  • 71. Data: 2021-12-03 08:58:49
    Temat: Re: kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    > KNF poszedł w tej rekomendacji nawet dalej i nakazał oferowanie bankom
    > opcji "klucz za dług".
    >
    > "Zgodnie z ostatnią nowelizacją Rekomendacji S banki mogą proponować
    > kredyt ,,klucz za dług". Jest to nowy rodzaj kredytu hipotecznego, który
    > w razie problemów finansowych umożliwia klientowi oddanie nieruchomości
    > w zamian za zwolnienie z zobowiązań kredytowych."
    >
    > Póki co wszystkie banki zignorowały ten zapis. Będzie ciekawie.

    tak, bo bank to nie agencja nieruchomości, masz spłacać kredyt zgodnie z
    harmonogramem, a nie im kluczami rzucać

    tak samo zapis mówiący o tym, że bank powinien wydać decyzję kredytową w
    21 dni, a niektórzy klienci czekają nawet 3 m-ce

    banki sprytnie to obeszły, najpierw składa się zapytanie kredytowe albo
    wniosek o określenie wstępnych warunków i dopiero (po analizie) wniosek
    kredytowy

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 72. Data: 2021-12-03 09:01:57
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 30.11.2021 19:51, Robert_DF wrote:
    > jednak jak ich ktoś uprzedzał to liczyła się TYLKO najbliższa rata

    Ja bym zaczął od tego, że większość z nich na pytanie o wyliczenie dla
    PLN usłyszała "zdolności brak, ale możemy zaproponować inny super
    produkt na dodatek z niższą ratą!".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 73. Data: 2021-12-03 09:30:17
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Robert_DF <k...@r...pl> writes:

    > tak, bo bank to nie agencja nieruchomości, masz spłacać kredyt zgodnie
    > z harmonogramem, a nie im kluczami rzucać

    A dlaczego właściwie? Wtedy jednak banki MUSIAŁYBY szacować np. ryzyko
    tego że frank będzie po 4 PLN i część kredytobiorców powie "p...ę"

    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 74. Data: 2021-12-03 10:43:34
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 03.12.2021 o 09:30, Kamil Jońca pisze:

    > A dlaczego właściwie? Wtedy jednak banki MUSIAŁYBY szacować np. ryzyko
    > tego że frank będzie po 4 PLN i część kredytobiorców powie "p...ę"
    >
    > KJ

    bo taki mają model biznesowy, zarabiają na kredytach a nie na sprzedaży
    przejętych nieruchomości - to zawsze kłopot dla banku

    to co opisałeś jest w USA (nie wiem czy we wszystkich stanach), a u nas
    nawet jak bank zabierze nieruchomość i ją sprzeda to jak nie wystarczy
    na pokrycie zobowiązania to nadal będzie windykował

    KNF dał możliwość bankom przyjęcia rozwiązania pt. spłacony kredyt w
    zamian za klucze, ale one tego nie wdrożyły (nie słyszałem, aby zamierzały)

  • 75. Data: 2021-12-03 10:50:19
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    > Ja bym zaczął od tego, że większość z nich na pytanie o wyliczenie dla
    > PLN usłyszała "zdolności brak, ale możemy zaproponować inny super
    > produkt na dodatek z niższą ratą!".

    w takim wypadku bierzesz kredyt w PLN na kwotę na jaką możesz sobie pozwolić

    też zajmowałem się kredytami walutowymi i bywało tak, że klient miał
    zdolność, rata w PLN 1600 zł a w CHF 1200

    i próba przekonania klienta do bezpieczniejszego kredytu w PLN potrafiła
    się skończył awanturą, podejrzeniem o oszustwo, działaniem na szkodę i
    reklamacją...

  • 76. Data: 2021-12-03 11:22:48
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Robert_DF <k...@r...pl> writes:

    > bo taki mają model biznesowy, zarabiają na kredytach a nie na
    > sprzedaży przejętych nieruchomości - to zawsze kłopot dla banku
    Wiem jaki jest model biznesowy bankow. I glupio się spytam: dlaczego mam
    się tym przejmować?
    Obecne podejście (możemy ścigać kredytobiorcę z całego majątku),
    prowokuje do dużo bardziej ryzykownych zachowań niż powinno.
    Bankowi "nie zależy" na ostrożności, bo jakby co to, oprócz mieszkania,
    zajmie się samochód i pensję, mimo, że jako profesjonalista ma o wiele
    lepsze narzędzia niż szary Kowalski.
    Efekty mamy: frankowicze zakredytowani pod korek, którzy teraz się burzą
    [1], i jest spora szansa, że reszta klientów za to zaplaci (bo przecież
    nie zarząd).

    KJ
    [1] - pomińmy tu dyskusję czy slusznie.

  • 77. Data: 2021-12-03 12:21:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
    On 03.12.2021 08:46, Robert_DF wrote:

> [...]

    >nieruchomości w zamian za zwolnienie z zobowiązań kredytowych."

    >Póki co wszystkie banki zignorowały ten zapis. Będzie ciekawie.

    Chyba mogą zignorować, skoro "mogą proponowac".

    Ciekawie to bedzie, jak jednak zaczna proponowac,
    a klienci propozycje zignorują, a potem zlotowka dalej spadnie ... a
    przeciez bank proponowal :-)

    J.

  • 78. Data: 2021-12-03 12:27:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
    On 29.11.2021 22:07, Pete wrote:

    >Tutaj nawet nie chodzi o to czy poleci w kosmos czy nie. Ale o to że
    >WIBOR jest przedstawiany jako część kosztów banku, a bank zarabia
    >tylko na marży. A to nie prawda, bo banki aktualnie niemal nie
    >wykonują pożyczek między sobą więc kosztów nie mają, a WIBOR opiera
    >się na spekulacji i stał się czystym zyskiem.
    >Dzieje się dokładnie to samo, co spowodowało że LIBOR zniknął z
    >rynku.

    O ile sie jednak dobrze doczytalem konstrukcji WIBOR, o banki skladaja
    oferty,
    i musza je dotrzymac jak sie inny klient-bank znajdzie.

    Wiec wystawienie oferty odbiegajacej od rynku jest ryzykowne ...
    ale moze tak na milion mozna - strata niewielka,
    a zysk na zmianie stawki innych kredytow duzy :-)

    J.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 79. Data: 2021-12-03 12:38:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 29.11.2021 22:07, Pete wrote:

> [...]
    >się na spekulacji i stał się czystym zyskiem.
    >Dzieje się dokładnie to samo, co spowodowało że LIBOR zniknął z

    Jeszcze jedna uwaga - banki nie pozyczaja pieniedzy miedzy soba,
    ale pieniadze od klientow maja.
    Jak na 0%, to swietnie (dla banku), jak jednak trzeba pieniądze
    klienta przyciągnąc procentem, to jest to juz koszt dla banku.

    J.

  • 80. Data: 2021-12-03 12:41:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup
    On 30.11.2021 13:04, Robert_DF wrote:

    >Rekomendacja S -
    >https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Noweli
    zacja_Rekomendacja_S_23-07-2020_70340.pdf

    >KNF zalecił w niej że bank musi oferować jedno z dwóch:
    >- Ekspozycja kredytowa zabezpieczona hipotecznie oprocentowana stałą
    >stopą procentową

    >- Ekspozycja kredytowa zabezpieczona hipotecznie oprocentowana
    >*okresowo* stałą stopą procentową

    >Nie wpadniecie na to, którą wersję wybrały wszystkie banki :-)

    A skad bank ma wiedziec, jaki bedzie rynek pieniezny za 5 lat?
    To co sie dziwic, ze unikaja ryzyka.

    No tak, ale jak bank nie wie, to skad klient ma wiedziec :-)

    J.