  • 1. Data: 2006-10-16 13:45:03
    Temat: Kredyt mieszkaniowy w USD a dochody uzyskiwane poza Polska
    Od: "m...@w...pl" <m...@w...pl>

    Witam Panstwa,

    chcialbym sie dowiedziec jaka jest procedura uzyskiwania kredytu
    mieszkaniowego - czy tez hipotecznego, prosze mnie poprawic jezeli nie
    uzywam wlasciwego slownictwa - jezeli dochody uzyskuje sie poza
    granicami Polski.

    Konkretnie - chcialbym kupic mieszkanie prosto od developera, na razie
    w tym miejscu jest jeszcze dziura w ziemi :-) Problem w tym, ze od paru
    lat nie mieszkam w Polsce, a w USA. Jak najbardziej legalnie zreszta,
    place podatki itp. Zaznaczam ze obywatelstwo Polskie jak najbardziej
    posiadam, jak rowniez Polski adres gdzie jestem zameldowany. Bywam w
    kraju na tyle czesto, postanowilem nabyc mieszkanie.

    Chcialbym zaciagnac kredyt na powiedzmy 250K PLN, w Polskim banku, bo w
    USA po pierwsze jest to za mala kwota zeby sie w to bawic, a po drugie
    hipoteka gdies w Polsce nikogo nie obchodzi.
    Poniewaz zarabiam w dolarach, uznalem ze najlepszym pomyslem bedzie
    wziecie tego kredytu w USD wlasnie - tylko raz trace na przewalutowaniu
    na PLN, zmiany kursu tez mnie nie dotycza, a oprocentowanie
    korzystniejsze niz w PLN. Tak mi sie przynajmniej wydaje po
    przeczyztaniu informacji dostepnych w internecie. Bo rozumiem ze jezeli
    wezme kredyt w USD, i wyskokosc raty mam podana w dolarach, to moge do
    banku przelewac dolary a nie rownowartosc w PLN?

    Czy ktos z Panstwa wie, czy w moim przypadku procedura uzyskania
    takiego kretytu rozni sie czymkolwiek od procedury dla osoby ktora
    zarabia w Polsce, w PLN? Dochody moge udokumentowawc jak najbardziej:
    zarowno poprzez stosowne pismo od pracodawcy, jak i zeznania podatkowe
    za ostatnie lata, do wyciagu z konta oraz stanu lokat.

    I jeszcze jedno - rozumiem ze zeby zfinalizowac transakcje z bankiem,
    bede muial przyjechechac do Polski na pare dni. Z developerem wszystko
    moge uzgodnic prez internet / fax / telefon, plany architektoniczne sa
    dostepne online, zdjecia lokalizacji mam, itp... Tu akurat nie mam
    problemu.
    Ale czy ktos sie orientuje, ile czasu potrzebuje zeby zalatwic sprawe z
    bankiem, oczywiscie po wstepnych rozmowach, przeslaniu wymaganych
    dokumentow, wtepnej akceptacji, itp... czy jest szansa zalatwienia tego
    w tydzien?

    Oraz: jakie banki udzielajace kredytow hipotecznych w USD moga Panstwo
    polecic?

    Serdecznie pozdrawiam i z gory dziekuje ze informacje!

    Marcin Gora

  • 2. Data: 2006-10-16 16:55:05
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    Uzytkownik <m...@w...pl> napisal w wiadomosci
    ps.com...
> [...]
    > w tydzien?
    >
    > Oraz: jakie banki udzielajace kredytow hipotecznych w USD moga Panstwo

    Nie wiem czy jakis bank udzieli Ci kredyt hipoteczny, jezeli jest tylko
    "dziura w ziemi". Bank musi miec zabezpieczenia, o szczegoly trzeba by pytac
    w konkretnym banku. Wiekszosc kredytow udzielanych w Polsce w walutach to
    tzw. kredyty denominowane w jakiejs walucie. Splacasz i wypacaja Ci zawsze
    zlotowki, waluta jest tylko przelicznikiem. Branie kredytu w USD nie jest
    dobrym rozwiazaniem, stopy % sa wyzsze niz w PLN (zobacz sobie referencyjne
    stopy bankow centralnych-Polska-4,0%, USA-5,25%).
    Jezeli chcesz kredyt walutowy to CHF o nanizszej topie %. Mozesz dodatkowo
    zarobic na umacnianiu sie USD wzgledem CHF. Musialbys popytac, ktory bank
    przyjmuje bezposrednio w splacie CHF. W USA wymienilbys sobie USD na CHF i
    bezposrednio w Polsce splacalbys w CHF. Bedzie to z pewnoscia trudne, gdyz
    wiekszosc bankow ma kredyty denominowane i zarabia na przeliczaniu PLN na
    CHF(splata nastepuje w PLN). Moze lepszy dla Ciebie bylby kredyt w PLN,
    przewalutujesz tylko raz USD na PLN i splacac bedziesz tylko w PLN bez
    zadnych juz przewalutowan. Stopa w PLN bedzie nizsza niz w USD, a jezeli PLN
    sie srednioterminowo oslabi do USD to dodatkowo zyskasz na swoich
    przewalutowaniach z USD.

  • 3. Data: 2006-10-16 17:29:30
    Od: "m...@w...pl" <m...@w...pl>

    Krzysztof wrote:

> [...]
    > w konkretnym banku. Wiekszosc kredytow udzielanych w Polsce w walutach to
    > tzw. kredyty denominowane w jakiejs walucie.
    Hmm.... znajomy wlasnie sobie cos takiego kupil bez problemu, budynek
    jest w trakcie kopania fundamentow, oddany bedzie za rok... Musial
    tylko dostac pismo od wykonawcy, ale to zdaje sie zalatwiali miedzy
    soba bank i developer, chociaz nie jestem pewien.

> [...]
    > dobrym rozwiazaniem, stopy % sa wyzsze niz w PLN (zobacz sobie referencyjne
    > stopy bankow centralnych-Polska-4,0%, USA-5,25%).
    To kiepsko w takim razie, bylem przekonany ze bank przelicza cene
    mieszkania na USD, i potem co miesiac kupuje sie USD i wplaca do banku.
    W takim razie nie rozumiem calej idei przewalutowania kredytu.

> [...]
    > zadnych juz przewalutowan. Stopa w PLN bedzie nizsza niz w USD, a jezeli PLN
    > sie srednioterminowo oslabi do USD to dodatkowo zyskasz na swoich
    Comiesieczny zakup PLN jest nieco klopotliwy, i dochodza koszta
    wymiany, ale to co mowisz wydaje sie miec sens. W takim razie najlepiej
    bylo by mi splacac raty kwartalnie albo lepiej - polrocznie,
    zaoszczedzilbym na kosztach przelewu USD do Polski, ktore sa stale
    niezaleznie od kwoty.

    Pozdrawiam,
    Marcin Gora

  • 4. Data: 2006-10-16 19:06:42
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2006-10-16 18:55, osobnik Krzysztof stwierdził, iż:
    > Nie wiem czy jakis bank udzieli Ci kredyt hipoteczny, jezeli jest tylko
    > "dziura w ziemi".

    Hipotecznego pewnie nie, ale udzieli budowlano-hipoteczny.

    > Bank musi miec zabezpieczenia,

    Przecież ma (w zasadzie będzie mieć).

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 5. Data: 2006-10-16 20:00:08
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

> [...]

    > przyjmuje bezposrednio w splacie CHF. W USA wymienilbys sobie USD na CHF i

    > sie srednioterminowo oslabi do USD to dodatkowo zyskasz na swoich

    Ty chyba musisz pracować dla rządu skoro masz takie trafne porady.

    Darek

  • 6. Data: 2006-10-17 10:11:58
    Temat: Re: dochody uzyskiwane poza Polska
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    BTW co na to polskie progi podatkowe?
    JaC

    > Zaznaczam ze obywatelstwo Polskie jak najbardziej posiadam, jak rowniez Polski
    adres gdzie jestem zameldowany.

    It has removed 2177 spam emails to date.
    Try SPAMfighter for free now!

  • 7. Data: 2006-10-17 13:08:33
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    m...@w...pl napisał(a):
    Zaznaczam ze obywatelstwo Polskie jak najbardziej
    > posiadam, jak rowniez Polski adres gdzie jestem zameldowany. Bywam w
    > kraju na tyle czesto, postanowilem nabyc mieszkanie.

    rozumiem że podatek w Polsce też płacisz?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 8. Data: 2006-10-17 13:28:45
    Od: "m...@w...pl" <m...@w...pl>

    Marek wrote:

    > rozumiem że podatek w Polsce też płacisz?

    A dlaczego mialbym? Przeciez z USA jest podpisana umowa o unikaniu
    podwojnego opodatkowania. To nie GB :-)

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 9. Data: 2006-10-17 13:33:14
    Od: "m...@w...pl" <m...@w...pl>

    666 wrote:
    > BTW co na to polskie progi podatkowe?

    Nic. Jako osoba posiadajaca centrum swoich interesow w USA i
    przebywajaca tu wieksza czesc roku, mam obowiazek rozliczac sie z
    fiskusem w US. Nawet z dochodow ktore osiagalbym w PL, chociaz akurat
    takich nie mam. Moja sytuacja jest prosta, zarabiam wylacznie w US i tu
    tez place podatki. Gdybym zarabial w PL, musialbym przeiczyc dochod na
    USD, i zglosic to w moim rocznym rozliczeniu podatkowym w US,
    oczywiscie placac podatek.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 10. Data: 2006-10-17 13:36:50
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Udowodnienie tego wobec posiadania stałego zameldowania w Polsce może okazac się
    pewnego dnia trudne.
    JaC