie, niedaleko.
    Tzn. tak jak napisałem, młodzi mieli mniejsze. Ale wciąż nie 20 m^2,
    najmniejsze ponad 30.

    > A to nie wiem czy tak mozna było.
    > Gość z "II obszaru" miał cenę dewizową :-)
    >
    > No moze w jakis malych hotelikach nie ...

    Nie było tu małych hotelików. Aczkolwiek jak to dokładnie było to nie
    wiem, prawdziwe pieniądze otwierały w PRL wiele możliwości.

    > No nie musial stac miesiącami w kolejkach, nie musiał "polować" na
    > towary, mógł sobie poleciec do obcych krajów, ale czy tak bardzo
    > lepiej miał ...

    Jak dla mnie, brak konieczności polowania na podstawowe artykuły i brak
    spowiadania się jakiemuś SBkowi z wyjazdów to już jest zasadnicza
    różnica.

    > Tylko co i gdzie?
    > Robilismy np SKOTa na czeskiej licencji, ale ZSRR go nie wzięło.

    Nie musiała to być finalna produkcja. Ludzie mieszkający przy linii
    kolejowej w kierunku Mińska twierdzili, że pociągi były załadowane tylko
    w kierunku "tam". Aczkolwiek jak oni to widzieli, to nie jestem pewien.
    Może chodziło o takie odkryte.

    Mieliśmy znaczną nadwyżkę handlową z RWPG. Oczywiście nic dobrego z tego
    nie wynikało.

> [...]
    > szt. w latach 1994-1995), na Węgry. "
    >
    > Wiec znow nie tak duzo, i powiało komercja.

    Eksport do krajów socjalistycznych to była raczej średnia komercja.

    > Te ruble transferowe to mi sie przypomnialo, ze w latach 90-tych
    > mielismy sporą nadwyżke, i to chyba oplacalne było.

    "Interesy" z ZSRR nie były opłacalne, bo warunki dyktowała jedna strona.
    Kiedyś czytałem jak wyglądały takie umowy i jakie ceny były stosowane
    - nie miało to nic wspólnego z rynkiem.

> [...]
    > roku - 7 mld rubli transferowych i 336 mln USD zobowiązań ZSRR
    > skompensowano zobowiązaniami Polski w kwocie 4,7 mld rubli

    A tak swoją drogą ciekawe skąd wzięły się zobowiązania względem ZSRR
    w dolarach?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 85. Data: 2023-06-18 08:52:45
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    > Nie znam.

    Jednak jak widać wcale Ci ten brak wiedzy nie przeszkadza w ocenie tego
    wszystkiego.

    > Nie obarczam.

    Czyżby? Widać coś pomyliłem. Można wiedzieć kogo konkretnie obarczasz
    winą za całe to zamieszanie na Ukrainie?

    > Dla mnie nie były małe -- policzyłem, że podarowałem klerowi
    > co najmniej równowartość mieszkania, z którego teraz stukam.

    Nie przejmuj się, w bliższej czy dalszej przyszłości zwróci Ci się to..
    Inwestycja gwarantowana w stopniu znacznie wyższym niż w polskich
    instytucjach finansowych XXI wieku.

    > Politykom dobrowolnie nie daję.

    Ale na głosowanie chodzisz?

    > -=-
    >
    > Ogólnie chyba Ukraińcy chcą żyć poza moskiewską dominacją i poza
    > moskiewską strefą wpływów; rzecz jasna nie wszyscy -- lecz raczej
    > zdecydowana większość. Na terenach zajętych teraz przez Moskwę
    > spodziewam się nastawienia przychylnego Moskwie -- w Kijowie
    > zdecydowanie nie!

    Tego nie wiemy, nikt nie dał Ukraińcom szansy na wypowiedzenie się w tej
    sprawie. Także wyniki referendum na dzień dzisiejszy nie będą
    wiarygodne, naród jest sterroryzowany przez bojówki paramilitarne.

    > Chciałbym żyć poza kościelną strefą wpływów i poza kościelną
    > dominacją. WWPutin dał mi piękny (choć kosztowny) prezent
    > w postaci przekabacenia Franciszka.
    >
    > Moskwa czy Watykan -- u mnie to jedna chwała!

    Naprawdę ten Kościół to dla Ciebie jakiś problem?

> [...]
    > Inaczej równomiernym rozłożeniem materiału wybuchowego -- inaczej
    > ,,punktowym'' uderzeniem...
    >
    > Gdyby jeszcze oskarżył o uderzenie brytyjskim Storm Shadow...
    >
    > Nadto satelitarne zdjęcia w podczerwieni ukazują podgrzanie się
    > tamy tuż przed rozerwaniem, co wskazuje na wewnętrzny wybuch.
    >
    > Tama podczas wybuchu znajdowała się w rosyjskich rękach.
    >
    > Rosjanie zaminowali tamę jesienią ubr.
    >
    > Rosjanie zaatakowali Ukrainę na ukraińskiej ziemi. Niemal cały konflikt
    > toczy się na ziemi przyznanej Ukrainie międzynarodowymi traktatami.

    No tak, znana i stosowana bezmyślnie od lat narracja - o Putinie to albo
    źle albo wcale. A fakty wyglądają tak że taką zaporę można wysadzić
    kilkoma granatami przeciwczołgowymi bez uciekania się do ciężkiej
    artylerii. Film "Komandosi z Nawarony" to fikcja ale oparta o
    rzeczywiste prawa fizyki.
    Oczywiście nic takiego Ukrainie nie zarzucam, może to i Rosja wysadziła
    zaporę.. Jednak stronę ukraińską przyłapałem już na tylu kłamstwach że
    nie wierzę w ani jedni ich słowo.

  • 86. Data: 2023-06-18 08:55:22
    Od: Trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > i to "na terytorium RP".
    > Całe szczęście postuję przez google news, więc daleko tutaj do "terytorium RP".
    > Więc jak będziesz kopiował, to jeszcze ciebie ścigną z KK136 - plus z równie
    jednoznacznego
    > stosunku polskiego prawa do fałszywych oskarżeń.
    > Mogę więc zacytować p.o.rezydenta - z tym jednym mu się udało ;P
    > A ty póki co potwierdzasz, że w FR rządzi oligarchia.
    > To jest dopiero znieważenie głowy obcego państwa - demokratycznego wg konstytucji.
    > Ciekawe, czy i tam jest zapisane, że on na straży tej konstytucji ma stać?

    Nie próbuj robić ze mnie jakiegoś donosiciela. Swoboda wypowiedzi jest
    wartością samą w sobie a ja miałbym mieć coś przeciw?  To że o tym
    wspomnieniem to tak w ramach ostrzeżenia że na takie zachowania w
    polskim prawie jest paragraf.
    A w ogóle to wcale nie chodziło mi o kwestie prawne, a to co cię skłania
    do przekręcanie czyjegoś nazwiska..

> [...]
    > FR nie ma na to szans - brak jej tych zewnętrznych przychodów.
    >
    > Zaś donbasy podobno dobrowolnie i z wielką radością włączone zostały w FR.
    > Czy to było właśnie po to, by się "odniewolić"?
    >
    > A czy agresja FR na Ukrainę w lutym 2022 to też z powodu referendum?
    > To tak dla podpuchy, bo jeśli ktoś w taki przeprowadzone referendum kwituje
    > "zagłosowali jak zagłosowali" to tylko czekać na dalsze cytaty ze stalina.
    > Tutaj odnosi się "nieważne kto głosuje, ważne, kto liczy głosy".
    > Zaś do postowania za rubelki: "nie żryj na boże narodzenie kota, świąt nie kalaj!"

    Hmm, czy ta Polska na pewno jest na dzień dzisiejszy suwerennym i
    niezależnym krajem? Ty faktycznie nie masz się w czego bać, możesz w
    spokoju palić ruskie flagi wyzywać och przywódców o wiele wiele innych
    rzeczy bezkarnie, mało tego - jeszcze cie okrzykną bohaterem narodowym,
    ordynarnie wciągając m.in mnie do tego "narodu"..

  • 87. Data: 2023-06-21 23:05:45
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 16.06.2023 o 12:25, Trybun pisze:

    > Ewidentnie dajesz posłuch propagandzie która z jakichś powodów próbuje z
    > wszystkich sił zafałszować fakty i rzeczywistość.

    Tak sobie z nudów przeczytałem większość tej "dyskusji" i mam taką
    refleksję...
    jakim cudem koleś taki jak ty, przeczący faktom i rzeczywistości (m.in.
    co do agresji fiutina na Ukrainę), publicznie piszący, że nie wie jaki
    kształt ma Ziemia, bo nie wierzy w propagandę i tak naprawdę nie wiadomo
    jaki ta Ziemia ma kształt (to z innej grupy dyskusyjnej)...
    ...zarzuca komuś innemu, że próbuje ze wszystkich sił zafałszować fakty
    i rzeczywistość?
    Jak ty to godzisz w swojej głowie?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr