  • 41. Data: 2012-02-17 09:14:43
    Temat: Re: ile bylo warte X zl w roku 1984?
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości
    news:jhjs6c$s4g$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

    > Ale to dotyczy czystej cyny - dopuszczalne 0.1 % Pb w lutowiu nie
    > wystarcza do zahamowania ?

    Założenie jest, że do lutowia nie daje się w ogóle ołowiu, a 0.1% to jest
    limit, aby nie karać za jakieś znikome zanieczyszczenie.
    Do zahamowanie potrzeba podobno 3%, do zapobieżenia 5%.
    Wczoraj akurat dotarł do mnie Elektronik 2/2012 (magazyn elektroniki
    profesjonalnej).
    Wstępniak dostępny jest tu:
    http://elektronikab2b.pl/blog

    > I nie ma na to rady? Lakierowanie ? Pokrywanie żywicą jest w końcu
    > stosowane od dawna.
    Rada jest - dodać trochę ołowiu.
    Z tego co wiem nie jest znany mechanizm rośnięcia tych wąsów i chyba czy w
    powietrze czy w lakier jest im wszystko jedno (siły międzyatomowe nie
    poddają się intuicyjnemu odczuwaniu).

    Moja wiedza jest na zasadzie "chyba" zatem...
    CHYBA:
    Naukowiec, który zrobił raport o przedostawaniu się ołowiu z płytek
    drukowanych do wód gruntowych (to jest główny powód ROHS) po jakimś czasie
    przeanalizował sprawę jeszcze raz i wyszło mu, że zawyżając wszelkie kolejne
    szacunki w sumie przeszacował problem 100 razy. Ten nowy raport trafił do
    komisji pracującej nad ROHS, ale lobby producentów sprzętu powszechnego
    użytku już nie pozwoliło się zatrzymać uruchomionej machinie gwranatującej
    im kilkakrotny wzrost dochodów (mam osobiście 20 letni 27" TV i wiem, że
    następny już tyle nie wytrzyma).
    Z góry było wiadomo, że ROHS spowoduje kilkukrotny wzrost liczby sprzętu
    trafiającego na złom dlatego nie jest przypadkiem, że jednocześnie z ROHS
    wprowadzono WEEE (kary z wyrzucanie zużytego sprzętu i nakaz zbieractwa).

    Podobno:
    Nagminnie padają (po roku, dwu) wyrafinowane karty grafiki w Notebookach -
    jakiś duży scalak BGA (matryca kuleczek od spodu). Są usługodawcy robiący
    (sądzę, że jest to nielegalne) tzw. reballing (czy jakoś tak) -
    wyczyszczenie wszystkich punktów pod scalakiem z lutowia ROHS i zlutowanie
    normalnie (czyli ołowiowo) i spokój na lata.

    > A wskazany artykuł jest raczej mocno POV - *ani jednego* argumentu
    > wskazującego pozytywy tej techniki (i posrednio - dyrektywy), a w
    > końcu jakieś (może kiepskie) chyba były. I żadnego odsyłacza do
    > źródeł - mocno podejrzane.

    Znam tylko jeden pozytyw - wzrost sprzedaży sprzętu - dla grupy pbb powinien
    być wystarczający ?
    Negatyw, o którym jeszcze nie wspomniałem.
    Lutowanie cyną z ołowiem - 5s w temperaturze 230.
    Lutowanie cyną ROHS - 30s w temperaturze 250.
    Utrzymanie o 20 st wyższej temperatury wymaga większej mocy (więcej większej
    niż się wydaje).
    No i wydłużenie procesu - a podobno tak walczymy o obniżenie zużycia
    energii.

    Poszukam jakichś ciekawych linków to podrzucę.
    P.G.

  • 42. Data: 2012-02-17 09:52:01
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4f3e1a96$1@news.home.net.pl...

    > Poszukam jakichś ciekawych linków to podrzucę.

    Ze strony NASA - wąsy na kwarcu, którego końcówki przez producenta były
    pokryte czystą cyną, a potem został zlutowany ołowiowo (bo na przykład w
    motoryzacji, medycynie, wojsku ... nie obowiązuje (jeszcze) ROHS, ale
    elementów ołowiowych czasem już nie ma jak dostać, bo producenci elementów
    nie mają dwu linii dla każdego elementu).
    Widać, że nie całe nogi zostały pokryte przyzwoitą cyną (z ołowiem) i tam
    gdzie nie pokryte porosły wąsy.
    http://nepp.nasa.gov/whisker/photos/index.html#cryst
    al1
    Raster 0.4mm (pin 0,2mm, odstęp 0,2mm) we współczesnych scalakach nie jest
    niczym niezwykłym. Te wąsy są znacznie dłuższe.

    A tu cała galeria:
    http://nepp.nasa.gov/whisker/photos/index.html

    A tu różne artykuły (widzę tam też o tej elektrowni jądrowej):
    http://nepp.nasa.gov/WHISKER/

    Nie wiem na ile bardziej wiarygodne źródła są potrzebne.
    Ale politycy wiedzą jak zwykle lepiej.

    Wścieka mnie ten ROHS, bo od zawsze dążyliśmy do tego, aby nasze produkty
    działały 20lat bez problemu (te z 93 roku są nadal w użyciu) i na tym
    budowaliśmy markę firmy, a tu nagle przez piiiiiip którzy chcą się nachapać
    nam zabronili (chamstwo niemyte). Musimy robić szmelc. To się kłóci z moją
    naturą. Jak można być zadowolonym z siebie jak się robi szmelc.
    Nowa wersja ROHS (już wkrótce) będzie wymagała dla każdego urządzenia kwitu
    z pełnym wykazem użytych substancji. W urządzeniu kilkaset elementów, taki
    raport dla jednego elementu to typowo ze 3 strony (nie wnikałem jeszcze co
    tam jest ważne, a co zbędne, że aż 3 strony). No i trzeba będzie wyszukać
    pozycje wspólne i je posumować i jeszcze ocenić ile lutowia się zużyje na
    sztukę, ile topnika odparuje, a ile zostanie......
    P.G.

  • 43. Data: 2012-02-17 11:02:10
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Piotr Gałka <p...@C...pl> wrote on
    2012-02-17_10:52

    > Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał
    > w wiadomości news:4f3e1a96$1@news.home.net.pl...

    Teraz żałuję że prosiłem o szczegóły, bo po przeczytaniu SZLAG
    MNIE TRAFIA i pewnie środki na obniżenie ciśnienia nie zadziałają
    przez parę godzin...

    Pozdr.

    witrak()

  • 44. Data: 2012-02-17 13:06:52
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Teraz żałuję że prosiłem o szczegóły, bo po przeczytaniu SZLAG
    > MNIE TRAFIA i pewnie środki na obniżenie ciśnienia nie zadziałają
    > przez parę godzin...

    Ja tak mam od lipca 2006 i teraz to już 2 różne tabletki na obniżenie
    ciśnienia muszę....
    Strach wsiadać do samochodu, o szpitalu nie wspominając i to nie jak ROHS
    wejdzie do medycyny tylko już teraz bo produkcja aparatury medycznej to nie
    masówka i raczej dla kilkuset sztuk tomografów itp to nikt nie uruchomi
    linii produkcyjnej elementów ołowiowych więc nie mając wyboru stosują ROHS,
    a lutowanie ołowiowe nigdy nie pokryje całej powierzchni pinów no i problem
    gotowy.
    Był taki przypadek, że maszyna do radioterapii dawała za duże dawki (jakiś
    student na zlecenia napisał oprogramowanie i przy jakiejś kombinacji
    parametrów....). Niektórzy pacjenci się skarżyli że ich parzy, ale uznano,
    że nadwrażliwi i informacja nie trafiała do producenta. Dopiero po roku
    jakieś aż poparzenie chyba doprowadziło od odkrycia błędu.
    P.G.

  • 45. Data: 2012-02-17 14:00:01
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Piotr Gałka <p...@C...pl> wrote on
    2012-02-17_14:06
> [...]
    > skarżyli że ich parzy, ale uznano, że nadwrażliwi i informacja nie
    > trafiała do producenta. Dopiero po roku jakieś aż poparzenie chyba

    Podobnie zdarzyło się w Polsce - tyle, że aparatura była po prostu
    niesprawna...

    Ale to już inna kwestia - bo jestem przekonany, że w papierach
    wszystko się zgadzało i winien pewnie był cieć...

    witrak()

  • 46. Data: 2012-02-17 15:38:54
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 14 Lut, 16:24, maruda <m...@n...com> wrote:

    > Był, już w latach '70 i w uczelnianym bufecie kosztował 6zł. Chleb, 2kg:
    > 8zł, kostka masła: 17.5zł (miała 250g!).
    OT:
    o tym 250g trzeba pamiętać jak się stare przepisy czyta;)

  • 47. Data: 2012-02-17 15:52:56
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (17.02.2012 16:38), Krzysiek wrote:

    > OT:
    > o tym 250g trzeba pamiętać jak się stare przepisy czyta;)

    I o tym że szklanka również miała 250ml.

    p. m.

  • 48. Data: 2012-02-17 21:08:47
    Od: "vvvvvv" <w...@p...de>

    Użytkownik "Zenek" <t...@p...pl> napisał w wiadomości
    > taaa, żyli... ja nie żyłem na przykład, więc kłamiesz. powinieneś
    >
    > Ty nie jestes czlowiekiem ,jestes zindoktrynowana swinia produktem
    > marketingu lobby zydowskiego.

    i znowu kłamsto, bo...
    eh, z kim ja gadam, z kim ja gadam.

  • 49. Data: 2012-02-18 08:46:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "mvoicem" 4f3a7e02$0$1213$6...@n...neostrada.pl

    > - na mleko - o ile poszedłem do sklepu nie później niż o 8:00 i miałem szczęście.

    Były bary mleczne. I raczej trudno było w nich stracić
    pieniądze na jedzenie. Mleko było solidnie dotowane
    i przez Jaruzelskiego, i przez innych władców z czasw PRLi.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 50. Data: 2012-02-18 09:16:12
    Od: "Hants" <hants@CUT_ITvp.pl>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message

    > A tu cała galeria:
    > http://nepp.nasa.gov/whisker/photos/index.html

    fiu, fiu..

    Dzieki za linka - nawet nie wiedziałem, ze takie cuda istnieją.

    Oftop niezły się zrobił. ;-)