    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: dobicie frankowców
    Date: Thu, 15 Jan 2015 17:21:12 +0100

    Użytkownik "Marvin" napisał w wiadomości

    >Mam w pracy kolegę, który ma kredyt w CHF. Wziął jak franek było po
    >2.08 w sierpniu 2008 roku 400 tys. CHF i kupił dom pod Warszawą.
    >Generalnie radzi sobie i żyje jakoś, ale nerwy i stres go niszczą,
    >musiał też dopłacić 2 lata temu 6000 zł na dodatkowe ubezpieczenie z
    >tytułu dodatkowego zabezpieczenia przy wzroście kredytu w stosunku do
    >wartości nieruchomości.

    Jednorazowo ? Drobiazg :-)

    >Jak wspomniałem kolega radzi sobie, ale jego nerwy też mają wysoką
    >cenę jaką płaci i mało kto taką pozycję uwzględnia w kalkulacjach.

    Ale przydałby sie drugi kolega, ktory zaciągnął w 2008 800 tys pln
    kredytu na dom dla porownania.
    Czy on :
    a) nie placił co miesiac i tak wiekszej raty od "frankowca".
    b) nie podniesli mu raty po 2008 sporo, bo WIBOR wzrosl.
    c) nie musial doplacic, bo po 2008 wartosc jego nieruchomosci w PLN
    tez spadla i przestala stanowic zabezpieczenie kredytu. (mniej niz
    przy franku, ale jednak)

    Zebyśmy rozróżnili dwie rzeczy:
    1) kredyt we frankach mial byc taki atrakcyjny, a z perspektywy lat
    okazal sie drozszy niz zlotowkowy (choc nalezy poczekac z ocena do
    konca splaty)

    2) dzieki atrakcyjnosci wielu ludzi "zadluzylo sie ponad stan" i skok
    franka ich dobil. Czyli - czy kolega w 2008 dostalby 800 tys PLN
    kredytu, czy uslyszal "na tyle pana nie stac" ?

    Oczywiscie z ryzykiem walutowym trzeba sie liczyc, ale wydaje mi sie
    ze w przypadku wieloletniego kredytu hipotecznego w sumie to nie jest
    ono takie duze.
    Oczywiscie to nie jest mile uslyszec po pol roku "pana dom nie jest
    juz warty 400 tys chf, tylko 200 tys, wiec prosze nam szybko wplacic
    brakujace 200 tys".
    Przy niemilym banku to jest wrecz tragiczne :-(

    P.S. Walutomat.pl i inne podobne chyba wielu przeklnie. Przecietne
    dzienne transakcje transakcje rzedu 200-350 tys chf, dzis juz 1.36mln.
    Zaloze sie ze wykupiono czekajace oferty, ktore byly drogie a nagle
    zrobily sie tanie.
    Czyli dla sprzedajacych - chwila nieuwagi i 20% w plecy.

    No, ale podobnie moga sobie pluc w brode ci, co oszczedzaja na
    3..4..5%, zamiast kupic wczoraj prawdziwe pieniadze :-)

    Ciekawe jak sie skonczy dla wielu przygoda z forexem :-)

    J.