  • 61. Data: 2021-12-02 21:09:55
    Temat: Re: kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Dec 2021 20:13:16 +0100, Robert_DF wrote:

    > tylko problemem niekoniecznie musi być sama rata, ale kwota kapitalu
    > kredytu do spłaty
    >
    > klient wziął 100kchf, spłacił 20kchf, zostało mu 80kchf, kurs chf 2 zł
    > na początku a teraz 4,5
    >
    > miał 200kzł kredytu, spłacił 1/5 (w walucie kredytu) i zostało mu 360kzł
    > = jest w czarnej doopie

    Ogolnie nie - 200k zl to bylo 68 srednich pensji, 360k o jest 65
    srednich pensji (5504 w 2kw).

    Problem sie robi, jak chce mieszkanie sprzedac, albo kredyt
    refinansowac, bo mieszkanie nie stanowi zabezpieczenia ...
    ale mieszkania tez zrobily to co powinny, i podrozaly znacznie :-)

    > i tak zazwyczaj jest

    Wiec zaplacic wiecej i spac spokojnie, czy liczyc na swoja szanse?
    A w razie wpadki sie okaze, ze kredyt mozna uniewaznic :-)

    J.

  • 62. Data: 2021-12-02 22:37:46
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    > Wypaczone te wyliczenia, wychodzisz od nienormalnej sytuacji zerowych stóp.
    > To było raz i więcej nie będzie - choć oczywiście sporo jest takich, którzy się np.
    w czerwcu zakredytowali po kapelusik i teraz już pewnie cienko piszczą.

    Ale o takich może być wkrótce najgłośniej. Tak jak o frankowiczach
    którzy brali przy kursie 2 PLN/CHF.

    > Jak masz czas i ochotę, to przelicz, jak to powyższe będzie wyglądało dla marży 2%
    (bo 2,5% to jest drogo, nawet jak na obecną złodziejsko-bankową sytuację).
    > A przede wszystkim wychodząc od wibor na poziomie celu inflacyjnego, czyli 2,5%.

    Proszę bardzo. Excel już to szybko przelicza ;) Jakby ktoś chciał samemu
    policzyć to funkcja do liczenia raty stałej się zwie PMT.
    WIBOR Wielokrotność pierwotnej raty
    2,50% 1
    3,00% 1,06
    4,00% 1,18
    4,50% 1,25
    5,00% 1,31
    7,00% 1,59
    10,00% 2,03
    12,00% 2,34
    15,00% 2,81
    20,00% 3,62
    0,00% 0,73

    > I wtedy zobaczymy, czy ten bufor przy braniu na 80% możliwości zapełnia się przy
    wzroście wibor o 2pp, czy może 10 razy, czy może jeszcze inaczej.

    Przy WIBOR 4,5%
    Ogólnie im większe oprocentowanie w momencie brania kredytu tym
    kredytobiorca bardziej odporny na wzrosty WIBOR ale chyba wtedy mało
    ludzi bierze bo rata wydaj się wysoka a gdy stopy są nisko to ludziom
    się wydaje, że będą zawsze nisko więc chętniej się zadłużają.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 63. Data: 2021-12-02 22:43:53
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 02.12.2021 o 12:12, Piotr Gałka pisze:

    > Takie bezrefleksyjne podejście 11 lat temu to się jak dotychczas chyba
    > akurat dobrze sprawdza :)
    > Mam dane sprzed 10 lat bo wtedy brałem kredyt. Wibor3M był 4,94%.
    > Potem minimalnie wzrósł i zaczął spadać, spadać, spadać i tak cały czas.
    > Ostatnią ratę płaciłem kilka dni temu z oprocentowaniem 1,20% (czyli
    > WIBOR = 0,21%).

    Wszystko zależy jak będzie się układał WIBOR w przyszłości. Jeżeli jest
    niżej niż wtedy gdy brałeś to oczywiście można się cieszyć. Pytanie co z
    tymi, którzy wzięli ostatnio przy WIBOR=0,2 gdyby wzrósł do wartości
    jaką miałeś na początku 4,94%.

    Pełna zgoda w obydwu sprawach.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 64. Data: 2021-12-02 22:52:41
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    W dniu 01.12.2021 o 22:18, Robert_DF pisze:

    > kojarzę, że w "Money as debt" było to dobrze wyjaśnione = polecam

    Nijak jednak bank komercyjny nie tworzy pieniędzy z powietrza. A jedynie
    przyjmując depozyt zostawia sobie jego niewielką część a z reszty
    udziela kredytu, który kredytobiorca wydaje i te pieniądze trafiają do
    banku jako depozyt. Więc z tego są udzielane następne kredyty itd. Ale
    to nie jest "czarowanie" pieniędzy na zasadzie, że prezes przychodzi i
    mówi dzisiaj potrzebujemy piedryliard na kredyty to Heniu naciśnij na
    komputrze żebyśmy mieli (nie mogli tak prosto zrobić ani w Idea Banku
    ani w Lehman Brothers).
    Przy rezerwie cząstkowej i pieniądzu kruszcowym byłoby podobnie. Chyba,
    że bank by był skrytką w której czeka na każdego jego sztabka złota.
    Zresztą ilość papierowo złota już dawno przekroczyła ilość złota fizycznego.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 65. Data: 2021-12-02 22:54:21
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam
    W dniu 02.12.2021 o 09:32, Robert_DF pisze:

    > patrzysz tylko z punktu widzenia kredytobiorcy, wprowadzenie eur w
    > Polsce ma znacznie szerszzy kontekst

    Myślałem, że piszesz o argumentach dla rynku hipo a nie ogólnie dla
    wszystkich dziedzin.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu

  • 66. Data: 2021-12-03 08:36:24
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 02.12.2021 o 22:37, Zdzichu500 pisze:

> [...]
    > ludzi bierze bo rata wydaj się wysoka a gdy stopy są nisko to ludziom
    > się wydaje, że będą zawsze nisko więc chętniej się zadłużają.

    nie że mało tylko może mniej, teraz jak klient ma słaby scoring to
    również dostanie kredyt z marżą ok. 5, prowizją 2 i nawet ubezpieczeniem
    5% od całości

    jak nie masz wyboru to bierzesz co dają, trafiają się tacy klienci...

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 67. Data: 2021-12-03 08:44:11
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 30.11.2021 13:04, Robert_DF wrote:
    > od 1.07.2021 każdy bank komercyjny musi takie mieć w ofercie,
    > rekomendacja KNF to sprawiła ;-)

    Rekomendacja S -
    https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Noweliz
    acja_Rekomendacja_S_23-07-2020_70340.pdf

    KNF zalecił w niej że bank musi oferować jedno z dwóch:

    - Ekspozycja kredytowa zabezpieczona hipotecznie oprocentowana stałą
    stopą procentową

    - Ekspozycja kredytowa zabezpieczona hipotecznie oprocentowana
    *okresowo* stałą stopą procentową

    Nie wpadniecie na to, którą wersję wybrały wszystkie banki :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 68. Data: 2021-12-03 08:46:52
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

> [...]
    > *okresowo* stałą stopą procentową
    >
    > Nie wpadniecie na to, którą wersję wybrały wszystkie banki :-)

    pytanie jest tendencyjne ;-)

    a gdyby dostępna była TYLKO ta pierwsza opcja to jakie byłyby warunki
    kredytu?

    strzelam: oprocentowanie od 10% i max LTV 50%

  • 69. Data: 2021-12-03 08:49:35
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 29.11.2021 22:07, Pete wrote:
    > Jak WIBOR poleci w kosmos, to się założy stowarzyszenie "nabici w WIBOR"
    > i pójdzie do sądów i UOKiK po unieważnienie kredytów.

    Tutaj nawet nie chodzi o to czy poleci w kosmos czy nie. Ale o to że
    WIBOR jest przedstawiany jako część kosztów banku, a bank zarabia tylko
    na marży. A to nie prawda, bo banki aktualnie niemal nie wykonują
    pożyczek między sobą więc kosztów nie mają, a WIBOR opiera się na
    spekulacji i stał się czystym zyskiem.

    Dzieje się dokładnie to samo, co spowodowało że LIBOR zniknął z rynku.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 70. Data: 2021-12-03 08:54:16
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 03.12.2021 08:46, Robert_DF wrote:

    > pytanie jest tendencyjne ;-)
    >
    > a gdyby dostępna była TYLKO ta pierwsza opcja to jakie byłyby warunki
    > kredytu?
    >
    > strzelam: oprocentowanie od 10% i max LTV 50%

    KNF poszedł w tej rekomendacji nawet dalej i nakazał oferowanie bankom
    opcji "klucz za dług".

    "Zgodnie z ostatnią nowelizacją Rekomendacji S banki mogą proponować
    kredyt ,,klucz za dług". Jest to nowy rodzaj kredytu hipotecznego, który
    w razie problemów finansowych umożliwia klientowi oddanie nieruchomości
    w zamian za zwolnienie z zobowiązań kredytowych."

    Póki co wszystkie banki zignorowały ten zapis. Będzie ciekawie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz