  • Data: 2020-06-15 12:10:41
    Temat: Re: mBank - zablokowany dostęp
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > A po co mu dostęp do kont klientów?
    > No bo w banku to rozumiem. Ale w sklepie? Zakładając, że już wszystko
    > o nich wie oczywiście. Chodzi o to, by łatwiej było go namierzyć po IP?
    > Nie mówię że na pewno nie może być żadnego powodu - ale w tej chwili nie
    > widzę żadnego praktycznego.

    Z punktu widzenia użytkownika sklepu też nie widzę co miałby dać
    atakującemu dostęp do kont klientów. Dlatego ochronę swoich kont w
    sklepach nie uważałem, za jakoś nadzwyczaj ważną i do sklepów miałem
    jedno hasło.
    Ale z punktu widzenia sklepu to już wygląda inaczej. Wyobraźmy sobie
    tysiące fikcyjnych zamówień (opłacanych przy odbiorze). Po co hacker
    miałby to robić - może jest wynajęty przez konkurencyjny sklep.

    Sądzę, że jak oni w tej książce pisali o stosowaniu tego we wszystkich
    systemach haseł to mieli na myśli:
    - systemy bankowe,
    - systemy firmowe.

    Zapewne sklepy nie zgłaszały się do nich ze zleceniami kontroli
    bezpieczeństwa ich serwerów, a poza tym chyba wtedy sklepy jeszcze nie
    były tak popularne jak obecnie.
    A firmie tak jak bankowi powinno zależeć, aby ktoś się nie zalogował i
    nie pobrał sobie np. dokumentacji najnowszego drona bojowego.

    > Ale jak dostanie bazę, to hasło jest mu zbędne.

    Chyba, że baza jest lepiej zaszyfrowana niż hasła. Albo dostanie bazę
    tylko haseł, a nie całą. Nie mam zielonego pojęcia jak to jest w
    serwerach. Czasem pojawiają się informacje, że coś wyciekło, ale
    wyciekło tylko to i to a do tamtego to się atakującym nie udało uzyskać
    dostępu.

    > Co za różnica czy ktoś zgubił laptopa czy może ktoś inny znalazł dziurę
    > w jakimś serwisie?

    Nie pamiętam kontekstu tego fragmentu dyskusji.
    Jak ktoś chce zaatakować system to:
    - może ukraść laptopa - ale tam nie powinno być hasła do systemu więc
    nic mu to nie da.
    - może szukać dziury w systemie - i o tym chyba rozmawiamy.

    > Rozumiem jeszcze zagrożenie wynikające z używania jednego hasła do
    > różnych (niezwiązanych ze sobą) systemów, ale naprawdę myślisz, że ktoś
    > mógł łamać hasło w ten sposób? No bez przesady.

    Nie rozumiem słowa 'łamać' w kontekście tego samego hasła w różnych
    systemach.
    Ale pamiętam informacje, że wyciekły hasła (kojarzy mi się morele.net i
    cyfrowe.pl) i użytkownicy, którzy używali tego samego hasła w innych
    systemach powinni je jak najszybciej zmienić.
    Ja używałem tego samego, ale tylko do sklepów i na zasadzie, że nie
    widzimy zagrożenia dla usera wynikającego z zalogowania się przez kogoś
    do sklepu nie chciało mi się zmieniać. Jaka jest teraz sytuacja - ktoś,
    kto ma te hasła może zapewne się w wielu sklepach zalogować na wiele
    kont - to jest potencjalne zagrożenie dla tych wszystkich innych sklepów
    spowodowane według mnie przez to, że 'wyciekły hasła'. Zagrożenia by nie
    było, gdyby wyciekły wydłużone i posolone hasła.
    Dlatego uważałem, że wszyscy mają w bazie tylko posolone i wydłużone
    hasła i się zdziwiłem, że nie.

    Skojarzyło mi się zagrożenie dla usera. W takich sklepach jak allegro
    ktoś logujące się jako użytkownik, może chyba poprzez jakieś wystawiane
    opinie itp narobić smrodu użytkownikowi.

    > Tego akurat nie sugerowałem - chociaż oczywiście można to zrobić bez
    > żadnej kryptografii. Ale lepiej dokładnie wiedzieć co się robi,
    > i w szczególności ustalić założenia.

    Wiem, że nie sugerowałeś, ale mi po prostu od lat chodzi to po głowie.
    Jak coś potrafię zrobić sam to lubię to zrobić traktując to jako formę
    uczenia się.
    Ale nie rozumiem, jak można by zrobić notatnik haseł bez kryptografii.
    Przecież to nie miałoby sensu. Hasła byłyby w pliku zapisane jawnie.
    Chyba, że źle się domyślam co to jest notatnik haseł. Ja myslałem o
    programie, który zapisuje wiele haseł w jednym (dobrze zabezpieczonym)
    pliku do którego dostęp uzyskuje się poprzez podanie hasła.

    > Klawiatura nie "wyrzuca jawnie danych" - w przeciwnym przypadku hasła
    > byłyby bezużyteczne. Problemem jest to, że takie urządzenie nie wie, czy
    > to jest akurat dobry moment na wysłanie danych.
    Nie rozumiem co chcesz powiedzieć.
    Klawiatura wyrzuca jawnie właśnie naciśnięty klawisz. No chyba, że masz
    na myśli jakieś inne rodzaje klawiatur a nie zwykłe podłączone do USB
    komputera.
    Udający klawiaturę czytnik (przynajmniej nasz) zamienia zbliżenie karty
    na serię naciśnięć klawiszy - więc 'wyrzuca jawnie tę serię klawiszy'.
    P.G.