  • 361. Data: 2018-12-27 17:29:03
    Temat: Re: frankowicze
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "witrak()" <w...@h...com> writes:

    > Świadczyć może o tym fakt, że ustawodawca pozwala bankom (a nawet
    > zobowiązuje je) wykonywać czynności, które w żadnym razie nie należą
    > do czynności "biznesowych" (nie chcę twierdzić, że bliżej im do
    > czynności notarialnych, niż biznesowych, ale na pewno do
    > "urzędowych"). Co wyraźnie wskazuje, że nie tylko Kowalski, ale i
    > ustawodawca zakłada, że (na ogół) nie będzie tam łatwo spotkać
    > oszustów?

    Ja mam ograniczone zaufanie także do notariuszy oraz urzędników.
    Aczkolwiek w tym drugim przypadku, zwłaszcza gdy chodzi o urzędników
    "wyższego szczebla", to [censored].
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 362. Data: 2018-12-27 17:29:18
    Od: "n" <...@...e>

    Powiedz to np. Anglikom o ich "mortrage".

    -----

  • 363. Data: 2018-12-27 17:30:20
    Od: z <...@...pl>

    > Jak w kazdej sprawie, w której są wątpliwości interpretacyjne.
    > Twoje teorie na temat kto i dla kogo pisał są tu bez znaczenia.

    Tak samo bez znaczenia są wypisywane tu "mądrości" że tylko debile nie
    rozumiały co podpisywały. A krystalicznie uczciwi konsultanci tylko
    ulegali temu nachalnemu pazernemu motłochowi co chciał oszukać system.

    > Nie, niespecjalnie. Wskażesz linki do tego wielkiego larum?

    Rozejrzyj się w tym wątku. :-)

    > Ale kto się tłumaczy? My sobie tu dyskutujemy, a ty mantrujesz
    > w kółko o "PRAWO TRZEBA PRZESTRZEGAĆ". Nudzisz.

    Skoro masz takie podejście to nie czytaj o odpowiadaniu nie wspominając ;-)

    > I tyle w kwestii merytorycznej dyskusji.

    Merytorycznie było to już wielokrotnie wyłuszczone. Patrz początek tego
    wątku.

    Ale nachalna propaganda banksterska nie ustaje.

    Obraża się ludzi, wyśmiewa ich wykształcenie, łatwowierność do
    instytucji publicznych a próby grania na równym poziomie co banksterka
    tłumaczy prostacką pazernością.

    I tak jestem pobłażliwy. Nie wiadomo czy sądy też będą ;-)

  • 364. Data: 2018-12-27 17:31:07
    Od: "n" <...@...e>

    > wrabiającym jest państwo P0lskie, które nie potrafi zapewnić stabilnej waluty.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    WĘŻYKIEM JASIU, WĘŻYKIEM!

  • 365. Data: 2018-12-27 17:32:43
    Od: "n" <...@...e>

    Tyle że trochę na zasadzie rzutu monetą (jak i w wielu innych sprawach, gdzie prawo
    jest niedomówione)

    -----

  • 366. Data: 2018-12-27 17:45:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Hm, a jak deweloper zdazyl zbankrutowac, ale mial konto w tym samym
    > banku ?
    > Wyciag z ksiag banku mowiacy ze przelew mial miejsce wystarczy ?

    To też może być pewne pole do nadużyć. Kwestia tego, co która strona
    chce udowodnić. Jeśli firma zbankrutowała, to pewnie niektórzy
    chcieliby, by wykonany przelew okazał się jednak niebyłym.

    > Ale jak - wyciagiem z banku ? :-)

    Jasne. Taki np. KIR też coś może mieć do powiedzenia.

    > Choc tak prawde mowiac ... o moze nalezaloby obciazyc kosztami strone,
    > ktora kwestionuje prawdziwe fakty ?

    Chwilo obciąża się stronę przegraną.

    > A udzielenie to nie bedzie wyrazenie zgody ? A w innym terminie mamy
    > "uruchomienie", od ktorego liczymy odsetki ...

    Wyrażenie zgody to jest nic. To tak jakby list intencyjny.

    > A ty bylo jeszcze ciekawiej, bo to bylo przewalutowanie kredytu
    > wczesniej udzielonego, w PLN.

    To podobnie.
    Moim zdaniem nie ma sensu rozpatrywać wszystkiego jako wielką operację,
    trzeba to podzielić na proste części.

    > Ale jak ? Najprosciej jak bank przeleje deweloperowi na konto.

    Owszem, ale są także inne możliwości.

    > No tak, ale to tez by byla sprzedaz wiazana, wiec nie ubezpieczenie, a
    > prowizja 2% wieksza :-)

    Z prowizjami (i ubezpieczeniami) od celowego działania to jest tak sobie
    - płacą je uczciwi, czyli dokładnie nie ci, którzy powinni.

    > A wyzej przewalutowanie dopuszczales.

    Jasne. Masz na myśli to, że kredyt był "uruchomiony w PLN", a następnie
    przewalutowany? Wtedy nie widzę problemu.

    > A jakbym chcial cos kupic za dolary, a kredyt wziac w pln ?

    Nie widzę problemu, ale powinienem wiedzieć, ile i jakich pieniędzy
    pożyczam, i jeśli ich tyle przyniosę do banku (z odsetkami, też
    liczonymi w takich samych pieniądzach), to kredyt jest spłacony.

    > Bank spisal umowe, w ktorej okreslil kredyt jako walutowy, podal kwote
    > w walucie ...

    To ok.

    > Formalnie jednak splaca. Tyle ze doplaca odsetki i prowizje ...

    Czyli nie spłaca. W innej walucie formalnie spłaca tak samo, i tak samo
    np. musi sobie tę walutę kupić, jeśli nie ma.

    > Jesli uznac, ze kredyt jest/byl w PLN, a takowy ma odsetki ograniczone
    > ustawowo, to skok kursu moze ustawe naruszyc.
    > A w ustawie chyba nic nie ma, ze to tylko PLN sie tyczy ...

    No ale jeśli kredyt był w PLN, to żadne kursy tu nic nie zmieniają, poza
    tym limity nie dotyczą kredytów hipotecznych chyba.

    > No wlasnie nie. A wiec "bank wprowadzil klienta w blad" co do prowizji
    > i RRSO :-)

    Nie jestem pewien czy banki podają RRSO dla kredytów hipotecznych
    (w końcu to wartość zmienna). Marżę, owszem.
    Prowizja przy sprzedaży (a wcześniej przy kupnie) waluty jest odkryta -
    tylko jej wysokość niekoniecznie (i niekoniecznie jest stała).

    > A jak sprytna klientka odmowi ?

    To wtedy powództwo o ustalenie :-)

    > Poza tym bank stoi na stanowisku, ze umowa byla precyzyjna :-)

    To niech przekona sąd.

    > Hm, czy one byly takie abuzywne w chwili podpisywania ...

    To się nie powinno zmienić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 367. Data: 2018-12-27 19:45:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >To też może być pewne pole do nadużyć. Kwestia tego, co która strona
    >chce udowodnić. Jeśli firma zbankrutowała, to pewnie niektórzy
    >chcieliby, by wykonany przelew okazał się jednak niebyłym.

    Zapewne.
    Ale w tym przypadku raczej nikt nie kwestionuje, ze deweloper
    pieniadze dostal i mieszkania notarialnie przepisal...

    >Jasne. Taki np. KIR też coś może mieć do powiedzenia.

    Te sprytne banki czesto same sciagaja z konta ... u siebie. KIR nic
    nie wie :)

    >Chwilo obciąża się stronę przegraną.

    No i jakby to zmienic ...

    >Wyrażenie zgody to jest nic. To tak jakby list intencyjny.

    Ale czy sie nie liczy jako "udzielenie" ?

    >To podobnie.
    >Moim zdaniem nie ma sensu rozpatrywać wszystkiego jako wielką
    >operację,
    >trzeba to podzielić na proste części.

    Ale wtedy frankowicz przegra :-)

    Zreszta w pierwszym linku bylo
    "W jednej ze spraw prowadzonych przez mec. Barbarę Garlacz przeciwko
    mBank S.A. biegły sądowy ds. instrumentów finansowych potwierdził, że
    waloryzacja ma takie same skutki jak zawarcie standardowej umowy
    kredytu w PLN ze stawką WIBOR oraz jednocześnie do tego umowy na Swapa
    Walutowo-Procentowego.

    Wnioski o opinie zostały już złożone w podobnych sprawach. Jeśli sądy
    pójdą tym tropem to może okazać się, że uznają, iż umowy kredytów
    waloryzowanych czy indeksowanych zawierają w sobie wbudowany
    instrument finansowy, a to powinno w konsekwencji istotnie wzmocnić
    argumenty za nieważnością tych umów."

    Ale kto tam wie, co sad z opini bieglego zrozumie - moze np to, ze
    zadna czesc nie byla zakazana prawnie :-)

    >Owszem, ale są także inne możliwości.

    >Z prowizjami (i ubezpieczeniami) od celowego działania to jest tak
    >sobie
    >- płacą je uczciwi, czyli dokładnie nie ci, którzy powinni.

    Ale coz zrobic - bank musi sie zabezpieczyc :-)

    >Jasne. Masz na myśli to, że kredyt był "uruchomiony w PLN", a
    >następnie
    >przewalutowany? Wtedy nie widzę problemu.

    Nie, ze srodki z kredytu mozna wymienic na inna walute ...

    >Nie widzę problemu, ale powinienem wiedzieć, ile i jakich pieniędzy
    >pożyczam, i jeśli ich tyle przyniosę do banku (z odsetkami, też
    >liczonymi w takich samych pieniądzach), to kredyt jest spłacony.

    Czyli wymiana poczatkowa nie jest taka zła :-)

    A umowa jednak mowila ile tych pieniedzy, w jakiej walucie, i jak sie
    odsetki liczy.

    >Czyli nie spłaca. W innej walucie formalnie spłaca tak samo, i tak
    >samo
    >np. musi sobie tę walutę kupić, jeśli nie ma.

    Ale kapitał, odsetki i prowizje maja oparcie w PB, inne doplaty nie.

> [...]

    >Nie jestem pewien czy banki podają RRSO dla kredytów hipotecznych
    >(w końcu to wartość zmienna). Marżę, owszem.

    O ile pamietem - nie musza, ale czasem podaja.
    I wtedy maja klopot, jesli policzyly niewlasciwie.

    >To wtedy powództwo o ustalenie :-)

    Tu juz jedno powodztwo mialo miejsce, i bank przegral :-)

    >To niech przekona sąd.

    A sad ma nieograniczona nieodpowiedzialnosc :-(

    J.

  • 368. Data: 2018-12-27 19:48:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a coz to jest, z 1.50 na 1.20, to jest 20%, w trzy lata.
    A potem jeszcze 15%, ale to po 6 latach, i jak widac - wraca.

    Użytkownik "n" napisał w wiadomości grup

    Jak nie, jak tak:
    https://stooq.pl/q/?s=eurchf&c=10y&t=l&a=lg&b=0

    -----

  • 369. Data: 2018-12-27 19:59:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Krzysztof Halasa k...@p...waw.pl ...

    > Jeśli ktoś za chwilę bierze ślub i rodzi dzieci, to chyba jest to
    > poprzedzone jakimś procesem myślowym i planami.

    Jak ktos ma 20 lat to według ciebie ma zaplanowane to co bedzie robił
    majac 30?
    Rozumiesz ze te 10 lat to pol jego zycia i całe dorosłe...
    O czym ty pier....?
    Jestes w stanie wyobrazic sobie ze wiek lat 20 to czas zeby poszalec a
    nie planowac zycie do 50-tki?

    > W szczególności, w tych procesach myślowych (i nie tylko) często
    > pomagają rodzice.

    Ech...

    > 20 lat, singiel, mieszkanie musi być od ręki - i 50 m2 za małe, no cóż.

    A kto powiedział ze 50 za małe dla singla?
    Ale jak sie pojawi dziecko to juz za małe.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Tylko jednego w życiu żałuję: że nie jestem kimś innym.

  • 370. Data: 2018-12-27 20:59:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > Tutaj, z niekiedy cross-linkiem na pl.soc.prawo? :-P

    Jakos musza przezyc :)

    > No bo nie rozumiem. Ty serio chcesz żyć w rzeczywistości w której
    > słowo przeciwko słowu ma mieć większą moc niż spisana umowa?
    >
    > [...]
    Ani wieksza ani mniejsza.
    To troche tak jak w sejmie obok ustawy jest coś takiego jak intencja
    ustawodawccy. I jak prawo napisane niejasno to mozna sprobowac na tej
    podstawie dojsc o co chodziło. Tyle teoria.

    Wracajac do relacji: sprzedawca vs klient - moje poczucie uczciwosci nie
    widzi w tym nic dziwnego ze to co mowi sprzedawca (w szczególnosci to co
    kłamie wprowadzajac klienta w błąd) jest czescia tej transakcji.
    Oczywiście pozostaje kwestai udowodnienia ale w erze wszechobecnego
    nagrywania mysle ze mozemy ten aspekt pominac w rozwazaniach
    teoretycznych.

    I dlatego jestem NAPRAWDE ciekawy czy jeżeli np. mojej niezyjacej juz
    babci jeden taki oszust wcisnał abonament telefoniczny opowiadajac jej
    bzdury co wyszło po otrzymaniu pierwszych rachunków kilkukrotnie wyzszych
    od poprzednich, to czy po udowodnieniu tych kłamstw przed sądem tenze sad
    uniewazniłby umowe czy powiedziałby: sprzedawca moze gadac co chce a
    wazne jest to co w umowie.

    > Jedni się zafiksowali i mieli taką politykę (pewnie np. getin), inni
    > nie (np. BZWBK, PeKaO), ale zdecydowanie nie był to cały sektor
    > bankowy. W części banków nie miałeś szansy dostać CHF i już. Chcesz
    > mi powiedzieć, że ta olbrzymia większość tych kredytów w CHF
    > wynikała z tego że ludzie powszechnie bardziej kojarzyli Getin niż
    > PeKaO? Ja bardziej jestem skłonny przypuszczać, że szli do banku
    > który "wizualnie" dawał im lepsze warunki, a "wizualnie" CHF był
    > bardziej atrakcyjny bo ludzie mają "by default" włączone myślenie
    > optymistyczne.

    Ja mysle, ze jak juz na rynku panowało przekonanie ze tylko debile biora
    w PLN to kazdy klient dał rade znaleźć bank który ten kredyt w CHF
    udziela. Zwłaszcza ze ja, rozeznajac temat byłem w wielu bankach i
    udzielali w kazdym (min z tego co pamietam mbank, millenium polbank,
    getin.)

    BTW BZWBK nie?
    A to: https://finanse.uokik.gov.pl/chf/kalendarium/istotne
    -poglady-w-
    sprawie-kredytow-hipotecznych

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nowa Kobieta chce być taka sama, jak Dawny Mężczyzna.