  • 21. Data: 2003-05-20 10:46:43
    Temat: Re: jak stracić na kredycie walutowym
    Od: "Danio" <n...@s...com>

    "McMac" <m...@p...pl> wrote in message
    news:3ecaf07f.9635915@news.tpi.pl...

    > Zarowno w punkcie 2 jak i 4 dzialaja kursy banku.

    A czy przypadkiem przy kredycie walutowym w PKO nie jest tak, ze bank
    posluguje sie kursem kupna/sprzedazy PIENIEDZY, tak jak w przypadku
    rozliczania KK?

    --
    Tomek

    tomaszDOTdanieckiATwpDOTpl

  • 22. Data: 2003-05-20 10:53:58
    Od: "K. W." <i...@w...pl>

    > Zdaje się że jednak kursem DEWIZ.

    oczywiscie ze DEWIZ

    KW

  • 23. Data: 2003-05-20 10:56:03
    Od: t...@p...onet.pl

    > Hej
    > To o czym piszesz to typowe. Biorąc jakikolwiek kredyt musisz być czujny. Ja
    na
    > szczęscię zarobiłem nieźle na moim kredycie walutowym i nie wiem jak teraz,
    ale
    > wtedy pekao sa, gdzie brałem kredyt, przeliczało wszystko po kursie średnim
    NBP.

    Czy na pewno zarobiłeś. Czy w analizie zysków uwzględniasz rosnące kursy
    srednie? Oczywiście jeżeli był to kredyt, który spłaciłeś np. w pół roku lub
    zarabiasz i spłacasz w walucie, to się zgadzam.

  • 24. Data: 2003-05-20 10:56:09
    Od: "Robert Wicik" <R...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Danio" <n...@s...com> napisał w wiadomości

    > A czy przypadkiem przy kredycie walutowym w PKO nie jest tak, ze bank
    > posluguje sie kursem kupna/sprzedazy PIENIEDZY, tak jak w przypadku
    > rozliczania KK?

    Zdaje się że jednak kursem DEWIZ.

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 25. Data: 2003-05-20 12:01:46
    Od: t...@p...onet.pl

    > Wszystko to prawda. Trzeba jednak pamiętać, że różnice pomiędzy kursem
    > sprzedaży=udzielenie kredytu - i k ursem kupna=spłata kredytu nawet jeżeli
    > wynoszą 5% to jest to dodatkowe 5% w ciągu całego czasu spłacania kredytu,
    > Jeżeli kredyt jest na 10 lat to podnosi to koszt oprocentowania o 0,5%
    > rocznie.
    > Czyli kredyt wakutowy nadal jest dużo bardziej atrakcyjny niż kredyt złotowy.
    > Zupełnie osobną sprawa jest ryzyko kursowe. To jest rzeczywisty problem, ale
    > uważam, że rysyko wzrostu stóp procentowych dla PLN jest conajmniej
> [...]

    Chyba trochę się pomyliłeś. Przy równych ratach kapitałowych odpowiedni wzór ma
    postać:

    ***********************************
    en =(1+p/100)*e +24*p/(n+1)
    ************************************
    gdzie
    e - oprocentowanie kredytu (w %)
    n - liczba miesięcy
    p - wzrost kredytu w momencie jego wzięcia w wyniku róznic (w %)
    en - rzeczywiste oprocentowanie kredytu;

    Podstawiając do wzoru e =3%, n = 120, p=5% otrzymasz en= 4,14%. Oznacza to, że
    na dzień dobry oprocentowanie z 3,00% wzrosło do 4,14%. A pózniej kurs z reguły
    rośnie i rzeczywiste oprocentowanie też rośnie (poczynać od 4,14%). Tensor1.

    PS. Dla zainteresowanych
    1. Łączne odsetki wynoszą K*e*(n+1)/2400.
    2. Kredyt powiększony o róznice kursowe K*(1+p/100)
    3. Stąd równanie

    (1+p/100)*K*e*(n+1)/2400 + (1+p/100)*K = K*en*(n+1)/2400 + K

    dające poszukiwany wzór na en.

  • 26. Data: 2003-05-20 12:37:45
    Od: i...@p...onet.pl

    Faktycznie, moje obliczenia były szacunkowe. Nie uwzględniłem ceny pieniądza w
    czasie. Ale jednocześnie:
    1. Nie rozumiem skąd liczba 24 (lub 2400) we wzorze
    2. Wpisałem wzór do excela, wstawiłem dane i wyszło:
    dla 120 rat en = 4,00%
    dla 240 rat en = 3,35%

    Geralnie czym dłuższy kredyt tym mniejszy narzut.
    Przypominam, że dyskusja została otwarta stwierdzeniem: kredyty w walutach są
    droższe od złotowych bo bank stosuje inne kursy do kupna i sprzedaży. Nadal
    uważam, że to nieprawda. Ciągle jeszcze kredyt walutowy jest tanszy, choć
    bardziej ryzykowny.
    BTW spred 5% pomiędzy kupnem i sprzedażą to czysta lichwa. Generalnie waha się
    ok. 3%.

  • 27. Data: 2003-05-20 15:18:10
    Od: t...@p...onet.pl

    > Faktycznie, moje obliczenia były szacunkowe. Nie uwzględniłem ceny pieniądza
    > w czasie. Ale jednocześnie:
    > 1. Nie rozumiem skąd liczba 24 (lub 2400) we wzorze

    i-ta rata odsetkowa wynosi [K(n-i+1)/n]*e/1200, i=1,2,...,n. Jak zsumujesz
    (ciąg arytmetyczny) to Ci wyjdzie Ke(n+1)/2400.

    > 2. Wpisałem wzór do excela, wstawiłem dane i wyszło:
    > dla 120 rat en = 4,00%
    > dla 240 rat en = 3,35%

    Nie uwzględniłeś pierwszego składnika wzoru na en.
    dla 120 rat en = 4,14%
    dla 240 rat en = 3,65%

    > Geralnie czym dłuższy kredyt tym mniejszy narzut.

    Niezupełnie. Tak by było gdyby kurs sprzedaży był stały. Niestety on rośnie.
    Uzwględniając ten fakt odpowiedni wzór ma postać

    *******************
    en = (1+W2/100)*e + 24*W1/(n+1)
    *******************
    gdzie
    xi - procentowy wzrost kursu sprzedaży w chwili spłaty i-tej raty (ksi) do
    kursu kupna (kk0)przy udzieleniu kredytu; xi = 100(ksi-kk0)/kko.
    W1 - średnia arytmetyczna xi; W1 =(x1+x2+...+xn)/n
    W2 - średnia ważona xi; W2 =[2/(n*(n+1))](n*x1 + (n-1)*x2 + ... + 1*xn).

    Łatwo sprawdzić, że jeżeli kurs sprzedaży się nie zmienia, to
    xi=100(ks-kk0)/kko = p oraz W1=W2=p, czyli otrzymujesz poprzedni wzór;
    przypominam, że 1+2+...+n = n(n+1)/2.

    Pozdrowienia Tensor1.
    PS. Zyczę przyjemnych symulacji komputerowych.

  • 28. Data: 2003-05-21 21:03:53
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "McMac" <m...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Coz, gwoli scislosci, w PKO jest tak:
    > 1. chcesz 100kzl
    > 2. w momencie skladania wniosku bank przelicza na CHF (przypuscmy wyszlo
    40kCHF)
    > 3. bierzesz kredyt na 40kCHF (a nie 100kzl !!!)

    O, widze ze jednak moje watpliwosci były słuszne.

    Pozdrawiam,
    Karol