  • 11. Data: 2003-09-27 22:15:59
    Temat: Re: e-bankowosc - pytanie retoryczne ;)
    Od: f...@y...cum (Piotr)

    On Sat, 27 Sep 2003 23:48:54 +0200, "Robert"
    <u...@o...pl> wrote:

    >No to ja mam lepszy pomysl: poprosic znajomego z kontem w mBanku, aby
    >przelal zonie TERAZ na konto jakas kwote i zlecic przelew z innego banku na
    >poniedzialek ze zwrotem tej krotkoterminowej pozyczki.

    To mBank dokonuje przelewow miedzy kontami 'instantly' ?
    Moze pytanko glupie ale bylem tak zasugerowany 'rewolucyjnym'
    wynalazkiem Inteligo (przelewy wewnetrzne z pominieciem Elixiru)
    ze nawet o czyms takim nie pomyslalem ;)))
    Co prawda mam tam na koncie ledwie stowe ale przynajmniej slubna nie
    bedzie musiala odzywiac sie rano krakersami ;)

    Dzieki za jakze cenna informacje ;)
    Jak widac doswiadczenie rosnie w miare zuzycia narzedzia ;))

    Piotr

  • 12. Data: 2003-09-27 23:03:10
    Od: "Krzysztof K. Maj" <k...@k...eu.org>

    W wiadomości news:bl4o2k$nov$1@news.onet.pl,
    Marek J napisał:

    > To nie jest żaden powód owiany tajemnicą. KIR za każdy przelew kasuje
    > prowizję. Nie ulega wątpliwości że znacznie więcej przelewów
    > przesyłają firmy, a te raczej nie pracują w soboty i niedziele. Stąd
    > uruchamianie systemu w soboty i niedziele jest nieopłacalne.

    Widzę tutaj zadziwiającą analogię do argumentacji TPSA tłumaczącej, dlaczego
    na instalację telefonu trzeba czekać przez wiele lat. Argumenty były prawie
    identyczne, jednak w momencie gdy na danym obszarze zaczynał działać jakiś
    inny operator, tepsa w jednym momencie zapominała o nieopłacalności
    inwestycji i w błyskawicznym tempie zakładała telefony wszystkim chętnym.

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj

  • 13. Data: 2003-09-28 07:14:31
    Od: f...@y...cum (Piotr)

    On Sun, 28 Sep 2003 01:03:10 +0200, "Krzysztof K. Maj"
    <k...@k...eu.org> wrote:

> [...]
    >inny operator, tepsa w jednym momencie zapominała o nieopłacalności
    >inwestycji i w błyskawicznym tempie zakładała telefony wszystkim chętnym.

    Pomijajac ow aspekt "monopolistyczny" mozna zastanowic sie nad
    aspektem security rozwiazania w ktorym kluczowe znaczenie dla
    przeplywu milialiardow zlotych dziennie ma (jak wnioskuje z
    lopatologicznych opisow) jedna firma.
    Pozostaje miec nadzieje ze agenci Osamy albo tak przyjaznych nam
    krajow jak Niemcy czy Francja nie czytaja tej dyskusji.
    Bo jak widze to malo brakuje zeby zdestabilizowac gospodarke 40-sto
    milionowego kraju w srodku Europy w pare godzin...

    Piotr

  • 14. Data: 2003-09-29 18:26:17
    Od: Bartol Partol <b...@p...co>

    Użytkownik Marek J napisał:

    > Całej tej machiny po prostu nie opłaca się uruchamiać dla garstki przelewów,
    > która szłaby w dni wolne i soboty. Dodam też, że KIR rozważa nawet
    > ograniczenie Elixiru do jednej sesji dziennie (obecnie są trzy).

    Heh, nie ma jak stac frontem do klienta. KIR to taka sama komunistyczna
    firma jak PKP. Kiedys (96 rok i okolice) IC jechalo z Gdanska Glowego do
    Warszawy Centralnej jakies 3 godziny i 20 minut, teraz jedzie godzine
    dluzej. Nie ma co - bedzie lepiej. A tak w ogole, to po cholere banki,
    nie mozna starym dobrym zwyczajem biegac z gotowka?

    Bartol

  • 15. Data: 2003-09-29 18:34:33
    Od: Bartol Partol <b...@p...co>

    Użytkownik AP napisał:

    > Hmm... chyba nie bardzo wiesz jak dokonuje sie rozliczen miedzy bankami.
    > Nie jest to tak, ze pieniadze z oddzialu A ida do oddzialu B i tyle.
    > Zauwaz ze nawet jak teraz transakcje robione sa 5 dni w tygodniu, nie sa
    > one "online" tylko dokonywane sa sesje rozliczeniowe. POdczas ktorych
    > dokonuje sie ustalen rozliczen netto pomiedzy bankami. Dopiero kwota
    > netto jest przekazywan miedzy bankami. Nie zawsze zdarza sie tak, ze
    > bank ma odpowiednia kwote na rachunku rozliczeniowym (ma lokaty, kredyty
    > ...itp .... ostatczenie z tego zyje) i tu sie klania transakcje
> [...]

    Ale to wszystko nie tlumaczy, dlaczego nie mozna wykonywac przelewow w
    weekendy. Caly proces jest pewnie calkowicie zautomatyzowany (a urzedasy
    siedza tylko po to, by bylo pare etatow wiecej). Poza tym jak sam
    napisales, czym innym sa sesje rozliczeniowe (wlasciwie moglyby isc cala
    dobe na okraglo), a czym innym rozliczenia, ktorych nie trzeba dokonywac
    w weekendy, bo wtedy ilosc srodkow przelewanych bylaby stosunkowo niewielka.

    Ale i tak u nas jest super, bo w takich stanach wszystko chodzi na
    czekach (i oczywiscie kartach*), a przelewy miedzy kontami, to wyzsza
    szkola jazdy, w ktora malo kto sie bawi. Dziki zachod, buhahaha :-P

    * heh, dlugi kartowe placi sie wysylajac bankowi czek ;-)

    Bartol

  • 16. Data: 2003-09-29 18:58:11
    Od: "Paweł Nyczaj" <p...@p...onet.pl>

    Proste! W weekendy nie działa Krajowa Izba Rozliczeniowa, czyli pośrednik
    między bankami. Przelewy wykonuje się w systemie Eliksir w kilku sesjack w
    ciągu dnia. Poniżej przedstawiam oryginalny fragment na ten temat ze strony
    www.ebanki.pl
    Czas sesji w elektronicznej izbie ELIXIR

    a.. Sesja poranna
    a.. początek: 9.30
    b.. koniec: 11.00
    b.. Sesja południowa
    a.. początek: 13.30
    b.. koniec: 15.00
    c.. Sesja wieczorna
    a.. początek: 16.00
    b.. koniec: 17.30
    d.. Sesje odbywają się wyłącznie w dni robocze
    e.. Minimalny czas przesłania zlecenia między bankami (np. przelewu): 2
    godziny
    f.. Maksymalny czas przesłania zlecenia: 1 dzień roboczy
    g.. Przelew tani (występuje w WBK): przelew wysyłany sesję poranną elixir
    w następnym lub trzecim dniu roboczym

    com...