    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mBank - zablokowany dostęp
    Date: Fri, 12 Jun 2020 11:31:35 +0200
    <rb2s3g$lqr$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbb2n0$8os$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <5ed91c37$0$17363$65785112@news.neostrada.pl>
    <rbbbv3$dpp$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <rbbkam$ha5$1@gioia.aioe.org>
    <rbd72j$jke$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <1wgzmwc2p2rb2.1w4yqapb3eqlv$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbleqn$r2f$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rblkij$ug5$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbnlha$6o1$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbocsu$kra$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>

    > Ale dlaczego w tym samym czasie.

    Bo jeśli znalezienie hasła nie wydłużanego trwałoby na sprzęcie
    posiadanym przez atakującego miesiąc to ma on realną szansę powodzenia.
    Atakujący nie dożyłby końca ataku trwającego milion miesięcy więc aby
    atak był skuteczny to powinien zaangażować więcej mocy obliczeniowej.

    > To może być znacznie dłużej.
    > Np. niejaki John łamie proste hasła na moim starym firmowym komputerze
    > (czasem zdarza mi się analizować takie rzeczy) w ciągu sekund.

    Jeśli ktoś stosuje aż tak słabe hasła to sam się prosi o problemy i
    dlatego nie czuję się odpowiedzialny za złamanie jego hasła.
    Miałem na myśli hasła, wymagające jednak jakiegoś realnego czasu na
    złamanie.

    > Nie widzę
    > jednak żadnego problemu, by zostawić go z tym na nockę, albo i na
    > miesiąc.

    Nawet przy takich założeniach jest różnica, czy po miesiącu masz złamane
    hasło jednego użytkownika, czy miliona użytkowników.

    > Jeśli robimy to raz dziennie. Bo jeśli co sekundę, to owszem - jest
    > wygórowana.

    Mówimy o logowaniu się użytkowników (ludzi) a nie użytkowników
    (komputerów), bo w tym drugim przypadku nie ma problemu, aby hasło było
    dowolnie długie i bez naleciałości językowych.

    > Poza tym, jest też problem motywacji. Jaką motywację miałby mieć
    > właściciel serwera? To nie są jego hasła. On oczywiście nie chce, by
    > ktoś niepowołany dostał dostęp do takich danych, ale jeśli już dostanie,
    > to czy łamanie będzie trwało 2 sekundy, czy 200 lat, to już nie jego
    > zmartwienie.

    Nigdy nie byłem właścicielem serwera, ale wyobrażam sobie, że ktoś
    (jakieś służby) zupełnie inaczej ocenią wyciek danych w obu przypadkach.

    > Nie widzę takiej implikacji. Czym innym byłoby podsłuchanie - wtedy
    > zgoda, ale złamanie czegoś, do czego tak czy owak nie ma dostępu?

    Podobno często najsłabszym ogniwem systemu jest człowiek. Wystarczy
    kogoś przekupić i już jest dostęp. No i wtedy jest pytanie ile kosztuje
    wyciągnięcie interesujących informacji. Lepiej jak to jest milion razy
    drożej.

    > Nie, nie ma takiej zasady.

    Może ująłem to zbyt skrótowo, ale za tą książką pamiętam coś w stylu, że
    każdy fragment systemu ma się bronić sam nie licząc na obronę przez
    pozostałe fragmenty. Czyli baza danych nie powinna zakładać, że nia ma
    do niej dostępu - wręcz przeciwnie - zakłada, że jest dostęp i pytanie
    czy się sama obroni.
    Oni ogólnie pisali na podstawie swoich doświadczeń jako analitycy
    bezpieczeństwa systemów bankowych. Może w 2003 gdy to pisali do innych
    systemów nie było potrzeby podchodzić tak restrykcyjnie, ale uważam, że
    obecnie to każdy system jest narażony i lepiej jak będzie lepszy niż gorszy.

    > Są zasady w efekcie dokładnie przeciwne.
    > W szczególności taka mówiąca o kosztach zabezpieczenia oraz ataku,
    > i jak się one mają do wartości danych / szkód.

    Kosztem zabezpieczenia, o którym ja piszę jest 1s pracy komputera usera
    (bo to tam ma być hasło wydłużane/rozciągane) przy każdym logowaniu. No
    i jedna sekunda czasu jego życia. Ja do banku loguję się kilka razy w
    miesiącu.
    Takim kosztem podnosimy koszt ataku milion razy (przy obecnych
    komputerach pewnie 10 milionów razy).

    > No ale tego można się łatwo dowiedzieć. Standardowe systemy itd.
    > Poza tym, gdyby _wszyscy_ mieli to stosować, to wiadomo że to byliby
    > wszyscy.

    > Przecież dłuższe hasła też mogą być zbyt słabe - wystarczy sprawdzić
    > czego john szuka na początku.

    Dryfujesz w kierunku nie technicznych aspektów zagadnienia. Nie mam ani
    wiedzy, ani czasu aby iść w tym kierunku dyskusji .

    > Są zastosowania, gdzie bez czegoś takiego po prostu się nie da. Ale
    > stosowanie tego na siłę wszędzie nie wydaje mi się racjonalne.

    A mi się wydaje jak najbardziej racjonalne poświęcenie 1s przy logowaniu
    aby podnieść koszt ataku milion (lub więcej) razy. I to w każdym systemie.

    Jeszcze raz zacytuję co specjaliści napisali w 2003r: "Techniki te są
    tak proste i naturalne, że powinny być stosowane we wszystkich systemach
    haseł. Ignorowanie ich nie ma żadnego uzasadnienia."
    Nie czytałem żadnej nowszej książki więc mogę nie wiedzieć, że coś w tym
    względzie się zmieniło.

    > Inna sprawa, że z takimi nieracjonalnymi decyzjami zdarza mi się czasem
    > spotykać.

    To brzmi jakbyś za nieracjonalne uważał to, co oni uważają że powinno
    być stosowane we wszystkich systemach haseł.
    P.G.