  • 1. Data: 2012-02-14 13:13:41
    Temat: ile bylo warte X zl w roku 1984?
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    No wlasnie - jak sprawdzic, mniej wiecej, ile bylo warte X zl iles lat
    temu, np. w roku 1984?

    Czasy byly inne, wiec porownywanie moze byc utrudnione - pewnie trzeba
    sie uciekac do metod typu "srednia pensja", czy "ilosc bochenkow chleba
    do kupienia za X zl"?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 2. Data: 2012-02-14 13:31:38
    Temat: Re: ile bylo warte X zl w roku 1984?
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote on 2012-02-14_14:13
> [...]
    >
    > Czasy byly inne, wiec porownywanie moze byc utrudnione - pewnie
    > trzeba sie uciekac do metod typu "srednia pensja", czy "ilosc

    Obawiam się, że własnie tak. Co gorsza, ze względu na
    nieporównywalność sub-koszyków towarów i usług z tymi dzisiejszymi
    (bo większości rzeczy dzisiejszych po prostu nie było na rynku),
    trzeba by dobierać narzędzie porównania do zastosowania :-(

    witraK()

  • 3. Data: 2012-02-14 13:38:22
    Od: Zenek <t...@p...pl>

    W dniu 2012-02-14 14:31, witrak() pisze:
> [...]
    > (bo większości rzeczy dzisiejszych po prostu nie było na rynku),
    > trzeba by dobierać narzędzie porównania do zastosowania :-(

    proponuje chelb i mleko do porownania tudziez cos czego zezrec sie nie
    da ale wartosc ma czyli zloto

  • 4. Data: 2012-02-14 14:29:37
    Od: " " <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Nie przeliczysz, bo złoty był niewymienialny a ceny były regulowane, czyli jak
    partia chciała, żeby chleb był tani a lodówka/odkurzacz drogie, to tak było.
    Poza tym w 1984 ceny były niskie, ale towaru nie było, nawet tego na kartki.
    Wtedy nie liczyła się wartość pieniądza, tylko znajomości. Teściowa pracująca
    w sklepie mięsnym to był skarb większy od dzisiejszego miliona w lotto

  • 5. Data: 2012-02-14 15:05:09
    Od: Zenek <t...@p...pl>

    W dniu 2012-02-14 15:29, a...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:
> [...]
    > w sklepie mięsnym to był skarb większy od dzisiejszego miliona w lotto

    Co ty pierdolisz i co z tego ze zloty byl niewymienialny chleb i mleko
    zawsze bylo jak siegam pamiecia wstecz.

    A to ze byl niewymienialny i coca coli znaczy sie odrdzewiacza nie bylo
    to nic nie znaczy.

  • 6. Data: 2012-02-14 15:11:42
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-02-14 14:13, Tomasz Chmielewski pisze:
> [...]
    >
    > Czasy byly inne, wiec porownywanie moze byc utrudnione - pewnie trzeba
    > sie uciekac do metod typu "srednia pensja", czy "ilosc bochenkow chleba

    "Polityka" regularnie publikowała "koszyk Polityki". Wtedy nie było
    internetu :) , ale papierowe Polityki pewno po czytelniach bibliotek
    jeszcze leżą.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda

  • 7. Data: 2012-02-14 15:24:25
    Od: maruda <m...@n...com>

    W dniu 2012-02-14 16:05, Zenek pisze:

    > Co ty pierdolisz i co z tego ze zloty byl niewymienialny chleb i mleko
    > zawsze bylo jak siegam pamiecia wstecz.
    >
    > A to ze byl niewymienialny i coca coli znaczy sie odrdzewiacza nie bylo
    > to nic nie znaczy.

    Był, już w latach '70 i w uczelnianym bufecie kosztował 6zł. Chleb, 2kg:
    8zł, kostka masła: 17.5zł (miała 250g!). Bilet bus/tramwaj: 1zł, kawa:
    40zł (100g). Pół litra Żytniej: 103zł. 1$=~100zł. Pensja asystenta: 2500zł.

    (z pamięci)

    Wszystko jasne?

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda

  • 8. Data: 2012-02-14 15:30:09
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (14.02.2012 16:05), Zenek wrote:
> [...]

    Nie wiem czy dobrze robię wdając się w ogóle w dyskusję z Tobą, mając na
    uwadze twoje dotychczasowe dokonania ...

    > Co ty pierdolisz i co z tego ze zloty byl niewymienialny chleb i mleko
    > zawsze bylo jak siegam pamiecia wstecz.

    .. ale sięgając pamięcią do niezbyt długiego okresu przeżytego za PRLu,
    to pamiętam, że w okolicach 85 roku złoty był wymienialny:
    - na chleb - o ile poszedłem do sklepu między 10 a 10:15, bądź między 14
    a 14:15 w dzień powszedni, bądź poszedłeś pod piekarnię w oklicach g
    8:00 w sobotę,
    - na mleko - o ile poszedłem do sklepu nie później niż o 8:00 i miałem
    szczęście.

    p. m.

  • 9. Data: 2012-02-14 16:27:11
    Od: Zenek <t...@p...pl>

> [...]
    > 8:00 w sobotę,
    > - na mleko - o ile poszedłem do sklepu nie później niż o 8:00 i miałem

    Moze i byl niewymienialny ale co kupiles za te dolary jesli mogl bys
    wymienic, chleb lub mleko w pewexie ?

  • 10. Data: 2012-02-14 17:20:10
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 14 Feb 2012 14:13:41 +0100, Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > No wlasnie - jak sprawdzic, mniej wiecej, ile bylo warte X zl iles lat
    > temu, np. w roku 1984?

    Musisz przez coś przelictyć. Albo przez średnie wynagrodzenie, albo przez
    medianę, albo też użyć nieco bardziej skomplikowanej metody i przeliczyć
    przez siłę nabywczą liczona według jakiegoś koszyka zakupów.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356