  • 1. Data: 2003-01-20 09:08:49
    Temat: mPlan, a kasa mieszkaniowa
    Od: "Piotr" <p...@r...op.pl>

    Witam,
    już to pytanie zadawałem na forum mBanku,ale nikt mi nie odpowiedział. Może
    tu się uda?

    A więc do rzeczy. Chcę wziąć kredyt mieszkaniowy w mBanku na powiedzmy
    100000. Ale oszczędzam też w KM PekaoSA skąd będę w listopadzie miał 30k
    swoich wkładów i (miejmy nadzieję) 30k kredytu (może nawet 45k).
    I pytanie: czy mogę je dać jako środki bilansujące? Inaczej: czy Pekao S.A.
    zgodzi się na przelanie tych środków na eKonto, gdzie mogę je teoretycznie
    nawet przepić? Jeśli nie - to czy przynajmniej te moje oszczędzone 30000 da
    się przeznaczyć na eKonto?

    I inne pytanie: czy fakt, że oszczędzam w KM będzie miał korzystny wpływ,
    czy nie na przyznanie kredytu w mBanku? Czy mam się do tego przyznawać (z
    eKonta robię przelewy na KM, więc się pewnie wyda)?

    Zdjaę sobie sprawę, że ostatecznie i tak wszystko wyjdzie w praniu, no ale
    może ktoś ma jakieś przemyślenia, albo praktykował to?

    Piotr.

  • 2. Data: 2003-01-20 10:29:04
    Temat: Re: mPlan, a kasa mieszkaniowa
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Zdjaę sobie sprawę, że ostatecznie i tak wszystko wyjdzie w praniu, no ale
    > może ktoś ma jakieś przemyślenia, albo praktykował to?

    Banki udzielając kredytu sprawdzają czy masz inne kredyty. Nie radzę kłamać bo
    wykryją i Ci nie udzielą; kredyt mieszkaniowy to poważna sprawa(duża kwota i
    długi okres kredytowania). Zabezpieczeniem kredytu w jednym banku nie może być
    kredyt w innym. Co więcej fakt, że masz kredyt w innym zawsze działa na
    niekorzyść.
    Nie wiem dlaczego wybrałes mBank. Zgodnie z rankingiem Rzeczpospolitej

    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/pieniadze_03010
    9/pieniadze_a_2.html#3

    zajmuje on z reguły "zaszczytne" ostatnie miejsca. Jest to jednak twoja decyzja
    i mi nic do tego. Pozdrowienia Tensor1.

  • 3. Data: 2003-01-20 15:11:38
    Od: "Piotr" <p...@r...op.pl>

    <t...@p...onet.pl> wrote in message
    > Nie wiem dlaczego wybrałes mBank. Zgodnie z rankingiem Rzeczpospolitej

    Własnie dlatego, bo jest tam mPlan.
    A poza tym ranking jest o ... rozbić. Dla mnie kryterium NAJWAŻNIEJSZYM
    (wręcz 50%) jest możliwość wcześniejszej spłaty kredytu. To właśnie po to
    mam KM i chce to wykorzystać odpowiednio. To, czy bank ma 10%, czy 9% stopę
    kredytu to już nieistotne. Kwestia spłacenia o 4500 więcej w ciągu 10 lat
    mnie niezbyt rusza. Prowizję ma prawie każdy więc też nie ma znaczenia.

    Piotr.

  • 4. Data: 2003-01-20 16:27:50
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > kredytu to już nieistotne. Kwestia spłacenia o 4500 więcej w ciągu 10 lat
    > mnie niezbyt rusza. Prowizję ma prawie każdy więc też nie ma znaczenia.

    Twoja sprawa ale możliwość wcześniejszej spłaty kredytu przy zerowych opłatach
    dają także inne banki przy zauważalnie lepszych innych warunkach.
    Czy ranking jest o .... rozbić. Każdy ma swoje preferencje. Ja uważam, że
    jedynie liczba punktów za wysokość kredytu jest zawyżona. Reasumując biorąc
    nawet 50% za możliwość bezpłatnej wcześniejszej spłaty kredytu Twój ulubiony
    mBank zajmował by co najmniej 5-6 miejsce. Powodzenia Tensor1
    PS
    WADY MPLANU
    - wysokość oprocentowania 9,25-11,25; co najmniej o 1% większe niz u konkurencji
    - sposób wyliczania oprocentowania; nie jest oparte o stawkę WIBOR; oznacza to,
    że bank moze je sobie zmieniac jak chce (w przypadku stawki opartej o WIBOR np.
    WIBOR3M+1% jesteś całkowicie uniezależniony od aktualnej kondycji banku oraz
    pazerności jego prezesa - dzisiaj jest dobrze a co będzie za dwa lata)
    - prowizja 2%; co najmniej o 1% większa niz u konkurencji
    POZORNA ZALETA
    - pozorny zysk wynikający z "dołączenia" środków z e_lokaty (mniejsze
    zadłużenie i mniejsze odsetki); nikt rozumny dysponując kasą nie bedzie ją
    lokował mając kredyt. ZAWSZE opłaca się całą aktualną nadwyżkę przeznaczyć na
    spłatę kredytu. Są jednak tzw. sposorzy banków i trzeba to uszanować.
    REASUMUJĄC tak reklamowanuy M-plan - używając Twojego języka - jest o ....
    rozbić.

  • 5. Data: 2003-01-20 20:04:11
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:

    > WADY MPLANU
    > - wysokość oprocentowania 9,25-11,25; co najmniej o 1% większe niz u
    konkurencji

    To nieduzo biorac pod uwage mozliwosc polaczenia ze srodkami normalnie
    obecnymi po stronie MA. Myslalem ze roznica jest wieksza

    > - sposób wyliczania oprocentowania; nie jest oparte o stawkę WIBOR;
    oznacza to,
    > że bank moze je sobie zmieniac jak chce (w przypadku stawki opartej o
    WIBOR np.

    Ktore banki udzielaja kredytow innych niz na cele mieszkaniowe opartych o
    WIBOR?
    Czy jest obowiazek uzytkowania mPlanu na cele mieszkaniowe?
    Wiem, ze watek jest o mieszkaniach...;-)

> [...]
    > lokował mając kredyt. ZAWSZE opłaca się całą aktualną nadwyżkę przeznaczyć

    IMHO zabraklo ci w tym miejscu wyobrazni.
    W przypadku mPlanu ta "nadwyzka" jest _rowniez_ twoja miesieczna wyplata,
    ktora bedzie w ciagu miesiaca stopniowo skonsumowana. Przeznaczasz na splate
    kredytu pieniadze, ktore ci za miesiac beda potrzebne? I potem mozesz je
    sobie z banku "wziac" kiedy beda potrzebne?
    Splacajac normalny kredyt powinienes byc przekonany, ze pieniadze
    przeznaczone na splate juz ci nie beda potrzebne "na zycie". W mPlanie po
    prostu zmniejszasz zadluzenie kazda zlotowka aktualnie posiadana i (co
    najwazniejsze) mozesz je tez chwilowo zwiekszyc w razie potrzeby. Idealne
    rozwiazanie dla osob o nieregularnych dochodach (ale pewnych bo przy
    niepewnych dochodach bym odradzal zaciaganie wiekszych kredytow...)

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 6. Data: 2003-01-20 22:02:02
    Od: t...@p...onet.pl

    > konkurencji
    >
    > To nieduzo biorac pod uwage mozliwosc polaczenia ze srodkami normalnie
    > obecnymi po stronie MA. Myslalem ze roznica jest wieksza

    Rząd 1% przy oprocentowniu najniższym tzn. 9,25%. Ponieważ WIBOR spada to na
    początku lutego będzie to co najmniej 1,5% plus oczywiście większa prowizja.

> [...]
    > WIBOR?
    > Czy jest obowiazek uzytkowania mPlanu na cele mieszkaniowe?
    > Wiem, ze watek jest o mieszkaniach...;-)

    Nikt mnie nie namówi na oprocentowanie inne niż oparte o stawki rynku
    międzybankowego. Jeżeli uważasz, że przesadzam to porozmawiaj z ludźmi, którzy
    wzięli długoletnie kredyty parę lat temu nie oparte o te stawki.

> [...]
    > rozwiazanie dla osob o nieregularnych dochodach (ale pewnych bo przy
    > niepewnych dochodach bym odradzal zaciaganie wiekszych kredytow...)

    Tu masz rację. Jest jednak pewien zasadniczy problem. Czy odsetki za kredyt w
    mbanku dotyczą zadłużenia dziennego czy też zadłużenia uśrednionego, czy też
    zadłużenia na dany dzień miesiąca. Rodzą się oczywiście jeszcze inne pytania

    1. Czy każdy wpływ na rachunek lokaty pomniejsza kwotę zaciągniętego kredytu -
    i w konsekwencji odsetki za kredyt, tzn czy

    dzienna kwota kredytu do oprocentowania = dzienna kwota kredytu - dzienne saldo
    lokaty

    2. Czy za fakt pomniejszenia kredytu o lokatę nie trzeba płacić prowizji?

    3. Czy i na jakim poziomie są oprocentowane środki lokaty, które zmniejszają
    kredyt.

    Jeżeli znasz dokładnie odpowiedzi na te pytania to podziel się z innymi. Na
    stronie internetowej mbanku, poza standardowymi "och ach" trudno coś znaleźć w
    tym temacie.
    Tensor1

    PS Może są jeszcze inne kruczki, o których nie wspomniałem!!!

  • 7. Data: 2003-01-21 07:58:57
    Od: "Piotr" <p...@r...op.pl>

    <t...@p...onet.pl> wrote in message

    > - wysokość oprocentowania 9,25-11,25; co najmniej o 1% większe niz u
    konkurencji
    [...]
    > - prowizja 2%; co najmniej o 1% większa niz u konkurencji
    Być może nie doczytałeś uważnie, że nie ma to dla mnie praktycznie
    znaczenia. Jest to kwota rzędu 40 zł miesięcznie. Fakt,że lepiej kupić za to
    kratkę piwa i wypić, ale to naprawdę nie tragedia.

> [...]
    oraz
    > pazerności jego prezesa - dzisiaj jest dobrze a co będzie za dwa lata)

    Niestety pazerność prezesów innych banków też jest identyczna. Ciekawe skąd
    w Pekao S.A. oprocentowanie ROR jest prawie najniższe w Polsce. Wg mnie -
    właśnie dlatego. Pazerność prezesa Pakao S.A. + przestarzała struktura
    banku. To nie argument za ani przeciw. To po prostu trzeba brać pod uwagę
    ZAWSZE.

    Co do niepewności przyszłości - też mnie to mało interesuje. Możesz sobie
    sprawdzić, że jeśli dostanę 100k kredytu na 10 lat, to zarabiam XXX. W
    praktyce więc będę w stanie spłacić kredyt w 3-4 lata. A więc jednak
    stosunkowo szybko by nie odczuć negatywnych zmian. Żart? Otóż nie. W tej
    chwili płacę 1100 zł na wynajem mieszkania i 750 na KM. Te środki będę miał
    wolne jeśli kupię mieszkanie. Policz sam ile to jest np.
    3*12*(1100+750)...Oczywiście KM też trzeba spłacić, ale i tak mogę skończyć
    inwestycję w 5-6 lat.
    Troszkę się tu rozpisałem, ale jak widać ten argument nie ma dla mnie
    większego znaczenia.

    > ZAWSZE opłaca się całą aktualną nadwyżkę przeznaczyć na
    > spłatę kredytu.

    Słusznie! Masz absolutną rację. I to mi się właśnie podoba. Bo mam wybór czy
    zrobić tak, czy inaczej. Zakładając liczby 100k kredytu i 60k z KM to spłacę
    50k i 10k zostawię na środkach bilansujących. I to mi się właśnie podoba.

    Piotr.

  • 8. Data: 2003-01-21 08:00:41
    Temat: Re: Było: [mPlan, a kasa mieszkaniowa], Jest: [OT]
    Od: "Piotr" <p...@r...op.pl>

    Fajnie, że sobie podyskutowaliśmy, tyle tylko, że dyskusja zeszła na OT i w
    efekcie nic się nie dowiedziałem.