  • 1. Data: 2009-02-13 16:10:48
    Temat: Spłata kredytu rata kapitałowa i odsetkowa
    Od: MK <M...@M...PL>

    Witam

    Dzisiaj usłyszałem opinię iż przy spłacie kredytu, korzystniej dla
    spłacającego jest spłacać osobno ratę kapitałową i odsetkową.
    Ja osobiście jakoś nie widzę dlaczego by spłacanie osobno tych dwóch rat
    miało by być korzystniejszym rozwiązaniem niż spłacanie raty kapitałowej
    i odsetkowej razem.
    Jak to jest naprawdę ? Ma to jakieś znaczenie ? Jeśli ma to jakie ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-02-13 16:17:26
    Temat: Re: Spłata kredytu rata kapitałowa i odsetkowa
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    MK wrote:
> [...]
    > i odsetkowej razem.
    > Jak to jest naprawdę ? Ma to jakieś znaczenie ? Jeśli ma to jakie ?

    Może komuś chodziło o porównanie z kredytem spłacanym w równych ratach.

  • 3. Data: 2009-02-13 16:45:20
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "MK" <M...@M...PL> wrote in message news:gn4620$47i$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > odsetkowej razem.
    > Jak to jest naprawdę ? Ma to jakieś znaczenie ? Jeśli ma to jakie ?

    na pierwszy rzut oka bez znaczenia....

  • 4. Data: 2009-02-13 16:49:22
    Od: Poldekk <n...@g...pl>

    MK wrote:

> [...]
    > i odsetkowej razem.
    > Jak to jest naprawdę ? Ma to jakieś znaczenie ? Jeśli ma to jakie ?

    Osobiście nie rozumiem pytania. Chodzi o robienie dwóch przelewów
    zamiast jednego? Zresztą nie wiem jak inni, ale mój bank po prostu
    wylicza ratę, a ile wynosi w tym kapitał, ile odsetki, to mi podaje
    czysto informacyjnie. W dniu płatności raty po prostu muszę zapłacić
    ratę i nie ma możliwości płacenia "osobno". Tzn. defacto muszę zapewnić,
    żeby w danym dniu na rachunku obsługującym kredyt była kwota conajmniej
    odpowiadająca racie i bank już sobie sam kasę zabiera z konta...

    Ale możne jednak chodziło raczej o kredyt spłacany w ratach równych i w
    ratach malejących. Faktycznie, na liczbach wychodzi, że spłacając w
    ratach malejących spłaca się w sumie mniej odsetek. Za to płaci się
    wyższe raty na początku okresu kredytowania. Myślę sobie, że za 20 lat,
    to te 1500 zł raty to będzie jednak dużo mniej pieniędzy niż dzisiaj.
    Wyobrażam sobie, że za 20 lat 1500 zł to będzie cena może nie rolki
    papieru toaletowego, ale obiadu w przyzwoitej restauracji mniejwięcej...
    Więc dlatego wolę płacić możliwie mało nominalnie teraz, kiedy 1 zł jest
    więcej wart.

  • 5. Data: 2009-02-13 19:03:44
    Od: "ygreko" <...@...com>

    "Poldekk" <n...@g...pl> wrote in message
    [...]
> [...]
    > ale obiadu w przyzwoitej restauracji mniejwięcej... Więc dlatego wolę
    > płacić możliwie mało nominalnie teraz, kiedy 1 zł jest więcej wart.

    No ale przeciez pieniadze banku i twoje ida dokladnie z tym samym 'duchem
    czasu' i tak samo traca na wartosci, co oznacza, ze jak dzisiaj wybierasz
    rowne raty, czyli placisz nizsza, to odsetki nadplacone wzgledem rat
    malejacych to jest wlasnie ten koszt, ktory dodatkowo placisz bankowi za
    komfort nizszych splat wczesniej. Generalnie, czy wydajesz te pieniadze
    teraz czy od teraz do 2039 roku, to i tak w jednej opcji wydasz X a w
    drugiej Y, przy czym jedna opcja jest wyraznie wieksza od drugiej. Wolisz
    oddac wiecej kasy czy mniej? ;).

    Ponadto za ratami malejacymi przemawia mozliwosc szybszej splaty przy koncu
    kredytu. Rozumiem to tak, ze za 20 lat bede placil raty w wysokosci polowy
    obecnych, mam nadzieje zarabiac nawet wiecej niz teraz, a wiec bede mogl
    pozwolic sobie na splate 5 czy 10 rat wczesniej co jakis czas, co dodatkowo
    obnizy koszty kredytu.

    Generalnie chodzi o jak najszybsze uwolnienie sie od kredytu, nie? :)

    A, jeszcze jedno -- jesli ktos bierze kredyt i juz na poczatku jest na
    skraju zdolnosci i male zmiany stop procentowych czy kursow walutowych
    powoduja, ze cienka linia zostaje przekroczona, to rzeczywiscie powinien sie
    zastanowic nad braniem na siebie takiego obciazenia. Czyli najlepiej, jesli
    wezme kredyt z ratami malejacymi, ktore to raty nie sa zbyt duze w proporcji
    do zarobkow.